DECIZIE Nr. 93 din 16 iunie 1999
asupra obiectiilor de neconstitutionalitate a Legii privind responsabilitatea
ministeriala, adoptata de Senat la 24 mai 1999 si de Camera Deputatilor la 1
iunie 1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 300 din 28 iunie 1999
Prin Adresa nr. L. 85 din 3 iunie 1999, trimisa de secretarul general al
Senatului, Curtea Constitutionala a fost sesizata, in vederea declansarii
controlului de constitutionalitate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a)
din Constitutie, asupra Legii privind responsabilitatea ministeriala, de catre
un grup de 83 de senatori, si anume: Corneliu Turianu, Vasile Ungureanu, Matei
Boila, Florin Buruiana, Marin Nicolai, Mihail Grama, Victor Apostolache, Ilie
Platica-Vidovici, Mihai Matetovici, Emil Dima, Marcu Burtea, Marin Predila,
Alexandru-Radu Timofte, Dan Mircea Popescu, Andreiu Oprea, Petru Juravlea,
Augustin Crecan, Costica Ciurtin, Sergiu Nicolaescu, Justin Tambozi, Gheorghe
Avram, Gheorghe Pavalascu, Serban-Matei-Bujorel-Dinu Sandulescu, Oliviu
Gherman, Ion Bold, Sergiu Chiriacescu, Paul Ghitiu, Florin Bogdan, Teodor
Campean, Vasile Vacaru, Haralambie Cotarcea, Nicolae Patru, Gheorghe
Dumitrascu, Petru Caraman, Ioan Moisin, Ioan Baras, Victor Fuior, Varujan
Vosganian, Constantin Sava, Ioan Corneliu Bucur, Iosif Csapo, Emil Tocaci,
George Mihail Pruteanu, Virgil Popa, Prahase Ioan Mircea, Dan Stelian Marin,
Ioan Ardelean, Nelu Badea, Mircea Ioan Popa, Ioan Sabin Pop, Ioan Cretu, Stefan
Iosif Dragulescu, Vasile Ion, Virgil Popescu, Dumitru Badea, Ioan Burghelea,
Ion Solcanu, Ion Carciumaru, Liviu Maior, Gheorghe Bunduc, Ilie Aurel
Constantin, Ghiorghi Prisacaru, Nicolae Sersea, Laurentiu Ulici, Ion Marcu,
Dumitru Huidu, Ionel Aichimoaie, Niculae Cerveni, Octavian Stireanu, Sorin
Adrian Vornicu, Doru Gaita, Ulm Nicolae Spineanu, Elena Preda, Nicolae
Alexandru, Vasile Blaga, Teodor Hauca, Viorel Marian Pana, Costel Gheorghiu,
Mihai Petrescu, Valentin Corneliu Gabrielescu, Cazimir Benedict Ionescu si
Attila Verestoy.
In Adresa nr. L. 85 din 3 iunie 1999 a secretarului general al Senatului se
mentioneaza ca sesizarea de neconstitutionalitate este semnata de un numar de
86 de senatori, insa, dupa examinarea tabelului privind semnatarii sesizarii,
se constata ca domnii senatori Oliviu Gherman si Dan Mircea Popescu au semnat
de doua ori, primul la pozitiile nr. 24 si nr. 67, cel de-al doilea la
pozitiile nr. 14 si nr. 79, iar domnul senator Alexandru Paleologu nu a semnat,
desi este mentionat la pozitia nr. 53.
Sesizarea constituie obiectul Dosarului nr. 106A/1999.
Prin sesizare se solicita sa se constate ca Legea privind responsabilitatea
ministeriala, adoptata de Senat la 24 mai 1999 si de Camera Deputatilor la 1
iunie 1999, este neconstitutionala, deoarece prevederile sale nu sunt conforme
cu dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie potrivit carora:
"Cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt
reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministeriala".
Aceasta lege, care are ca obiect de reglementare responsabilitatea
ministeriala, ar fi trebuit sa reglementeze si cazurile de raspundere juridica
a membrilor Guvernului, precum si pedepsele specifice aplicabile acestora.
Legea se rezuma insa numai la stabilirea raspunderii politice a membrilor
Guvernului, care consta in demiterea lor ca urmare a retragerii increderii
acordate de catre Parlament prin adoptarea motiunii de cenzura. Or, se sustine
in sesizare, o lege speciala trebuie sa cuprinda dispozitii speciale, specifice
domeniului ce face obiectul reglementarii, iar dreptul comun devine aplicabil
numai in masura in care dispozitiile speciale nu sunt acoperitoare. In afara
problematicii raspunderii politice, prin lege se detaliaza numai procedura de
urmarire penala si de judecare a membrilor Guvernului. Sub aspectul
structurarii normelor juridice in corpul legii, se considera ca ar trebui ca
dispozitiile referitoare la cazurile de raspundere penala si pedepsele specifice
aplicabile membrilor Guvernului sa fie cuprinse la cap. II al legii criticate.
