DECIZIE Nr.
638 din 28 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 581 din 23 august 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Kozsokar Gabor -judecător
Petre Ninosu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Iulia Nedelcu -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Viorica
Froicu în Dosarul nr. 3.384/35/P/2006 al Curţii de Apel Oradea - Secţia penală
şi pentru cauze cu minori.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
dispoziţiile criticate sunt constituţionale, acestea fiind aplicabile tuturor
persoanelor aflate în aceeaşi situaţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 11 ianuarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 3.384/35/P/2006, Curtea de Apel Oradea - Secţia penală şi pentru cauze cu minori a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005, excepţie
ridicată de Viorica Froicu în cadrul judecării recursului penal declarat de
autorul excepţiei împotriva unei decizii penale privind soluţionarea
contestaţiei la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate instituie
o diferenţă de tratament juridic între inculpaţii care au săvârşit în acelaşi
interval de timp infracţiunea de evaziune fiscală, şi anume cei care au fost în
situaţia de a fi cercetaţi penal în mod operativ şi trimişi în judecată cu
celeritate nu vor mai putea beneficia de cauza de nepedepsire prevăzută de
legea nouă. In felul acesta, prima categorie de inculpaţi este discriminată în
raport cu ceilalţi făptuitori cărora li se aplică prevederile art. 10 din Legea
nr. 241/2005.
Curtea de Apel Oradea - Secţia penală şi pentru
cauze cu minori apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că realizarea
unui regim sancţionator în funcţie de acoperirea prejudiciului cauzat prin
infracţiunea de evaziune fiscală s-a realizat de către legiuitor din raţiuni de
politică penală. Mai arată că principiul egalităţii în drepturi nu implică
tratarea juridică uniformă a tuturor infracţiunilor.
In conformitate cu prevederile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr. 241/2005
este neîntemeiată. Arată că textul de lege criticat se aplică tuturor
cetăţenilor aflaţi în aceeaşi situaţie, fără privilegii şi discriminări.
Totodată, consideră că acest text de lege nu conţine prevederi care să
împiedice aplicarea retroactivă a legii penale mai
favorabile.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile criticate sunt constituţionale, întrucât textul de lege se aplică
nediferenţiat tuturor cetăţenilor aflaţi în aceeaşi situaţie. In acest sens,
este invocată jurisprudenţa Curţii Constituţionale cu privire la
constituţionalitatea art. 10 din Legea nr. 241/2005.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
rezultă din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 241/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, care au următorul cuprins:
„(1) In cazul săvârşirii unei infracţiuni de
evaziune fiscală prevăzute de prezenta lege, dacă în cursul urmăririi penale
sau al judecăţii, până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul
acoperă integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru
fapta săvârşită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în
aceleaşi condiţii este de până la 100.000 euro, în echivalentul monedei
naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi
recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul
monedei naţionale, se aplică o sancţiune administrativă, care se înregistrează în
cazierul judiciar.
(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică
dacă făptuitorul a mai săvârşit o infracţiune prevăzută de prezenta lege
într-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de
prevederile alin. (1)."
Din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate
rezultă că, în realitate, sunt vizate numai dispoziţiile cuprinse în alin. (1)
al art. 10 din legea menţionată, asupra cărora Curtea urmează să se pronunţe.
Autorul excepţiei susţine că prin aceste dispoziţii
legale se încalcă art. 1 alin. (5), art. 15 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din
Constituţie privind respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor,
neretroactivitatea legii şi, respectiv, egalităţii în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse
controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi prevederi
constituţionale şi cu o motivare asemănătoare. Prin Decizia nr. 697 din 20
decembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2006, Curtea a
reţinut că este respectat principiul egalităţii în drepturi, statuat în art. 16
alin. (1) din Constituţie, deoarece cauzele de reducere ori de înlocuire a
pedepsei prevăzute de lege pentru faptele săvârşite se aplică fără nicio
discriminare autorilor infracţiunii de evaziune fiscală care au acoperit
prejudiciul în condiţiile reglementate de art. 10 alin. (1) din Legea nr.
241/2005. Totodată, prin Decizia nr. 932 din 14 decembrie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 19
ianuarie 2007, Curtea, examinând critica de
neconstituţionalitate referitoare la încălcarea principiului aplicării legii
penale mai favorabile, a reţinut că „orice lege se aplică numai pentru viitor,
cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, care are efecte
şi asupra raporturilor juridice penale sau contravenţionale născute anterior
intrării sale în vigoare."
Intrucât faţă de excepţiile de neconstituţionalitate
soluţionate prin deciziile amintite nu au intervenit elemente noi, de natură a
modifica jurisprudenţa în materie a Curţii, rezultă că atât soluţia, cât şi
considerentele ce au stat la baza acestora se menţin şi în prezenta cauză.
In consecinţă, Curtea constată că, în cauză, nu sunt
încălcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) din
Constituţie.
In ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei
referitoare la încălcarea, prin textul de lege criticat, a dispoziţiilor art. 1
alin. (5) din Constituţie, Curtea reţine că este lipsită de temei, deoarece
prevederile legale criticate sunt conforme textelor constituţionale invocate,
astfel cum s-a arătat mai sus.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Viorica Froicu în Dosarul
nr. 3.384/35/P/2006 al Curţii de Apel Oradea - Secţia penală şi pentru cauze cu
minori.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta