DECIZIE Nr. 294 din 8 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 din
Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 8 august 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 248 din Codul penal, exceptie ridicata de Maria Daniela
Silvia in Dosarul nr. 234/2002 al Judecatoriei Mangalia.
La apelul nominal raspunde Radu Constantinescu, personal si prin avocat Dan
Constantinescu, lipsind autorul exceptiei si celelalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avocatul prezent depune la dosar concluzii scrise si solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece art. 248 din Codul
penal nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate, tinand cont de
faptul ca infractiunea ce constituie obiectul prezentei exceptii este o
infractiune de serviciu si nu o infractiune impotriva patrimoniului.
Partea prezenta, Radu Constantinescu, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, fiind de acord cu concluziile depuse de aparatorul sau.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, motivat de faptul ca textul prevazut de
art. 248 din Codul penal nu face nici o distinctie intre tipul de proprietate,
iar infractiunea face parte din categoria celor de serviciu sau in legatura cu
serviciul.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 234/2002,
Judecatoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 din Codul penal.
Exceptia a fost ridicata de inculpata Maria Daniela Silvia, cercetata in
dosarul cu numarul de mai sus pentru savarsirea infractiunilor de abuz in
serviciu contra intereselor publice, neglijenta in serviciu, fals material in
inscrisuri oficiale si uz de fals, prevazute si pedepsite de art. 248, art. 249
alin. 1, art. 288 alin. 2 si art. 291 din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul criticat aduce atingere dreptului fundamental privind protectia
proprietatii private, care vizeaza ocrotirea acesteia in mod egal de lege si
indiferent de titular. Astfel, partea finala a textului art. 248 din Codul
penal, definind cel de-al doilea rezultat alternativ al continutului
infractiunii ca o paguba cauzata patrimoniului unei categorii de unitati, nu
face nici o distinctie intre proprietatea publica si cea privata, supunand
aceleiasi ocrotiri speciale atat partea din patrimoniu care constituie
proprietate publica, cat si cea care constituie proprietate privata.
Incriminarea diferentiata - evident mai grava - a infractiunii de abuz in
serviciu contra intereselor publice si in situatia in care rezultatul faptei il
constituie o paguba in proprietatea privata incalca dreptul fundamental
consacrat de art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie, constand in
ocrotirea in mod egal a proprietatii private, indiferent de titular.
Judecatoria Mangalia a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat autorul acesteia incearca sa obtina schimbarea
incadrarii juridice dintr-o infractiune pedepsita mai aspru (art. 248 din Codul
penal) intr-o infractiune mai blanda (art. 246 din Codul penal). In cauza de
fata nu interesele personale au fost afectate de modul de indeplinire a
atributiilor proprii de serviciu ale inculpatei, ci interesele publice,
intrucat sunt angajate fondurile publice ale primariei, iar inculpata are
calitatea de functionar public, angajat al unei institutii publice, pozitie
care impune o anumita conduita profesionala si o exigenta sporita in
gestionarea banului public.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul a considerat ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor
publice, prevazuta de art. 248 din Codul penal, este o infractiune de serviciu
si nu una contra patrimoniului. Valoarea sociala aparata, in principal, prin
incriminarea si sanctionarea abuzului in serviciu contra intereselor publice
este bunul mers al activitatii persoanelor juridice de drept public, indicate
in art. 145 din Codul penal.
Existenta infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice este
conditionata de producerea de catre functionarul public, respectiv de catre un
functionar, fie a unei tulburari insemnate a bunului mers al unei unitati la
care se refera art. 145 din Codul penal, fie a unei pagube aduse persoanei
juridice de drept public, respectiv persoanei juridice de drept privat.
Critica formulata de autoarea exceptiei in legatura cu distinctia dintre
proprietatea publica si cea privata nu prezinta interes pentru calificarea
faptei savarsite ca infractiune prevazuta la art. 248 din Codul penal, intrucat
infractiunea exista chiar daca prin fapta savarsita nu s-a produs o paguba.
Avocatul Poporului a considerat ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece tulburarea insemnata a bunului mers al unui organ sau al
unei autoritati publice, institutii publice ori altei persoane juridice de
interes public sau producerea unei pagube patrimoniului acestora are, de
regula, consecinte sociale negative mai mari, fapt care justifica un regim
sanctionator mai sever.
Totodata, legiuitorul poate stabili o represiune diferita si pentru faptele
prin care se produc pagube cu caracter patrimonial, fara a face distinctie dupa
cum bunurile in legatura cu care s-au produs pagubele apartin statului sau
altor subiecte.
Pe cale de consecinta, sanctionarea mai aspra a abuzului in serviciu contra
intereselor publice constituie o optiune de politica legislativa de competenta
exclusiva a Parlamentului, optiune care nu poate fi cenzurata de Curtea
Constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
248 din Codul penal, care au urmatorul continut:
- Art. 248: "Fapta functionarului public, care, in exercitiul
atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il
indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata
bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte
unitati din cele la care se refera art. 145 sau o paguba patrimoniului acesteia
se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
contravin art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 41 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este ocrotita in
mod egal de lege, indiferent de titular. [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 248
din Codul penal face parte din titlul VI "Infractiuni care aduc atingere
unor activitati de interes public sau altor activitati reglementate de
lege" cap. I "Infractiuni de serviciu sau in legatura cu
serviciul" si incrimineaza fapta functionarului public care in exercitiul
atributiilor de serviciu, cu intentie, nu indeplineste un act ori il
indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba sau o tulburare
insemnata bunului mers al unui organ sau institutii de stat ori al unei alte
institutii care intra sub incidenta dispozitiilor art. 145 din Codul penal.
Referirea la producerea unei pagube in patrimoniul subiectelor pasive ale
infractiunii nu are semnificatia inzestrarii acestei infractiuni cu o dubla
natura juridica, si anume cea de infractiune de serviciu si cea de infractiune
contra patrimoniului, fapta ramanand, evident, o infractiune de serviciu sau in
legatura cu serviciul, ci descrie una dintre cele doua urmari imediate
alternative prevazute de lege - prima fiind "o tulburare insemnata a
bunului mers" al organului, institutiei sau unitatii - pentru ca fapta sa
constituie infractiune.
De altfel, chiar admitand ca prin art. 248 din Codul penal se urmareste si
apararea proprietatii, se constata ca textul nu face nici o diferentiere intre
proprietatea publica si cea privata, asa cum fara temei se sustine in motivarea
exceptiei, abuzul functionarului public pedepsindu-se la fel, indiferent daca
are ca urmare producerea unei pagube in patrimoniul public sau in proprietatea
privata a unei unitati dintre cele prevazute de art. 145 din Codul penal.
In consecinta, nu poate fi primita critica formulata in motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate, in sensul ca, prin continutul sau, art. 248 din Codul
penal contravine principiului constitutional al ocrotirii egale a proprietatii
private, indiferent de titular.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2), al art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie, precum si al art.
13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 din
Codul penal, exceptie ridicata de Maria Daniela Silvia in Dosarul nr. 234/2002
al Judecatoriei Mangalia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 iulie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru