DECIZIE Nr. 29 din 28 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 167 - 177
din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 28 februarie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 167 - 177 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "ROMSIT" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.336/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin delegat Monica Iancu,
constatandu-se lipsa partii Industrial Development Corporation of Zimbabwe
Limited, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta depune note scrise prin care se solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei,
considerand ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate ca fiind incalcate, iar cu privire la continutul
notelor scrise depuse in sedinta, apreciaza ca prin acestea se anticipeaza
eventuale interpretari ale instantei de judecata asupra dispozitiilor art. 167
- 177 din Legea nr. 105/1992, ceea ce nu intra in competenta de solutionare a
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.336/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 167 -
177 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"ROMSIT" - S.A. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect cererea
formulata de Industrial Development Corporation of Zimbabwe Limited de
recunoastere, cu efecte depline pe teritoriul Romaniei, a Deciziei finale din
15 februarie 1999 a Camerei Internationale de Arbitraj de la Paris, cerere
intemeiata pe aceste dispozitii din lege.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca dispozitiile
art. 167 - 177 din Legea nr. 105/1992, cuprinse in cap. XII sectiunea a IV-a,
intitulata "Efectele hotararilor straine", incalca, in ordinea
invocarii lor, art. 16, 54, art. 20 coroborat cu art. 11 si art. 49 coroborat
cu art. 24 din Constitutie, precum si art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In ceea ce
priveste incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 si 54, se arata
ca, din ansamblul reglementarii criticate, ar rezulta ca "hotararile judecatoresti
pronuntate in strainatate, inclusiv cele arbitrale beneficiaza de un regim mai
favorabil decat cel al hotararilor nationale, creand un regim discriminatoriu
in detrimentul acestora din urma", intrucat in interpretarea instantelor
de judecata romane, "in cazul hotararilor straine, dreptul de a cere
executarea silita nu se naste la momentul in care acestea raman definitive si
devin executorii conform legii statului unde au fost pronuntate, ci la momentul
in care hotararile respective au fost recunoscute pe teritoriul Romaniei
printr-o hotarare definitiva si irevocabila pronuntata de instanta romana
sesizata cu cererea de recunoastere". Potrivit acestei interpretari,
"cel interesat poate cere executarea silita a unei hotarari straine
intr-un termen foarte indelungat, sau chiar sine die", pe cand punerea in
executare a unei hotarari romane este supusa termenului de prescriptie de trei
ani, care curge de la dobandirea caracterului definitiv si executoriu.
Admiterea unei asemenea interpretari genereaza ingradirea dreptului la aparare
si "o discriminare in favoarea unui national care poate sa se apere in
fata unei hotarari romane prin invocarea cu succes a exceptiei prescriptiei
extinctive", incalcandu-se art. 24 si 49 din Constitutie. In sfarsit, in opinia
autorului exceptiei, procedura prevazuta de art. 167 - 177 din legea criticata
lasa nereglementata problema termenului de prescriptie aplicabil cererilor
privind recunoasterea si incuviintarea executarii silite a hotararilor straine
pe teritoriul Romaniei, astfel ca nu se asigura un termen rezonabil in
solutionarea cauzelor, ceea ce este contrar art. 11 si 20 din Constitutie
coroborate cu art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens, se arata ca, fata de
prevederile art. 3 din Decretul nr. 167/1958 privind prescriptia extinctiva,
dispozitiile Legii nr. 105/1992 "par a crea un regim
discriminatoriu", intrucat "lasa posibilitatea creditoarei - subiect
de drept strain in majoritatea situatiilor - de a proceda la executarea silita
a debitoarei - subiect de drept roman - ad infinitum", incalcandu-se
astfel art. 16, 11 si 20 din Constitutie si art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 167 - 177 din Legea nr. 105/1992 este neintemeiata, pentru urmatoarele
considerente: criticile formulate privesc aspecte referitoare la aplicarea
legii, ceea ce nu intra in competenta Curtii Constitutionale; pe de o parte,
principiul egalitatii in fata legii ii priveste pe cetatenii romani, iar pe de
alta parte, acesta nu se opune existentei unor regimuri juridice diferite
pentru situatii diferite; dreptul la aparare, in sens larg, cuprinde
totalitatea drepturilor si regulilor procedurale oferite persoanei pentru
valorificarea pretentiilor sale sau pentru a dovedi netemeinicia pretentiilor
adversarului, iar prescriptia extinctiva este o institutie de drept material
care excede sferei drepturilor si regulilor procedurale.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca nici
dispozitiile constitutionale invocate, nici art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece pe
teritoriul Romaniei, pentru a putea executa silit o hotarare straina, trebuie
indeplinite, cumulativ, conditiile referitoare la recunoasterea valabilitatii
hotararii straine si incuviintarea executarii silite a acesteia, precum si
existenta caracterului executoriu al hotararii, potrivit legii instantei care a
pronuntat-o.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
167 - 177 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de
drept international privat, potrivit carora:
- Art. 167: "Hotararile referitoare la alte procese decat cele aratate
in art. 166 pot fi recunoscute in Romania, spre a beneficia de puterea lucrului
judecat, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) hotararea este definitiva, potrivit legii statului unde a fost pronuntata;
b) instanta care a pronuntat-o a avut, potrivit legii mentionate,
competenta sa judece procesul;
c) exista reciprocitate in ce priveste efectele hotararilor straine intre
Romania si statul instantei care a pronuntat hotararea.
Daca hotararea a fost pronuntata in lipsa partii care a pierdut procesul,
trebuie sa constate, de asemenea, ca i-a fost inmanata in timp util citatia
pentru termenul de dezbateri in fond, cat si actul de sesizare a instantei si
ca i s-a dat posibilitatea de a se apara si de a exercita calea de atac
impotriva hotararii.
Caracterul nedefinitiv al hotararii straine, decurgand din omisiunea
citarii persoanei care nu a participat la proces in fata instantei straine,
poate fi invocat numai de catre acea persoana.";
- Art. 168: "Recunoasterea hotararii straine poate fi refuzata in unul
dintre urmatoarele cazuri:
1. hotararea este rezultatul unei fraude comise in procedura urmata in
strainatate;
2. hotararea incalca ordinea publica de drept international privat roman;
constituie un asemenea temei de refuz al recunoasterii incalcarea dispozitiilor
art. 151 privitoare la competenta exclusiva a jurisdictiei romane;
3. procesul a fost solutionat intre aceleasi parti printr-o hotarare, chiar
nedefinitiva, a instantelor romane sau se afla in curs de judecare in fata
acestora la data sesizarii instantei straine.
Recunoasterea nu poate fi refuzata pentru singurul motiv ca instanta care a
pronuntat hotararea straina a aplicat o alta lege decat cea determinata de dreptul
international privat roman, afara numai daca procesul priveste starea civila si
capacitatea unui cetatean roman, iar solutia adoptata difera de cea la care
s-ar fi ajuns potrivit legii romane.";
- Art. 169: "Sub rezerva verificarii conditiilor prevazute de art. 167
si 168, instanta romana nu poate proceda la examinarea in fond a hotararii
straine si nici la modificarea ei.";
- Art. 170: "Cererea de recunoastere se rezolva pe cale principala de
tribunalul judetean in circumscriptia caruia isi are domiciliul sau sediul cel
care a refuzat recunoasterea hotararii straine.
Cererea de recunoastere poate fi, de asemenea, rezolvata pe cale incidenta,
de catre instanta sesizata cu un proces avand un alt obiect, in cadrul caruia
se ridica exceptia puterii lucrului judecat, intemeiata pe hotararea
straina.";
- Art. 171: "Cererea de recunoastere a hotararii straine se intocmeste
potrivit cerintelor prevazute de legea procedurala romana si va fi insotita de
urmatoarele acte:
a) copia hotararii straine;
b) dovada caracterului definitiv al acesteia;
c) copia dovezii de inmanare a citatiei si actului de sesizare, comunicate
partii care a fost lipsa in instanta straina sau orice alt act oficial care sa
ateste ca citatia si actul de sesizare au fost cunoscute, in timp util, de
catre partea impotriva careia s-a dat hotararea;
d) orice alt act, de natura sa probeze, in completare, ca hotararea straina
indeplineste celelalte conditii prevazute de art. 167.
Actele prevazute in alin. 1 vor fi insotite de traduceri autorizate si vor
fi supralegalizate, cu respectarea dispozitiilor art. 162. Supralegalizarea nu
se cere in cazul in care partile sunt de acord cu depunerea de copii
certificate pentru conformitate.";
- Art. 172: "Cererea de recunoastere a hotararii straine se
solutioneaza pe cale principala prin hotarare, iar pe cale incidenta prin
incheiere interlocutorie, in ambele cazuri dupa citarea partilor.
Cererea poate fi solutionata fara citarea partilor daca, din hotararea
straina rezulta ca paratul a fost de acord cu admiterea actiunii.";
- Art. 173: "Hotararile straine, care nu sunt aduse la indeplinire de
bunavoie de catre cei obligati a le executa, pot fi puse in executare pe
teritoriul Romaniei, pe baza incuviintarii date, la cererea persoanei
interesate, de catre tribunalul judetean in circumscriptia caruia urmeaza sa se
efectueze executarea.
Hotararile straine prin care s-au luat masuri asiguratorii si cele date cu
executarea provizorie nu pot fi puse in executare pe teritoriul
Romaniei.";
- Art. 174: "Executarea hotararii straine se incuviinteaza cu
respectarea conditiilor prevazute de art. 167, cat si a celor ce urmeaza:
a) hotararea este executorie potrivit legii instantei care a pronuntat-o;
b) dreptul de a cere executarea silita nu este prescris potrivit legii
romane.
Dispozitiile art. 168 si 169 sunt aplicabile in mod corespunzator si
cererii de incuviintare a executarii.";
- Art. 175: "Cererea de incuviintare a executarii, intocmita in
conditiile prevazute de art. 171, va fi insotita si de dovada caracterului
executor al hotararii straine, eliberata de instanta care a pronuntat-o.";
- Art. 176: "Cererea de incuviintare a executarii se solutioneaza prin
hotarare, dupa citarea partilor.
In cazul in care hotararea straina contine solutii asupra mai multor capete
de cerere, care sunt disociabile, incuviintarea poate fi acordata
separat.";
- Art. 177: "Pe baza hotararii definitive de incuviintare a executarii
se emite titlul executoriu, in conditiile legii romane, mentionandu-se in titlu
si hotararea de incuviintare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin, in ordinea invocarii lor, art. 16, 54, art. 20 coroborat cu
art. 11 si art. 49 coroborat cu art. 24 din Constitutie, care prevad:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 54: "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea art. 6 pct. 1 fraza
intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit careia: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea
in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de
catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari
fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva
sa."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 167 - 177 din Legea nr. 105/1992, cuprinse in cap. XII sectiunea a
IV-a, intitulata "Efectele hotararilor straine", reglementeaza
recunoasterea si incuviintarea executarii silite a hotararilor definitive
straine pe teritoriul Romaniei. In esenta, autorul exceptiei sustine ca
interpretarea acestor dispozitii, in sensul ca cel interesat poate cere
executarea silita a unei hotarari definitive straine oricand sau intr-un termen
de prescriptie mai mare decat cel aplicabil hotararilor definitive si
irevocabile pronuntate de instantele romane, contravine prevederilor
constitutionale ale art. 16, 54, 20, 49 si 24, precum si ale art. 6 pct. 1
fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
In legatura cu aceste sustineri, Curtea observa ca, intr-adevar, executarea
pe teritoriul Romaniei a hotararilor judecatoresti definitive pronuntate de
instantele straine este supusa unor reguli distincte fata de cele privitoare la
executarea hotararilor pronuntate de instantele de judecata autohtone, deoarece
acestea nu sunt opozabile instantelor romanesti decat ca elemente de fapt, ce
urmeaza sa fie avute in vedere intr-o hotarare judecatoreasca pronuntata in
Romania. Astfel fiind, hotararile judecatoresti straine pot produce efecte
juridice in Romania numai ca urmare a recunoasterii si incuviintarii executarii
lor, in conditiile stabilite de textele de lege criticate, iar instituirea
acestei proceduri este consecinta aplicarii principiului suveranitatii
nationale. In aceasta lumina, Curtea nu poate retine incalcarea dispozitiilor
art. 16 din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi pentru
cetatenii romani si care nu se opune reglementarii in mod diferit a unor
situatii diferite.
Cu referire la invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale art.
24 privind "Dreptul la aparare", ale art. 49 cu privire la
"Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati" si
ale art. 54 privind "Exercitarea drepturilor si a obligatiilor",
Curtea constata ca aceste dispozitii nu sunt incidente in cauza si, in
consecinta, critica urmeaza sa fie inlaturata.
De asemenea, Curtea nu poate retine nici sustinerea potrivit careia
procedura prevazuta de art. 167 - 177 din legea criticata lasa nereglementata
problema termenului de prescriptie aplicabil cererilor privind recunoasterea si
incuviintarea executarii silite a hotararilor straine pe teritoriul Romaniei,
neasigurandu-se astfel un termen rezonabil in solutionarea cauzelor, ceea ce este
contrar art. 11 si 20 din Constitutie coroborate cu art. 6 pct. 1 fraza intai
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Pe teritoriul Romaniei, executarea hotararilor straine care nu sunt aduse
la indeplinire de bunavoie de catre cei obligati a le executa se incuviinteaza,
astfel cum prevede art. 174 alin. 1 lit. b) din lege, daca "dreptul de a
cere executarea silita nu este prescris potrivit legii romane". Pe de alta
parte, prevederile art. 6 pct. 1 din conventie, care garanteaza dreptul
persoanei de a-i fi examinata cauza intr-un termen rezonabil, vizeaza
celeritatea solutionarii procesului, iar nu necesitatea stabilirii pentru toate
procedurile procesuale a unor termene pentru exercitarea lor.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 167 - 177
din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"ROMSIT" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.336/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu