Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 319 din 20 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5), ale art. 13 alin. (1) lit. a) si b), precum si ale art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 57 din 28 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5), ale art. 13 alin. (1) lit. a) si b), precum si ale art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Yang Zhiping in Dosarul nr. 4.686/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 9 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.686/2001, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5), ale art. 13 alin. (1) lit. a) si b), precum si ale art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Yang Zhiping in Dosarul nr. 4.686/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor constitutionale, astfel: art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este contrar dispozitiilor art. 49 si 23 din Constitutie, deoarece actele Oficiului National pentru Refugiati efectuate in vederea stabilirii unei resedinte nu sunt supuse controlului judecatoresc; art. 13 alin. (1) lit. a) si b) din ordonanta contravine art. 16 si 24 din Constitutie, intrucat recursul nu este suspensiv de executare, iar actele procedurale nu ii sunt comunicate solicitantului de azil intr-o limba cunoscuta si nici nu i se desemneaza in mod obligatoriu un avocat din oficiu. De asemenea, sunt criticate si dispozitiile art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, acestea fiind considerate contrare art. 16, 21, 24, 49 si 123 din Constitutie, precum si art. 6 din Conventia europeana a drepturilor omului, intrucat cetatenii straini si apatrizii nu sunt egali in fata legii cu cetatenii romani, deoarece nu beneficiaza de procedura rezervata acestora din urma pentru contestarea masurilor administrative.
    Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Astfel, se considera ca nu se incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece art. 16 din Constitutie se refera doar la cetatenii romani, nefiind aplicabil in materia refugiatilor. De asemenea, nu se aduce atingere nici dreptului la aparare, intrucat prin textul de lege criticat se asigura dreptul solicitantului de azil de a fi asistat sau reprezentat de avocat si dreptul de a beneficia in mod gratuit de interpret.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In esenta, se arata ca dispozitiile legale criticate, reglementand conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cererea prin care strainul solicita acordarea statutului de refugiat, nu incalca textele constitutionale invocate. De asemenea, se arata ca "dreptul de a obtine statutul de refugiat nu este un drept garantat de CEDO ...".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 9 alin. (5), ale art. 13 alin. (1) lit. a) si b), precum si ale art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte de lege criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11 privind tratatele ratificate de Parlament, art. 16 referitor la egalitatea cetatenilor, art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 23 privind libertatea individuala, art. 24 referitor la dreptul la aparare, art. 49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati si ale art. 123 privind infaptuirea justitiei.
    In sustinerea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate se invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, dispozitii privind dreptul la un proces echitabil, dreptul la un recurs efectiv si interzicerea discriminarii.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    I. In legatura cu dispozitiile art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania Curtea Constitutionala s-a pronuntat intr-o alta cauza avand ca obiect aceste prevederi de lege, care au fost criticate sub aceleasi aspecte si prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie si din acte internationale ca si in cauza de fata. Astfel, prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 11 iulie 2001, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) (referitoare la caracterul definitiv si executoriu de drept al hotararii pronuntate in prima instanta) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, statuand, in esenta, ca aceste prevederi incalca dreptul la aparare garantat de art. 24 din Constitutie. Pentru a pronunta aceasta solutie Curtea a retinut ca, intrucat "hotararea primei instante este definitiva si executorie, aceasta hotarare urmeaza a fi pusa in aplicare imediat. Drept urmare, in exercitarea caii de atac a recursului (care nu este suspensiv de executare), solicitantul, nemultumit de solutia de respingere a cererii sale de catre prima instanta, nu va mai putea sa beneficieze efectiv de dreptul de a se apara in fata instantei de recurs".
    Ulterior pronuntarii Deciziei Curtii Constitutionale nr. 176 din 29 mai 2001 a fost adoptata Legea nr. 323 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, lege prin care a fost abrogat art. 20 alin. (6) din ordonanta, iar art. 20 alin. (5) si art. 21 alin. (6) au fost modificate. Ca urmare, prin Decizia nr. 209 din 28 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 674 din 25 octombrie 2001, Curtea Constitutionala a constatat ca dispozitiile art. 20 alin. (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu mai pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate, iar exceptiile de neconstitutionalitate referitoare la acestea au devenit inadmisibile in temeiul prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
    II. Referitor la celelalte dispozitii legale criticate Curtea constata ca nu contravin prevederilor constitutionale invocate. De altfel, dispozitiile legale mentionate au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 239 din 5 iulie 2001, nepublicata pana la data pronuntarii prezentei decizii, Curtea a constatat constitutionalitatea art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, retinand ca restrangerea dreptului de libera circulatie in cazul strainilor solicitanti ai statutului de refugiat este conforma cu dispozitiile constitutionale, deoarece se realizeaza numai pentru motivele enumerate de text, care coincid cu cele prevazute in art. 49 din Constitutie.
    De asemenea, prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001 Curtea Constitutionala a respins, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate privind aceste dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si internationale ca si in prezentul dosar.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Yang Zhiping in Dosarul nr. 4.686/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5), ale art. 13 alin. (1) lit. a) si b), ale art. 17 - 19 si ale art. 20 alin. (1) - (4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 319/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 319 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 319/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu