DECIZIE Nr.
284 din 23 septembrie 2010
privind publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotarârii arbitrale din data de 22
septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind
remuneratia datorata artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de
fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a
reproducerilor acestora de catre organismele de radiodifuziune
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 668 din 30 septembrie 2010
Având în vedere dispoziţiile art.
1312 alin. (8) şi art. 138 alin. (1) lit.
a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura
personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare,
directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Hotărârea arbitrală
din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei
privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi
producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea
fonogramelor publicate în scop comercial ori a
reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune, prevăzută în
anexa ce face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Prezenta decizie intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor,
Robert Bucur
ANEXĂ
CORPUL DE ARBITRI
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
Dosar 1/2010
HOTĂRÂREA ARBITRALĂ din 22 septembrie 2010
Completul de arbitraj constituit din:
• Ţiclea Alexandru - preşedinte
• Gozia Dan Cristian - arbitru
• David Alice Mihaela - arbitru
• Ciuraru Remus - arbitru
• Ştiolică Florin - arbitru
Pe rol se află soluţionarea Cererii de arbitraj
înregistrate la Oficiul Român pentru Drepturile de
Autor (ORDA) cu nr. 9.142 din 9 august 2010
pentru stabilirea formei finale a Metodologiei cuprinzând drepturile la
remuneraţie echitabilă cuvenită artiştilor interpreţi sau executanţi şi
producătorilor de fonograme privind radiodifuzarea de către organismele de
radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora
şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilă ale acestor
titulari, formulată de Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor
Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în str. Jules Michelet nr.15-17, et. 2, ap. 11, sectorul
1, Bucureşti, şi Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în str. Nicolae
Titulescu nr. 88, sectorul 1, Bucureşti, în contradictoriu cu Societatea Română
de Radiodifuziune (SRR), cu sediul în str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1,
Bucureşti, Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), cu sediul în intrarea Victor
Eftimiu nf. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti,
S.C. Radio XXI - S.A., cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1,
Bucureşti, S.C. Europe Development International
România - S.R.L. (Europa FM), cu sediul în str.
Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi S.C. SBS Broadcasting Media - S.R.L. (FM KISS FM), cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clădirea 20, et. 8,
sectorul 2, Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc la data de 21 septembrie 2010,
fiind consemnate în încheierea de şedinţă, care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Ţinând seama de înscrisurile depuse de părţi, de
dezbaterile şi concluziile acestora,
COMPLETUL DE ARBITRI CONSTATĂ:
Ca urmare a solicitării UPFR şi CREDIDAM, prin Decizia
nr. 200 din 26 mai 2010 a directorului general ORDA, s-a constituit comisia pentru
negocierea metodologiei privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau
executanţi şi producătorilor de fonograme, pentru difuzarea fonogramelor
publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele
de radiodifuziune.
A fost parcursă procedura negocierii, părţile rămânând
în divergenţă.
Completul de arbitri constată că sunt întrunite
condiţiile legale pentru realizarea arbitrajului potrivit Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările
ulterioare, motiv pentru care va proceda la arbitrarea litigiului.
Prin cererea de arbitraj, reclamantele au solicitat
pronunţarea unei hotărâri care să stabilească forma finală a metodologiei
cuprinzând drepturile cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi şi
producătorilor de fonograme privind radiodifuzarea de către organismele de
radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora
şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilă ale acestor titulari
prin gestiune colectivă obligatorie.
Forma metodologiei propusă de către reclamante are
următorul conţinut:
„1. Pentru utilizarea directă sau indirectă a
fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin
radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia să plătească o
remuneraţie unică echitabilă organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor
interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme.
2. Utilizarea prin radiodifuzare a fonogramelor
publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora, aduse anterior la cunoştinţa publică, şi ale căror drepturi conexe
patrimoniale se află în termenele de protecţie prevăzute de lege, de către
organismele de radiodifuziune, se poate face numai în baza unei autorizaţii sub
formă de licenţă neexclusivă, eliberată de organismele de gestiune colectivă
desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi
pentru producătorii de fonograme.
3. In cazul utilizării fonogramelor publicate în scop
comercial sau a reproducerilor acestora în spoturi publicitare, în spoturi de
promovare a unui post de radio, în generice de emisiuni ori rubrici proprii ale
acestora, producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii sau al
rubricii proprii are obligaţia de a obţine acordul expres al producătorului de
fonograme.