Art. 6, inclus la capitolul mentionat anterior, cuprinde insa doar o prevedere
foarte generala, in sensul ca intra sub incidenta mentionatei legi faptele
savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei lor si care constituie
infractiuni, potrivit legii penale, iar pentru savarsirea unor infractiuni in
afara exercitiului functiei lor, acestia raspund potrivit dreptului comun. Se
mai sustine ca ministrul raspunde, precum orice cetatean, "in
eventualitatea savarsirii oricareia din faptele incriminate de legea penala
ordinara", insa legea speciala criticata avea menirea sa incrimineze acele
fapte cu caracter penal care pot fi savarsite numai de un ministru in exercitiul
functiei. Obiectul principal al acestei legi speciale trebuia sa il constituie
infractiunile specifice savarsite de un ministru in exercitiul functiei sale,
"cum ar fi prezentarea de date inexacte Parlamentului cu privire la
activitatea Guvernului sau a unui ministru, sustragerea, cu rea-credinta, de
sub controlul Parlamentului a activitatii Guvernului sau a unui minister sau
refuzul de a prezenta Parlamentului sau comisiilor permanente ale acestuia
informatiile si documentele cerute de acestea in cadrul controlului parlamentar
al activitatii Guvernului, precum si sanctiunile corespunzatoare acestor
infractiuni", iar nicidecum preluarea unor dispozitii generale referitoare
la aplicarea legii penale. Legea privind responsabilitatea ministeriala mai
trebuia sa reglementeze si raspunderea civila a membrilor Guvernului pentru
pagubele pe care le-ar cauza statului prin savarsirea de infractiuni in
exercitiul functiilor detinute, precum si raspunderea lor pentru pagubele
pricinuite persoanelor fizice si juridice prin acte administrative ilegal emise
ori prin nesolutionarea in termen legal a unor cereri referitoare la un drept
legitim. Autorii sesizarii sustin ca nici dispozitia cuprinsa la art. 4, care
prevede ca, pe langa raspunderea politica, membrii Guvernului pot raspunde
civil, contraventional, disciplinar sau penal, potrivit dreptului comun,
"nu raspunde [...] caracterului specific pe care ar fi trebuit sa-l
imbrace toate aceste tipuri de raspundere juridica, caracter specific pe care
il impune dispozitia constitutionala prevazuta la art. 108 alin. (3) din
Constitutie". In final se conchide ca "Legea privind
responsabilitatea ministeriala constituie o evidenta si inadmisibila ignorare a
dispozitiilor art. 108 alin. (3) din Constitutie si ca incalca, prin omisiune,
aceste dispozitii constitutionale".
Prin Adresa nr. XIV/452 din 7 iunie 1999, trimisa de secretarul general al
Camerei Deputatilor, Curtea Constitutionala a fost sesizata in vederea
declansarii controlului de constitutionalitate asupra aceleiasi legi, in temeiul
dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, de un grup de 62 de deputati,
si anume: Miron Tudor Mitrea, Florin Georgescu, Acsinte Gaspar, Alexandru
Lapusan, Gheorghe Romeo Leonard Cazan, Marin Cristea, Ion Honcescu, Petre
Naidin, Eugenia Moldoveanu, Hildegard Puwak, Martian Dan, Mihai Vitcu,
Alexandru Albu, Dumitru Paslaru, Vasile Campea, Mihai Ioan Popa, Gheorghe Oana,
Marian Ianculescu, Carmen Dumitriu, Victor Traian Mihu, Mihai Hlinschi,
Ion-Florentin Sandu, Radu Liviu Bara, Virgil Popa, Vasile Stan, Gheorghe Marin,
Alexandru Stanescu, Gheorghe Valceanu, Ovidiu Cameliu Petrescu, Romulus Neacsu,
Traian Sabau, Gheorghe Ionescu, Teodor Jurca, Gheorghe Ana, Ecaterina
Andronescu, Petru Godja, Ion Pirgaru, Ion Munteanu, Mihai Nicolescu, Dumitru
Popescu, Victor Neagu, Constantin Teculescu, Gheorghe Ana, Neculai Grigoras,
Daniela Bartos, Mihail Sireteanu, Ion Giurescu, Marian Sarbu, Ionel Marineci,
Ioan Gavra, Petru Steolea, Valeriu Tabara, Mircea Valcu, Leon Pop, Romulus
Raicu, Nicolae Ionescu, Lazar Ladariu, Corneliu Ciontu, Ilie Neacsu,
Mitzura-Domnica Arghezi, Gheorghe Ariton si Constantin Babalau.
