DECIZIE Nr. 302 din 8 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin.
1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si ale
Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost
inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 -
1952
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 din 28 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, si ale Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi
magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice
in perioada anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu in Dosarul
nr. 8.842/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, precizand ca art. 44 din Legea nr. 92/1992,
republicata, modificata si completata, prevede ca perioadele lucrate ca
judecator si notar sunt luate in considerare ca activitate in magistratura, dar
pensia de serviciu prevazuta la art. 103 din aceeasi lege se acorda doar
magistratilor in functie la data pensionarii. Se considera ca textul de lege
criticat (art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata) nu incalca prevederile
art. 16 din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi a
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece situatia
juridica a autorului exceptiei este diferita de aceea prevazuta de dispozitiile
legale criticate si, prin urmare, nu este o discriminare. De asemenea, se
apreciaza ca nici dispozitiile Legii nr. 51/1993 nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16, deoarece nu se face nici o discriminare pe
criterii politice, ci se acorda despagubiri numai magistratilor care au fost
inlaturati din justitie, pentru considerente politice, in perioada anilor 1945
- 1952, iar nu si celor care au fost inlaturati ulterior acestei perioade. In
realitate se pune in discutie extinderea efectelor legii si cu privire la
magistratii inlaturati din justitie, ulterior anului 1952, pe toata perioada regimului
totalitar. Se precizeaza ca Ministerul Justitiei are in lucru un asemenea
proiect de lege, care urmeaza sa fie inaintat Parlamentului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
8.842/CA/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, si ale Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor
drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente
politice in perioada anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu
intr-o cauza civila avand ca obiect acordarea unei pensii de serviciu pentru
perioada activitatii in magistratura, precum si a unei indemnizatii cuvenite
magistratilor indepartati din justitie pentru considerente politice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 16
referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, "lasand pe dinafara
categoria magistratilor inlaturati pe criterii politice in perioada comunista,
din categoria magistratilor cu drept la pensia de serviciu, dar recunoaste
acest drept acelora care timp indelungat au activat in alte domenii, dar s-au
pensionat din magistratura". Referitor la motivarea neconstitutionalitatii
dispozitiilor Legii nr. 51/1993 autorul exceptiei invoca incalcarea aceluiasi
principiu fundamental al egalitatii cetatenilor, raportat la art. 4 alin. (2)
din Constitutie, considerand ca legea contine discriminari pe criterii
politice, deoarece "lasa pe dinafara categoria magistratilor inlaturati
din aceleasi considerente in perioada 1951 - 1989".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata, intrucat interpretarea dispozitiilor art. 103 din
Legea nr. 92/1992, republicata, "este un atribut al instantelor
judecatoresti", iar in ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
a Legii nr. 51/1993 este "atributul legislatorului sa decida caror
categorii de persoane si pe ce perioada se acorda sume compensatorii pentru persecutiile
la care au fost supuse pe considerente politice".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 103 din Legea nr.
92/1992, republicata, nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie, ci
"contine o dispozitie speciala care se aplica tuturor magistratilor si a
fost determinata de statutul restrictiv al acestora, pe care alte categorii de
juristi - inclusiv notarii - nu il au, [...], unica sursa de venit a
magistratilor fiind salariul". In ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1993 se arata, in acelasi punct de vedere,
ca legea "nu face o discriminare pe criterii politice intre cetateni, ci
reglementeaza unele masuri compensatorii pentru magistratii care in perioada
anilor 1945 - 1952 au fost indepartati din justitie pentru motive
politice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor
drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente
politice in perioada anilor 1945 - 1952.
Examinand continutul criticilor de neconstitutionalitate, Curtea retine ca,
in realitate, obiectul criticii de neconstitutionalitate il constituie, in
privinta art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, doar alin. 1 al acestui
articol, referitor la pensia de serviciu a magistratilor, iar nu intregul
cuprins al textului de lege mentionat.
Art. 103 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, are urmatoarea
redactare: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in
magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de
serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza,
sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute
la data pensionarii."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a acestui text de lege,
autorul acesteia a invocat incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16,
in realitate doar ale alin. (1) al art. 16, care are urmatorul continut:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii
si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 103 alin. 1 din Legea
nr. 92/1992, republicata, Curtea constata ca este neintemeiata. Astfel
dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
deoarece se refera la acordarea pensiei de serviciu tuturor magistratilor in
functie care au o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura, la implinirea
varstei prevazute de lege, "fara privilegii si fara discriminari".
Aceasta dispozitie speciala a fost determinata de statutul restrictiv al
magistratilor, care, spre deosebire de alte categorii de juristi (printre care
se afla si notarii), au o unica sursa de venit - salariul. Curtea observa ca,
potrivit art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicata, perioadele lucrate in
functii juridice, printre care si cea de notar, sunt luate in considerare ca
vechime in magistratura, insa aceste functii nu sunt asimilate cu functia de
magistrat. Optiunea legiuitorului nu contine insa nici o prevedere contrara
art. 16 alin. (1) din Constitutie, fiind aplicabila tuturor magistratilor care
indeplinesc cerintele acestor dispozitii.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1993
privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din
justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1952, Curtea
constata ca acordarea unor indemnizatii reparatorii numai magistratilor care au
fost inlaturati din justitie in perioada anilor 1945 - 1952 nu reprezinta o
incalcare a principiului fundamental al egalitatii in drepturi a cetatenilor in
fata legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, raportat la art. 4
alin. (2). Astfel, potrivit legii, beneficiaza de indemnizatii reparatorii
numai categoria de magistrati destituiti pentru considerente politice in
perioada anilor 1945 - 1952. Obiectul de reglementare al legii este, prin
urmare, limitat la aceasta perioada. Curtea Constitutionala, potrivit atributiilor
sale constitutionale cuprinse in art. 144 lit. c) si celor cuprinse in art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, se pronunta numai asupra
problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala
supusa controlului. Completarea acestor prevederi este de atributul exclusiv al
autoritatii legiuitoare, care, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie, este
Parlamentul. Prin urmare, nu este o chestiune de neconstitutionalitate, ci de
legiferare, care excede competentei Curtii.
De altfel asupra constitutionalitatii art. 103 alin. 1 si 2 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, Curtea Constitutionala
s-a mai pronuntat (spre exemplu, Decizia nr. 81 din 25 aprilie 2000, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 15 august 2000),
stabilind ca "dispozitiile art. 103 alin. 1 si 2 din Legea nr. 92/1992, in
noua lor redactare, ar incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
doar daca ar prevedea un tratament juridic diferit pentru persoanele aflate in
situatie identica, ceea ce nu rezulta din continutul lor".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o
reconsiderare a acestei jurisprudente, Curtea retine ca atat considerentele,
cat si solutia pronuntata in decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 1
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, si a
dispozitiilor Legii nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor
care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada
anilor 1945 - 1952, exceptie ridicata de Sofia Frentescu in Dosarul nr.
8.842/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan