DECIZIE Nr. 313 din 8 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 308 din
Codul de procedura civila, in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 840 din 14 septembrie 2004

Ion Predescu - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 308 din Codul de procedura civila, in forma modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, exceptie ridicata de
Administratia Finantelor Publice a Sectorului 1 Bucuresti in Dosarul nr.
484/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca devenita inadmisibila, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, republicata, aratand ca dispozitiile art. I pct. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, care au modificat
prevederile art. 308 din Codul de procedura civila, au fost abrogate de art. I
pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea acestei ordonante de urgenta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 484/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308
din Codul de procedura civila, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2003, exceptie ridicata de Administratia Finantelor Publice a Sectorului
1 Bucuresti intr-o cauza comerciala avand ca obiect o contestatie in anulare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
inechitatea prevederilor art. 308 din Codul de procedura civila rezulta din
faptul ca nu permite instantelor de judecata citarea partilor din proces, la
discutarea admisibilitatii in principiu a caii de atac a recursului. Se
apreciaza ca dispozitiile art. 308 sunt inechitabile si neconstitutionale,
incalcand prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie, republicata, deoarece
permit instantelor de judecata intrunirea intr-un complet de judecata a unui
numar de judecatori pe care partile nu il pot verifica vreodata, precum si
pentru ca permit acelorasi instante sa se pronunte in aceleasi conditii pe problemele
de forma, dar si pe aspectele de fond ale recursului. Arata ca instantele
analizeaza recursul formulat de catre parti, fara a da posibilitatea acestora
sa discute in contradictoriu eventualele nelamuriri referitoare la aspectele de
forma si la motivele de casare sau de modificare a hotararilor recurate,
ingradindu-se in acest fel si rolul activ al instantelor de recurs.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 308 din Codul de procedura civila
este neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate dau expresie
principiului celeritatii in materie comerciala, consacrat expres si de
prevederile art. 720^6 alin. 1 din acelasi cod. Arata ca dispozitiile art. 308
din Codul de procedura civila impun partilor o atitudine responsabila, in
sensul indicarii tuturor mentiunilor prevazute de art. 302^1 din Codul de
procedura civila, pentru verificarea acestora nefiind necesara prezenta
partilor.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca textul de lege vizat de critica de
neconstitutionalitate este, in realitate, alin. 4 al art. 308 din Codul de
procedura civila si apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca mecanismul de admitere in principiu a
recursului, instituit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003,
permite degrevarea instantelor de recurs de cauzele in care nu sunt indeplinite
conditiile formale pentru exercitarea acestei cai de atac. In continuare, arata
ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului nu prevede o
procedura contradictorie la verificarea admisibilitatii cererilor. Considera ca
textul de lege criticat nu aduce nici o atingere accesului liber la justitie
sau dreptului la aparare, ci, dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii
principiilor constitutionale invocate, alaturi de alte dispozitii ale Legii
fundamentale. Invoca, in acest sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale
privind accesul liber la justitie, respectiv Decizia nr. 129/1995 si Decizia
nr. 38/1998.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 308 din
Codul de procedura civila, in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
460 din 28 iunie 2003.
Aceste dispozitii au urmatorul cuprins: "Presedintele instantei sau
presedintele sectiei, primind cererea de recurs si dosarul, stabileste un
complet format din 3 judecatori, care va decide asupra admisibilitatii in
principiu a recursului.
Presedintele instantei sau presedintele sectiei poate desemna un judecator
care intocmeste raportul asupra admisibilitatii in principiu a recursului. La
Curtea Suprema de Justitie raportul poate fi intocmit si de catre un
magistrat-asistent.
Raportorul va verifica daca recursul indeplineste cerintele de forma, daca
motivele invocate se incadreaza in cele prevazute de art. 304 si va arata
pozitia jurisprudentei si a doctrinei in problemele de drept vizand dezlegarea
data prin hotararea atacata.
In cazul in care completul este in unanimitate de acord ca recursul nu
indeplineste cerintele de forma sau ca motivele de recurs invocate si
dezvoltarea lor nu se incadreaza in cele prevazute de art. 304, anuleaza sau,
dupa caz, respinge recursul printr-o decizie motivata, pronuntata fara citarea
partilor, care nu este supusa nici unei cai de atac. Decizia se comunica
recurentului.
Daca se apreciaza ca recursul indeplineste cerintele de forma si ca
motivele invocate si dezvoltarea lor se incadreaza in cele prevazute in art.
304, precum si daca nu s-a intrunit unanimitatea prevazuta la alin. 4, se
pronunta, fara citarea partilor, o incheiere de admitere in principiu a
recursului. Prin aceeasi incheiere se fixeaza termen de judecata in sedinta
publica, dispunandu-se citarea partilor si comunicarea motivelor de recurs
intimatului, caruia i se va pune in vedere obligatia de a depune intampinarea
cu cel putin 5 zile inainte de termenul de judecata."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 21 alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit
carora: "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea
cauzelor intr-un termen rezonabil."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca,
ulterior sesizarii sale, dispozitiile art. I pct. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003, care au modificat prevederile art. 308 din Codul de
procedura civila, au fost abrogate de art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, lege publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004. Potrivit art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se
poate pronunta decat asupra dispozitiilor dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de neconstitutionalitate
asupra unor prevederi legale eliminate din legislatie. Controlul de
constitutionalitate nu se poate exercita asupra unor dispozitii legale abrogate
si de aceea se impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
devenita inadmisibila. Interventia Curtii Constitutionale in aprecierea constitutionalitatii
unor norme juridice abrogate este incompatibila nu numai cu scopul si
functionalitatea contenciosului constitutional, dar si cu principiul
neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.d), al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 308 din Codul de procedura civila, in forma modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, exceptie ridicata de
Administratia Finantelor Publice a Sectorului 1 Bucuresti in Dosarul nr.
484/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 iulie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Cristina Toma