4. Organismele de radiodifuziune, denumite utilizatori,
în sensul prezentei metodologii, au obligaţia să
plătească trimestrial organismelor de gestiune colectivă desemnate de ORDA
drept colectori pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi producătorii de
fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru
utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor
acestora, stabilite prin aplicarea unui procent, conform tabelului de mai jos,
la baza de calcul prevăzută la pct. 5 din metodologie, pentru fiecare post de
radio deţinut.
5. Baza de calcul asupra căreia
se aplică procentele prevăzute în tabel o constituie totalitatea veniturilor
brute lunare (mai puţin TVA), obţinute de utilizatori din activitatea de
radiodifuzare incluzând, dar fără a se limita la acestea, veniturile din
publicitate, barter, abonamente, anunţuri şi informaţii, numere suprataxate
(pentru telefoane şi SMS-uri), sponsorizări, concursuri şi jocuri
radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie, alocaţii bugetare, alte contribuţii
financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din radiodifuzări realizate la
comandă, venituri provenite din asocieri sau din alte activităţi corelate cu
cea de radiodifuzare, veniturile societăţilor terţe de natura celor enumerate
în legătură cu activitatea de radiodifuzare, în special ale societăţilor de
producţie şi achiziţie de publicitate, în măsura în care sunt încasate pentru
activitatea de radiodifuzare a utilizatorului etc. In lipsa veniturilor, baza
de calcul o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de utilizator pentru
activitatea de radiodifuzare (cum ar fi cheltuielile de personal, cheltuielile
pentru serviciile prestate de terţi, achiziţii de orice fel etc.) în trimestrul
pentru care remuneraţia este datorată.
6. Sumele rezultate din
aplicarea procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul a
1.000 euro pe trimestru, la cursul Băncii Naţionale a României (BNR) din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţie minimă datorată de utilizatori
pentru fiecare post de radio deţinut.
7. Remuneraţiilor prevăzute de
prezenta metodologie li se adaugă şi cota de TVA.
8. Remuneraţia se plăteşte
trimestrial, până la data de 26 a primei luni următoare trimestrului pentru
care este datorată.
9. Pentru întârzieri la plată,
utilizatorii datorează penalizări de 0,1% aferente sumelor neachitate la
termen, pe zi de întârziere.
10. Utilizatorii au obligaţia
să transmită organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi şi
producătorilor de fonograme, până la data de 25 a fiecărei luni, pentru luna
precedentă, un raport care va cuprinde:
a) lista completă în format electronic (excel,
tabelar), a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos.
Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de
organismele de gestiune colectivă a drepturilor conexe prevăzute în prezenta
metodologie;
b) baza de calcul a sumelor virate.
|
Ponderea muzicii în programe*
|
Artişti interpreţi sau executanţi
|
Producători de fonograme
|
|
Până la 35% inclusiv
|
1,8%
|
1,8%
|
|
Peste 35%, până la 65% inclusiv
|
2,4%
|
2,4%
|
|
Peste 65%
|
3%
|
3%
|
|
Nr. crt.
|
Data
difuzării
|
Ora difuzării
|
Minute
difuzate
|
Secunde
difuzate
|
Titlul
piesei
|
Autorul
muzicii
|
Artist
|
Orchestră/
formaţie/
grup
|
Nr.de artişti
|
Album
|
Nr. catalog
|
Labei
|
Producător
|
Ţara
|
Anul
înregistrării
|
Tipul
înregistrării
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
Tipul înregistrării se referă la înregistrarea
originală, remixată, remasterizată etc.
11. Raportul va fi transmis în format electronic
(excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresă de înaintare purtând numele
reprezentantului legal, semnătura acestuia şi ştampila utilizatorului, adresă
prin care va fi confirmată pe propria răspundere veridicitatea informaţiilor ce
sunt conţinute în raport.
12. La solicitarea scrisă a
organismelor de gestiune colectivă, utilizatorul are obligaţia de a comunica
acestora copii certificate pe propria răspundere de reprezentantul legal de pe
documentele cuprinzând informaţiile pe baza cărora s-a determinat baza de
calcul, copii certificate de pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum şi
informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a primit
din partea organismelor de gestiune colectivă o asemenea cerere va avea un
termen de maximum 10 zile pentru pregătirea şi transmiterea documentaţiei
solicitate.
13. Organismele de gestiune
colectivă au dreptul să ceară un audit extern pentru examinarea corectitudinii
calculării remuneraţiei, de către un auditor agreat de toate părţile.