Sesizarea semnata de grupul de 62 de deputati constituie obiectul Dosarului
nr. 108A/1999.
Prin aceasta sesizare de neconstitutionalitate se solicita sa se constate
ca Legea privind responsabilitatea ministeriala este neconstitutionala pentru
urmatoarele motive:
1. Dispozitiile art. 6 alin. (1) din legea atacata, potrivit carora
"Intra sub incidenta prezentei legi faptele savarsite de membrii Guvernului
in exercitiul functiei lor si care, potrivit legii penale, constituie
infractiuni", incalca dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie;
care prevad ca "o lege speciala privitoare la raspunderea ministeriala
urmeaza sa defineasca cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile membrilor
Guvernului, adica faptele imputabile ministrilor si pedepsele ce le sunt
aplicabile". Se sustine ca Adunarea Constituanta, la adoptarea acestui
text, a avut in vedere ca ministrii, in exercitiul atributiilor ce le revin,
pot savarsi si infractiuni specifice, care trebuie incriminate si pedepsite
printr-o lege speciala, intrucat nu se incadreaza in prevederile dreptului
comun.
2. Se mai sustine ca dispozitiile art. 20 alin. (2) ale legii atacate, care
prevad ca "Punerea sub urmarire penala a fostilor membri ai Guvernului
pentru infractiunile savarsite in exercitiul functiei lor, se face potrivit
normelor de procedura din prezenta lege", contravin prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie, care consacra egalitatea cetatenilor "in fata
legii, fara privilegii". Astfel, imunitatea guvernamentala reglementata
prin aceasta dispozitie este mai extinsa decat imunitatea parlamentara,
intrucat aceasta din urma se aplica numai in timpul exercitiului mandatului
parlamentar, pe cand imunitatea guvernamentala, potrivit textului mentionat, se
aplica si fostilor membri ai Guvernului. In acest mod s-a instituit un
privilegiu interzis de dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor a comunicat urmatorul punct de vedere cu
privire la sesizarea formulata de grupul de senatori:
1. In ceea ce priveste necuprinderea in Legea privind responsabilitatea
ministeriala a cazurilor de raspundere ministeriala si a pedepselor aplicabile
membrilor Guvernului, se sustine ca aceasta critica este neintemeiata,
intrucat, "in aplicarea dispozitiilor art. 108 alin. (3) din Constitutie,
Parlamentul poate apela la trei mari variante: 1) sa incrimineze anumite fapte
si sa stabileasca pedepsele aplicabile pentru acestea; 2) sa identifice in
cadrul legislatiei penale existente infractiunile ce pot fi savarsite de
membrii Guvernului si sa le stabileasca regimul sanctionator; 3) sa supuna
raspunderea ministeriala regimului de drept comun, asimilandu-se astfel
raspunderea membrilor Guvernului cu raspunderea functionarilor publici."
Se afirma ca oricare dintre aceste variante "da satisfactie exigentelor
prevazute la art. 108 alin. (3) din Constitutie", deoarece in fiecare
varianta sunt precizate cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile
membrilor Guvernului. In consecinta, rezulta ca modalitatea de legiferare este
o optiune a legiuitorului, care nu cade sub incidenta controlului exercitat de
Curtea Constitutionala.
2. Sunt neintemeiate si criticile referitoare la faptul ca prin lege nu se
reglementeaza si raspunderea civila a membrilor Guvernului pentru prejudiciile
cauzate statului prin savarsirea unor infractiuni in exercitiul functiei,
precum si raspunderea acelorasi subiecte pentru prejudiciile cauzate
persoanelor fizice si juridice prin acte administrative ilegale sau prin
nesolutionarea, in termenul legal, a unei cereri referitoare la un drept
legitim, datorita urmatoarelor motive:
a) raspunderea civila se supune regulilor dreptului comun, in virtutea
carora consecintele patrimoniale ale faptelor penale pot face fie obiectul unei
actiuni civile de sine statatoare, fie al cererilor celor care se constituie,
in procesul penal, ca parti civile;
b) raspunderea membrilor Guvernului pentru prejudicii cauzate persoanelor
fizice si juridice prin acte administrative ilegale sau pentru nesolutionarea,
in termen legal, a unei cereri referitoare la un drept legitim nu poate, de
asemenea, sa faca obiectul legii, pentru ca acest fel de raspundere este
reglementat prin Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Cu privire la sesizarea grupului de deputati, in punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor se arata:
1. Sustinerea ca art. 6 alin. (1 ) din Legea privind responsabilitatea
ministeriala incalca dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie, intrucat
nu s-au stabilit cazurile de raspundere si pedepsele aplicate membrilor
Guvernului, este neintemeiata, pentru aceleasi argumente ca si cele invocate la
pct. 1 al punctului de vedere referitor la obiectia de neconstitutionalitate a
grupului de senatori.
2. Obiectia cu privire la prevederile art. 20 alin. (2) al Legii privind
responsabilitatea ministeriala este neintemeiata, "deoarece intre
imunitatea parlamentara si cea guvernamentala exista deosebiri importante, care
justifica un regim juridic diferit, fara ca prin acesta sa se instituie
privilegii pentru membrii Guvernului". Astfel, imunitatea parlamentara il
protejeaza pe parlamentar "de orice sicanare care il impiedica sa-si exercite
mandatul". In asemenea situatii, ocrotirea parlamentarilor este
justificata, dar dupa incetarea mandatului ea nu se mai justifica, mai cu seama
ca membrii Parlamentului se bucura de iresponsabilitate, in sensul ca ei nu pot
fi trasi la raspundere juridica pentru voturile si opiniile exprimate in
exercitiul mandatului. Pe de alta parte, membrii Guvernului "sunt
responsabili pentru faptele legate de exercitarea mandatului, chiar daca ele au
fost descoperite dupa incetarea acestuia. Or, in astfel de situatii, este firesc
ca raspunderea penala a membrilor Guvernului sa beneficieze de aceeasi
protectie ca si in timpul exercitarii mandatului, situatiile fiind
identice".
In punctul de vedere al presedintelui Senatului, privind obiectiile de
neconstitutionalitate, se arata:
1. Ambele sesizari apreciaza ca Legea privind responsabilitatea
ministeriala a fost adoptata cu incalcarea unor prevederi constitutionale, in
special ale art. 108 alin. (3), potrivit carora aceasta lege ar fi trebuit sa
reglementeze "cazurile de raspundere juridica a membrilor Guvernului,
procedura punerii sub urmarire penala, precum si sanctiunile aplicabile
acestora". Legea criticata nu corespunde acestor exigente, deoarece, prin
dispozitiile art. 1 - 3, stabileste raspunderea politica a membrilor
Guvernului, iar celelalte dispozitii privesc raspunderea lor penala, pentru
faptele savarsite in exercitiul functiilor detinute. Or, <<raspunderea
politica a Guvernului excede obiectului legii, astfel cum acesta a fost
delimitat prin alin. (3) al art. 108 din Constitutie. Raspunderea politica a
Guvernului este o modalitate de raspundere colectiva a acestuia fata de
Parlament, reglementata de alin. (1) al art. 108, pe cand alin. (3) ce se
refera la legea privind responsabilitatea ministeriala precizeaza expres ca
prin legea mentionata urmeaza a se reglementa "cazurile de raspundere si
pedepsele aplicabile membrilor Guvernului">>. Obiectul legii a fost,
asadar, limitat de Constitutie numai la responsabilitatea individuala a
membrilor Guvernului. Se arata ca, de altfel, acest aspect a fost precizat si
cu ocazia dezbaterilor din Adunarea Constituanta, prin respingerea
Amendamentului nr. 776 la proiectul de Constitutie, tocmai pentru argumentul ca
legea responsabilitatii ministeriale nu se refera la raspunderea politica a
Guvernului fata de Parlament, ci la raspunderea care depinde "de natura
cazului, asa cum acesta va fi reglementat prin legea responsabilitatii
ministeriale". Reglementarea raspunderii politice a Guvernului prin legea
criticata este inutila, insa, in afara de aceasta, dispozitiile legii nu fac
altceva decat sa preia dispozitiile Constitutiei si, in consecinta,
"aceasta reglementare este contrara obiectului legii in cauza, astfel cum
el a fost definit de alin. (3) al art. 108 si deci incalca prevederile acestui
alineat ca si pe cele ale alin. (1), care nu indreptatesc pe legiuitor sa
creeze un paralelism legislativ cu norma constitutionala pe care a
instituit-o", in acest mod afectand caracterul direct aplicabil al
prevederilor constitutionale. Se mai arata ca dispozitiile art. 6 ale
mentionatei legi contine o regula care este neconstitutionala prin imprecizia
sa, si anume ca "se considera infractiuni toate faptele ce constituie
infractiuni, savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei lor, intra
sub incidenta legii, iar celelalte fapte infractionale pe care acestia le-ar
savarsi sunt supuse dreptului comun". Aprecierea ca o fapta a fost
savarsita sau nu in exercitiul functiei este, in mare masura, subiectiva si
controversata, indeosebi cu privire la faptele savarsite in exercitiul
functiei, pentru ca "nici o functie de demnitar nu implica savarsirea de
infractiuni ci, dimpotriva, le exclude. De aceea art. 108 alin. (3), definind
obiectul legii responsabilitatii ministeriale, se refera, in mod expres, la
cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile". In acest sens, in
sesizarea formulata de grupul de senatori se sugereaza faptele care ar putea
constitui infractiuni specifice. Noua reglementare, asadar, nu constituie o
simpla omisiune legislativa, fata de care Curtea Constitutionala, in practica
sa constanta, "si-a declinat competenta pe motiv ca nu poate indeplini
functia specifica legislatorului pozitiv". Se precizeaza ca nu sunt
caracteristice aceste omisiuni, ci incalcarea dispozitiilor art. 108 alin. (3)
din Constitutie, care impune legiuitorului sa stabileasca acele cazuri de
raspundere si pedepsele, aplicabile membrilor Guvernului. In loc de aceste
reglementari, Legea privind responsabilitatea ministeriala contine prevederi
referitoare la urmarirea penala a membrilor Guvernului, "la cererea
Camerelor Parlamentului sau a Presedintelui Romaniei, potrivit alin. (2) al
art. 108, pentru care Adunarea Constituanta nu a impus adoptarea unei
reglementari speciale. Or, reglementarea intr-o lege emisa in temeiul alin. (3)
al art. 108 din Constitutie a unor aspecte ce privesc alin. (1) si (2) ale
acestui articol si nu a obiectului reglementarii impus de alin. (3) reprezinta,
evident, o incalcare incontestabila a prevederilor acestui din urma alineat".
Incalcarea dispozitiilor alin. (3) al art. 108 din Constitutie rezulta si din
aceea ca referirea la "pedepse" vizeaza numai raspunderea penala,
pedeapsa fiind specifica acestei forme de raspundere, pe cand referirea din
acelasi alineat citat la "cazurile de raspundere" are in vedere si
alte forme ale raspunderii ce nu sunt reglementate in lege, cu toate ca
dispozitia "constitutionala este in egala masura imperativa si deci a fost
incalcata. Care vor fi formele si modalitatile de raspundere este o alta problema
de competenta exclusiva a legiuitorului. Nu se poate nega conceptia
Constitutiei, potrivit careia demnitatea publica de membru al Guvernului
implica raspunderea specifica atributelor pe care acesta le are in guvernarea
tarii".
2. Cu privire la dispozitiile art. 20 din lege, presedintele Senatului
considera nejustificata in obiectia deputatilor, fiindca exonerarea de
raspundere a unui membru al Guvernului, care nu mai este in functiune, ar crea
un privilegiu, ceea ce este contrar art. 16 alin. (1) din Constitutie. Se
mentioneaza ca, in cadrul dezbaterilor Adunarii Constituante, s-a respins
Amendamentul la teza nr. 11 a cap. III, care urmarea tocmai o astfel de
limitare. Conceptia Adunarii Constituante "a fost aceea a unei raspunderi
nelimitate in functie de data incetarii calitatii de membru al
Guvernului". In final, presedintele Senatului considera ca Legea privind
responsabilitatea ministeriala este neconstitutionala si ca se impune ca, in
temeiul art. 145 alin. (1) din Constitutie, sa fie trimisa Parlamentului spre
reexaminare.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca sesizarile separate, ale
grupului de senatori si ale grupului de deputati, sunt neintemeiate, pentru
urmatoarele considerente:
1. Dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie nu se refera la cazurile
de raspundere si pedepsele "specifice" aplicabile membrilor
Guvernului, deoarece termenul "specifice" nu este cuprins in textul
constitutional, ci este "adaugat de autorii sesizarii tocmai pentru a
scoate in evidenta necesitatea unor incriminari pornind de la conceptia gresita
ca incriminarile existente in legea penala pentru faptele comise de
functionarii publici nu ar acoperi si faptele savarsite de membrii Guvernului
in exercitiul functiei lor". Cerinta impusa de art. 108 alin. (3) din
Constitutie este, in opinia exprimata de Guvern, acoperita de reglementarea
cuprinsa prin art. 6 alin. (1), care prevede ca intra sub incidenta legii
penale "faptele savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei lor
si care, potrivit legii penale, constituie infractiuni". Se mai arata ca
proiectul legii, in prima sa forma, continea doua infractiuni, care au fost
eliminate in urma discutarii lui in sedinta Guvernului din 18 decembrie 1997,
avand in vedere si Avizul nr. 441 din 5 iulie 1997 al Consiliului Legislativ,
care, la pct. II.2, prevedea: "Faptele incriminate constituie forme de
abuz in serviciu la care se refera art. 246 - 248^1 din Codul penal [...]. In
consecinta, propunem fie reexaminarea pedepselor prevazute in art. 5 alin. 1,
fie eliminarea art. 5 in intregime, urmand ca cei vizati de proiect sa raspunda
penal in conditiile si cazurile prevazute in Codul penal". Luand in
considerare aceste argumente, precum si faptul ca "regimul sanctionator
cuprins in Codul penal se remarca atat prin diversitate, cat si prin
posibilitatile de individualizare a pedepselor in functie de circumstantele
concrete, atenuante sau agravante, in care au fost savarsite faptele, s-a
apreciat ca trimiterea la legea penala nu contravine dispozitiilor art. 108
alin. (3) din Constitutie". Evocandu-se dezbaterile parlamentare ale legii
criticate, se mai arata ca autorii sesizarii au invocat Legea asupra
responsabilitatii ministeriale din anul 1879, care prin art. 2, 3 si 4
reglementa unele fapte savarsite de ministri, care constituie infractiuni, desi
Constantin Dissescu, in tratatul sau "Drept constitutional" din anul
1915, arata la pagina 836: "Legea aceasta speciala n-a desfiintat Codul
penal. Tot ce prevede Codul penal a ramas in vigoare; s-a mai adaugat insa o
alta serie de fapte pe care Codul penal nu le prevedea. Asadar, daca ministrul
comite o infractiune prevazuta de Codul penal dar neprevazuta de legea asupra
responsabilitatii ministeriale, evident ca ministrul trebuie pedepsit. [...]
Art. 2, 3 si 4 prevad fapte speciale care atrag pedeapsa cand au fost
comise de un ministru; fapte, care sunt foarte generale si cu toata
pretentiunea legiuitorului, el n-a articulat, n-a stabilit in destul elementele
cerute; legiuitorul a lasat loc la un drept de apreciere prea mare, la un
adevarat arbitrar". Deosebit de acestea, se considera ca faptele
mentionate de autorii sesizarilor, "care se refera la sustragerea de la
controlul parlamentar, refuzul de a prezenta Parlamentului sau comisiilor permanente
ale acestuia informatiile si documentele cerute de acestea in cadrul
controlului parlamentar, nu tin de raspunderea penala, ci mai curand de
raspunderea politica a membrilor Guvernului, prevazuta la art. 108 alin. (1)
din Constitutie".
2. Cu privire la critica formulata in sesizarea grupului de senatori,
potrivit careia legea "se rezuma numai la problema raspunderii politice a
membrilor Guvernului", se precizeaza ca legea criticata contine
reglementari privind raspunderea politica doar in art. 2 si 3.
3. In punctul de vedere al Guvernului se mai considera ca este neintemeiata
si sesizarea referitoare la dispozitia art. 4 din lege, de trimitere la dreptul
comun pentru celelalte forme ale raspunderii juridice, deoarece prevederile
art. 108 alin. (3) din Constitutie se refera numai la raspunderea penala a
membrilor Guvernului, iar nu si la celelalte forme ale raspunderii juridice.
Aceasta rezulta din continutul textului care se refera la "raspundere si
pedepsele aplicabile".
4. In sfarsit, se mai arata ca sesizarea referitoare la
neconstitutionalitatea art. 20 alin. (2) din Legea privind responsabilitatea
ministeriala este, de asemenea, neintemeiata, intrucat nu este vorba "de
extinderea unei imunitati la alte persoane decat la cele la care se refera Constitutia,
cata vreme faptele au fost savarsite in perioada cat acestia au avut calitatea
de membri ai Guvernului si in legatura cu atributiile de serviciu". Se
apreciaza ca este eronat interpretat principiul egalitatii in fata legii,
prevazut de art. 16 din Constitutie, contrar modului in care a statuat Curtea
Constitutionala in practica sa. In acest sens, este invocata Decizia nr. 1/1994
a Plenului Curtii Constitutionale, in care s-a aratat ca principiul egalitatii
"nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii
diferite".
Intrucat ambele sesizari privesc, in principal, dispozitiile art. 6 din
Legea privind responsabilitatea ministeriala, dar si alte critici vizand
aspecte privitoare la fondul reglementarii, Curtea a dispus conexarea Dosarului
nr. 108A/1999, cuprinzand sesizarea celor 62 de deputati, la primul dosar
format, privind sesizarea celor 83 de senatori, purtand nr. 106A/1999.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand obiectiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, punctele
de vedere comunicate de presedintele Camerei Deputatilor, de presedintele
Senatului si de Guvern, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile Legii
privind responsabilitatea ministeriala, raportate la prevederile Constitutiei
si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, in conformitate cu art. 144 lit.
a) din Constitutie si cu art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
republicata.
I. In ambele sesizari se invoca motive de neconstitutionalitate intemeiate
pe dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora:
"Cazurile de raspundere si pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt
reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministeriala."
In sesizarea grupului de senatori se sustine, in esenta, ca Legea privind
responsabilitatea ministeriala se rezuma doar la raspunderea politica si la
procedura de urmarire penala si de judecare a membrilor Guvernului, fara sa
cuprinda prevederi speciale in ceea ce priveste cazurile de raspundere si
pedepsele specifice aplicabile acestora. Dispozitiile art. 6 alin. (1) si (2)
sunt considerate neconstitutionale, pentru ca ele contin prevederi cu caracter
general privind aplicarea legii penale. Se considera ca se impuneau
reglementarea incriminarii unor infractiuni "specifice" savarsite de
membrii Guvernului, precum si sanctiunile corespunzatoare. De asemenea, se
apreciaza ca nici art. 4 din Legea privind responsabilitatea ministeriala
"nu corespunde caracterului specific impus de dispozitiile art. 108 alin.
(3) din Constitutie, pe care ar fi trebuit sa il imbrace toate formele de
raspundere juridica". Ar fi trebuit sa se reglementeze si raspunderea
juridica a membrilor Guvernului pentru prejudiciile cauzate statului prin
savarsirea de infractiuni in exercitiul functiei pe care o detin, ca si
raspunderea lor fata de persoanele fizice si juridice pentru pagubele cauzate
prin acte administrative ilegale ori prin nesolutionarea in termen legal a unei
cereri referitoare la un drept legitim.
In obiectia de neconstitutionalitate a grupului de deputati se sustine ca
acelasi text constitutional este incalcat de dispozitiile alin. (1) al art. 6
din lege, intrucat ministrii, in exercitarea atributiilor ce le revin, pot
savarsi infractiuni specifice, care nu se incadreaza in prevederile dreptului
comun si, prin urmare, ele ar trebui sa fie incriminate si pedepsite printr-o
lege speciala.
A. In ceea ce priveste constitutionalitatea art. 6 alin. (1) si (2) din
lege, Curtea retine urmatoarele:
Art. 6 alin. (1) si (2) al legii prevede: "(1) Intra sub incidenta
prezentei legi faptele savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei
lor si care, potrivit legii penale, constituie infractiuni.
(2) Pentru savarsirea altor infractiuni, in afara exercitiului functiei
lor, membrii Guvernului raspund potrivit dreptului comun."
Examinand obiectia referitoare la faptul ca prevederile alin. (1) al art. 6
din lege sunt neconstitutionale, intrucat contravin dispozitiilor art. 108
alin. (3) din Constitutie, prin aceea ca nu cuprind prevederi speciale in ceea
ce priveste cazurile de raspundere si pedepsele specifice aplicabile membrilor
Guvernului, ci numai dispozitii generale de trimitere la aplicarea prevederilor
dreptului comun, ale Codului penal si ale Codului de procedura penala, Curtea
observa ca dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie permit legiuitorului
sa opteze asupra modului in care intelege sa reglementeze raspunderea penala.
Acolo unde legiuitorul constituant a voit sa creeze regimuri juridice
derogatorii de la dreptul comun, au fost utilizate dispozitii imperative.
Astfel, de exemplu, art. 45 alin. (1) referitor la protectia copiilor si a tinerilor
prevede in mod expres ca acestia se bucura de un regim special de protectie si
de asistenta in realizarea drepturilor lor. In cuprinsul art. 108 alin. (3) din
Constitutie dispozitia referitoare la obligatia legiuitorului de a reglementa
responsabilitatea ministeriala nu are caracter imperativ, in sensul de a se
stabili prin lege cazuri speciale de raspundere si de pedepse aplicabile
membrilor Guvernului.
Este dreptul Parlamentului, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, drept
a carui sorginte se afla in art. 58 alin. (1) din Constitutie, fie sa opteze
pentru a institui infractiuni speciale care sa se refere la fapte penale
savarsite de membrii Guvernului, fie sa se refere, prin norme de trimitere, la
dispozitii din legislatia penala existenta, raportate la specificul functiei
membrilor Guvernului. In legea criticata legiuitorul a optat, in ceea ce
priveste reglementarea cazurilor de raspundere si pedepsele aplicabile
membrilor Guvernului, la solutia trimiterii la legea penala, in general. Acest
concept include, desigur, nu numai Codul penal si Codul de procedura penala, ci
si intreaga legislatie penala existenta in sistemul de drept.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 6 alin. (2), Curtea constata ca
acestea sunt in concordanta cu prevederile constitutionale, avand in vedere ca,
potrivit art. 108 alin. (3) din Constitutie, Legea privind responsabilitatea
ministeriala prescrie o procedura speciala pentru urmarirea penala si judecarea
membrilor Guvernului numai in ceea ce priveste faptele savarsite in exercitiul
functiei. Daca aceeasi procedura speciala s-ar aplica si pentru faptele penale
savarsite de membrii Guvernului in afara exercitiului functiei lor, s-ar
incalca, in acest fel, dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie care
consacra egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
B. In ceea ce priveste constitutionalitatea art. 4, Curtea retine ca acesta
are urmatorul cuprins: "Pe langa raspunderea politica, membrii Guvernului
pot raspunde si civil, contraventional, disciplinar sau penal, dupa caz,
potrivit dreptului comun din aceste materii, in masura in care prezenta lege nu
cuprinde dispozitii derogatorii."
Asa cum s-a aratat cu ocazia examinarii constitutionalitatii dispozitiilor
art. 6 alin. (1), dispozitiile art. 108 alin. (3) din Constitutie nu sunt
imperative in sensul stabilirii raspunderii penale speciale pentru membrii
Guvernului, ci lasa la latitudinea legiuitorului sa opteze fie pentru
instituirea unor incriminari speciale, fie pentru trimiterea la dispozitiile in
materie din dreptul comun. De aceea, analizand dispozitiile art. 4 din lege,
prin raportare la prevederile art. 108 alin. (3) din legea fundamentala, se
constata ca cele dintai sunt in deplina concordanta cu dispozitiile
constitutionale. Cu privire la celelalte forme de raspundere juridica a
membrilor Guvernului, dispozitiile art. 4 din lege fac, de asemenea, trimitere
la dreptul comun.
Tinand seama de cele expuse, rezulta ca nu se poate retine ca Legea privind
responsabilitatea ministeriala este lacunara, fiind neconstitutionala prin
omisiunea reglementarilor speciale, pretins impuse de dispozitiile art. 108
alin. (3) din Constitutie.
II. Prin sesizarea grupului de deputati sunt criticate si dispozitiile art.
20 alin. (2) din Legea privind responsabilitatea ministeriala. Textul are
urmatorul continut: "Punerea sub urmarire penala a fostilor membri ai
Guvernului pentru infractiunile savarsite in exercitiul functiei lor se face
potrivit normelor de procedura din prezenta lege."
a) Curtea constata ca prin obiectia formulata se afirma ca acest text legal
reglementeaza imunitatea guvernamentala, care este mai extinsa decat cea
parlamentara, intrucat imunitatea parlamentara se aplica numai atat timp cat parlamentarul
se afla in exercitiul mandatului, pe cand imunitatea guvernamentala se aplica
si fostilor membri ai Guvernului. Se apreciaza ca, astfel reglementata,
imunitatea guvernamentala constituie un privilegiu interzis de dispozitiile
art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia cetatenii sunt egali in fata
legii, fara privilegii si fara discriminari.
Inainte de a examina fondul acestei critici, Curtea Constitutionala observa
ca, in rationamentul obiectiei de neconstitutionalitate, afirmatia potrivit
careia prin dispozitia legala criticata s-a creat o imunitate guvernamentala
reprezinta o premisa ce nu concorda cu dispozitiile constitutionale. In
realitate, imunitatea este o institutie constitutionala de protectie a
mandatului de senator sau de deputat, pe cand, in privinta mandatului de membru
al Guvernului, Constitutia nu a instituit imunitatea, ci o alta masura de
protectie, si anume conditionarea dreptului de a cere urmarirea lui penala
pentru fapte savarsite in exercitiul functiei.
b) Curtea constata ca dispozitiile art. 20 alin. (2) din Legea privind
responsabilitatea ministeriala instituie o masura de protectie a mandatului
exercitat de membrii Guvernului, avand deci caracterul obiectiv al unei
garantii constitutionale de ordin procedural, menite sa ocroteasca interesul
public, si anume realizarea actului de guvernare prin exercitiul mandatului.
Aceasta masura de ocrotire a interesului public subzista si dupa incetarea
mandatului membrilor Guvernului, asa incat este evident ca, in privinta
infractiunilor comise in exercitiul functiei, punerea sub urmarire penala a
membrilor Guvernului trebuie sa se realizeze cu respectarea acelorasi norme
procedurale.
Este neintemeiata sustinerea din sesizare, in sensul ca aceasta
reglementare incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari". Aceste dispozitii constitutionale
se refera la un drept fundamental cetatenesc, in timp ce procedura legala
examinata reglementeaza punerea in miscare a actiunii penale, in vederea
cercetarii unei infractiuni savarsite de un fost membru al Guvernului in timpul
exercitiului mandatului. Deci actiunea penala se pune in miscare impotriva sa pentru
faptele comise in calitate de inalt functionar public, iar nu in calitatea sa
de simplu cetatean. De aceea Curtea constata ca principiul egalitatii in
drepturi a cetatenilor, prevazut la art. 16 din Constitutie, nu este aplicabil
tezei cuprinse in norma juridica a carei neconstitutionalitate se sustine.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 16 alin. (1), ale art. 58, 108, ale art. 144 lit. a) din Constitutie,
precum si prevederile art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, 18, ale art. 19
alin. (1) si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. 4, ale art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 20
alin. (2) din Legea privind responsabilitatea ministeriala sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Dezbaterea a avut loc la data de 16 iunie 1999 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Ioan Muraru,
Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica,
judecatori.
Definitiva.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu