ORDIN Nr. 590
din 18 august 2008
privind activitatea de
standardizare in Ministerul Internelor si Reformei Administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 639 din 5 septembrie 2008
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008,
ministrul internelor şi reformei administrative emite prezentul ordin.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul ordin
reglementează procesul de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, stabilind cadrul organizatoric, atribuţiile şi direcţiile de
acţiune specifice.
Art. 2. - Standardizarea în Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative asigură suportul documentar în vederea realizării şi
menţinerii nivelului necesar de compatibilitate şi interschimbabilitate în
domeniul operaţional, tehnic sau administrativ, precum şi pentru atingerea
interoperabilităţii structurilor în acţiuni proprii ori în cooperare cu
structurile militare, naţionale sau partenere.
Art. 3. - (1) Standardizarea constituie o activitate
specifică prin care se stabilesc, pentru problemele reale sau potenţiale
proprii, prevederi destinate unei utilizări comune, repetate, urmărind
obţinerea unui grad optim de ordine într-un context dat.
(2) Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul
prezentului ordin sunt prevăzute în anexă.
Art. 4. - Standardizarea în Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative constă în:
a) elaborarea, difuzarea şi implementarea standardelor
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
b) participarea la elaborarea standardelor militare,
precum şi adoptarea, difuzarea şi implementarea acelor standarde care sunt de
interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
c) participarea, la solicitarea Ministerului
Apărării, la ratificarea (acceptarea) standardelor NATO care implică domenii de
competenţă ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
d) participarea la elaborarea
standardelor naţionale, în cadrul structurilor tehnice ale Asociaţiei de Standardizare
din România, denumită în continuare Asociaţia;
e) identificarea şi aplicarea standardelor civile de
interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 5. - Prin standard al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se înţelege un document care, prin consens, stabileşte pentru
utilizări comune şi repetate în Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, reguli, prescripţii ori caracteristici pentru activităţi sau
rezultatele lor, în scopul obţinerii unui grad optim de ordine.
Art. 6. - Prevederile standardelor Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, cu sigla SMIRA, se dezvoltă şi se
implementează prin regulamente, ordine, instrucţiuni, dispoziţii, norme şi alte
documente care reglementează pregătirea şi desfăşurarea activităţilor în
domeniul operaţional, tehnic şi administrativ.
Art. 7. -In Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative se elaborează următoarele categorii de standarde:
a) standarde operaţionale - standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
care vizează direct activităţile desfăşurate în domeniile instruirii,
planificării, conducerii şi desfăşurării misiunilor
operative;
b) standarde tehnice -
standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative care vizează
caracteristicile tehnice ale produselor şi se aplică în proiectarea, producţia,
testarea, mentenanţa, păstrarea sau achiziţia acestora;
c) standarde administrative - standarde ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
care vizează activităţile din domeniul administrativ, resurse umane sau
management. Această categorie include şi terminologia aplicabilă atât în
domeniul operaţional, cât şi în cel tehnic.
CAPITOLUL II
Structuri cu atribuţii în activitatea de
standardizare
Art. 8. - (1) Activitatea de standardizare în
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative se desfăşoară de către
următoarele structuri, conform competenţelor stabilite,
astfel:
a) autoritatea de standardizare - organismul special constituit, abilitat să ia decizii şi să
adopte reglementări în domeniul standardizării în Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative;
b) structuri de specialitate - structuri organice abilitate să iniţieze procesul de standardizare, care
au ca principală funcţie asigurarea cadrului de desfăşurare şi coordonare a
activităţii de standardizare;
c) structuri responsabile - structuri organice care au atribuţii în realizarea sarcinilor de standardizare, pe un domeniu specific.
(2) Autoritatea de standardizare în Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative este Comisia de Standardizare şi
Interoperabilitate, denumită în continuare Comisie, cu următoarea componenţă:
a) preşedinte - secretarul
general al ministerului;
b) vicepreşedinţi: -directorul general al Direcţiei
generale management logistic
şi administrativ; - directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
c) membri - preşedinţii comitetelor tehnice prevăzute la art. 14;
d) secretar - şeful Serviciului dezvoltare tehnică şi
standardizare din cadrul Direcţiei generale management logistic şi
administrativ.
(3) Atribuţiile şi alte aspecte specifice activităţii
Comisiei sunt detaliate prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare
elaborat de structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi aprobat de
preşedintele Comisiei.
Art. 9. - Structurile de specialitate în domeniul
standardizării din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
sunt următoarele:
a) Serviciul dezvoltare tehnică şi standardizare din
cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ;
b) Serviciul strategii şi standarde operaţionale din
cadrul Direcţiei generale management operaţional.
Art. 10. - (1) Structurile
responsabile în domeniul standardizării sunt structurile organice care
gestionează un domeniu de activitate specific.
(2) Structurile responsabile realizează activităţi de
standardizare pe baza corespondenţei dintre domeniul de activitate specific şi
domeniul de referinţă al activităţii de standardizare încredinţate.
Art. 11. - (1) In Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative structurile responsabile cu activitatea de standardizare sunt
următoarele:
a) Direcţia generală management logistic şi
administrativ;
b) Direcţia generală management operaţional;
c) Direcţia generală management resurse umane;
d) Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia
informaţiei;
e) Direcţia generală medicală;
f) Direcţia pentru servicii de interes general;
g) Inspectoratul General al Poliţiei Române;
h) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române;
i) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;
j) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
(2) Lista structurilor responsabile, prevăzută la alin.
(1), poate fi modificată la propunerea Comisiei.
Art. 12. - In îndeplinirea activităţii de
standardizare, o structură responsabilă poate solicita colaborarea altor
structuri, denumite în continuare structuri
colaboratoare, în următoarele cazuri:
a) activitatea structurii
colaboratoare este influenţată de sarcina de standardizare avută spre
îndeplinire;
b) pentru date specifice din activitatea acestora sau
expertize în subdomeniile care excedează domeniului de activitate specific
structurilor responsabile.
Art. 13. - Structurile colaboratoare pot fi oricare
dintre structurile precizate la art. 11 alin (1), precum şi oricare altă
structură din organigrama Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 14. - (1) In cadrul structurilor responsabile, pentru realizarea activităţilor de standardizare se organizează
comitete tehnice de standardizare, denumite în continuare comitete, formate din preşedinte,
secretar şi membri.
(2) Şeful structurii responsabile numeşte prin
dispoziţie zilnică/ordin de zi preşedintele comitetului, în persoana unui
locţiitor sau specialist cu funcţie de conducere, şi secretarul comitetului.
Preşedintele este şi reprezentantul structurii în Comisie.
(3) Membrii comitetului pot fi atât din cadrul
structurii proprii, cât şi din cadrul structurilor colaboratoare şi sunt propuşi
de către preşedinte, în funcţie de specificul temei de standardizare.
Art. 15. - (1) Conducătorii/şefii tuturor direcţiilor
centrale şi inspectoratelor generale/similar numesc prin dispoziţie zilnică/ordin de zi responsabili cu activitatea de standardizare.
(2) Principalele atribuţii ale responsabilului cu
activitatea de standardizare sunt următoarele :
a) asigură secretariatul comitetului;
b) gestionează fondul documentar al standardelor;
c) asigură difuzarea standardelor la structurile
subordonate şi urmăreşte aducerea la cunoştinţa personalului implicaţiile
acestora.
CAPITOLUL III
Conducerea şi planificarea activităţii de
standardizare în
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
Art. 16. -Activităţile asociate
procesului de standardizare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
sunt:
a) direcţionate de către Comisie - pentru toate
activităţile desfăşurate la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
b) coordonate de structurile de
specialitate prevăzute la art. 9 lit. a), pentru domeniul tehnic şi
administrativ, şi la art. 9 lit. b), pentru domeniul operaţional;
c) organizate şi executate de comitetele structurilor
responsabile pentru toate activităţile în domeniu care se desfăşoară la nivelul
structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 17. - Comisia stabileşte politicile, direcţiile şi
orientările procesului de standardizare şi analizează activităţile desfăşurate
în acest domeniu.
Art. 18. - Structura de specialitate
prevăzută la art. 9 lit. a) răspunde de:
a) coordonarea metodologică şi actualizarea cadrului
normativ intern privind activitatea de standardizare în Ministerul Internelor
şi Reformei Administrative;
b) elaborarea strategiei în
domeniul standardizării în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, a
direcţiilor de acţiune şi a planului de măsuri pentru implementarea strategiei;
c) coordonarea directă a procesului de standardizare
pentru domeniile tehnic şi administrativ;
d) întocmirea programelor anuale de standardizare;
e) înaintarea, spre aprobare, preşedintelui Comisiei
a proiectelor de standarde proprii, elaborate sau revizuite în cadrul
comitetelor, şi a propunerilor privind adoptarea standardelor militare, de
interes în activitatea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
f) alcătuirea, actualizarea şi administrarea bazei de
date conţinând standardele şi alte documente de standardizare în domeniul
tehnic şi administrativ;
g) solicitarea fondurilor pentru achiziţionarea colecţiilor de standarde naţionale şi internaţionale
necesare desfăşurării activităţilor cu caracter tehnico-material;
h) asigurarea standardelor necesare desfăşurării
activităţilor de cercetare, achiziţii, asigurarea calităţii;
i) monitorizarea stadiului de
implementare a standardelor tehnice şi administrative;
j) organizarea şedinţelor Comisiei şi asigurarea
secretariatului;
k) colaborarea permanentă cu autorităţile militare şi
naţionale de standardizare.
Art. 19. - Structura de specialitate prevăzută la art. 9 lit. b) răspunde de:
a) elaborarea strategiei în domeniul standardizării
pe componenta operaţională;
b) elaborarea programelor anuale de standardizare;
c) coordonarea directă a procesului de standardizare
în domeniul operaţional;
d) asigurarea standardelor
necesare desfăşurării misiunilor operaţionale;
e) monitorizarea stadiului de implementare a
standardelor operaţionale;
f) alcătuirea, actualizarea şi administrarea fondului
documentar conţinând standardele proprii, militare sau NATO şi alte documente
de standardizare în domeniul operaţional;
g) reprezentarea intereselor Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative în cadrul colaborării cu organismele militare în
domeniul standardizării operaţionale.
Art. 20. - Comitetele prevăzute
la art. 14 alin. (1) organizează şi monitorizează desfăşurarea procesului de
standardizare la nivelul structurii proprii şi au următoarele responsabilităţi
principale:
a) propun şefului structurii măsuri concrete de
organizare a activităţilor asociate procesului de
standardizare în cadrul domeniului de responsabilitate;
b) analizează şi stabilesc competenţele specifice
pentru îndeplinirea sarcinilor de standardizare;
c) formulează propuneri privind adoptarea şi
implementarea standardelor în domeniul de
responsabilitate;
d) identifică nevoile/cerinţele de standardizare în
domeniul de responsabilitate şi fac propuneri structurilor de specialitate
prevăzute la art. 9 lit. a) şi b), pentru introducerea acestora în programele
anuale de standardizare.
Art. 21. - Comitetele îşi
desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi
funcţionare, elaborat de structura
de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi aprobat de preşedintele
Comisiei.
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea activităţii de standardizare
SECŢIUNEA 1
Direcţiile principale ale activităţii de
standardizare
Art. 22. - Activitatea de standardizare se desfăşoară
pe următoarele direcţii principale:
a) elaborarea standardelor proprii;
b) colaborarea cu organismele militare de standardizare;
c) colaborarea cu organismul naţional de standardizare
- Asociaţia.
Art. 23. - (1) Elaborarea programelor de standardizare
anuale ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se face pe baza
propunerilor de teme transmise de comitete.
(2) Propunerile privind
elaborarea sau revizuirea standardelor Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative se pot face de către oricare structură din minister la
comitetele de resort, care analizează necesitatea, oportunitatea şi utilitatea
acestora.
Art. 24. - Proiectul programului de standardizare al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative este întocmit de structura
de specialitate prevăzută la art. 9 lit. a) şi este supus spre analiză şi
aprobare Comisiei.
Art. 25. - Secretarul Comisiei transmite comitetelor
extrase din programul de standardizare aprobat, pe domenii de specialitate,
documente care constituie programele de standardizare proprii ale comitetelor.
Art. 26. - Modul de elaborare/revizuire şi aprobare a
standardelor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, precum şi
circulaţia documentelor se realizează conform standardelor metodologice
interne.
SECŢIUNEA a 2-a
Colaborarea cu organismele militare de
standardizare
Art. 27. - Colaborarea cu organismele militare de standardizare se realizează pe baza Protocolului de colaborare pe linia
activităţii de standardizare dintre Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative şi Ministerul Apărării.
Art. 28. - (1) Standardele militare care prezintă
interes pentru Ministerul Internelor şi Reformei Administrative sunt
identificate de structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a), pentru
domeniul tehnico-administrativ, şi la art. 9 lit. b) pentru domeniul
operaţional.
(2) In urma consultării cu comitetele de resort,
standardele militare sunt supuse spre aprobare Comisiei în vederea aplicării
lor în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 29. -Adoptarea standardelor militare se face
conform prevederilor standardelor metodologice interne.
Art. 30. - (1) Acceptarea şi
implementarea de către România a acordurilor de standardizare NATO, denumite în
continuare STANAG, se
realizează de Ministerul Apărării, potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
participă la acceptarea şi implementarea STANAG corelate cu domeniul de
activitate specific.
Art. 31. - (1) In conformitate cu procedurile stabilite
de Ministerul Apărării, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
asigură analiza STANAG de către experţi proprii,
potrivit competenţelor specifice şi participării
acestora la şedinţele grupului de lucru pentru acceptarea respectivului STANAG.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
asigură formularea punctului de vedere privind implementarea respectivului
STANAG.
(3) Punctul de vedere se transmite Ministerului
Apărării sub semnătura preşedintelui Comisiei şi exprimă modalităţile şi
termenele la care prevederile STANAG vor fi puse în practică în cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(4) Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, prin structurile de specialitate, întreprinde toate
demersurile pentru implementarea STANAG în conformitate cu modalităţile şi
termenele stabilite.
SECŢIUNEA a 3-a
Colaborarea cu organismul naţional de standardizare - Asociaţia
Art. 32. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative colaborează cu Asociaţia şi sprijină activitatea de
standardizare naţională în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Art. 33. - Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
este reprezentat în comitetele tehnice naţionale, coordonate de Asociaţie, în
domeniile de autoritate/interes proprii.
Art. 34. - (1) In urma consultării cu structurile
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, structura de specialitate
prevăzută la art. 9 lit. a) face propuneri privind includerea în comitetele
naţionale coordonate de Asociaţie a specialiştilor ministerului, care participă
la elaborarea standardelor naţionale de interes pentru minister.
(2) In domeniile de autoritate
ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, reprezentanţii acestuia
pot participa, la solicitarea Asociaţiei, şi la lucrările organismelor europene
sau internaţionale de standardizare.
Art. 35. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative participă la adoptarea standardelor europene armonizate cuprinse
în directivele europene, pe domeniile proprii de responsabilitate, şi susţine
financiar această activitate în conformitate cu reglementările legislaţiei
naţionale.
Art. 36. - Structura de specialitate
prevăzută la art. 9 lit. a) identifică standardele de interes în activitatea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, cuprinse în Catalogul
standardelor române emis de Asociaţie, şi consultă structurile
responsabile/colaboratoare cu privire la necesitatea aplicării acestora în
activitatea proprie.
Art. 37. - (1) Direcţia generală management logistic şi
administrativ solicită fondurile necesare la Direcţia generală financiară, în
vederea achiziţionării de standarde.
(2) Procedurile de achiziţie a
standardelor se organizează de Grupul achiziţii publice din subordinea
Direcţiei generale management logistic şi administrativ.
(3) Finanţarea activităţii se face în limita fondurilor
bugetare aprobate prin legea bugetelor anuale, de către Direcţia generală
financiară.
CAPITOLUL V
Difuzarea şi implementarea standardelor în Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative
Art. 38. - (1) Standardele proprii şi militare aprobate
pentru aplicare în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative sunt
difuzate direcţiilor centrale/inspectoratelor generale/similar de către structurile de specialitate
prevăzute la art. 9 lit. a), pentru cele din domeniul tehnic şi administrativ,
şi la art. 9 lit. b), pentru cele din domeniul operaţional.
(2) Standardele naţionale
achiziţionate sunt difuzate direcţiilor centrale/inspectoratelor
generale/similare de structurile de specialitate prevăzute la art. 9 lit. a).
Art. 39. - Implementarea standardelor proprii şi
militare adoptate se realizează după data intrării în vigoare a acestora, iar a
celor naţionale, după stabilirea oportunităţii implementării acestora de către
Comisie.
Art. 40. - (1) Implementarea standardelor este un
proces complex care implică activităţi desfăşurate în domenii conexe
standardizării, pe perioade relativ lungi de timp, şi este condiţionat de
existenţa şi disponibilitatea resurselor.
(2) In funcţie de conţinutul standardelor, procesul de
implementare este corelat atât cu activităţile de elaborare a actelor normative
specifice, ordine interne, instrucţiuni, dispoziţii şi altele asemenea, care
încorporează prevederile standardelor, cât şi cu activităţile de
realizare/modernizare/achiziţie a suportului logistic aferent, astfel încât
acestea să corespundă prevederilor standardelor.
Art. 41. - Implementarea se
declanşează ca urmare a elaborării sau acceptării de standarde şi se desfăşoară
în 3 etape, respectiv:
a) etapa I - iniţierea
implementării;
b) etapa a II-a - elaborarea documentului de
implementare;
c) etapa a III-a - confirmarea implementării.
Art. 42. - Iniţierea implementării se face de
structurile responsabile şi colaboratoare care analizează din punct de vedere
procedural, financiar, material, implicaţiile pe care le poate avea
implementarea unui standard în domeniul lor specific de activitate.
Art. 43. - Elaborarea documentului de implementare se
realizează de structura responsabilă sau de o altă structură direct interesată,
după:
a) primirea standardului aprobat în cazul standardelor
proprii sau adoptat în cazul standardelor militare, cu respectarea datei de
intrare în vigoare a acestuia;
b) stabilirea oportunităţii de implementare, în cazul
standardelor naţionale.
Art. 44. - (1) Documentul de implementare poate să fie
un act normativ intern nou (ordin al ministrului, dispoziţie, ghid,
instrucţiune şi altele asemenea) sau un act normativ existent care se modifică
şi se completează pentru a încorpora prevederile unui standard.
(2) Pentru implementarea standardelor, documentul de
implementare se elaborează în conformitate cu reglementările în vigoare privind elaborarea actelor normative interne.
Art. 45. - Comitetul, organizat la nivelul structurii
responsabile, este obligat să cunoască în permanenţă stadiul în care se află
elaborarea documentului de implementare.
Art. 46. -In cadrul procedurilor
de achiziţii şi în elaborarea specificaţiilor tehnice este recomandată
trimiterea la prevederile standardelor tehnice în vigoare, cu consultarea
prealabilă a structurii de specialitate.
Art. 47. - (1) Confirmarea implementării presupune
verificarea de către structura responsabilă şi înaintarea către structura de
specialitate a documentului de confirmare, care certifică faptul că actul
normativ intern care încorporează prevederile standardului a fost
elaborat/modificat şi completat.
(2) La data de confirmare,
toate structurile cărora li se adresează aplică prevederile respectivului act
normativ.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 48. - (1) Deciziile în cadrul lucrărilor Comisiei
şi comitetelor se iau pe bază de consens.
(2) In situaţia în care nu se poate realiza consensul
în cadrul lucrărilor comitetelor, Comisia mediază rezolvarea divergenţei în
prezenţa părţilor şi a preşedintelui comitetului.
(3) In cazul în care nu se poate realiza consensul în
cadrul lucrărilor Comisiei, preşedintele ia hotărârea definitivă.
Art. 49. - Toate structurile Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative care elaborează acte normative cu trimiteri la
standarde în conţinutul acestora au obligaţia de a transmite proiectele, spre
consultare, la Direcţia generală management logistic şi administrativ.
Art. 50. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 51. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
GLOSAR DE TERMENI
Acord de standardizare NATO (STANAG) - acordul dintre anumite sau toate naţiunile membre NATO privind
adoptarea de echipamente, muniţii, consumabile şi provizii, precum şi proceduri
operaţionale, logistice şi administrative militare identice
sau similare.
Adoptarea unui standard -
acceptarea oficială, în totalitate sau parţială, a unui standard pe baza unui
standard corespondent, în vederea implementării la nivelul structurilor
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, orice abatere faţă de
acesta fiind semnalată.
Compatibilitate -
nivelul minim de standardizare caracterizat prin capacitatea produselor,
proceselor sau serviciilor de a fi utilizate împreună, în situaţii specifice,
pentru a îndeplini condiţiile respective fără o interacţiune inacceptabilă.
Consens - acord general
caracterizat prin absenţa unei opoziţii susţinute din partea unui grup
important al celor interesaţi. Consensul nu implică neapărat unanimitatea.
Implementare - ansamblul
măsurilor de transpunere în practică, la nivelul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative sau numai al unor structuri direct vizate, a
prevederilor standardelor sau integrarea, după caz, a acestor prevederi în
regulamente, ordine, instrucţiuni şi dispoziţii care reglementează activitatea
în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
Interoperabilitate -
capacitatea structurilor Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi,
după caz, a structurilor europene de a desfăşura acţiuni împreună, în mod
eficient, în vederea îndeplinirii misiunilor asumate.
Interschimbabilitate -
proprietatea unui produs, proces sau serviciu de a fi utilizat în locul altuia,
pentru a satisface aceleaşi condiţii.
Organism de standardizare naţional/internaţional (european)
- organismul cu activitate
de standardizare la nivel naţional/internaţional (european), recunoscut de o
autoritate de stat, care are ca principală funcţie elaborarea, aprobarea sau
adoptarea, după caz, de standarde naţionale/internaţionale (europene) care sunt
puse la dispoziţia publicului.
Ratificare (acceptare) -
declaraţia prin care o naţiune acceptă, cu sau fără rezerve, conţinutul unui
standard.
Răspuns naţional (de acceptare a unui STANAG) - declaraţia prin care o naţiune acceptă oficial, cu sau fără
rezerve, conţinutul acelui STANAG. Acesta poate fi de
forma:
- acceptare fără rezerve - exprimă acordul total cu prevederile STANAG şi asumarea
responsabilităţii de implementare într-o anumită perioadă de timp;
- acceptare cu rezerve -
exprimă acordul general cu prevederile STANAG, dar există rezerve privind o
anumită parte a acestuia sau există impedimente în implementarea completă a
prevederilor acestuia. Aceste rezerve trebuie definite şi justificate
corespunzător;
- acceptare fără implementare
- exprimă acordul cu conţinutul STANAG, dar nu se
pot oferi informaţii privind data implementării acestuia. Totuşi, această
poziţie presupune că, la un anumit moment, se intenţionează implementarea
respectivului STANAG, situaţie în care Alianţa va fi informată despre
schimbarea poziţiei naţionale;
- neacceptare - exprimă
dezacordul faţă de prevederile unui STANAG. Această poziţie trebuie însoţită de
informaţii suplimentare suficiente din care să rezulte dacă există obiecţii
privind promulgarea acelui STANAG sau nu se intenţionează implementarea prevederilor acestuia;
- neparticipare -
exprimă situaţia în care nu există tangenţe cu subiectul abordat de respectivul
STANAG, când nu există specialişti care să îl analizeze sau când, pur şi
simplu, nu se doreşte participarea.
Standard naţional - standardul elaborat şi aprobat sau adoptat, după caz, de
organismul naţional de standardizare şi care este pus la dispoziţia publicului.
Standard internaţional (european) - standardul elaborat şi aprobat sau adoptat, după caz, de un
organism internaţional (european) de standardizare şi care este pus la
dispoziţia publicului.
Utilizarea standardelor civile - în domeniul standardizării se vor utiliza cu preponderenţă
standarde civile corespunzătoare. Doar în cazul în care nu există niciun
standard civil în materie se va elabora un standard
propriu.