14. Gradul de utilizare a
fonogramelor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora de către
posturile de radio va putea fi determinat de organismele de gestiune colectivă
desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi
pentru producătorii de fonograme, în mod direct ori prin comandarea de
monitorizări ale activităţii de radiodifuzare a utilizatorilor.
* Ponderea muzicii în programe se determină prin
raportarea duratei cumulate a fonogramelor publicate în scop comercial sau a
reproducerilor acestora care au fost radiodifuzate de utilizator la durata
totală de emisie a postului de radio respectiv.
15. Pentru nerespectarea
obligaţiilor prevăzute de prezenta metodologie, utilizatorii datorează triplul
sumelor legal datorate pentru tipul de utilizare ce a făcut obiectul faptei
ilicite, în condiţiile art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
16. Prezenta metodologie va putea fi modificată numai
după 3 ani de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile
Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, sunt modificate
înainte de împlinirea acestui termen, caz în care organismele de gestiune
colectivă sau utilizatorii vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de
negociere şi înainte de împlinirea termenului de 3
ani."
Prin întâmpinarea comună depusă, SRR şi ARCA au invocat
excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantelor, întemeiată în
esenţă pe ideea gestiunii colective facultative aplicabilă în cauză coroborată
cu lipsa dovezii mandatului de reprezentare.
Pe fondul cauzei cele două pârâte au criticat
metodologia propusă de reclamante, considerând că aceasta extinde în mod
nelegal obligaţia de plată a remuneraţiei la toate fonogramele publicate în
scop comercial şi nu se rezumă la cele aflate în repertoriul gestionat de către
organismele de gestiune colectivă.
Totodată au fost aduse critici şi cu privire la
modalitatea de calcul progresivă, în trepte, în raport cu ponderea utilizării
muzicii în programele radiodifuzorilor, precum şi cu privire la procentele
aplicate pe fiecare treaptă a ponderilor.
Pârâta, FM KISS FM, printr-o adresă depusă la dosarul
cauzei, arată că subscrie la întâmpinarea depusă de ARCA si SRR.
Prin întâmpinarea comună depusă de S.C. Radio XXI -
S.A. şi Europa FM, aceste două pârâte, în esenţă, formulează aceleaşi critici
ca şi pârâtele ARCA şi SRR, respectiv cele referitoare la modalitatea de calcul
şi procentele aplicabile.
De asemenea, susţin excepţia lipsei calităţii
procesuale active a reclamantelor ARCA şi SRR.
Analizând întregul material probator, completul de
arbitri reţine următoarele:
Cu privire la excepţia lipsei calităţii procesuale
active a reclamantelor CREDIDAM şi UPFR, excepţie invocată de pârâtele SRR şi
ARCA şi susţinută de către celelalte pârâte, completul de arbitri urmează a o
respinge, având în vedere că legitimitatea procesuală activă a reclamantelor este
conferită de dispoziţiile Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, care reglementează procedura de negociere a metodologiei privind
remuneraţia echitabilă şi procedura de arbitraj.
Astfel, art. 1311
alin. (1) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
prevede că „Metodologia se negociază de către organismele de gestiune colectivă
cu reprezentanţii prevăzuţi la art. 131 alin. (2) lit. b)...".
UPFR şi CREDIDAM sunt organisme de gestiune colectivă
înfiinţate prin Sentinţa civilă nr. 136 din 11 iunie 1996, pronunţată de
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, respectiv prin Sentinţa civilă nr. 207 din
19 septembrie 1996, pronunţată de Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti.
Ambele organisme au fost desemnate drept colectori în
baza Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de
Autor nr. 185/2005 privind desemnarea organismelor de
gestiune colectivă Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor
Interpreţi (CREDIDAM) drept colector al remuneraţiilor cuvenite artiştilor
interpreţi sau executanţi pentruradiodifuzarea
fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora şi Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) drept
colector al remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme pentru
radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora şi a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor nr. 104/2005 pentru publicarea Metodologiei privind
remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de
fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a
reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune şi de
televiziune, prin gestiune colectivă obligatorie.
Prin urmare, susţinerile utilizatorilor potrivit cărora
lipsa calităţii procesuale active ar depinde de calificarea tipului de gestiune
aplicabil în cauză ca fiind gestiune colectivă facultativă sunt irelevante, în
condiţiile în care textul de lege nominalizează expres care sunt părţile ce
participă la negocierea metodologiilor, precum şi la procedura de arbitraj.
Pe fondul cauzei, completul de arbitraj reţine:
Cu privire la pct. 1 din metodologia propusă de către
reclamante, se impun următoarele precizări:
Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, utilizează în conţinutul său [art. 1231 alin. (1) lit. f) şi art. 1232 alin. (1) lit. f)] sintagmele fonograme
de comerţ şi fonograme
publicate în scop comercial, fără însă a le
defini.
Pentru a defini cele două noţiuni, apreciem că trebuie
avut în vedere regimul juridic diferit pe care legiuitorul li-l consacră.
Astfel, în privinţa fonogramelor de comerţ, regimul gestiunii colective este
obligatoriu, spre deosebire de cazul fonogramelor publicate în scop comercial,
unde regimul de gestiune colectivă este facultativ.
Pornind de la această
delimitare, considerăm că obligativitatea gestiunii colective este justificată
de existenţa acelor situaţii în care modul de exploatare a operelor sau a
prestaţiilor face imposibilă urmărirea individuală a dreptului privind
remuneraţia echitabilă, ipoteză corespunzătoare noţiunii „fonogramă de
comerţ".
Dimpotrivă, gestiunea colectivă facultativă corespunde
ipotezei în care modul de exploatare a operelor sau prestaţiilor permite
urmărirea individuală a dreptului privind remuneraţia echitabilă, ipoteză
corespunzătoare noţiunii „fonogramă publicată în scop comercial".
Faţă de criteriile mai sus enunţate, completul de
arbitraj apreciază că prin sintagma fonogramă de comerţ se înţelege acea
fonogramă ce se comunică public sau se radiodifuzează de acea categorie de
utilizatori în raport cu care este imposibilă exercitarea în mod individual a
dreptului la remuneraţie echitabilă de către titularii drepturilor conexe
dreptului de autor; prin sintagma fonogramă publicată în scop comercial se înţelege
acea fonogramă ce se comunică public sau se radiodifuzează de acea categorie de
utilizatori în raport cu care este posibilă exercitarea în mod individual a
dreptului la remuneraţie echitabilă de către titularii drepturilor conexe
dreptului de autor.
In speţă, apreciem că este
vorba despre dreptul la remuneraţie echitabilă pentru utilizarea fonogramelor
publicate în scop comercial de către societăţile de radiodifuziune, astfel că
gestiunea colectivă a acestui drept este una facultativă, potrivit prevederilor art. 1232 alin. (1) lit. f) din
Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
De aceea se impune modificarea pct. 1 din metodologia
propusă de reclamante în sensul adăugării următoarelor condiţii:
a) sunt utilizate fonograme
care se află în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivă
respective, pe baza mandatului sau a contractelor de reprezentare
date/încheiate în condiţiile legii;
b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptăţit ca,
pentru anumite fonograme utilizate, să gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau
executanţi ori producătorilor de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de
reprezentare ori în baza legii.
Cu privire la pct. 2 din metodologia propusă de
reclamante, completul arbitrai constată întemeiate criticile aduse de pârâtele
SRR şi ARCA în sensul că,
potrivit dispoziţiilor art. 98 şi 105 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru utilizarea prin radiodifuzare, artiştii
interpreţi sau executanţi şi producătorii de fonograme au un drept la
remuneraţie echitabilă, nu şi un drept de a autoriza sau de a interzice.
Pct. 3 din metodologia propusă de reclamante urmează a
fi înlăturat deoarece contravine dispoziţiilor legale, metodologia privind
exercitarea dreptului la remuneraţia unică echitabilă nu trebuie să includă
prevederi privind obţinerea autorizării radiodifuzării fonogramelor.
Referitor la remuneraţia prevăzută la pct. 4 din
metodologia propusă de reclamante, completul de arbitraj consideră că se impune
renunţarea la utilizarea criteriului ponderii graduale pe trei nivele a muzicii
în programe, urmând să se plătească o remuneraţie unică, prin aplicarea la
totalul veniturilor brute lunare (fără TVA) obţinute din activitatea de
radiodifuzare a unui cuantum de 2,5% ce corespunde unei utilizări a
fonogramelor într-o pondere de 100% din totalul timpului de emisie, după
formula: x = 2,5y/100, unde x reprezintă remuneraţia unică echitabilă cuvenită
interpreţilor şi producătorilor de fonograme, iar y este ponderea
radiodifuzării trimestriale a fonogramelor în cazul fiecărui utilizator.
Propunerea prezentată de reclamante privind o
remuneraţie în 3 trepte procentuale contravine art. 1311 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
Cuantumul de 2,5% reprezintă o remuneraţie echitabilă
şi rezonabilă, ce corespunde şi nivelului practicat în ţări europene cu un grad
de dezvoltare asemănătoare României. La stabilirea acestui procent s-au avut în
vedere şi studiul Federaţiei
Internaţionale a Industriei
Fonografice, depus de către UPFR şi CREDIDAM, precum şi studiul Ministerului
Culturii din Danemarca, depus de către pârâtele SRR şi ARCA.
Aceeaşi este raţiunea pentru care pct. 6 din
metodologia propusă de reclamante va fi modificat în sensul că sumele rezultate
din aplicarea procentului la baza de calcul nu pot fi mai mici decât
echivalentul în lei, la cursul BNR din ziua scadenţei, a 500 de euro pe
trimestru.
In ceea ce priveşte pct. 5 din metodologia propusă, se
elimină fraza finală deoarece, în lipsa veniturilor, devin aplicabile
prevederile stabilite la pct. 6 din metodologia propusă de reclamante
(remuneraţia minimă datorată).
Faţă de forma propusă de reclamante la pct. 7 din
metodologie, opinia completului este în sensul menţinerii acesteia, justificat
de faptul că, potrivit legislaţiei fiscale aplicabile, remuneraţia datorată nu
este exclusă de la plata TVA.
Pct. 8, 9, 10, 11 şi 12 din metodologia propusă de
reclamante se menţin în forma propusă, nefiind contestate de pârâte.
Pct. 13 din metodologia propusă de reclamante se
menţine în forma propusă. Inserarea în textul metodologiei a obligaţiei de
plată a auditului extern (modificare propusă prin întâmpinare de către S.C.
Radio XXI S.A. şi Europa FM) ar fi ineficientă în condiţiile în care auditul
profită părţii care a solicitat-o.
Ca urmare a modificărilor aduse pct. 4 din metodologia
propusă de reclamante, prin renunţarea la utilizarea criteriului ponderii
progresivă, în trepte, a muzicii în programe, prevederile pct. 14 din
metodologia propusă de reclamante urmează a fi eliminat, întrucât a rămas fără
obiect.
Aceeaşi soluţie de eliminare se impune şi în cazul pct.
15 din metodologia propusă de reclamante întrucât prin menţinerea prevederilor
pct. 9 din metodologia propusă de reclamante s-a stabilit deja care este
sancţiunea pentru întârzierile la plată.
Pe cale de consecinţă, metodologia va fi renumerotată.
PENTRU ACESTE MOTIVE
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRĂŞTE:
Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active a
CREDIDAM, cu sediul în str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul
1, Bucureşti, şi a UPFR, cu sediul în str. Nicolae Titulescu nr. 88, sectorul
1, Bucureşti, ca neîntemeiată.
Admite în parte cererea de arbitraj introdusă de
reclamantele UPFR şi CREDIDAM în contradictoriu cu pârâtele SRR, cu sediul în
str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1, Bucureşti, ARCA, cu sediul în
intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti, S.C.
Radio XXI - S.A., cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1,
Bucureşti, Europa FM, cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1,
Bucureşti, şi FM KISS FM, cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clădirea
20, et. 8, sectorul 2, Bucureşti.
Stabileşte următoarea:
METODOLOGIE
privind remuneraţia
datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme
pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a
reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune
1. Pentru utilizarea directă sau indirectă a
fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin
radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia să plătească o
remuneraţie unică echitabilă organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor
interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme, dar numai în
condiţiile în care:
a) sunt utilizate fonograme care
se află în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivă
respective, pe baza mandatului sau contractelor de reprezentare date/încheiate
în condiţiile legii;
b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptăţit ca
pentru anumite fonograme utilizate să gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi ori producătorilor
de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de
reprezentare ori în baza legii.
2. Utilizarea prin
radiodifuzare a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora, aduse anterior la cunoştinţă publică şi ale căror drepturi conexe
patrimoniale se află în termenele de protecţie prevăzute de lege, de către
organismele de radiodifuziune, dă naştere obligaţiei radiodifuzorului la plata
unei remuneraţii echitabile către organismele de gestiune colectivă.
3. Organismele de
radiodifuziune au obligaţia să plătească trimestrial organismelor de gestiune
colectivă desemnate de ORDA drept colectori pentru artiştii interpreţi sau
executanţi şi producătorii de fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru utilizarea fonogramelor publicate în
scop comercial sau a reproducerilor acestora,
calculată prin aplicarea la totalul veniturilor brute lunare obţinute din activitatea
de radiodifuzare (publicitate şi barter) a unui cuantum de 2,5% în cazul unei
utilizări a fonogramelor în pondere de 100% din totalul timpului de emisie a
programelor. In cazul unei utilizări mai reduse, cuantumul de 2,5% se reduce
direct proporţional cu ponderea timpului de utilizare a fonogramelor în raport
cu timpul total de emisie a programelor.
4. Baza de calcul asupra căreia se aplică cuantumul de
2,5% o constituie totalitatea veniturilor brute lunare, mai puţin taxa pe
valoarea adăugată, obţinute de utilizatori din activitatea de radiodifuzare
incluzând, dar fără a se limita la acestea, veniturile din publicitate, barter,
abonamente, anunţuri şi informaţii, apeluri telefonice şi SMS-uri suprataxate,
sponsorizări, concursuri şi jocuri radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie,
alte contribuţii financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din
radiodifuzări realizate la comandă, venituri provenite din asocieri sau alte
activităţi corelate cu cea de radiodifuzare.
5. Sumele rezultate din aplicarea
procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul în lei a
500 euro/trimestru calculat la cursul BNR din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţia minimă datorată
de utilizatori pentru fiecare post de radio deţinut.
6. Remuneraţiilor prevăzute de
prezenta metodologie li se adaugă şi cota de TVA.
7. Remuneraţia se plăteşte
trimestrial, până la data de 26 a primei luni următoare trimestrului pentru
care este datorată.
8. Pentru întârzieri la plată,
utilizatorii datorează penalizări de 0,1% aferente sumelor neachitate la
termen, pe zi de întârziere.
9. Utilizatorii au obligaţia să
transmită organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi şi
producătorilor de fonograme, până la data de 25 a fiecărei luni, pentru luna
precedentă, un raport care va cuprinde:
a) lista completă în format electronic (excel, tabelar)
a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora
radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste
liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele
de gestiune colectivă a drepturilor conexe prevăzute în prezenta metodologie;
b) baza de calcul a sumelor virate.
|
Nr. crt.
|
Data
difuzării
|
Ora
difuzării
|
Minute
difuzate
|
Secunde
difuzate
|
Titlul
piesei
|
Autorul
muzicii
|
Artist
|
Orchestră/
formaţie/
grup
|
Nr.de artişti
|
Album
|
Nr. catalog
|
Labei
|
Producător
|
Ţara
|
Anul
înregistrării
|
Tipul înregistrării
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
Tipul înregistrării se referă la înregistrarea
originală, remixată, remasterizată etc.
10. Raportul va fi transmis în
format electronic (excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresă de înaintare,
purtând numele reprezentantului legal, semnătura acestuia şi ştampila
utilizatorului, adresă prin care va fi confirmată pe propria răspundere
veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport.
11. La solicitarea scrisă a organismelor de gestiune
colectivă, utilizatorul are obligaţia de a comunica acestora copii certificate
pe propria răspundere de reprezentantul legal de pe documentele cuprinzând
informaţiile pe baza cărora s-a determinat baza de calcul, copii certificate de
pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum
şi informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a
primit din partea organismelor de gestiune colectivă o asemenea cerere va avea un termen de maximum 10 zile
pentru pregătirea şi transmiterea documentaţiei solicitate.
12. Organismele de gestiune colectivă au dreptul să
ceară un audit extern pentru examinarea corectitudinii calculării remuneraţiei,
de către un auditor agreat de toate părţile.
13. Prezenta metodologie va putea fi modificată numai după 3 ani de la data publicării sale în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile Legii nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, sunt modificate înainte de împlinirea
acestui termen, caz în care organismele de gestiune colectivă sau utilizatorii
vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de negociere şi înainte de
împlinirea termenului de 3 ani.
Pronunţată astăzi, 22 septembrie 2010, la sediul ORDA din Bucureşti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 3.
Executorie de la data publicării sale în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Cu apel în termen de 30 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Completul de arbitraj:
Ţiclea Alexandru - preşedinte
Gozia Dan Cristian - arbitru
David Alice Mihaela - arbitru
Ciuraru Remus - arbitru
Ştiolică Florin - arbitru