Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 337 din  3 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 25 din anexa nr. 2 a legii, precum si ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 890 din  9 decembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 25 din anexa nr. 2 a legii, precum si ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, exceptie ridicata de Mircea Pitilina in Dosarul nr. 5.014/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 12 noiembrie 2002 si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 19 noiembrie 2002, la 21 noiembrie 2002, la 26 noiembrie 2002 si apoi la 3 decembrie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 29 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.014/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 25 din anexa nr. 2 a legii, precum si ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Mircea Pitilina intr-o cauza civila ce are ca obiect o actiune in pretentii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea nr. 14/1996, republicata, precum si cele ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 contravin art. 16 alin. (1), art. 37 alin. (1) si art. 41 alin. (2) din Constitutie. In acest sens se arata, in esenta, ca "fostelor asociatii de locatari - constituite in baza D.C.S. nr. 387/1977 - netransformate in asociatii de proprietari prin exercitarea dreptului constitutional la libera asociere, li s-a acordat un statut legal (regim juridic) similar si, dupa o practica judiciara curenta (reflectata implicit si prin solutia din speta de fata), un regim identic cu cel pe care legiuitorul l-a reglementat in faza initiala numai in considerarea si in favoarea proprietarilor din condominii care au indeplinit toate exigentele legale de infiintare - constituire si transformare - ca asociatii de proprietari".
    Cat priveste art. 25 din regulamentul-cadru, autorul exceptiei sustine ca acesta infrange prevederile constitutionale ale art. 21, 24 si ale art. 41 alin. (2) prima teza, deoarece, "prin instituirea termenului de prescriptie de numai 60 de zile pentru ca un proprietar sa poata actiona in justitie valabilitatea unei hotarari a asociatiei de proprietari, legiuitorul a adus, in mod nejustificat, o severa limitare in timp a posibilitatii proprietarilor individuali de a intenta o actiune in justitie ori de a ridica o exceptie prin care sa se ateste si eventual sanctiona corespunzator incalcarile legii sau ale acordurilor de asociere ori intereselor legitime, produse prin hotararile asociatiei de proprietari".
    Se mai sustine, referitor la Ordonanta Guvernului nr. 85/2001, ca dispozitiile acesteia incalca art. 107 alin. (3) din Constitutie, in sensul ca depasesc limitele stabilite in art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, prin care nu se permite Executivului sa reglementeze "organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari", ci numai "reglementarea unor raporturi de indrumare metodologica si acordare de asistenta tehnica de specialitate pentru asociatiile de proprietari si de locatari".
    Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, textele de lege vizate fiind in concordanta cu prevederile constitutionale invocate.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si ca argumentele invocate in sustinerea acesteia nu sunt de natura sa demonstreze neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 25 din anexa nr. 2 a legii, precum si ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, aprobata prin Legea nr. 234/2002, dispozitii al caror continut este urmatorul:
    - Art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: "Pana la data dobandirii personalitatii juridice a asociatiei de proprietari, asociatiile de locatari constituite potrivit Decretului Consiliului de Stat nr. 387/1977 pentru aprobarea Statutului privind organizarea si functionarea asociatiei locatarilor isi desfasoara activitatea pe baza statutului propriu si a dispozitiilor prezentei legi.";
    - Art. 25 din anexa nr. 2 a legii: "Daca o hotarare a asociatiei de proprietari este contrara legii sau acordului de asociere sau este de natura sa produca daune considerabile intereselor proprietarilor, acestia pot ataca in justitie respectiva hotarare, in termen de 60 de zile de la adoptarea acesteia. Actionarea in justitie nu trebuie sa intrerupa executarea hotararii decat in cazul in care instanta dispune suspendarea acesteia.";
    - Art. 4, art. 5 alin. (1) si art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001:
    - Art. 4: "Asociatia de proprietari este organizata si functioneaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei ordonante.";
    - Art. 5 alin. (1): "Asociatia de proprietari este condusa de adunarea generala a proprietarilor, care este formata din cate un reprezentant al fiecarei familii de proprietari.";
    - Art. 17 alin. (1): "Asociatiile de locatari existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, in cladirile ale caror apartamente au fost dobandite in proprietate in conditiile legii si care nu au fost reorganizate in asociatii de proprietari potrivit prevederilor Legii nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt recunoscute ca asociatii de proprietari. Acestea au obligatia ca, in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, sa se reorganizeze potrivit prevederilor legale, prin adoptarea de catre adunarea generala a proprietarilor a acordului de asociere si a statutului propriu."
    In sustinerea exceptiei autorul acesteia a invocat incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 37 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere.";
    - Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
    - Art. 107 alin. (3): "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta."
    I. Analizand dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, dispozitii modificate prin Legea nr. 145/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 9 septembrie 1999), precum si pe cele ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, Curtea constata ca motivul de neconstitutionalitate invocat, in sensul ca ar fi incalcate prevederile constitutionale ale art. 37 alin. (1) privind dreptul la libera asociere, nu poate fi retinut. Sub acest aspect Curtea, prin Decizia nr. 168 din 28 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 24 februarie 2000, a retinut ca, in anumite situatii, legiuitorul poate institui forme speciale de asociere ce urmaresc salvgardarea unor interese de ordin general si care, in perspectiva scopurilor pe care le urmaresc, nu reprezinta, in realitate, modalitati inscrise in conceptul de libera asociere, astfel cum acesta este conturat prin prevederile art. 37 din Constitutie si, respectiv, prin cele ale art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Curtea constata ca asociatia de proprietari se afla intr-o asemenea situatie juridica. Intr-adevar, aceasta categorie de asociatii a fost creata prin lege in vederea realizarii unui scop de interes general, si anume administrarea in bune conditii a cladirilor cu mai multe apartamente, luandu-se in seama, totodata, si interesele locatarilor legate de realizarea unei bune convietuiri, inclusiv pentru stabilirea costurilor si a cheltuielilor comune, a repartizarii lor pe fiecare locatar, a reparatiilor si amenajarilor necesare etc. Rezolvarea problemelor pe care le implica locuirea si administrarea unui imobil cu mai multi locatari impune, in consecinta, o asociere fara de care drepturile si interesele legitime ale celor ce locuiesc in imobilul respectiv ar putea fi afectate prin aparitia unor neintelegeri sau litigii.
    Nu se pot retine nici celelalte motive de neconstitutionalitate, deoarece concordanta dintre textele de lege criticate si prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (2) presupune luarea in considerare a tratamentului pe care legea in vigoare il prevede fata de cei carora li se aplica, iar nu a efectelor produse prin reglementarile legale anterioare.
    II. Trecand la examinarea dispozitiilor art. 25 din anexa nr. 2 a legii, Curtea nu poate retine infrangerea prevederilor constitutionale invocate: art. 16 alin. (2) privind egalitatea in drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24 referitor la dreptul la aparare si art. 41 alin. (2) prima teza privind protectia proprietatii private. Dispozitiile acestui articol nu creeaza sub nici un aspect discriminari, fiind aplicabile in cazul tuturor hotararilor asociatiilor de proprietari, precum si tuturor proprietarilor care fac parte din asociatie in egala masura. Reglementand procedura prin care proprietarii care se considera nedreptatiti pot ataca, in fata instantei judecatoresti, hotararile asociatiei de proprietari, aceste dispozitii legale actioneaza in sensul aplicarii art. 21 si 24 din Constitutie. De asemenea, reglementand modalitatea de exercitare a dreptului de proprietate asupra partilor din cladirile destinate folosirii in comun de catre toti proprietarii, aceste dispozitii legale sunt exact in sensul art. 41 alin. (2) prima teza din Constitutie.
    III. In legatura cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 85/2001 apreciate ca fiind neconstitutionale, deoarece reglementeaza peste limitele prevazute de legea de abilitare (Legea nr. 324/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 341 din 27 iunie 2001), Curtea constata ca, in realitate, "reglementarea unor raporturi de indrumare metodologica si acordare de asistenta tehnica de specialitate pentru asociatiile de proprietari si de locatari " constituie tocmai modul de "organizare si functionare a asociatiilor de proprietari ", si, prin urmare, se incadreaza in domeniul stabilit prin art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 324/2001, corespunzator art. 107 alin. (3) din Constitutie.
    De altfel, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, aceasta ordonanta a fost aprobata de catre Parlament prin Legea nr. 234/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 30 aprilie 2002. Astfel, continutul normativ al ordonantei a devenit lege. Asa fiind, reglementarea initiala instituita prin ordonanta a devenit, dupa aprobare, exclusiv actul legiuitorului, expresia vointei sale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 25 din anexa nr. 2 a legii, precum si ale art. 4, art. 5 alin. (1) si ale art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, exceptie ridicata de Mircea Pitilina in Dosarul nr. 5.014/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din 3 decembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 337/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 337 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 337/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu