DECIZIE Nr. 344 din 18 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 5 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de
Anca Lavinia Stanica in Dosarul nr. 1.766/2003 al Tribunalului Dolj - Sectia
civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu aduce atingere dreptului de proprietate garantat de Constitutie,
termenul de notificare prevazut in cadrul procedurii prealabile speciale fiind
necesar pentru clarificarea definitiva a situatiei juridice a imobilelor care
fac obiectul Legii nr. 10/2001. Pe de alta parte, se considera ca este de
competenta exclusiva a legiuitorului de a reglementa termene procedurale si
sanctiuni pentru nerespectarea acestora, respectiv decaderea din dreptul de a
solicita masuri reparatorii in natura sau prin echivalent. Se mai arata ca
exceptia de neconstitutionalitate este cu atat mai nefondata cu cat petenta nu
pierde posibilitatea de a-si valorifica dreptul de proprietate pe calea unei
actiuni in revendicare, potrivit dreptului comun.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.766/2003,
Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001,
exceptie ridicata de Anca Lavinia Stanica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prevederile
art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 incalca dreptul de proprietate privata
prin instituirea unui termen restrictiv de 6 luni in care proprietarul isi
poate revendica dreptul de proprietate.
Raportat la dispozitiile art. 480 din Codul civil, precum si la cele
referitoare la imprescriptibilitatea dreptului de proprietate, se considera ca
textul de lege criticat stabileste ca exista un drept de proprietate
prescriptibil (in cazul in care acest drept de proprietate trebuie revendicat
de la stat) si un drept de proprietate imprescriptibil (in cazul in care acesta
trebuie revendicat de la o persoana de drept privat), in acest fel statul avand
o pozitie privilegiata de natura a contraveni dispozitiilor constitutionale.
Tribunalul Dolj - Sectia civila apreciaza ca legiuitorul are atributii
exclusive de a stabili termenele si caile de atac, putand sa prevada reguli
deosebite in considerarea unor situatii deosebite. Astfel, prin Legea nr.
10/2001 se instituie o procedura prealabila speciala, care in mod firesc
prevede si anumite limite, precum si sanctiunea ce apare in cazul nerespectarii
acestora.
Se apreciaza ca art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 prevede sanctiunea
decaderii, neputandu-se deduce ideea prescriptibilitatii dreptului de
proprietate. Prescriptia si decaderea sunt doua notiuni total diferite, prin
insesi efectele pe care le produc. Asa fiind, petenta nu a pierdut
posibilitatea exercitarii actiunii pe calea dreptului comun, independent de
procedura prealabila stabilita prin Legea nr. 10/2001.
In concluzie, instanta apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul arata ca dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 10/2001 actiunea in
revendicare a imobilelor preluate fara titlu in conditiile dreptului comun nu
mai poate fi primita, urmand a fi respinsa ca inadmisibila, cei interesati
trebuind sa recurga la procedura administrativa prevazuta in noua lege.
Se apreciaza ca termenul prevazut pentru notificarea persoanelor juridice
detinatoare ale imobilelor care intra sub incidenta acestei legi este un termen
de decadere si nu de prescriptie. Instituind acest termen de decadere,
legiuitorul a facut aplicarea art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit
caruia dreptul de proprietate este garantat, insa continutul si limitele
acestuia sunt stabilite prin lege.
Prin Legea nr. 10/2001 s-a creat singura posibilitate pentru persoanele
interesate de a exercita dreptul de a-si recupera imobilele ce intra sub
incidenta acestei legi. In lipsa acestor prevederi, bunurile imobile ar fi
putut fi revendicate oricand, in conditiile dreptului comun, inducandu-se
astfel o stare de insecuritate a circuitului civil.
Se mai apreciaza ca, tocmai in vederea asigurarii posibilitatii exercitarii
dreptului la restituirea imobilelor prevazute de legea in discutie, termenul
pentru depunerea notificarilor a fost prelungit succesiv prin cele doua
ordonante.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca asigurarea securitatii circuitului civil nu
s-ar putea realiza daca legea nu ar fi stabilit un termen in care sa se
formuleze notificarea in vederea retrocedarii imobilelor preluate abuziv de
catre stat.
Pe de alta parte, dreptul fostului proprietar de a i se restitui imobilul
se naste in viitor, prin aplicarea dispozitiilor legale continute de legea
speciala, astfel incat se considera ca dispozitiile art. 135 din Constitutie nu
sunt incalcate, deoarece prevederile privind ocrotirea si inviolabilitatea
proprietatii se aplica numai dupa restituirea imobilelor care fac obiectul
Legii nr. 10/2001.
Se considera astfel ca prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 21 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul legal
criticat are urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (5): "Nerespectarea termenului de 6 luni prevazut pentru
trimiterea notificarii atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie
masuri reparatorii in natura sau prin echivalent."
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 13 august 2001, si prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 145/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 720 din 12 noiembrie 2001, termenul pentru depunerea
notificarilor a fost prelungit succesiv cu cate 3 luni.
