Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 302 din  8 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si ale Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 57 din 28 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Marioara Prodan    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si ale Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu in Dosarul nr. 8.842/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicata, modificata si completata, prevede ca perioadele lucrate ca judecator si notar sunt luate in considerare ca activitate in magistratura, dar pensia de serviciu prevazuta la art. 103 din aceeasi lege se acorda doar magistratilor in functie la data pensionarii. Se considera ca textul de lege criticat (art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata) nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece situatia juridica a autorului exceptiei este diferita de aceea prevazuta de dispozitiile legale criticate si, prin urmare, nu este o discriminare. De asemenea, se apreciaza ca nici dispozitiile Legii nr. 51/1993 nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, deoarece nu se face nici o discriminare pe criterii politice, ci se acorda despagubiri numai magistratilor care au fost inlaturati din justitie, pentru considerente politice, in perioada anilor 1945 - 1952, iar nu si celor care au fost inlaturati ulterior acestei perioade. In realitate se pune in discutie extinderea efectelor legii si cu privire la magistratii inlaturati din justitie, ulterior anului 1952, pe toata perioada regimului totalitar. Se precizeaza ca Ministerul Justitiei are in lucru un asemenea proiect de lege, care urmeaza sa fie inaintat Parlamentului.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 8.842/CA/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si ale Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu intr-o cauza civila avand ca obiect acordarea unei pensii de serviciu pentru perioada activitatii in magistratura, precum si a unei indemnizatii cuvenite magistratilor indepartati din justitie pentru considerente politice.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 16 referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, "lasand pe dinafara categoria magistratilor inlaturati pe criterii politice in perioada comunista, din categoria magistratilor cu drept la pensia de serviciu, dar recunoaste acest drept acelora care timp indelungat au activat in alte domenii, dar s-au pensionat din magistratura". Referitor la motivarea neconstitutionalitatii dispozitiilor Legii nr. 51/1993 autorul exceptiei invoca incalcarea aceluiasi principiu fundamental al egalitatii cetatenilor, raportat la art. 4 alin. (2) din Constitutie, considerand ca legea contine discriminari pe criterii politice, deoarece "lasa pe dinafara categoria magistratilor inlaturati din aceleasi considerente in perioada 1951 - 1989".
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca aceasta este neintemeiata, intrucat interpretarea dispozitiilor art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, "este un atribut al instantelor judecatoresti", iar in ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1993 este "atributul legislatorului sa decida caror categorii de persoane si pe ce perioada se acorda sume compensatorii pentru persecutiile la care au fost supuse pe considerente politice".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie, ci "contine o dispozitie speciala care se aplica tuturor magistratilor si a fost determinata de statutul restrictiv al acestora, pe care alte categorii de juristi - inclusiv notarii - nu il au, [...], unica sursa de venit a magistratilor fiind salariul". In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1993 se arata, in acelasi punct de vedere, ca legea "nu face o discriminare pe criterii politice intre cetateni, ci reglementeaza unele masuri compensatorii pentru magistratii care in perioada anilor 1945 - 1952 au fost indepartati din justitie pentru motive politice".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952.
    Examinand continutul criticilor de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, in realitate, obiectul criticii de neconstitutionalitate il constituie, in privinta art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, doar alin. 1 al acestui articol, referitor la pensia de serviciu a magistratilor, iar nu intregul cuprins al textului de lege mentionat.
    Art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, are urmatoarea redactare: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a acestui text de lege, autorul acesteia a invocat incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16, in realitate doar ale alin. (1) al art. 16, care are urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, Curtea constata ca este neintemeiata. Astfel dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece se refera la acordarea pensiei de serviciu tuturor magistratilor in functie care au o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura, la implinirea varstei prevazute de lege, "fara privilegii si fara discriminari". Aceasta dispozitie speciala a fost determinata de statutul restrictiv al magistratilor, care, spre deosebire de alte categorii de juristi (printre care se afla si notarii), au o unica sursa de venit - salariul. Curtea observa ca, potrivit art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicata, perioadele lucrate in functii juridice, printre care si cea de notar, sunt luate in considerare ca vechime in magistratura, insa aceste functii nu sunt asimilate cu functia de magistrat. Optiunea legiuitorului nu contine insa nici o prevedere contrara art. 16 alin. (1) din Constitutie, fiind aplicabila tuturor magistratilor care indeplinesc cerintele acestor dispozitii.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952, Curtea constata ca acordarea unor indemnizatii reparatorii numai magistratilor care au fost inlaturati din justitie in perioada anilor 1945 - 1952 nu reprezinta o incalcare a principiului fundamental al egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, raportat la art. 4 alin. (2). Astfel, potrivit legii, beneficiaza de indemnizatii reparatorii numai categoria de magistrati destituiti pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952. Obiectul de reglementare al legii este, prin urmare, limitat la aceasta perioada. Curtea Constitutionala, potrivit atributiilor sale constitutionale cuprinse in art. 144 lit. c) si celor cuprinse in art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. Completarea acestor prevederi este de atributul exclusiv al autoritatii legiuitoare, care, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie, este Parlamentul. Prin urmare, nu este o chestiune de neconstitutionalitate, ci de legiferare, care excede competentei Curtii.
    De altfel asupra constitutionalitatii art. 103 alin. 1 si 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat (spre exemplu, Decizia nr. 81 din 25 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 15 august 2000), stabilind ca "dispozitiile art. 103 alin. 1 si 2 din Legea nr. 92/1992, in noua lor redactare, ar incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, doar daca ar prevedea un tratament juridic diferit pentru persoanele aflate in situatie identica, ceea ce nu rezulta din continutul lor".
    Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o reconsiderare a acestei jurisprudente, Curtea retine ca atat considerentele, cat si solutia pronuntata in decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si a dispozitiilor Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu in Dosarul nr. 8.842/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 302/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 302 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 302/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu