ORDIN Nr. 183
din 3 noiembrie 2006
privind aplicarea
dispozitiilor referitoare la contractul de publicitate media
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU REGLEMENTAREA SI MONITORIZAREA ACHIZITIILOR
PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 979 din 7 decembrie 2006
In baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2005
privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2006, şi a
Hotărârii Guvernului nr. 895/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor
Publice,
în aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă structura, conţinutul şi modul de
utilizare ale modelelor specifice de invitaţii de participare la procedura prin
„cerere de oferte", referatului de oportunitate, raportului de evaluare a
impactului, dosarului achiziţiei publice şi ale contractului de servicii de
publicitate media, prevăzute în anexele nr. 1-5*) care fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - In sensul prezentului ordin, termenii de mai
jos au următoarele înţelesuri:
a) tiraj mediu difuzat pe
ediţie - media pe ediţie a exemplarelor pentru
care se poate dovedi pe bază de acte că au intrat în posesia utilizatorului
final. Tirajul difuzat este compus din: abonamente, exemplare vândute cu bucata
şi exemplare gratuite;
b) abonamente - fiecare exemplar vândut, care a
fost livrat firmelor specializate în servirea abonamentelor sau care a fost achitat în avans direct la editor şi a fost livrat
abonatului de către editor ori de un intermediar al acestuia;
c) exemplare vândute cu bucata - fiecare
exemplar vândut prin metode diferite de cele pentru abonamente;
d) exemplare gratuite - fiecare exemplar al publicaţiei din difuzarea căruia editorul nu a
obţinut încasări;
e) ediţie - totalitatea exemplarelor unei publicaţii care pot fi evidenţiate
prin acelaşi identificator imprimat pe ele, denumit număr de apariţie, şi
care se regăseşte în toate actele necesare efectuării auditului, inclusiv
pentru reeditări şi suplimentări de tiraj, indiferent de locul de tipărire;
f) cost pe punct de
audienţă - efortul financiar necesar pentru a
obţine un punct de rating;
g) rating - unitate de
măsură a audienţei pentru un program de televiziune sau de radio.
Art. 3. - Modelele specifice de invitaţii de
participare la procedura prin „cerere de oferte", referatul de
oportunitate, raportul de evaluare a impactului, dosarul achiziţiei publice şi
contractul de servicii de publicitate media, cuprinse în anexele la prezentul
ordin, sunt următoarele:
a) Referat de oportunitate privind achiziţia publică
a serviciilor de publicitate media (anexa nr. 1);
b) Invitaţie de participare la procedura de atribuire a contractului de publicitate media prin „cerere de oferte"
(anexa nr. 2);
c) Raport de evaluare a impactului achiziţiei publice
a serviciilor de publicitate media scrisă, audio-vizual şi electronică pentru
(promovarea imaginii/informarea clienţilor etc.) (anexa
nr. 3);
d) Dosarul achiziţiei publice de servicii de
publicitate media (anexa nr. 4);
e) Contract de servicii de publicitate media (anexa nr.
5).
Art. 4. - (1) Anunţurile de intenţie, de participare şi
de atribuire a contractului de publicitate media conţin aceleaşi elemente ca şi contractele de servicii
cuprinse în anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, şi în anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a
prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu completările ulterioare.
*) Anexele nr. 1 -5 sunt reproduse în facsimil.
(2) Anunţurile mai sus menţionate vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în Sistemul electronic de
achiziţii publice (SEAP), la adresa de internet www.publicitatepublica.ro, pe pagina de internet proprie a autorităţii contractante, dacă
există, şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), în situaţiile
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 337/2006.
(3) Invitaţiile de participare la procedura de cerere
de ofertă vor fi publicate în SEAP, la adresa de internet www.publicitatepublica.ro, pe pagina de internet proprie, acolo unde există.
Art. 5. - Documentaţia de atribuire a contractului de
publicitate media va putea fi descărcată şi de pe pagina de internet www.publicitatepublica.ro, precum şi de pe pagina de internet proprie a autorităţii
contractante, acolo unde există.
Art. 6. - (1) In cazul contractelor de publicitate media, autoritatea contractantă are obligaţia de a utiliza
următoarele criterii de selecţie şi calificare a operatorilor economici în
funcţie de natura mijlocului de comunicare:
a) pentru publicaţii, tirajul mediu difuzat pe ediţie
al ofertantului, aria de difuzare, profilul, publicul-ţintă. In cazul tirajului
mediu difuzat pe ediţie al operatorului economic, acesta trebuie să fie
certificat pentru o perioadă de minimum 3 luni din ultimul an calendaristic de
către instituţii autorizate, independente, de audit;
b) în cazul presei audio-TV, aria de acoperire şi
audienţa certificate de o instituţie specializată, profilul şi publicul-ţintă;
c) în cazul internetului, profilul şi publicul-ţintă,
numărul de accesări lunare.
(2) Excepţie privind criteriul „tiraj mediu"
prevăzut la alin. (1) lit. a) fac cazurile privind privatizarea, acolo unde
într-un judeţ nu există niciun cotidian local care să fie auditat. Pentru a se
publica un anunţ într-un astfel de cotidian, reprezentanţii legali vor prezenta
o declaraţie pe propria răspundere privind tirajul, însoţită de documente
financiar-contabile justificative privind tirajul înregistrat în ultimele 3
luni calendaristice.
Art. 7. - (1) In cazul aplicării criteriului de
atribuire „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic",
oferta stabilită ca fiind câştigătoare este oferta care întruneşte punctajul cel mai mare rezultat prin aplicarea
următorului algoritm de calcul, după caz:
a) în cazul presei scrise: P/T (unde P = preţ pentru
1 cm2 reclamă, calculat la o singură apariţie, şi T = tirajul mediu,
difuzat pe ediţie, certificat);
b) în cazul presei audio-TV: preţul pe punctul de
audienţă (CPP);
c) în cazul internetului: preţul pe o mie de afişări.
(2) Punctajul pentru fiecare ofertă evaluată conform
prevederilor alin. (1) se acordă după cum urmează:
a) pentru valoarea minimă a factorului de evaluare se
acordă 100 de puncte;
b) pentru o valoare a factorului de evaluare
superioară celei prevăzute la lit. a), punctajul se acordă astfel:
Pn = (valoaremin/valoaren) x 100
Art. 8. - Contractele de publicitate media vor conţine
în mod obligatoriu şi următoarele două clauze contractuale:
a) „Părţile contractante au obligaţia să asigure,
inclusiv în timpul derulării contractului, accesul publicului cel puţin la
următoarele informaţii: destinatarii finali ai fondurilor de publicitate,
criteriile de alocare a acestor fonduri, sumele aferente fiecărui beneficiar
final şi termenele de executare a prevederilor contractuale.";
b) „Accesul la informaţiile cuprinse la lit. a) se
realizează prin intermediul autorităţii contractante, care are obligaţia de a
deţine informaţii actualizate cu privire la derularea contractului."
Art. 9. - Materialele publicate/utilizate vor menţiona
în mod obligatoriu denumirea autorităţii/autorităţilor contractante.
Art. 10. - Termenul până la care autoritatea
contractantă este obligată să facă public anunţul privind aplicarea procedurii
de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru
atribuirea contractului de servicii de publicitate media este de cel puţin 3
zile înainte de începerea negocierilor.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Anexa nr. 1
Referat de oportunitate
privind achiziţia publică a serviciilor de
publicitate media
Autoritatea contractantă, cu sediul
în.............................., judeţul: ..............................
Str....................................., nr......., cod
postal......................, cod fiscal.........................., telefon:
.................................,
fax:........................................., e-mail:....................................pagina
de Internet: ........................................................ doreşte achiziţionarea următoarelor servicii de publicitate media:
....................................................................................
....................................................................... .
Cod CPV: ...........................
Caracteristicile generale ale serviciilor dorite sunt
următoarele:
.......................................................................................................................................
Context/ premise:
- situaţia actuală în care se găseşte autoritatea
contractantă - specificul activităţii, caracteristicile pieţei pe care
achiziţionează, legislaţie aplicabilă;
- strategia de comunicare şi relaţii publice.
Raţiunea achiziţiei de publicitate:
- serviciile de publicitate media vizate;
- motivele pentru care se doreşte achiziţionarea
acestor servicii;
- sursele de verificare a necesităţii achiziţionării
acestor servicii;
- obiectivul vizat prin achiziţia serviciilor de
publicitate media;
- publicul ţintă vizat de serviciile de publicitate;
- materialele propuse a fi publicate.
Impactul urmărit:
- cum se va modifica situaţia actuală ca urmare a
publicităţii făcute;
- rezultatele cantitative şi cele calitative ale
utilizării serviciilor ce urmează a fi achiziţionate;
- existenţa/inexistenţa unor posibilităţi
alternative de atingere a impactului urmărit şi justificarea opţiunii făcute.
Evaluarea rezultatului obţinut:
- sursele de verificare a modificării situaţiei
iniţiale ca urmare a publicităţii făcute;
- criteriile de evaluare a rezultatului obţinut:
cota de piaţă, creşterea cifrei de afaceri, creşterea cunoaşterii de către cetăţeni
a activităţii/unei anumite acţiuni a autorităţii contractante;
- indicatori de măsurare a impactului prestării
serviciilor achiziţionate.
Prezentul Raport de oportunitate poate fi descărcat de
pe pagina de Internet proprie www.................... 1 şi din sistemul informatic de utilitate publică, accesibil prin Internet, la adresa www.publicitatepublică.ro
1 Se furnizează
adresa completă a paginii de Internet proprii, adică cea care conduce exact la
locul în care se găsesc informaţiile.
Exemplu: www.companiaxyz.ro/documentepublice/download/achizitie.
doc.
Anexa nr. 2
Invitaţie de participare
la procedura de atribuire a contractului de publicitate
media prin „cerere de oferte"
Către: [se completează numele ofertanţilor către
care se trimite invitaţia]
Autoritatea contractantă invită ofertanţii al caror
obiect de activitate corespunde cerinţelor documentaţiei de atribuire anexată,
să depună oferta în scopul atribuirii contractului pentru prestarea
următoarelor servicii:
.......................................................................................................................................
Cod CPV: ...........................
Caracteristici generale ale serviciilor:
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
1. Denumirea/numele: [autoritatea contractantă]
2. Codul unic de înregistrare:
.........................
3. Adresa: [se menţionează localitatea,
judeţul, strada şi numărul, codul poştal]
4. Telefon:
..................................................
5. Fax:
.......................................................
6. E-mail:
...................................................
7. Pagina de Internet:
....................................
8. Procedura aplicată pentru atribuirea contractului de servicii: cerere de oferte
9. Sursa de finanţare a contractului:
.........................................................
10. Tipul contractului de servicii pentru care sunt
solicitate oferte...................
11. Locul de prestare a serviciilor:
.............................................................
12. Operatorii economici pot depune ofertă pentru
o parte/doar pentru întreaga gama de servicii solicitate.
13. Durata sau termenul limită de prestare a serviciilor:
.................................................................................................................................
14. Informaţii şi clarificări:
a. Compartimentul de la care se poate obţine un
exemplar din documentaţie şi modul de obţinere: ...................................................................... .
b. Documentaţia de atribuire anexată prezentei
invitaţii poate fi descărcată de pe pagina de Internet
proprie www....................2 şi
din sistemul informatic de utilitate publică, accesibil prin Internet, la adresa www.publicitatepublica.ro
c. Data limită pentru solicitarea
clarificărilor: ....................................................
Informaţii suplimentare se pot obţine la tel:
.............................................................,
e-mail:..............................- persoana de
contact......................................................... .
15. Data limită pentru depunerea ofertelor: ..........................................................
16. Adresa la care trebuie transmise/depuse
ofertele:...........................................
17. Limba de redactare a ofertei:
..........................................................................
18. Persoanele care pot asista la deschiderea
ofertelor: .........................................
19. Data, ora şi locul deschiderii ofertelor:
............................................................
20. Garanţiile ce trebuie furnizate de ofertanţi:
......................................................
21. Modalităţile principale de finanţare şi de
plata şi/sau referirile la prevederile care le
reglementează....................................................
22. Forma juridică în care trebuie să se
legalizeze asocierea grupului de operatori economici cărora li s-a atribuit
contractul de servicii [unde este cazul]
23. Criteriile de calificare pe care trebuie să le
îndeplinească ofertanţii:
24. Documentele ce urmează
a fi prezentate de ofertanţi: .................................
25. Menţionarea prevederilor legale,
reglementărilor sau dispoziţiilor administrative, în cazurile în care prestarea
serviciilor este rezervată unei anumite categorii
profesionale
26. Precizarea dacă persoanele juridice sunt
obligate să menţioneze numele şi calificările profesionale ale personalului
responsabil pentru prestarea serviciului
27. Termenul de valabilitate al ofertei:
...........................................................
28. Criteriul care va fi utilizat pentru
atribuirea contractului de servicii (în cazul aplicării ofertei cea mai
avantajoasă din punct de vedere economic se menţionează şi algoritmul de
calcul).
2 Se furnizează
adresa completă a paginii de Internet proprii, adică cea care conduce exact la
locul în care se găsesc informaţiile. Exemplu: www.companiaxyz.ro/documentepublice/download/achizitie.doc.
29. Interzicerea depunerii de oferte alternative
[dacă este cazul].
30. Operatorii economici au obligaţia de a
numerota şi semna fiecare pagina a ofertei, precum şi de a anexa un opis al
documentelor prezentate.
31. Instrucţiuni privind modul de elaborare şi
prezentare a propunerii tehnice:
.....................................................................................................................................................
32. Instrucţiuni privind modul de
elaborare şi prezentare a propunerii financiare:
......................................................................................................................................................
33. Data pentru care se determină echivalenţa
leu/euro:
......................................................................................................................................................
34. Contestaţiile se transmit:
- fie la Consiliul Naţional de Soluţionarea
Contestaţiilor
- fie la autoritatea contractantă şi apoi la instanţa
competentă.
Consiliul Naţional de
Soluţionarea Contestaţiilor, Localitate .......................................
Str......................................... nr........., camera ..........,
telefon ....................................., fax..............adresa de
e-mail.............................................................. .
Denumirea instanţei
competente....................................................................................................... .
Anexa nr. 3
Raport de evaluare a impactului
achiziţiei publice a serviciilor de publicitate
media scrisă, audio-vizual şi electronică pentru (promovarea imaginii/informarea
clienţilor/etc.)
Autoritatea contractantă, cu sediul în
.................., judeţul: ......................................
Str................................................................, nr......., cod poştal...........................,
cod fiscal......................., telefon: .............................,
fax:......................................., e-mail:....................................pagina
de Internet: ..................................................... .
a atribuit, urmare a derulării procedurii
de..............................................................,
contractul nr..............din data
de...................de prestare a următoarelor servicii: .......................................................................................................................................
.
Cod CPV: ...........................
către [operatorul economic]
.................................................................................. cu sediul în............,
judeţul: ................., str..........................................,
nr.............., cod
poştal.........................., cod fiscal................. , telefon:
.......................................,
fax:........................, e-mail:
............................................... , pagina de Internet:
............................... .
Caracteristicile generale ale serviciilor prestate au
fost următoarele:
.......................................................................................................................................
Preţul pentru serviciile prestate a fost de:
......................
Obiectivul urmărit pentru prestarea serviciilor de
publicitate în media a fost acela de: Urmare a prestării serviciilor de
publicitate în media, obiectivul urmărit a fost atins în proporţie
de...........%. Modalitatea de calcul a proporţiei în care a fost atins
obiectivul este: .................................................. Sursele de
verificare a veridicităţii şi corectitudinii acestei modalităţi de calcul sunt
următoarele:
............................................................................................................
.
Impactul preconizat al utilizării serviciilor a fost
de: .................................................
Impactul obţinut în urma
utilizării serviciilor este:
.....................................................
Indicatorii de măsurare a impactului sunt:
...............................................................
Sursele de verificare care au stat la baza evaluării impactului sunt: ...........................
Prezentul Raport de evaluare a impactului poate fi
descărcat de pe pagina de Internet proprie www....................
3 şi din sistemul informatic de utilitate
publică, accesibil prin Internet, la adresa www.publicitatepublica.ro
3 Se furnizează
adresa completă a paginii de Internet proprii, adică cea care conduce exact la
locul în care se găsesc informaţiile.
Exemplu: www.companiaxyz.ro/documentepublice/download/achizitie.doc.
Anexa nr. 4
Dosarul achiziţiei publice de servicii de
publicitate media
Dosarul achiziţiei publice de servicii de publicitate
media trebuie să cuprindă următoarele documente:
1. Opis al documentelor.
2. Referatul de oportunitate privind achiziţia
publică a serviciilor de publicitate media.
3. Copia filei de buget sau orice alt document
care dovedeşte existenţa fondurilor.
4. Nota privind
determinarea valorii estimate, fără TVA, a contractului de achiziţie
publică.
5. Inregistrările care dovedesc transmiterea
anunţului de intenţie şi anunţul de intenţie, dacă este cazul.
6. Inregistrările care dovedesc
transmiterea anunţului de participare şi anunţul de participare
şi/sau invitaţia de participare, după caz.
7. Documentaţia de atribuire, inclusiv
clarificările solicitate de prestatori şi răspunsurile aferente transmise de
autoritatea contractantă.
8. Nota justificativă privind alegerea
criteriilor de selecţie.
9. Nota justificativă privind alegerea
criteriului de atribuire.
10. Nota justificativă privind alegerea procedurii
de atribuire, în cazul în care procedura de atribuire a fost alta decât
licitaţia deschisă sau licitaţia restrânsă.
11. Nota justificativă privind accelerarea
procedurii de atribuire, dacă este cazul.
12. Procesul-verbal de deschiderea ofertelor.
13. Copie după scrisoarea de garanţie bancară,
după caz.
14. Raportul procedurii de atribuire.
15. Oferta câştigătoare în original.
16. Contractul de achiziţie publică/acordul-cadru,
semnate şi anexele la acestea.
17. Raportul de evaluare a impactului achiziţiei publice a serviciilor de publicitate media.
18. Copii ale materialelor publicate (inclusiv pe
suport electronic).
19. Contestaţia (dacă este cazul) şi rezoluţia
motivată.
20. Documentele constatatoare.
Anexa nr. 5
Contract de servicii de publicitate media
nr._____________data______________
In temeiul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr.337/2006, s-a încheiat prezentul contract de prestare de servicii, între
................................................................ denumirea autorităţii contractante adresa....................................................,
telefon/fax ........................................., număr de înmatriculare .................., cod fiscal
.............................., cont trezorerie
............................................,
reprezentată prin...........................,
(denumirea conducătorului),
funcţia............................... în calitate de achizitor, pe de o parte
si
...................................................................
denumirea operatorului economic, adresa
...................................................., telefon/fax
........................................, număr de
înmatriculare .................., cod fiscal
................................................., cont
(trezorerie, banca) ................................., reprezentat
prin............................ (denumirea
conducătorului), funcţia............................., în calitate de prestator, pe de altă parte.
2. Definiţii
2.1 - In prezentul contract următorii termeni vor fi
interpretaţi astfel:
a. contract - reprezintă prezentul contract şi toate anexele sale;
b. achizitor şi prestator
- părţile contractante, aşa cum sunt acestea
numite în prezentul contract;
c. preţul contractului - preţul platibil prestatorului de către achizitor, în baza
contractului, pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor
obligaţiilor asumate prin contract;
d. servicii -
activităţi a căror prestare face obiect al contractului;
e. produse - echipamentele, maşinile, utilajele, piesele de schimb şi orice alte
bunuri cuprinse în anexa/anexele la prezentul contract şi pe care prestatorul
are obligaţia de a le furniza aferent serviciilor prestate, conform
contractului;
f. forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se
datorează greşelii sau vinei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul
încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv,
îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie,
revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii
apărute ca urmare a unei carantine, embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci
enunciativă. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai
sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de
costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi;
g. zi - zi
calendaristică; an - 365
de zile;
(se adaugă orice alţi termeni pe care părţile
înţeleg să îi definească pentru contract)
3. Interpretare
3.1 In prezentul contract, cu
excepţia unei prevederi contrare, cuvintele la forma singular vor include forma
de plural şi vice versa, acolo unde acest lucru este permis de context.
3.2 Termenul "zi" sau "zile" sau
orice referire la zile reprezintă zile calendaristice dacă nu se specifică în
mod diferit.
Clauze obligatorii
4. Obiectul principal al contractului
4.1 - Prestatorul se obligă să execute
.................................... denumirea serviciilor, în perioada/perioadele convenite şi în conformitate cu
obligaţiile asumate prin prezentul contract.
4.2 - Achizitorul se obligă să plătească preţul
convenit în prezentul contract pentru serviciile prestate.
5. Preţul
contractului
5.1 Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului,
plătibil prestatorului de către
achizitor, conform graficului de plăţi, este de ...................... lei, sau
după caz........euro, la care
se adaugă.........TVA.
6. Durata contractului
6.1- Durata prezentului contract este de..... luni,
începând de la data de ....................... .
( se înscriu perioada
şi data)
6.2. Prezentul contract
încetează să producă efecte la data de .....................
(se înscrie data la care încetează contractul)
7. Executarea contractului
7.1 - Executarea contractului începe după
constituirea garanţiei de bună execuţie, la data de ............... .
(se precizează data la care intră în efectivitate
contractai)
8. Documentele contractului
8.1- Documentele contractului sunt:
(se enumera documentele pe care părţile le înţeleg
ca fiind ale contractului)
9. Obligaţiile
principale ale prestatorului
9.1- Prestatorul se obligă să
presteze serviciile la standardele şi sau performanţele
prezentate în propunerea tehnică, anexă la contract.
9.2. Prestatorul se obligă să presteze serviciile în
conformitate cu graficul de prestare prezentat în propunerea tehnică.
9.3 - Prestatorul se obligă să despăgubească
achizitorul impotriva oricăror:
i) reclamaţii şi acţiuni în justiţie, ce rezultă din
încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete, nume, mărci
înregistrate etc), legate de echipamentele, materialele, instalaţiile sau
utilajele folosite pentru sau în legătură cu produsele achiziţionate, şi
ii) daune-interese, costuri, taxe şi cheltuieli de
orice natură, aferente, cu excepţia situaţiei în care o astfel de încălcare
rezultă din respectarea caietului de sarcini întocmit de către achizitor.
10. Obligaţiile
principale ale achizitorului
10.1 - Achizitorul se obligă să recepţioneze, potrivit
clauzei 13, serviciile prestate în termenul convenit.
10.2 - Achizitorul se obligă să plătească preţul
către prestator în termenul convenit de la emiterea facturii de către acesta.
Plăţile în valută se vor efectua prin respectarea prevederilor legale. (se
precizează termenul de plată de la emiterea facturii şi, după caz, graficul de
plată)
10.3 - Dacă achizitorul nu onorează facturile în termen
de 14 zile de la expirarea perioadei prevăzute convenite, presatatorului are
dreptul de a sista prestarea serviciilor
şi de a beneficia de reactualizarea sumei de plată la nivelul corespunzător
zilei de efectuare a plăţii. Imediat ce achizitorul onorează factura,
prestatorul va relua prestarea serviciilor în cel mai scurt timp posibil.
11. Sancţiuni
pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor
11.1 - In cazul în care, din
vina sa exclusivă, prestatorul nu reuşeşte să-şi execute obligaţiile asumate
prin contract, atunci achizitorul are dreptul de a deduce din preţul
contractului, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă procentuală din
preţul contractului.
(se precizează cota
procentuală pentru fiecare zi/săptămână de întârziere, până la îndeplinirea
efectivă a obligaţiilor)
11.2 - In cazul în care achizitorul nu onorează
facturile în termen de 28 de zile de la expirarea perioadei convenite, atunci
acesta are obligaţia de a plăti, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu o cotă
procentuală din plata neefectuată.
(se precizează aceeaşi cotă procentuală, prevăzută pentru
clauza 11.1, pentru fiecare zi/săptămâna de întârziere, până la îndeplinirea
efectivă a obligaţiilor)
11.3 - Nerespectarea obligaţiilor asumate prin
prezentul contract de către una dintre părţi, în mod culpabil şi repetat, dă
dreptul părţii lezate de a considera contractul de drept reziliat şi de a
pretinde plata de daune-interese.
11.4 - Achizitorul îşi rezervă
dreptul de a renunţa oricând la contract, printr-o notificare scrisă adresată
prestatorului, fără nici o compensaţie, dacă acesta din urmă dă faliment, cu
condiţia ca această anulare să nu prejudicieze sau să afecteze dreptul la
acţiune sau despăgubire pentru prestator. In acest caz, prestatorul are dreptul
de a pretinde numai plata corespunzătoare pentru partea din contract
îndeplinită până la data
denunţării unilaterale a contractului.
Clauze specifice
12. Garanţia de bună execuţie a contractului
12.1 - Prestatorul se obligă să
constituie garanţia de bună execuţie a contractului în cuantum de
......., pentru perioada de ...... şi, oricum, până la intrarea
în efectivitate a contractului.
(se precizează modul de constituire, cuantumul şi
perioada de constituire a garanţiei de bună execuţie)
12.2 - Achizitorul se obligă să elibereze garanţia
pentru participare şi să emită ordinul de începere a contractului numai după ce
prestatorul a facut dovada constituirii garanţiei de bună execuţie.
12.3 - Achizitorul are dreptul de a emite pretenţii
asupra garanţiei de bună execuţie, în limita prejudiciului creat, dacă prestatorul
nu îşi execută, execută cu întârziere sau execută necorespunzător obligaţiile
asumate prin prezentul contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra
garanţiei de bună execuţie, achizitorul are obligaţia de a notifica acest lucru
prestatorul, precizând totodată obligaţiile care nu au fost respectate.
12.4 - Achizitorul se obligă să restituie garanţia de
buna execuţie în termen de ...............de la îndeplinirea obligaţiilor
asumate.
(se precizează modul de restituire şi termenul)
12.5 - Garanţia tehnică este distinctă de garanţia
de bună execuţie a contractului.
13. Alte responsabilităţi ale prestatorului
13.1 - (1) Prestatorul are obligaţia de a executa
serviciile prevăzute în contract cu profesionalismul şi promtitudinea cuvenite
angajamentului asumat şi în conformitate cu propunerea sa tehnică.
(2) Prestatorul se obligă să supravegheze prestarea
serviciilor, să asigure resursele umane, materialele, instalaţiile,
echipamentele şi orice alte asemenea, fie de natură provizorie, fie definitivă
cerute de şi pentru contract, în măsura în care necesitatea asigurării acestora
este prevăzută în contract sau se poate deduce în mod
rezonabil din contract.
13.2 - Prestatorul este pe deplin responsabil pentru
execuţia serviciilor în conformitate cu graficul de prestare convenit.
Totodată, este răspunzător atât de siguranţa tuturor operaţiunilor şi metodelor
de prestare utilizate, cât şi de calificarea personalului folosit pe toata
durata contractului. (se precizează anexa ce conţine graficul de prestare)
13.3 - Prestatorul se va asigura ca în materialul
publicitar pe care îl realizează este menţionată denumirea
achizitorului.
14. Alte responsabilităţi ale achizitorului
14.1 - Achizitorul se obligă să pună la dispoziţia
prestatorului orice facilităţi şi/sau informaţii pe care acesta le-a cerut în
propunerea tehnică şi pe care le consideră necesare îndeplinirii contractului.
14.2 - Achizitorul se obligă să asigure, inclusiv pe
parcursul îndeplinirii contractului, accesul publicului la cel puţin la următoarele
informaţii: destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de
alocare a acestor fonduri, sumele alocate fiecărui beneficiar final şi
termenele de îndeplinire a prevederilor contractuale. In acest sens achizitorul
are obligaţia de a deţine informaţii actualizate cu privire la modul de
îndeplinire a contractului, iar prestatorul are obligaţia de a i le pune la
dispoziţie la cerere.
15. Recepţie şi verificări
15.1- Achizitorul are dreptul de a verifica modul de
prestare a serviciilor pentru a stabili conformitatea
lor cu prevederile din propunerea tehnică şi din caietul de sarcini.
15.2 - Verificările vor fi
efectuate în conformitate cu prevederile din prezentul contract. Achizitorul
are obligaţia de a notifica, în scris, prestatorului, identitatea
reprezentanţilor săi împuterniciţi pentru acest scop.
(se precizează anexa care conţine modul de
verificare şi recepţie a serviciilor)
16. Incepere, finalizare, întârzieri, sistare
16.1 - (1) Prestatorul are obligaţia de a începe
prestarea serviciilor în timpul cel mai scurt posibil de la primirea ordinului
de începere a contractului.
(se precizează data
maximă de emitere a ordinului de începere a contractului)
(2) In cazul în care prestatorul
suferă întârzieri şi/sau suportă costuri suplimentare, datorate în
exclusivitate achizitorului părţile vor stabili de comun acord:
a) prelungirea perioadei de prestare a serviciului, şi
b) totalul cheltuielilor aferente, dacă este cazul,
care se vor adaugă la preţul contractului.
16.2 - (1) Serviciile prestate în baza contractului
sau, dacă este cazul, oricare fază a acestora prevăzută a fi terminată într-o
perioadă stabilită în graficul de prestare, trebuie finalizate în termenul
convenit de părţi, termen care se calculează de la data începerii prestării
serviciilor.
(2) In cazul în care:
i) orice motive de întârziere, ce nu se datorează prestatorului, sau
ii) alte circumstanţe neobişnuite susceptibile de a
surveni, altfel decât prin încălcarea contractului de către prestator,
îndreptăţesc prestatorul de a solicita prelungirea perioadei de
prestare a serviciilor sau a oricărei faze a acestora, atunci părţile vor
revizui, de comun acord, perioada de prestare şi vor semna un act adiţional.
16.3 - Dacă pe parcursul îndeplinirii contractului,
prestatorul nu respectă graficul de prestare, acesta are obligaţia de a
notifica acest lucru, în timp util, achizitorului. Modificarea
datei/perioadelor de prestare asumate în graficul de prestare se face cu acordul
părţilor, prin act adiţional.
16.4 - In afara cazului în care achizitorul este de
acord cu o prelungire a termenului de execuţie, orice
întârziere în îndeplinirea contractului dă dreptul achizitorului de a solicita
penalităţi prestatorului.
1 7. Ajustarea preţului contractului
17.1 - Pentru serviciile prestate, plăţile datorate
de achizitor prestatorului sunt tarifele declarate în propunerea financiară,
anexă la contract.
17.2 - Preţul contractului se actualizează utilizând
formula de ajustare convenită. (se precizează formula de ajustare)
18. Amendamente
18.1 - Părţile contractante au dreptul, pe durata
îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor contractului,
prin act adiţional, numai în cazul apariţiei unor circumstanţe care lezează
interesele comerciale legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute la
data încheierii contractului.
19. Subcontractanţi
19.1 - Prestatorul are obligaţia, în cazul în care
părţi din contract le subcontractează, de a încheia contracte cu
subcontractanţii desemnaţi, în aceleaşi condiţii în care el a semnat contractul
cu achizitorul.
19.2 - (1) Prestatorul are
obligaţia de a prezenta la încheierea contractului, toate contractele încheiate
cu subcontractanţii desemnaţi.
(2) Lista subcontractanţilor, cu datele de recunoaştere
ale acestora, cât şi contractele încheiate cu aceştia se constituie în anexe la
contract.
19.3 - (1) Prestatorul este pe deplin răspunzător
faţă de achizitor de modul în care îndeplineşte contractul.
(2) Subcontractantul este pe deplin răspunzător faţă
de prestator de modul în care îşi îndeplineşte partea sa din contract.
(3) Prestatorul are dreptul de
a pretinde daune-interese subcontractanţilor dacă aceştia nu îşi îndeplinesc
partea lor din contract.
19.4 - Prestatorul poate schimba oricare
subcontractant numai dacă acesta nu şi-a îndeplinit partea sa din contract.
Schimbarea subcontractantului nu va schimba preţul contractului şi va fi
notificată achizitorului.
20. Cesiunea
20.1 - Prestatorul are obligaţia de a nu transfera
total sau parţial obligaţiile sale asumate prin contract, fără să obţină, în
prealabil, acordul scris al achizitorului.
20.2 - Cesiunea nu va exonera prestatorul de nici o
responsabilitate privind garanţia sau orice alte obligaţii asumate prin
contract.
21. Forţa majora
21.1- Forţa majoră este constatată de o autoritate
competentă.
21.2 - Forţa majoră exonerează părţile contractante
de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada
în care aceasta acţionează.
21.3 - Indeplinirea contractului va fi suspendată în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
21.4 - Partea contractantă care invocă forţa majoră
are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet,
producerea acesteia şi să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea
limitării consecinţelor.
21.5 - Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează
că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul sa
notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără
ca vreuna din părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.
22. Soluţionarea litigiilor
22.1 - Achizitorul şi prestatorul vor face toate eforturile
pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînţelegere
sau dispută care se poate ivi între ei în cadrul sau în legătură cu
îndeplinirea contractului.
22.2 - Dacă, după 15 de zile de la începerea acestor
tratative neoficiale, achizitorul şi prestatorul nu reuşesc să rezolve în mod
amiabil o divergenţă contractuală, fiecare poate solicita ca disputa să se
soluţioneze, fie prin arbitraj la Camera de Comerţ şi Industrie a României, fie
de către instanţele judecătoreşti din România.
(se precizează modalitatea de soluţionare a
litigiilor)
23. Limba care guvernează contractul
23.1- Limba care guvernează
contractul este limba română.
24. Comunicări
24.1 - (1) Orice comunicare între părţi, referitoare
la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat atât în
momentul transmiterii cât şi în momentul primirii.
24.2 - Comunicările între părţi se pot face şi prin
telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail cu condiţia confirmării în scris a
primirii comunicării.
25. Legea aplicabilă contractului
25.1- Contractul va fi interpretat conform legilor din
România.
Părţile au înţeles să încheie azi ..............
prezentul contract în două exemplare, câte unul pentru
fiecare parte.
(se precizează data semnării de către părţi)
Achizitor,
Prestator,
...........................................
...........................................
(semnătură autorizată) (semnătură autorizată)
LS
LS