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale:
- Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Legii nr. 10/2001 au instituit o procedura administrativa
sui-generis avand ca obiect restituirea in natura a imobilelor preluate in mod
abuziv, cu sau fara titlu valabil, de catre stat sau de catre alte persoane
juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, indiferent de
destinatia lor, detinute la data intrarii in vigoare de persoanele juridice
prevazute la art. 20 alin. (1).
Declansarea procedurii are loc pe calea unei notificari adresate de catre
persoana indreptatita persoanei juridice detinatoare, iar, daca aceasta din
urma nu este cunoscuta, primariei in a carei raza teritoriala se afla imobilul
sau institutiei care a efectuat privatizarea, respectiv Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, ministerul de resort sau
autoritatea administratiei publice locale, in cazul in care imobilul se afla in
patrimoniul unei societati comerciale privatizate cu respectarea dispozitiilor
legale.
Pentru evitarea perpetuarii starii de incertitudine in ceea ce priveste
situatia juridica a unor asemenea imobile, Legea nr. 10/2001 a instituit un
termen de 6 luni de la data intrarii sale in vigoare, in interiorul caruia
trebuie trimisa notificarea, termen prelungit in doua randuri cu cate 3 luni.
Sanctiunea nerespectarii sale consta in pierderea dreptului de a solicita in
justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent.
Textul de lege criticat este considerat a fi in contradictie cu art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie, intrucat, in opinia autorului exceptiei, prin
instituirea acestui termen, statul isi incalca obligatia, constitutional
asumata, de a ocroti proprietatea care astfel inceteaza a mai fi inviolabila.
O atare critica este evident nefondata in situatiile in care obiectul
notificarii il constituie un imobil preluat de stat cu titlu. Asa cum Curtea a
statuat in precedent, prin efectul unei atare preluari proprietarul initial al
imobilului a pierdut titlul de proprietate in favoarea statului, care, in
aceasta calitate, este indreptatit sa exercite toate prerogativele dreptului
sau asupra bunului. Altfel spus, titularul initial al dreptului de proprietate,
nemaiavand calitatea de proprietar la data notificarii persoanei juridice
detinatoare, ci doar posibilitatea de a obtine reconstituirea acesteia, nu are
cum sa invoce incalcarea - pe calea reglementarii care sanctioneaza
nerespectarea termenului de trimitere a notificarii - unui drept pe care nu-l
mai are.
Asadar, sub acest aspect, nu exista nici o contradictie intre textul de
lege prevazut de alin. (5) al art. 21 din Legea nr. 10/2001 si principiul
constitutional al inviolabilitatii dreptului de proprietate consacrat de art.
135 alin. (6) din Legea fundamentala, motiv pentru care Curtea constata ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In ceea ce priveste imobilele preluate fara un titlu valabil de catre stat,
potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, persoanele care au fost
deposedate de aceste imobile si-au pastrat calitatea de proprietari de la data
preluarii. Insa nici in asemenea situatii nu exista temeiuri care sa impuna si
sa justifice calificarea reglementarii in cauza ca fiind neconstitutionala.
In argumentarea criticii sale autorul exceptiei pleaca de la o premisa
gresita constand in absolutizarea exercitiului prerogativelor dreptului sau de
proprietate, facand abstractie de prevederile art. 41 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit carora "continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege", ca si de acelea ale art. 135 alin.
(6) care consacra caracterul inviolabil al proprietatii private, "in
conditiile legii".
Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in acceptiunea principiala conferita de Constitutie, in asa fel
incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitari rezonabile in valorificarea acestuia ca drept subiectiv garantat. Sub
acest aspect, Curtea constata ca prin reglementarea dedusa controlului
legiuitorul nu a facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si
potrivit competentei sale constitutionale.
Intr-adevar, recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de
a declansa procedura de recuperare a imobilelor preluate abuziv de catre stat
ar fi fost de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica in domeniul
proprietatii imobiliare, admisibil pe termen scurt, in considerarea finalitatii
reparatorii urmarite, dar intolerabil, intr-un stat de drept, o perioada
indelungata sau nelimitata.
Intrucat imprescriptibilitatea, chiar daca este consacrata cu titlu de principiu
in legislatia noastra, nu tine de esenta dreptului de proprietate imobiliara
si, ca atare, nu este consacrata de Constitutie, Curtea apreciaza ca
legiuitorul poate, in considerarea unor ratiuni majore, sa deroge de la acest
principiu, asa cum a procedat prin norma dedusa controlului, fara a indreptati
calificarea reglementarii respective ca fiind neconstitutionala.
Pe de alta parte, independent de ratiunile infatisate, imprejurarea ca
persoana interesata, desi cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca termenul de
notificare, ca si consecintele juridice ale nerespectarii acestuia, nu s-a
conformat exigentei legale da expresie propriei sale culpe, cu atat mai putin
scuzabila cu cat respectivul termen a fost prelungit de doua ori, iar, potrivit
principiului "nemo auditur propriam turpitudinem allegans", lipseste
de indreptatire critica reglementarii in cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de Anca Lavinia Stanica in Dosarul
nr. 1.766/2003 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu