DECIZIE Nr. 329 din 26 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor articolului
unic din Legea nr. 323/2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 12 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor articolului unic din Legea nr. 323/2001 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, exceptie ridicata de Zhu Xiao Hai in Dosarul nr. 4.526/2002 al
Judecatoriei Buftea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, din care
mentioneaza Decizia nr. 334 din 27 noiembrie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.526/2002,
Judecatoria Buftea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor articolului unic al Legii nr. 323/2001
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Zhu Xiao Hai intr-o cauza avand
ca obiect plangerea formulata de acesta impotriva hotararii Oficiului National
pentru Refugiati de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
"articolul unic din Legea nr. 323/2001, prin eliminarea caii de atac a
recursului, aduce vatamare dreptului de recurs", ceea ce contravine art.
24 alin. (1) si art. 20 din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
si art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventie.
Judecatoria Buftea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens se arata ca, in realitate, exceptia priveste
dispozitiile art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, iar
modificarile aduse textului prin Legea nr. 323/2001 nu ingradesc exercitarea
dreptului la aparare, ci ofera garantii pentru realizarea dreptului si
accelereaza procedura de solutionare a cererilor formulate de refugiati. Pe de
alta parte, se arata ca nici art. 128 din Constitutie si nici art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
invocate ca fiind incalcate, nu stabilesc cate grade de jurisdictie sunt
necesare pentru solutionarea diferitelor cauze.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al
Avocatului Poporului.
Guvernul considera, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate nu incalca
prevederile art. 24 din Constitutie care "garanteaza dreptul la aparare in
general si nu un dublu grad de jurisdictie pentru toate procedurile existente",
iar Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
si art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventie prevad existenta dublului
grad de jurisdictie doar pentru proceduri penale, or, in cauza, nu suntem in
prezenta unei asemenea proceduri.
Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege invocat ca fiind
neconstitutional, si anume, in realitate, art. 20 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000, nu ingradeste exercitarea dreptului la aparare
prevazut de art. 24 din Constitutie, "chiar daca hotararea este definitiva
si irevocabila", si nici nu contravine art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se mentioneaza in
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale concretizata prin Decizia nr.
261/2000.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile
articolului unic din Legea nr. 323/2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, care prevede:
"Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 102 din 31 august 2000 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, adoptata in temeiul art. 1 lit. G pct. 2
din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie
2000, cu urmatoarele modificari:
1. Alineatul (5) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
<<(5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.>>
2. Alineatul (6) al articolului 20 se abroga.
3. Alineatul (6) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
<<(6) In cazul prevazut la alin. (5) lit. a) hotararea instantei este
definitiva si irevocabila.>>"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin art. 24 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca "Dreptul
la aparare este garantat", precum si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si art. 2 din
Protocolul aditional nr. 7 la Conventie, potrivit carora:
- Art. 6 pct. 1: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, prin raportare la aceleasi texte din Constitutie si din
documentele internationale invocate si in prezenta cauza. Curtea s-a pronuntat
prin mai multe decizii, de exemplu, prin Decizia nr. 334 din 27 noiembrie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 28 ianuarie
2002, respingand exceptiile si statuand, in esenta, ca prevederile
"articolului unic din Legea nr. 323/2001 nu au nici o legatura cu dreptul
la aparare si nu ingradesc in nici un fel exercitarea acestui drept. Faptul ca
hotararea instantei de judecata este definitiva si irevocabila nu inseamna ca
autorii exceptiilor sunt lipsiti de dreptul la aparare. Pe intreaga durata a
procedurii accelerate petentii se bucura, potrivit art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000, de dreptul de a fi asistati sau reprezentati de un avocat, de
dreptul de a li se asigura in mod gratuit un interpret, de a fi consiliati si
asistati de un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale, de a fi
informati cu privire la drepturile si obligatiile pe care le au".
Deoarece in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa
determine schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin
valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor articolului unic
din Legea nr. 323/2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Zhu
Xiao Hai in Dosarul nr. 4.526/2002 al Judecatoriei Buftea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 26 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu