ORDIN
Nr. 1236/154 din 19 septembrie 2003
pentru aprobarea Instructiunilor privind constituirea si utilizarea veniturilor
cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare cuprinsa in tarifele pentru
energia electrica si termica
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Nr. 1.236 din 19 septembrie 2003
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
Nr. 154 din 22 septembrie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 699 din 6 octombrie 2003
In temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
ale art. 5 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea
si functionarea Ministerului Economiei si Comertului, precum si ale art. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului
special pentru dezvoltarea sistemului energetic, aprobata prin Legea nr.
136/1994, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice si ministrul economiei si comertului emit
urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Se aproba Instructiunile privind constituirea si utilizarea veniturilor cu
destinatie speciala din taxa de dezvoltare cuprinsa in tarifele pentru energia
electrica si termica, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind constituirea si utilizarea veniturilor cu destinatie speciala din taxa
de dezvoltare cuprinsa in tarifele pentru energia electrica si termica
Potrivit art. 10 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, veniturile si cheltuielile Fondului special pentru dezvoltarea
sistemului energetic s-au introdus in bugetul de stat ca venituri si cheltuieli
cu destinatie speciala, urmand regulile si principiile acestui buget.
CAP. 1
Constituirea veniturilor cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare
cuprinsa in tariful energiei electrice si termice
1. Veniturile cu destinatie speciala pentru dezvoltarea sistemului
energetic se constituie din taxele de dezvoltare cuprinse in tarifele in
vigoare stabilite pentru energia electrica si termica livrata de agentii
economici producatori si autoproducatori de energie electrica si termica,
indiferent de forma de proprietate a acestora, consumatorilor din economie, cu
exceptia consumatorilor casnici. Taxa de dezvoltare se calculeaza inclusiv la
majorarile din tarife rezultate din intarzierile la plata facturilor de energie
electrica si termica.
2. Taxele de dezvoltare sunt incluse in tarifele pentru energie electrica
si termica si sunt stabilite in cuantum de 9% pentru energia electrica si de 2%
pentru energia termica, livrate consumatorilor din economie, cu exceptia
consumatorilor casnici.
3. Potrivit art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1994 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului
energetic, aprobata prin Legea nr. 136/1994, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 60/2001, veniturile cu destinatie speciala pentru
dezvoltarea Sistemului energetic national se colecteaza de catre Societatea
Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice
"Electrica" - S.A. si Societatea Comerciala de Producere a Energiei
Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A. si de filialele
acestora, Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A., Societatea
Comerciala de Producere a Energiei Electrice "Hidroelectrica" - S.A.
- pentru energie electrica si de catre Societatea Comerciala de Producere a
Energiei Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A. si filialele
sale cu personalitate juridica - pentru energia termica, intr-un cont special,
pe masura incasarii contravalorii energiei electrice si termice livrate
consumatorilor.
Pentru autoproducatorii de energie electrica si termica, interconectati la
Sistemul energetic national, veniturile cu destinatie speciala pentru
dezvoltarea Sistemului energetic national se colecteaza de la acestia intr-un
cont special, pe masura incasarii contravalorii energiei electrice si termice
livrate consumatorilor.
Unitatile colectoare prevazute la alin. 1 si 2 au obligatia sa vireze cu
ordin de plata sumele reprezentand taxele de dezvoltare cuprinse in tarifele
pentru energia electrica si termica la bugetul de stat, lunar, pana la data de
25 a lunii urmatoare celei in care acestea se incaseaza, in contul nr. 20170119
"Venituri cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare, cuprinsa in
tariful energiei electrice si termice", deschis la unitatile teritoriale
ale Trezoreriei Statului.
Unitatile colectoare prevazute la alin. 1 si 2 sunt obligate sa declare
taxele de dezvoltare cuprinse in tarifele pentru energia electrica si termica
lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care acestea se incaseaza,
pe formularul "Declaratie privind taxa de dezvoltare cuprinsa in tariful
energiei electrice si termice", cod 14.13.01.14, aprobat prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 386/2003.
Unitatile colectoare care nu au virat in contul veniturilor cu destinatie
speciala sumele reprezentand taxele din dezvoltare cuprinse in tarifele pentru
energia electrica si termica la termenul scadent datoreaza dobanzi si
penalitati de intarziere, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 2
Utilizarea veniturilor cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare
cuprinsa in tariful energiei electrice si termice
Veniturile cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare cuprinsa in
tariful energiei electrice si termice incasate la bugetul de stat se utilizeaza
pentru finantarea cheltuielilor de investitii din sistemul energetic, in limita
sumelor incasate la acesta.
1. Cheltuielile care se finanteaza din veniturile cu destinatie speciala se
reflecta in bugetul Ministerului Economiei si Comertului, la capitolul bugetar
in care se evidentiaza energia electrica si termica sub forma:
a) cheltuielilor de investitii;
b) transferurilor din bugetul de stat catre bugetele locale pentru
dezvoltarea sistemului energetic;
c) rambursarilor de credite interne si externe contractate pentru
finantarea obiectivelor de investitii din sistemul energetic.
2. Creditele bugetare aprobate prin bugetul Ministerului Economiei si
Comertului pe destinatiile prevazute la lit. a), b) si c) de la pct. 1 se pot
folosi, la cererea ordonatorului principal de credite, numai dupa deschiderea
de credite, repartizarea creditelor bugetare si alimentarea cu fonduri a
conturilor deschise pe seama acestora.
Aprobarea cererii de deschidere se face in functie de gradul de incasare a
veniturilor cu destinatie speciala, in raport cu gradul de folosire a
fondurilor puse la dispozitie anterior.
3. Veniturile cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare cuprinsa in
tariful energiei electrice si termice se utilizeaza pentru:
a) finantarea urmatoarelor categorii de investitii din sistemul energetic
al producatorilor si autoproducatorilor de energie, cuprinse in Strategia
energetica a Ministerului Economiei si Comertului, respectiv:
a1) amenajari hidroenergetice;
a2) finalizarea capacitatilor in executie, precum si realizarea de
capacitati noi, inclusiv cele nucleare, pentru producerea energiei electrice si
termice;
a3) amenajari de depozite de carbune, pacura, cenusa;
a4) lucrari pentru marirea gradului de siguranta in functionarea
capacitatilor existente;
a5) lucrari pentru protectia mediului inconjurator la obiectivele din
sectorul energetic;
a6) retelele de transport si distributie a energiei electrice, in special
in mediul rural;
a7) instalatii de producere si furnizare a apei fierbinti prin utilizarea
aburului disponibil in cazanele centralelor de termoficare si alte obiective
din sectorul energetic;
a8) lucrari pentru cresterea eficientei energetice la consumatorii
interconectati la Sistemul energetic national;
a9) finantarea activitatilor de cercetare-dezvoltare, aplicatii si
inginerie tehnologica aferenta suportului tehnic national pentru domeniul de
energetica nucleara;
a10) finantarea stocului de uraniu necesar in vederea realizarii primei
incarcaturi, precum si depozitarea si conservarea acestuia pentru centralele
nuclearelectrice;
a11) finantarea stocului de apa grea necesar in vederea realizarii primei
incarcaturi pentru centralele nuclearelectrice;
a12) lucrari de transport si distributie a energiei termice, inclusiv cele
aflate in subordinea administratiei publice locale;
a13) lucrari pentru conservarea energiei, respectiv cele destinate
reabilitarii sistemelor de incalzire, modernizarii retelelor termice existente,
pentru recuperarea resurselor energetice refolosibile si regenerabile, precum
si pentru substituirea gazelor naturale si a altor purtatori de energie;
a14) evaluarea tehnica si avizarea, in conditii de respectare a realitatii,
regularitatii si legalitatii, precum si monitorizarea proiectelor in domeniul
eficientei energetice de catre Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, ca
institutie de specialitate la nivel national, cu personalitate juridica,
autonomie functionala, organizatorica si financiara din subordinea Ministerului
Economiei si Comertului;
b) transferurile din bugetul de stat catre bugetele locale pentru dezvoltarea
sistemului energetic se utilizeaza pentru:
b1) repararea, reabilitarea si modernizarea centralelor si punctelor
termice;
b2) repararea, reabilitarea si modernizarea retelelor de transport si
distributie a energiei termice;
b3) contorizarea energiei termice.
Sumele prevazute ca transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru dezvoltarea sistemului energetic se repartizeaza pe judete, localitati
si obiective de catre Ministerul Economiei si Comertului si se aproba ca anexa
la bugetul acestui minister.
Dupa aprobarea repartizarii pe trimestre a sumelor prevazute ca transferuri
din bugetul de stat catre bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului
energetic, acestea vor fi comunicate, in termen de 15 zile, unitatilor administrativ-teritoriale
beneficiare.
Sumele necesare finantarii obiectivelor de investitii se determina pe baza
notelor de fundamentare prezentate de primarii, aprobate de catre ordonatorul
principal de credite si avizate pentru control financiar preventiv.
Sumele cuvenite bugetelor locale se vireaza pe baza de ordin de plata
pentru Trezoreria Statului, in contul de venituri al bugetelor locale nr.
21.37.02.07 "Subventii primite de bugetele locale pentru dezvoltarea
sistemului energetic", deschis la unitatile Trezoreriei Statului (anexele
nr. 1, 2 si 3 care fac parte integranta din prezentele instructiuni). Anexele
nr. 1 - 3 se semneaza si de ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale;
c) din veniturile cu destinatie speciala pot fi efectuate cheltuieli pentru
rambursarea creditelor interne si externe contractate pentru finantarea
obiectivelor de investitii din sistemul energetic si pentru plati de dobanzi si
comisioane aferente acestora, potrivit legii bugetului de stat aprobat, in conditiile
in care nu sunt interdictii de a utiliza aceasta sursa de finantare.
In functie de importanta lucrarilor executate pentru dezvoltarea si
modernizarea Sistemului energetic national pentru care s-au contractat credite
interne si externe de catre agentii producatori de energie electrica si
termica, cu garantarea in numele si in contul statului roman, Ministerul
Economiei si Comertului, in calitate de ordonator principal de credite,
stabileste prioritatile si cuantumul rambursarilor de credite, platilor de
dobanzi si comisioane la credite in functie de cheltuielile cu aceasta
destinatie aprobate prin legea anuala a bugetului de stat.
4. In conditiile legii, in cazuri bine justificate, ordonatorul principal
de credite poate redistribui sumele alocate din venituri cu destinatie speciala
pe obiectivele de investitii, in cadrul listei aprobate prin legea anuala a
bugetului de stat, in conformitate cu prevederile art. 43 si 44 din Legea nr.
500/2002.
5. Beneficiarii de fonduri alocate din venituri cu destinatie speciala au
obligatia sa respecte destinatia sumelor primite, sa le utilizeze cu maxima
eficienta, sa isi organizeze evidenta urmaririi realizarii finantarii
obiectivelor de investitii, distinct pe obiective si surse de finantare,
avandu-se in vedere ca sursele prevazute in liste sunt limite maxime ce nu pot
fi depasite, si sa asigure contabilitatea si raportarea operatiunilor
gestionate.
Organele fiscale, cu ocazia verificarii modului de indeplinire a
obligatiilor catre stat, vor urmari si modul de utilizare a sumelor privind
veniturile cu destinatie speciala. Pentru sumele utilizate cu alta destinatie
cei vinovati vor fi sanctionati conform prevederilor legale in vigoare.
6. Situatiile lucrarilor si facturile de echipamente pentru investitii,
neachitate pana la finele anului din lipsa de disponibil, se vor achita in anul
urmator pe masura colectarii si constituirii veniturilor cu destinatie speciala
si a incasarii creantelor, cu incadrarea in plafoanele aprobate prin
listele-anexe la legea anuala a bugetului de stat.
7. Alin. (3) al art. 10 din Legea nr. 500/2002 prevede ca veniturile si
cheltuielile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic se
introduc in bugetul de stat ca venituri si cheltuieli cu destinatie speciala,
urmand regulile si principiile acestui buget.
Avand in vedere aceste prevederi, prezentele instructiuni privind
finantarea cheltuielilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 29/1994,
aprobata prin Legea nr. 136/1994, cu modificarile si completarile ulterioare,
se completeaza cu normele, instructiunile si precizarile aprobate pentru
finantarea cheltuielilor din fonduri publice.
CAP. 3
Contabilitatea si prezentarea executiei veniturilor si a cheltuielilor cu
destinatie speciala din taxa de dezvoltare a sistemului energetic
1.1. Principalele inregistrari contabile privind colectarea si utilizarea
de catre agentii economici a veniturilor cu destinatie speciala din taxa de
dezvoltare a sistemului energetic:
La unitatile colectoare:
- Constituirea veniturilor cu destinatie speciala din taxa de dezvoltare a
sistemului energetic pe masura ce se factureaza consumul de energie electrica
si termica in al carui tarif este inclusa aceasta taxa
635 = 447/analitic distinct
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale - taxe
taxe si varsaminte asimilate" si varsaminte asimilate"
- Virarea sumelor colectate in conturile deschise la unitatile teritoriale
ale Trezoreriei Statului
447/analitic distinct = 5121
"Fonduri speciale - taxe "Conturi la banci in
lei"
si varsaminte asimilate"
La unitatile beneficiare:
a) In cazul finantarii obiectivelor de investitii:
- Primirea sumelor alocate din veniturile cu destinatie speciala, virate de
catre Ministerul Economiei si Comertului pentru finantarea obiectivelor de
investitii aprobate
5121 131
"Conturi la banci in lei" = "Subventii pentru
investitii"
- Evidentierea imobilizarilor corporale si necorporale receptionate, care
au fost efectuate din sumele primite pentru investitii
213 = 404 (231)
"Instalatii tehnice, mijloace "Furnizori de
imobilizari"
de transport animale si ("Imobilizari corporale
plantatii" in curs")
sau
203 404 (233)
"Cheltuieli de dezvoltare" = "Furnizori de
imobilizari"
("Imobilizari necorporale
in curs")
- Plata facturilor furnizorilor pentru realizarea obiectivelor de
investitii
404 (401) = 5121
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in
lei"
("Furnizori")
- Inregistrarea cotei-parti din subventii pe seama veniturilor, pe masura
amortizarii imobilizarilor corporale si necorporale
- inregistrarea amortizarii imobilizarilor corporale
681 = 281
"Cheltuieli de exploatare "Amortizari privind
privind amortizarile si imobilizari corporale"
provizioanele"
sau
- inregistrarea amortizarii imobilizarilor necorporale
681 = 280
"Cheltuieli de exploatare "Amortizari privind
privind amortizarile si imobilizari necorporale"
provizioanele"
si, concomitent,
131 = 7584
"Subventii pentru investitii" "Venituri din subventii
pentru investitii"
b) In cazul finantarii altor activitati decat investitii:
- Primirea sumelor alocate din veniturile cu destinatie speciala, virate de
catre Ministerul Economiei si Comertului pentru finantarea altor activitati
decat cele de natura investitiilor
5121 = 472
"Conturi la banci in lei" "Venituri inregistrate
in avans"
- Recunoasterea venitului corespunzator cheltuielilor efectuate, colectate
dupa natura lor
472 = 741
"Venituri inregistrate in "Venituri din subventii
avans" de exploatare"
1.2. Operatiunile contabile care se efectueaza la Ministerul Economiei si
Comertului
- Virarea sumelor catre unitatile beneficiare
410 = 700
"Cheltuieli ale institutiei "Finantare de la buget
publice finantate de la buget" privind anul curent"
Prezentele instructiuni inlocuiesc Instructiunile ministrului finantelor si
ministrului industriei si comertului nr. 91.825/255.479/1999 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului
energetic, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274 din 16
iunie 1999, cu completarile ulterioare.
ANEXA 1
la instructiuni
Judetul .....................................
Consiliul Judetean/Local ....................
NOTA DE FUNDAMENTARE
pentru transferurile din bugetul de stat catre bugetele locale pentru
dezvoltarea sistemului energetic pentru luna ............... anul .......
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Nr. Valoarea Sume alocate Sume de
crt. Obiectivul ___________________________________ cumulat de la alocat
lucrarilor situatiei lucrarilor inceputul
conform executate cumulat de anului pana
listei la inceputul anului la finele
aprobate pe pana la finele lunii
anul curent lunii precedente precedente
________________________________________________________________________________
A B 1 2 3 4=2-3
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Ordonator principal de credite
Numele si prenumele: ..........................
Semnatura: ....................................
L/S
ANEXA 2
la instructiuni
Judetul .....................................
Consiliul Judetean/Local ....................
BORDEROU Nr. ...........
privind efectuarea de cheltuieli din transferurile din bugetul de stat catre
bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic
din data de ............ anul ......
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Nr. Codul Denumirea Suma repartizata
crt.
________________________________________________________________________________
1. ......................
2. ......................
3. ......................
________________________________________________________________________________
Sumele solicitate la plata reprezinta lucrari executate, achizitii de
utilaje si servicii prestate in cadrul contractelor incheiate si au la baza
facturi fiscale intocmite si vizate in conformitate cu prevederile legale
(Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul
financiar preventiv, aprobata si modificata prin Legea nr. 301/2002, cu
modificarile ulterioare, si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 123/2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind cadrul general al atributiilor
si exercitarii controlului financiar preventiv propriu).
Ordonator principal de credite
Numele si prenumele: ..........................
Semnatura: ....................................
L/S
ANEXA 3
la instructiuni
Judetul .........................................
Consiliul Judetean/Local ........................
BORDEROU
privind efectuarea de cheltuieli din transferurile din bugetul de stat catre
bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic
din data de ........... anul ......
________________________________________________________________________________
Suma repartizata
- mii lei -
________________________________________________________________________________
1. Obiectivul
1.1. Executanti
..................
..................
1.2. Furnizori de echipamente
..................
..................
1.3. Alti prestatori de servicii
..................
..................
________________________________________________________________________________
2. Obiectivul
2.1. Executanti
..................
..................
2.2. Furnizori de echipamente
..................
..................
2.3. Alti prestatori de servicii
..................
..................
________________________________________________________________________________
Ordonator principal de credite
Numele si prenumele: ..........................
Semnatura: ....................................
L/S