DECIZIE Nr. 32 din 6 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67 din
Legea gospodariei comunale nr. 4/1981, modificat prin Legea nr. 198/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 274 din 28 mai 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitatea a dispozitiilor
art. 67 din Legea gospodariei comunale nr. 4/1981, modificat prin Legea nr.
198/1997, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Medias in Dosarul nr.
345/2000 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, potrivit dispozitiilor art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, instanta de contencios constitutional este
competenta sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate a unor dispozitii
legale de care depinde solutionarea cauzei, iar exceptiile formulate cu
incalcarea acestor prevederi legale sunt inadmisibile. In aceste conditii,
intrucat Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios
administrativ (care a sesizat Curtea Constitutionala in vederea exercitarii
controlului de neconstitutionalitate asupra dispozitiei legale, de care,
intr-adevar, depinde solutionarea cauzei) nu a dispus insa si suspendarea
judecarii cauzei, ci a pronuntat solutia in cadrul acesteia, se solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2000 Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia
comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 67 din Legea gospodariei
comunale nr. 4/1981, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 198/1997,
exceptie ridicata de Primaria Municipiului Medias in Dosarul nr. 345/2000 al
acelei instante.
Prin Adresa nr. 2.591 din 1 august 2000 Curtea Constitutionala a solicitat
Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ sa i
se trimita dosarul de fond, in scopul solutionarii sesizarii de
neconstitutionalitate, solicitare intemeiata pe dispozitiile art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, republicata, si ale art. 15 din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale.
Curtea de Apel Alba Iulia, prin Adresa inregistrata sub nr. 2.690 din 9
august 2000, a raspuns ca dosarul solicitat se afla pe rolul Curtii Supreme de
Justitie, in vederea solutionarii recursului declarat de catre Primaria
Municipiului Medias impotriva Deciziei civile nr. 246/A din 10 martie 2000, iar
prin Adresa inregistrata sub nr. 2.768 din 17 august 2000 a trimis o copie de
pe aceasta decizie, prin care se solutionase cauza in care fusese ridicata
exceptia de neconstitutionalitate ce constituie obiectul prezentului dosar.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
"penalitatea de 0,20% este legala si nu conventionala, impusa insa peste
vointa partilor, astfel ca ea contravine prevederilor constitutionale".
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca aceasta
este intemeiata si pertinenta, deoarece textul de lege criticat incalca
libertatea contractuala si impune majorari legale in cuantum de 0,20% pentru
fiecare zi de intarziere, contravenind astfel "prevederilor art. 134 alin.
(2) din Constitutie prin care statul trebuie sa asigure libertatea contractuala
si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie in desfasurarea activitatilor economice". Se conchide ca aceeasi
dispozitie legala impune in sarcina beneficiarilor de servicii comunale
penalitati de intarziere, care se calculeaza de la depasirea termenului de 30
de zile, calculat de la inmanarea actului de plata, iar pe de alta parte se
prevede ca suma totala a penalitatilor nu poate depasi cuantumul debitului. In
acest mod se ingradesc drepturile partilor implicate in raporturile juridice
incheiate in temeiul Legii nr. 4/1981, astfel cum a fost modificata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, aratand ca autorul exceptiei nu a indicat caror dispozitii
constitutionale le contravine textul de lege criticat si nici alte motive de
neconstitutionalitate, fiind astfel incalcate prevederile art. 12 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora orice sesizare adresata Curtii
Constitutionale trebuie motivata. Incalcarea acestor dispozitii imperative are
drept consecinta imposibilitatea exercitarii controlului, Curtea neputandu-se
substitui autorului sesizarii in ceea ce priveste invocarea unui motiv de
neconstitutionalitate. In sprijinul acestor sustineri se invoca jurisprudenta
Curtii Constitutionale (deciziile nr. 338 din 18 iulie 1997 si nr. 36 din 17
februarie 1998, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163
din 21 iulie 1997 si, respectiv, nr. 146 din 10 aprilie 1998). Asupra fondului
exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile de lege criticate
nu contravin dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Constitutie, la care face
referire instanta de judecata, deoarece stabilirea cuantumului penalitatilor,
prin justa lui dimensionare, determina intarirea disciplinei contractuale in
efectuarea platilor in circuitul economic si protejarea interesului public in
activitatea economica. Pe de alta parte, se mai arata ca obligatia de a plati
penalitatile nu izvoraste, in cauza, din lege, ci din contractul de gospodarie
comunala incheiat de parti, pe baza acordului lor de vointa, contract ce
cuprinde inclusiv clauza referitoare la plata penalitatilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Din examinarea Incheierii din 10 martie 2000 si a actelor dosarului rezulta
ca Primaria Municipiului Medias a ridicat exceptia de neconstitutionalitate in
fata Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ,
in cadrul unui proces avand ca obiect judecarea apelului impotriva sentintei
Tribunalului Sibiu, prin care primaria a fost obligata la plata unei sume
pentru prestatii facturate, in temeiul dispozitiilor legale ce formeaza
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Prin aceeasi incheiere instanta de
apel a dispus sesizarea Curtii Constitutionale cu exceptia ridicata, insa,
astfel cum rezulta din practicaua Deciziei civile nr. 246/A, pronuntata la 10
martie 2000, a respins totodata cererea de suspendare a judecarii cauzei,
cerere formulata de autorul exceptiei, si s-a pronuntat, in fond, asupra
apelului. Instanta de judecata a procedat in acest fel, desi a considerat ca
exceptia este "pertinenta" si intemeiata, exprimandu-si opinia ca
textul de lege criticat incalca prevederile art. 134 alin. (2) din Constitutie,
deoarece "Statul trebuie sa asigure libertatea contractuala si crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie in desfasurarea
activitatilor economice".
Curtea retine ca, procedand astfel, instanta de judecata a incalcat
dispozitiile imperative ale art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
republicata, care prevad ca: "Pe perioada solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate judecarea cauzei se suspenda." Prin aceasta
dispozitie legala s-a constituit o garantie procesuala menita sa asigure
partilor litigante exercitarea dreptului de a se apara, inclusiv impotriva
judecarii cauzei in temeiul unei dispozitii legale considerate a fi
neconstitutionala. Ca urmare a faptului ca instanta a refuzat, in mod nelegal,
suspendarea judecarii cauzei, solutionand apelul, exceptia de
neconstitutionalitate cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata a devenit
inadmisibila, conform prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, care au urmatorul cuprins: "(1) Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi ori a unei ordonante ori
a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare de care depinde
solutionarea cauzei. [...]
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala."
Analizand sesizarea de neconstitutionalitate din perspectiva acestor
prevederi legale, Curtea observa ca una dintre conditiile esentiale pentru
validitatea unei exceptii de neconstitutionalitate o constituie imprejurarea ca
aceasta sa se refere la o dispozitie dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, de
care depinde solutionarea cauzei. Or, in speta, instanta de judecata,
solutionand - in fond - apelul, a considerat in mod implicit ca textul criticat
pentru neconstitutionalitate nu era esential pentru solutionarea cauzei, iar
prin decizia pe care a pronuntat-o inainte de sesizarea Curtii Constitutionale
a facut inutila trimiterea exceptiei la Curtea Constitutionala, desi, in mod
inexplicabil, aceeasi instanta a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate
este nu numai pertinenta, ci si intemeiata.
In aceste conditii exceptia de neconstitutionalitate care face obiectul
prezentului dosar urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 alin. (1), (4) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 67 din Legea gospodariei comunale nr. 4/1981, modificat prin
Legea nr. 198/1997, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Medias in
Dosarul nr. 345/2000 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu