DECIZIE Nr. 302 din 12 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 366/2001, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 897 din 11 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Fortunato Eljoc" - S.R.L. din
Targu Mures in Dosarul nr. 8.681/2001 al Tribunalului Mures - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999 nu incalca, in nici un fel, dispozitiile constitutionale
referitoare la interzicerea muncii fortate. Se arata, totodata, ca prevederile
legale criticate nu sunt contrare nici dispozitiilor art. 41 alin. (3) din
Constitutie referitoare la expropriere.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 8.681/2001,
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Fortunato Eljoc" - S.R.L. din Targu Mures.
Dosarul instantei are ca obiect solutionarea contestatiei formulate, in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, pentru anularea Deciziei
nr. 76/2001 a Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar
de stat Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 contravin
dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 39 alin. (1), art. 41 alin. (1), (3) si
(6), art. 134 alin. (1) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate pentru
neconstitutionalitate obliga societatile organizatoare de jocuri de noroc sa
"colecteze de la jucatori, persoane fizice, o taxa - taxa de timbru
social, fara a se obtine in prealabil acordul de vointa privind prestarea
acestei activitati prin prepusii sai (angajati) in schimbul acordarii silite a
unui comision de 1% din taxele incasate". Autorul exceptiei considera
neindestulator acest cuantum pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de
prestarea acestei activitati neconvenabile, de altfel, pentru angajatii supusi
la o "munca fortata" de "perceptori sau zapcii". In ceea ce
priveste dispozitiile art. 4 alin. (3) al ordonantei, introduse prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 5/2000, conform carora refuzul de a colecta, de a
constitui si de a vira taxa de timbru social conduce la retinerea acesteia din
veniturile persoanelor fizice si juridice, acestea contravin, in opinia
autorului exceptiei, dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) si
celor privind garantarea dreptului de proprietate si inviolabilitatea proprietatii,
prevazute de art. 41 alin. (1) si (3) si de art. 135 alin. (6). Se apreciaza
ca, in realitate, aplicarea dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 echivaleaza cu o confiscare, fara a fi
indeplinite conditiile prevazute de art. 41 alin. (6) din Constitutie.
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca in cauza nu se pune, in
nici un caz, problema incalcarii dispozitiilor constitutionale referitoare la
interzicerea muncii fortate, intrucat ordonanta instituie o obligatie pentru
agentul economic, iar nu pentru angajatii acestuia. In legatura cu sustinerea
ca ordonanta criticata incalca dispozitiile constitutionale referitoare la
protectia si garantarea dreptului de proprietate, Guvernul arata ca aceasta
este nereala, intrucat prin acest act normativ se stabilesc obligatii de
constituire si virare a taxei de timbru social, precum si posibilitatea de
retinere a acesteia din veniturile persoanei fizice sau juridice, care o
incaseaza, ceea ce "nu constituie decat o modalitate de recuperare a unor
resurse financiare care intereseaza intreaga societate". Referitor la
invocarea incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (3) din Constitutie privind
exproprierea, Guvernul apreciaza ca "nu se poate admite ca retinerea taxei
de timbru social din veniturile persoanelor fizice sau juridice care incaseaza
aceasta taxa constituie o expropriere, aceasta retinere reprezentand o masura
instituita in scopul asigurarii surselor necesare constituirii acestui fond de
utilitate publica". In ceea ce priveste dispozitiile art. 41 alin. (6) din
Constitutie, considerate de autorul exceptiei ca fiind incalcate prin
dispozitiile ordonantei criticate, Guvernul apreciaza ca acestea sunt
irelevante in solutionarea exceptiei, intrucat se refera la sarcinile ce revin
proprietarului privind protectia mediului, asigurarea bunei vecinatati si
altele, care nu au legatura cu critica de neconstitutionalitate formulata.
Guvernul considera, de asemenea, ca invocarea dispozitiei constitutionale
privind economia de piata si a celei privind inviolabilitatea proprietatii
private sunt nefondate. Se arata, in acest sens, ca masura constituirii
Fondului national de solidaritate este menita sa creeze conditii pentru
cresterea calitatii vietii, obligatie ce revine statului conform art. 134 alin.
(2) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118 din 30 iunie 1999 privind
infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 30 iunie 1999, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 366 din 10 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 385 din 13 iulie 2001, cu modificarile ulterioare.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca acest act
normativ a instituit Fondul national de solidaritate, cu scopul "de a
contribui, pe baza principiului solidaritatii nationale, la reducerea saraciei
in familiile aflate in situatii de extrema dificultate, la cofinantarea unor
programe de servicii sociomedicale, la acordarea de ajutoare materiale
persoanelor cu afectiuni de sanatate deosebit de grave pentru tratament medical
si interventii chirurgicale in strainatate, la intretinerea, constructia,
reparatia, amenajarea si modernizarea unor institutii de asistenta sociala si
alte actiuni similare". Intre sursele de constituire a Fondului national
de solidaritate este inclus, potrivit art. 3 lit. a) al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 366/2001,
si "timbrul social asupra jocurilor de noroc, definite si reglementate de
legislatia in vigoare, aplicat asupra participarilor de orice fel la astfel de
activitati ale persoanelor fizice".
Conform art. 4 alin. (1) si (2) al ordonantei de urgenta, "(1) Sumele
datorate, reprezentand valoarea timbrului social, se vor constitui si se vor
vira lunar, pana la data de 5 a lunii urmatoare lunii expirate, de catre
persoanele juridice sau fizice care le incaseaza, in contul Fondului national
de solidaritate.
(2) Virarea cu intarziere a sumelor reprezentand valoarea timbrului social
atrage majorarea sumelor datorate cu 0,30% pentru fiecare zi de
intarziere".
In acelasi timp, alin. (3) al art. 4 din ordonanta, introdus prin Legea nr.
366/2001, prevede ca "Refuzul de colectare, constituire si virare a taxei
de timbru social conduce la retinerea taxei de timbru social din veniturile
persoanelor fizice si juridice prevazute la alin. (1)". In conformitate cu
prevederile art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999, nerespectarea dispozitiilor art. 4 alin. (1) constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, astfel cum a fost aprobata cu modificari prin Legea
nr. 366/2001, desi formulata cu privire la ansamblul dispozitiilor ordonantei,
vizeaza, in esenta, tocmai art. 4 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, care instituie obligatia de incasare si virare a
valorii timbrului social, precum si art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta,
care prevede retinerea taxei de timbru social din veniturile persoanelor fizice
si juridice, care refuza sa colecteze, sa constituie si sa vireze taxa de
timbru social, Curtea urmand sa examineze inclusiv aceste aspecte.
Autorul exceptiei sustine ca aceste prevederi din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, cu modificarile ulterioare, contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 39 alin. (1), art. 41 alin. (1), (3)
si (6), art. 134 alin. (1) si art. 135 alin. (6), care au urmatorul cuprins:
- art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- art. 39 alin. (1): "Munca fortata este interzisa.";
- art. 41 alin. (1), (3) si (6): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite prin lege. [...]
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului.";
- art. 134 alin. (1): "Economia Romaniei este economie de
piata.";
- art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
Examinand prevederile legale criticate, Curtea constata ca prin ordonanta
de urgenta a fost instituita de catre stat o "taxa de timbru social",
intr-un scop evident de natura a contribui la ameliorarea calitatii vietii unor
persoane aflate in situatii de extrema dificultate, precum si la cofinantarea
unor programe de servicii sociomedicale, ceea ce corespunde prevederilor art.
134 alin. (2) lit. f) si celor ale art. 138 alin. (1) din Constitutie, care
prevad obligatia statului de a asigura crearea conditiilor necesare pentru
cresterea calitatii vietii, precum si cerinta stabilirii prin lege a
impozitelor si taxelor.
De altfel, aceasta masura este conforma dispozitiilor art. 53 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin
impozite si prin taxe, la cheltuielile publice".
De asemenea, Curtea observa faptul ca in chiar textul art. 1 alin. (3) din
Constitutie, invocat de autorul exceptiei, se prevede ca "Romania este
stat de drept, democratic si social [...]", ceea ce duce la concluzia
legitimarii, la nivel constitutional, a masurilor cu caracter social, inclusiv
a prevederilor ordonantei criticate pentru neconstitutionalitate, in conditiile
in care aceste masuri sunt luate in conformitate cu principiile statului de
drept, prin lege sau acte de nivelul legii.
Curtea constata ca prevederile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999, cu modificarile ulterioare, corespund ansamblului dispozitiilor
constitutionale referitoare la impozite si taxe, la caracterul social al
statului roman, precum si la obligatiile statului cu privire la cresterea
calitatii vietii. In acest context, nu se poate retine ca prevederile legale
criticate ar reglementa "munca fortata" pentru salariatii agentilor
economici care organizeaza jocuri de noroc, intrucat, pe de o parte,
instituirea obligatiilor de colectare, constituire si virare a taxei de timbru
social nu are aceasta semnificatie, iar pe de alta parte, acestea sunt
prevazute in sarcina persoanelor juridice sau fizice care le incaseaza, iar nu
in sarcina salariatilor acestora.
De asemenea, Curtea nu poate primi sustinerea autorului exceptiei
referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale privind protectia
proprietatii private si inviolabilitatea acesteia. Reglementarile
constitutionale referitoare la proprietate, respectiv cele ale art. 41 alin.
(1), (3) si (6), precum si ale art. 135 alin. (6), nu pot fi opuse, sub nici o
forma, obligatiilor ce revin organizatorilor de jocuri de noroc pentru
incasarea unor taxe de timbru social, instituite prin lege, si masurilor
prevazute pentru asigurarea ritmicitatii incasarilor la Fondul national de
solidaritate sociala, in vederea asigurarii posibilitatii de finantare cu
regularitate a cheltuielilor publice carora le sunt destinate.
In legatura cu referirea autorului exceptiei la incalcarea dispozitiilor
constitutionale privind exproprierea, Curtea retine, de asemenea, ca nu poate
fi primita, intrucat masura sanctionatorie prevazuta la alin. (3) al art. 4 din
ordonanta de urgenta criticata nu are nici o legatura cu prevederile art. 41
alin. (3) din Constitutie, ci reprezinta o consecinta a incalcarii unei
obligatii instituite prin lege, fapta care constituie contraventie, potrivit
art. 11 din ordonanta de urgenta.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 366/2001, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Fortunato Eljoc" - S.R.L. din Targu Mures in Dosarul nr. 8.681/2001
al Tribunalului Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta