Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 349 din 10 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 143 din  5 martie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai            - presedinte
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia "Casa Copilului" - Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui, in dosarele nr. 433/R/2002 si nr. 406/R/2002 ale Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta reprezentantul autoarei exceptiei, aparatoarea partilor Manea Salvatore, Atridaldi Rosalba, Pini Carlo si Bertani Annalisa, precum si reprezentantul Asociatiei "Catharsis" din Brasov, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 191C/2002 la Dosarul nr. 190C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate este identic in cauzele amintite.
    Autorii exceptiei, reprezentantii partilor, precum si reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile conexarii. In consecinta, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 191C/2002 la Dosarul nr. 190C/2002.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autoarei exceptiei sustine neconstitutionalitatea art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, dar, intrucat Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor legale criticate si a admis critica de neconstitutionalitate prin Decizia nr. 308 din 12 noiembrie 2002, solicita respingerea exceptiei ca devenita inadmisibila.
    Manea Salvatore, Atridaldi Rosalba, Pini Carlo si Bertani Annalisa, prin avocat, arata ca, potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, pentru realizarea adoptiei nu se poate pune problema consimtamantului institutiei de drept privat careia i-a fost incredintat copilul declarat abandonat, sub acest aspect fiind suficient avizul favorabil al Comisiei pentru protectia copilului de la domiciliul copilului.
    Reprezentantul Asociatiei "Catharsis" din Brasov invoca dispozitiile art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1998, care prevad ca "[...] in cazul in care copilul a fost declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, [...], drepturile parintesti asupra copilului se exercita de catre consiliul judetean, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin Comisia pentru protectia copilului". Prin urmare, organismul privat autorizat caruia i-a fost incredintat copilul nu are dreptul de a-si exprima consimtamantul pentru incuviintarea adoptiei, atata timp cat drepturile sale cu privire la minor sunt limitate de lege. Asociatia "Catharsis" din Brasov apreciaza ca prin admiterea exceptiei de neconstitutionalitate se ignora dreptul copilului la o familie si sunt nesocotite interesele superioare ale minorului care ar trebui luate in considerare cu prioritate.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, aratand ca, desi Decizia Curtii Constitutionale nr. 308/2002*), prin care s-a admis exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, nu a fost inca publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, efectele obligatorii ale acesteia se produc fata de Curte.
------------
    *) Decizia nr. 308/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 6 februarie 2003.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin incheierile din 23 aprilie 2002, pronuntate in Dosarul nr. 406/R/2002 si in Dosarul nr. 433/R/2002, Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia "Casa Copilului" - Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 incalca art. 45 alin. (1) din Legea fundamentala, deoarece textul de lege criticat nu prevede situatia in care minorul a fost incredintat unei institutii private, legal constituite, respectiv situatia in care, printr-o sentinta judecatoreasca, s-a delegat exercitiul drepturilor parintesti unei institutii private autorizate, caz in care este necesara exprimarea consimtamantului acesteia la incuviintarea adoptiei.
    Curtea de Apel Brasov - Sectia civila, exprimandu-si punctul de vedere, considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a transmite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in cauza. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
    Guvernul arata ca nu se poate invoca, pe calea contenciosului constitutional, lipsa de reglementare intr-un anumit domeniu, astfel incat Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra oportunitatii sau necesitatii unei anumite reglementari. Fata de aceste considerente se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
    Avocatul Poporului considera ca textele de lege criticate nu contravin in nici un mod prevederilor art. 45 alin. (1) din Constitutie, ci, dimpotriva, constituie o expresie a aplicarii acestora. Prin urmare, exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere exprimate de Guvern si de Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, astfel cum rezulta din incheierile de sesizare si din notele scrise depuse de autorul exceptiei la dosarul cauzei, art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 12 iunie 1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 168 din 29 aprilie 1998.
    Textele de lege criticate au urmatorul continut:
    - Art. 7: "(1) Pentru incuviintarea adoptiei sunt necesare:
    a) consimtamantul, exprimat in forma autentica, al parintilor sau, dupa caz, al parintelui la adoptia copilului de catre o persoana sau familie propusa de Comisia pentru protectia copilului;
    b) avizul favorabil al Comisiei pentru protectia copilului de la domiciliul copilului;
    c) consimtamantul copilului care a implinit varsta de 10 ani;
    d) consimtamantul persoanei sau al familiei care adopta.
    (2) Daca parintii copilului sunt decazuti din drepturile parintesti, decedati, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti, necunoscuti sau se afla in orice situatie care determina imposibilitatea de a-si manifesta vointa, precum si in cazul in care copilul este declarat judecatoreste abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, consimtamantul prevazut la alin. (1) lit. a) nu este necesar."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 45 alin. (1), care au urmatorul continut: "Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor."
    Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998. Prin Decizia nr. 308 din 12 noiembrie 2002 (in curs de publicare), Curtea a constatat ca exceptia este intemeiata, deoarece intre textul de lege criticat si art. 5 paragraful 1 lit. a) din Conventia europeana in materia adoptiei de copii apare o neconcordanta, determinata de omisiunea legii interne de a prevedea obligativitatea luarii consimtamantului la incuviintarea adoptiei, in absenta parintilor, de la institutiile care exercita ocrotirea parinteasca, respectiv persoanele fizice sau juridice carora le-a fost incredintat copilul. Astfel, dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, contravin prevederilor art. 20 alin. (2) din Constitutie, care consacra prevalenta reglementarilor internationale fata de cele interne in ceea ce priveste drepturile si libertatile cetatenilor.
    Curtea constata ca, desi acea decizie nu a fost inca publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, iar potrivit art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Deciziile sunt obligatorii de la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei si produc efecte numai pentru viitor", sunt aplicabile in cauza prevederile art. 23 alin. (3) teza a doua, care prevad ca "Nu pot face obiectul exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale". Inadmisibilitatea exceptiei, fiind un element definitoriu al competentei instantei constitutionale, este subsecventa exclusiv pronuntarii, anterior, de catre Curtea Constitutionala a unei decizii de admitere a exceptiei cu acelasi obiect si constatarii neconstitutionalitatii prevederilor deduse, din nou, controlului de constitutionalitate. Sub acest aspect, imprejurarea ca decizia anterioara nu a fost inca publicata nu are relevanta fata de Curte, solutia prin care s-a constatat neconstitutionalitatea art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, fiindu-i opozabila.
    Prin urmare, retinand ca acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate (opozabil Curtii Constitutionale de la data pronuntarii deciziei de admitere a exceptiei, respectiv 12 noiembrie 2002, iar nu de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, care inca nu s-a efectuat) a intervenit dupa sesizarea Curtii, urmeaza ca exceptia sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia Casa Copilului - Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui, in dosarele nr. 433/R/2002 si nr. 406/R/2002 ale Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 349/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 349 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 349/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu