DECIZIE Nr. 328 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 31 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Romfar Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii
de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspund Societatea Comerciala "Romfar Group" -
S.R.L. Pitesti, prin avocat, si Directia Generala a Finantelor Publice si
Controlului Financiar de Stat Arges, prin consilier juridic, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Romfar Group" - S.R.L.,
avand cuvantul, arata, referindu-se la faptul ca dispozitiile legale criticate
au fost abrogate, ca exceptia poate fi solutionata deoarece abrogarea textului
criticat nu sterge efectele produse in vremea cand era in vigoare. Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 este un act normativ prin care s-a impus plata
retroactiva a accizelor la carburanti. De asemenea, la data ridicarii exceptiei
de neconstitutionalitate, 12 aprilie 2000, ordonanta criticata era in vigoare.
De aceea considera ca admisibilitatea oricarei cereri in justitie trebuie
analizata in functie de cadrul legal existent la data formularii sale. Or, la
data formularii exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 acestea erau in vigoare si erau, in opinia
autorului, neconstitutionale, in intelesul art. 2 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata.
Reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului
Financiar de Stat Arges arata ca unitatea pe care o reprezinta solicita
respingerea exceptiei pentru motivele depuse la dosar de Ministerul Finantelor
Publice.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, dupa data sesizarii Curtii
Constitutionale, dispozitiile criticate au fost abrogate si, potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu mai pot face obiectul
controlului de constitutionalitate. Este o regula de procedura, iar regulile de
procedura trebuie respectate intocmai. Considera ca solutia este respingerea
exceptiei ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 aprilie 2000, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala
si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr.
994/2000/F-C al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia invoca
incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea legii. Se sustine ca prin art. I pct. 1 din ordonanta de
urgenta criticata "a fost modificat art. 14 din Ordonanta de urgenta nr.
82/1997 in ceea ce priveste metodologia de calcul, in sensul ca <<pentru
carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize, stabilite in lei pe
tona de produs finit>>". Or, in opinia autorului sesizarii,
"Organele de control ale Garzii financiare au avut la baza o ordonanta
neconstitutionala, atunci cand au stabilit ca societatea noastra ar datora
bugetului de stat suma de 617.369.940 lei, reprezentand accize pentru
carburantii comercializati din stocul existent la 2.03.1999".
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia este neintemeiata, "deoarece
Ordonanta nu a prevazut o aplicare retroactiva" si deci nu se incalca art.
15 alin. (2) din Constitutie. Potrivit opiniei instantei "calcularea
accizelor in sume fixe asupra produselor aflate in stoc si pentru care s-au
platit accize potrivit legii fiscale anterioare nu inseamna retroactivitate, ci
aplicarea imediata a legii fiscale noi". Conform opiniei instantei,
intrucat "valoarea accizelor se recupereaza de la consumatori prin cuprinderea
ei in pretul produselor, ordonanta modificatoare a accizelor nu a creat o
situatie mai grea comerciantilor de combustibili auto care aveau platite
accizele pentru cantitatile aflate in stoc, intrucat obligatia platii
diferentei de accize a fost stabilita la momentul livrarii stocurilor
inventariate [art. II alin. (3)]".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat ordonanta criticata nu mai
era in vigoare la data sesizarii Curtii Constitutionale, fiind abrogata
potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata. Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 2
martie 1999. Ordonanta criticata are urmatorul cuprins:
"Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 14. - Pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat
accize, stabilite in lei pe tona de produs finit, prevazute in anexa nr. 1 la
prezenta ordonanta de urgenta.>>"
La punctul 2 al art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se
prevad pozitiile 9, 10, 11 din anexa nr. 1 "Lista cuprinzand taxele speciale
de consumatie (accize)", carora li s-au fixat valorile accizelor/tona,
pentru: 9. Benzina premium, regular si normala; 10. Benzina fara plumb; 11.
Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel).
"Art. II. (1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta agentii economici importatori, precum si agentii economici care
desfasoara activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la
inventarierea stocurilor de astfel de produse.
(2) O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform
prevederilor legale in materie si certificate de conducerea agentilor economici
in cauza, va fi depusa in termen de doua zile la organele fiscale teritoriale
in a caror raza teritoriala acestia isi desfasoara activitatea.
(3) Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata
pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea
accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a
carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora
fiind data livrarii stocurilor inventariate.
(4) Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplica prevederile cap.
IV <<Dispozitii comune si finale>> din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997, cu modificarile ulterioare."
Curtea constata ca, ulterior ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate,
prin Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, incepand cu data de 15 februarie 2000 au fost
abrogate prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, aprobata si modificata prin
Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
417 din 5 noiembrie 1998.
In consecinta, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, conform carora "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unor dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei", Curtea urmeaza sa faca aplicarea dispozitiilor alin. (6) al
aceluiasi articol si sa respinga, ca devenita inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Sustinerea autorului exceptiei ca admisibilitatea acesteia trebuia
analizata in functie de cadrul legal existent la data formularii sale nu poate
fi primita, avand in vedere caracterul imperativ al dispozitiilor art. 23 alin.
(1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si fata de dispozitiile
art. 145 alin. (2) din Constitutie, care stabilesc ca deciziile Curtii
Constitutionale "au putere numai pentru viitor".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul prevederilor art. 144 lit.
c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, ale art.
13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
impozitelor indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romfar
Group" - S.R.L. Pitesti in Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii de Apel
Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu