DECIZIE Nr. 342 din 5 decembrie 2001
cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 40, 42 si ale art. 43
alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 11 decembrie 2001
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144
lit. a) din Constitutie, in vederea declansarii controlului de
constitutionalitate asupra unor dispozitii ale Legii bugetului de stat pe anul
2002, de catre un grup de 74 de deputati, si anume: Constantin Bucur, Smaranda
Ionescu, George Dumitru Moisescu, Maria Apostolescu, Stefan Baban, Constanta
Popa, Lari-Iorga Leonida, Paul Snaider, Angela Bogea, Gelil Eserghep, Cristian
Valeriu Buzea, Adrian Maracineanu, Radu Ciuceanu, Octavian Sadici, Vlad Gabriel
Hogea, Ludovic Abitei, Costel Eugen Popescu, Ilie Merce, Octavian-Mircea
Purceld, Vasalie Mois, Mitzura Domnica Arghezi, Mitica Balaet, Nicolae
Leonachescu, Damian Brudasca, Gheorghe Ariton, Ludovic Mardari, Florea Buga,
Gheorghe Dinu, Costache Mircea, Ioan Baldea, Vasile Predica, Marinache
Visinescu, Valentin Vasilescu, Grigore Emil Radulescu, Stefan Lapadat, Marcu
Tudor, Constantin Dutu, Ion Dolanescu, Gheorghe Pribeanu, Lia Olguta Vasilescu,
Raj Tunaru, Daniela Buruiana-Aprodu, Constantin Florentin Moraru, Nicolae
Enescu, Crisan Emil, Ioan Miclea, Eugen Lucian Plesa, Dumitru Puzdrea, Dumitru
Dragomir, Mihaela Ionescu, Adrian Moisoiu, Emil Rus, Costel Marian Ionescu, Ion
Mocioi, Anghel Stanciu, Iancu Holtea, Nicolae Vasilescu, Sever Mesca, Ilie
Neacsu, Mircea Stoian, Augustin Lucian Bolcas, Nicoara Cret, Pavel Cherescu,
Paul Magheru, Ion Manzana, Stefan Pascut, Danut Saulea, Ioan Sonea, Iulian
Mincu, Corneliu Ciontu, Daniel Ionescu, Florina Ruxandra Jipa, Mircea Ifrim si
Doru Dumitru Palade.
Sesizarea a fost trimisa cu Adresa nr. 51/1.015 din 22 noiembrie 2001 a
secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 4.002 din 22 noiembrie 2001, formand obiectul Dosarului
nr. 400A/2001.
Prin aceasta sesizare de neconstitutionalitate se solicita sa se constate
ca prevederile art. 40 si 42 din Legea bugetului de stat pe anul 2002 sunt
neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
1. Dispozitiile art. 40 din lege permit Guvernului sa aprobe prin hotarare
modificari in totalul intrarilor de credite externe, in raport cu derularea
programelor de imprumut extern, dispozitii care ii confera acestuia dreptul ca
in mod discretionar sa aduca modificari structurale si intre ordonatorii
principali de credite, ceea ce contravine atat principiului separatiei
puterilor in stat, cat si dispozitiilor art. 107 alin. (2) din Constitutie,
care prevad ca hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii
legilor, iar nu pentru modificarea acestora. Aceste prevederi legale dau
posibilitatea Guvernului sa modifice legea printr-o "simpla
hotarare", ceea ce contravine textului constitutional invocat,
conferindu-i astfel puteri arbitrare de promovare a proiectelor de investitii
"bazate pe credite externe dupa criterii nesupuse cenzurii parlamentare.
In aceste conditii contribuabilul ramane cu rambursarea creditului extern, iar
Guvernul cu dirijarea dupa bunul plac, peste capul Parlamentului, a sumelor din
imprumuturi externe".
2. Prevederile art. 42 din lege sunt contrare dispozitiilor art. 107 alin.
(2) si ale art. 136 alin. (1) din Constitutie, deoarece permit Guvernului sa
modifice listele de investitii si sa anuleze creditele bugetare aprobate prin
Legea bugetului de stat pe anul 2002 printr-o "simpla aprobare" a
propunerilor ordonatorilor de credite, data de catre Ministerul Finantelor
Publice.
Se afirma ca cele doua prevederi legale criticate se coroboreaza, astfel
incat, desi "Parlamentul a aprobat prin Legea bugetului distribuirea
creditelor externe, Guvernul are posibilitatea, prin aceste texte
neconstitutionale, nu numai sa redistribuie creditele externe, dar si pe
parcursul executarii investitiilor sa modifice listele de investitii, dupa o
procedura simplista si subiectiva. Intr-adevar, a modifica listele de
investitii, aprobate prin legea bugetului, in functie de derularea procesului
investitional si de evolutia preturilor, presupune o mare marja de manevra a
Ministerului Finantelor Publice, care se subroga practic Parlamentului, ceea ce
evident contravine art. 107 alin. (2) si art. 136 alin. (1) din
Constitutie".
In conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a prezenta in
scris punctele lor de vedere.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Sustinerea potrivit careia este neconstitutional dreptul acordat Guvernului
de a aproba modificari in structura si intre ordonatorii principali de credite
nu poate fi retinuta, deoarece, in virtutea principiului autonomiei, prin lege
se poate stabili ca autoritatile administratiei publice sa aprobe anumite
modificari ale unor prevederi referitoare la intrebuintarea resurselor
financiare alocate. Hotararile Guvernului care au un asemenea obiect se emit
pentru executarea legii, iar nu pentru modificarea acesteia. In ceea ce
priveste incalcarea principiului separatiei puterilor in stat, aceasta nu se
poate retine, deoarece Parlamentul, ca putere legislativa, poate abilita
Guvernul prin lege sa intervina in executia bugetului de stat.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, solicita respingerea
sesizarii pentru urmatoarele motive:
Legea bugetului de stat pe anul 2002 reglementeaza si folosirea creditelor
externe cuprinse in anexa nr. 2, iar art. 40 da Guvernului competenta de a
opera modificari in folosirea creditelor externe, in functie de derularea
programelor de imprumut extern, aprobate potrivit legii. Este evident ca
hotararile pe care le poate adopta Guvernul in baza art. 40 sunt acte juridice
guvernamentale de aplicare a legii bugetului de stat si, ca atare,
reglementarea din art. 40 este riguros corespunzatoare art. 107 alin. (2) din
Constitutie. Se considera ca sumele provenite din credite externe nu pot fi
inscrise in mod detaliat in lege, deoarece obtinerea si derularea lor sunt
dependente de factori externi de creditare.
Cu privire la critica referitoare la dreptul de a modifica listele de
investitii si de a anula creditele bugetare aprobate prin lege se sustine ca
este vorba de o apreciere subiectiva a autorilor sesizarii, iar nu de o
fundamentare economico-financiara, deoarece se "suspecteaza" Guvernul
de subiectivism in operarea modificarilor din procesul investitional, fara a se
demonstra realitatea celor sustinute. Prin dispozitiile art. 42 sunt prevazute
limitele in care Guvernul poate opera modificari, si anume derularea procesului
investitional si evolutia preturilor.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca sesizarea de
neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
In situatia in care legea autorizeaza Guvernul ca, pentru reglementarea
concreta a unor probleme punctuale legate de exercitiul bugetar, sa opereze
anumite modificari prin hotarari ulterioare, acestea se inscriu in conceptul de
"organizare a executarii legii". Aceste hotarari nu se emit pentru
modificarea legii sau pentru ca Guvernul sa dirijeze, "dupa bunul plac,
peste capul Parlamentului, sumele din imprumuturi externe". In plus,
textele art. 40 si 42 din Legea bugetului de stat pe anul 2002 au fost cuprinse
in legile bugetului de stat, cu acelasi continut, incepand cu anul 1994, iar in
anul 2001 Curtea Constitutionala le-a declarat constitutionale prin Decizia nr.
123 din 25 aprilie 2001.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Legii bugetului de stat pe anul
2002, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, in temeiul dispozitiilor
art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 17 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa se pronunte asupra sesizarii de neconstitutionalitate.
Prin sesizarea formulata sunt criticate, ca fiind neconstitutionale,
dispozitiile art. 40 si 42 din Legea bugetului de stat pe anul 2002. Autorii
sesizarii de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile art. 40 ar avea
urmatorul continut: "Guvernul poate aproba, prin hotarare, modificari in
total al intrarilor de credite externe, cuprinse in Anexa nr. 2, in functie de
derularea programelor de imprumut extern, aprobate potrivit legii." Curtea
Constitutionala constata ca in realitate dispozitiile art. 40 din lege au
urmatorul cuprins: "Guvernul poate aproba, prin hotarare, modificari in
structura si intre ordonatorii principali de credite, cu incadrarea in nivelul
total al intrarilor de credite externe, cuprinse in Anexa nr. 2, in functie de
derularea programelor de imprumut extern, aprobate potrivit legii. Prevederile
din Anexa nr. 3 privind intrarile de credite externe reprezinta limite maxime
ce nu pot fi depasite."
In ceea ce priveste dispozitiile art. 42, Curtea retine ca acestea sunt
doar partial redate de catre autorii sesizarii, desi critica de
neconstitutionalitate vizeaza ansamblul reglementarii acestui articol.
Continutul acestui text este urmatorul: "(1) La propunerea justificata a
ordonatorilor principali de credite, in functie de derularea procesului
investitional si de evolutia preturilor, se autorizeaza Guvernul, prin
Ministerul Finantelor Publice, sa aprobe, pana la data de 31 octombrie 2002,
modificari in listele de investitii, anexe la bugetele ministerelor si ale
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu
exceptia pozitiei <<Alte cheltuieli de investitii>>, la care se pot
aproba modificari numai la cheltuielile privind proiectarea si executia
consolidarilor si interventiilor pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor
produse de actiuni accidentale si calamitati naturale, cuprinse la aceasta
pozitie, cu incadrarea in cheltuielile de capital aprobate la capitolul respectiv,
conform clasificatiei functionale.
(2) Limitele valorice privind competenta de aprobare a documentatiilor
tehnico-economice, prevazute in Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, se
modifica pentru anul 2002, conform prevederilor cuprinse in anexa nr. 16."
Autorii sesizarii au criticat, de asemenea, textul art. 42 din Legea
bugetului de stat pe anul 2002, intrucat acesta ar contine prevederi
referitoare la anularea creditelor bugetare. Curtea observa insa ca in
realitate aceste dispozitii sunt cuprinse in art. 43 alin. (1) din lege,
potrivit caruia "Ordonatorii principali de credite au obligatia de a
analiza lunar necesitatea mentinerii unor credite bugetare potrivit
prevederilor art. 41 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice
si de a propune Ministerului Finantelor Publice anularea creditelor
respective".
In consecinta, Curtea retine ca in cauza obiectul controlului de
constitutionalitate il formeaza dispozitiile art. 40, 42 si ale art. 43 alin.
(1) din Legea bugetului de stat pe anul 2002.
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se apreciaza ca aceste
prevederi legale incalca principiul constitutional al separatiei puterilor in
stat, precum si urmatoarele dispozitii constitutionale:
Art. 107 alin. (2)
"Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.";
Art. 136 alin. (1)
"Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor
financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale
institutiilor publice sunt reglementate prin lege."
Curtea urmeaza sa examineze critica formulata cu privire la dispozitiile
art. 40, 42 si ale art. 43 alin. (1), prin care se acorda Guvernului dreptul de
a aproba prin hotarare modificari structurale si intre ordonatorii principali de
credite, iar prin Ministerul Finantelor Publice, modificari in listele de
investitii si anulari de credite, in raport cu dispozitiile art. 107 alin. (2)
si ale art. 136 alin. (1), anterior citate, precum si cu cele ale art. 137 din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
Art. 137
"(1) Bugetul public national cuprinde bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si
ale judetelor.
(2) Guvernul elaboreaza anual proiectul bugetului de stat si pe cel al
asigurarilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobarii
Parlamentului.
(3) Daca legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale de
stat nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului
bugetar, se aplica in continuare bugetul de stat si bugetul asigurarilor
sociale de stat ale anului precedent, pana la adoptarea noilor bugete.
(4) Bugetele locale se elaboreaza, se aproba si se executa in conditiile
legii.
(5) Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei
de finantare."
Curtea Constitutionala retine ca legiuitorul, in considerarea prevederilor
art. 136 alin. (1) din Constitutie, a reglementat modul de formare,
administrare si intrebuintare a resurselor financiare publice prin Legea nr.
72/1996 privind finantele publice.
Potrivit acestor dispozitii legale rezulta ca bugetul este principalul plan
financiar al statului, aprobat prin lege, prin care se prevad veniturile si
cheltuielile statului si ale unitatilor administrativ-teritoriale. Potrivit
prevederilor art. 137 alin. (1) din Constitutie, in domeniul exclusiv al legii
bugetare intra numai stabilirea regulilor generale, de principiu ale
administrarii si ale intrebuintarii resurselor financiare. Legea poate
imputernici Guvernul sau diferite autoritati ale administratiei publice sa
aprobe unele ajustari ale indicatorilor financiari in procesul de intrebuintare
a resurselor financiare alocate. Aceasta concluzie este intarita de mai multe
dispozitii ale Legii nr. 72/1996, lege organica, ale carei prevederi nu au fost
contestate pana in prezent ca fiind neconstitutionale, cum ar fi:
Art. 3 alin. (1) teza a doua si alin. (2)
"Deasemenea, (Guvernul) exercita conducerea generala a activitatii
executive in domeniul finantelor publice, in care scop examineaza periodic
situatia financiara pe economie, executia bugetului public national si a
bugetelor fondurilor speciale si stabileste masuri pentru mentinerea sau
imbunatatirea echilibrului bugetar, dupa caz.
(2) Ministerul Finantelor ia masurile necesare pentru: asigurarea
echilibrului bugetar si aplicarea politicii financiare a statului, cheltuirea
cu eficienta a resurselor financiare.";
Art. 11
"Guvernul asigura realizarea politicii financiare a statului conform
programului de guvernare acceptat de Parlament.";
Art. 29 alin. (5) si (7)
"(5) In mod exceptional si pe baza justificarilor corespunzatoare,
virarile de credite de la un capitol la alt capitol al clasificatiei bugetare,
cu exceptia cheltuielilor prevazute la alin. (2), se pot efectua, in cadrul
bugetului unui ordonator principal de credite, inainte de angajarea
cheltuielilor, incepand cu trimestrul al III-lea, cu acordul Ministerului
Finantelor. [...]
(7) Creditele bugetare aprobate la unele capitole pot avea caracter
previzional, ele putand fi majorate prin hotarari ale Guvernului dintr-o suma
globala creata in acest scop si care urmeaza a fi cuprinse intr-o lege
rectificativa. Lista capitolelor la care creditele aprobate au caracter
previzional se aproba prin legea bugetara anuala.";
Art. 41 alin. (1)
"Ordonatorii principali de credite au obligatia de a analiza
trimestrial necesitatea mentinerii unor credite bugetare pentru care, in baza
unor dispozitii legale sau a altor cauze, sarcinile au fost desfiintate sau
amanate si de a propune Ministerului Finantelor anularea creditelor
respective."
Curtea retine ca in situatia in care insasi legea imputerniceste Guvernul
ca, pentru reglementarea concreta a unor probleme punctuale legate de
exercitiul bugetar, sa opereze anumite modificari in anexe, astfel de hotarari
se emit pentru executarea legii respective si nu pentru modificarea sa. Aceste
hotarari date pentru executarea legii intra in conceptul general de organizare
a executarii legii, reglementat de art. 107 alin. (2) din Constitutie.
Ca atare, in temeiul art. 40 din Legea bugetului de stat pe anul 2002
Guvernul poate aproba prin hotarare "modificari in structura si intre
ordonatorii principali de credite, cu incadrarea in nivelul total al intrarilor
de credite externe [...], in functie de derularea programelor de imprumut
extern, aprobate potrivit legii", pentru situatii ce nu pot fi prevazute
cu certitudine la data adoptarii bugetului. De asemenea, in temeiul art. 42
alin. (1) din aceeasi lege Guvernul poate sa aprobe, prin Ministerul Finantelor
Publice, "modificari in listele de investitii, anexe la bugetele
ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale", dar numai "la propunerea justificata a
ordonatorilor principali de credite, in functie de derularea procesului
investitional si de evolutia preturilor".
De asemenea, Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile art. 40 din
legea supusa examinarii sunt in deplina concordanta cu principiul
constitutional al separatiei puterilor in stat, de vreme ce Parlamentul poate
imputernici Guvernul cu luarea unor hotarari care sa asigure executia bugetara
in conformitate cu vointa exprimata de legiuitor.
In ceea ce priveste critica ce vizeaza dispozitiile referitoare la anularea
creditelor bugetare, cuprinse la art. 43 alin. (1) din legea criticata, Curtea
constata ca aceste prevederi legale reproduc dispozitiile art. 41 alin. (1) din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, care obliga ordonatorii principali
de credite sa analizeze "situatia creditelor bugetare aprobate prin
bugetul de stat" si sa propuna Ministerului Finantelor Publice anularea
acelor credite la care, "in baza unor dispozitii legale sau a altor cauze,
actiunile si sarcinile au fost ori pot fi anulate sau amanate".
Fata de considerentele expuse Curtea urmeaza sa constate ca dispozitiile
art. 41, 42, precum si cele ale art. 43 alin. (1) din Legea bugetului de stat
pe anul 2002 sunt constitutionale.
De altfel, in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala s-a pronuntat in
acelasi sens asupra constitutionalitatii unor dispozitii avand continut
identic, cuprinse in Legea bugetului de stat pe anul 2001, si anume prin
Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 107 alin. (2), art. 136 alin. (1), art. 137 si ale art. 144 lit. a) din
Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin. (3), art. 12, art. 13 alin. (1)
lit. A.a), ale art. 17, 18, art. 19 alin. (1) si ale art. 20 din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 40, 42 si ale art. 43 alin. (1) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 sunt constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Dezbaterea a avut loc la 5 decembrie 2001 si la ea au participat: Nicolae
Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu