DECIZIE Nr. 260 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 548 din 28 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, exceptie ridicata de Silvian Mihoc in Dosarul nr. 680/2004
al Judecatoriei Salonta.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca avocatura este
organizata si functioneaza pe baza unei legi speciale, iar profesia de avocat
poate fi exercitata de un corp profesional selectat si functionand dupa reguli
stabilite de lege.
Aceasta optiune a legiuitorului nu poate fi considerata neconstitutionala,
avand in vedere ca scopul ei este asigurarea unei asistente juridice
calificate, iar normele in baza carora functioneaza nu contravin principiilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 680/2004,
Judecatoria Salonta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 255/2004 privind
modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, exceptie ridicata de Silvian Mihoc.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 82 din Legea nr. 51/1995, astfel cum au fost modificate si
completate prin Legea nr. 255/2004, contravin prevederilor constitutionale ale
art. 40 privind dreptul de asociere, precum si instrumentelor juridice
internationale care consfintesc acest drept, si anume Conventia europeana a
drepturilor omului si Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Totodata
arata ca prin dispozitiile legale criticate este incalcat si principiul
separatiei puterilor in stat, printr-o imixtiune inadmisibila a legislativului
in activitatea judecatoreasca, constand in instituirea interdictiei de
exercitare a oricaror activitati juridice in afara structurilor organizate ale
avocaturii, desi asemenea activitati fusesera autorizate anterior de catre
autoritatile competente. In opinia autorului exceptiei, masura astfel dispusa
este de natura sa ii prejudicieze moral pe cei in cauza.
Judecatoria Salonta apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece este normal ca anumite profesii sa fie riguros si unitar
reglementate, in vederea asigurarii unor servicii de cea mai buna calitate,
responsabile si eficiente, in beneficiul tuturor cetatenilor. Instanta observa
totodata ca dreptul de asociere nu este incalcat prin dispozitiile Legii nr.
255/2004, intrucat acestea reglementeaza doar accesul in profesia de avocat si
modul de exercitare a acesteia.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca profesia de avocat este o profesie liberala si
independenta, ale carei organizare si exercitare sunt reglementate de Legea nr.
51/1995. Avand in vedere importanta pe care aceasta o prezinta pentru
administrarea justitiei in Romania, statul a reglementat profesia de avocat de
asa natura incat sa asigure desfasurarea activitatilor acesteia la un nivel de
profesionalism corespunzator importantei pe care o are pentru infaptuirea
actului de justitie. In acest context, pentru a aduce clarificari cadrului
normativ privind exercitarea profesiei de avocat, Legea nr. 51/1995 a fost
modificata, prin dispozitiile legale criticate statuandu-se ca orice forma de
exercitare a activitatilor specifice profesiei de avocat va inceta in scopul
realizarii legalitatii. Ca atare, Guvernul apreciaza ca nu se poate retine
incalcarea prevederilor art. 40 alin. (1) din Constitutie, cu atat mai mult cu
cat dispozitiile art. 82 din Legea nr. 51/1995 nu se refera la dreptul de
asociere al cetatenilor, ci la modul de exercitare a activitatilor specifice
profesiei de avocat.
In sustinerea punctului sau de vedere Guvernul invoca jurisprudenta
instantei de contencios constitutional, si anume deciziile nr. 234/2004 si nr.
321/2004.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 255/2004 fata de
art. 40 din Constitutie, intrucat prevederea potrivit careia persoanele fizice
sau juridice care au fost autorizate sa desfasoare activitati de consultanta,
reprezentare sau asistenta juridica, in orice domenii, isi inceteaza de drept
activitatea nu aduce atingere sub nici un aspect dreptului de asociere al
cetatenilor. De altfel, considera ca textul de lege criticat reprezinta
optiunea legiuitorului ca profesia de avocat sa se desfasoare dupa reguli
stabilite prin lege speciala, si anume Legea nr. 51/1995, avand drept scop
asigurarea unei asistente juridice calificate, iar normele in baza carora
functioneaza nu contravin principiilor constitutionale. In acest sens este
invocata jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 195/2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
82 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si functionarea profesiei de
avocat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 6
martie 2001, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 68 din Legea nr.
255/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 23
iunie 2004, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 82: "(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi
persoanele fizice sau juridice care au fost autorizate in baza altor acte
normative ori au fost incuviintate prin hotarari judecatoresti sa desfasoare
activitati de consultanta, reprezentare sau asistenta juridica, in orice
domenii, isi inceteaza de drept activitatea. Continuarea unor asemenea
activitati constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) De asemenea, la data intrarii in vigoare a prezentei legi inceteaza de
drept efectele oricarui act normativ, administrativ sau jurisdictional prin
care au fost recunoscute ori incuviintate activitati de consultanta,
reprezentare si asistenta juridica contrare dispozitiilor prezentei legi.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica profesiei de consilier
juridic, care va fi exercitata potrivit dispozitiilor Legii nr. 514/2003
privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic.
(4) Consiliile si decanii barourilor au obligatia si autorizarea sa
urmareasca ducerea la indeplinire a prevederilor alin. (1) si (2) si sa ia
masurile legale in acest sens."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 40, precum si principiului separatiei
puterilor in stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constitutie, prevederi
care au urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 40: "(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in
sindicate, in patronate si in alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea
lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de
drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt
neconstitutionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.
(4) Asociatiile cu caracter secret sunt interzise."
De asemenea, autorul exceptiei apreciaza ca prevederile art. 82 din Legea
nr. 51/1995 incalca si dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, precum si pe cele ale Declaratiei
Universale a Drepturilor Omului.
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate, prin raportare la prevederile
constitutionale ale art. 40.
Astfel, prin Decizia nr. 88 din 10 februarie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 23 februarie 2005, Curtea a retinut
ca art. 1 din Legea nr. 51/1995 prevede caracterul liberal si independent al
profesiei de avocat, iar in ceea ce priveste dreptul de asociere, art. 5 din
acest act normativ dispune in legatura cu formele de organizare a activitatii,
avocatul avand optiunea de a alege varianta in care isi exercita profesia. De
asemenea, prin Decizia nr. 44 din 4 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 13 martie 2003, Curtea a statuat ca,
in conceptia legiuitorului, avocatura este un serviciu public care este
organizat si functioneaza pe baza unei legi speciale, iar profesia de avocat
poate fi exercitata de un corp profesional selectat si functionand dupa reguli
stabilite de lege. Aceasta optiune a legiuitorului nu poate fi considerata ca
neconstitutionala, avand in vedere ca scopul ei este asigurarea unei asistente
juridice calificate, iar normele in baza carora functioneaza nu contravin
principiilor constitutionale, cei care doresc sa practice aceasta profesie
fiind datori sa respecte legea si sa accepte regulile impuse de aceasta. Astfel
se explica de ce conditiile de organizare si exercitare a profesiei de avocat
sunt prevazute intr-o lege speciala si nu se supun normei generale cuprinse in
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu
modificarile ulterioare.
De altfel, Curtea Constitutionala a statuat constant in jurisprudenta sa ca
dreptul de asociere se poate exercita numai cu respectarea legii, si nu
impotriva ei, astfel ca nici acest drept, specific prin natura lui profesiilor
liberale, nici dispozitiile cuprinse in art. 40 din Constitutie nu sunt
nesocotite prin art. 82 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
functionarea profesiei de avocat, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.
255/2004.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia, cat si
considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
Curtea retine totodata ca, desi avocatura este o profesie liberala si
independenta, exercitarea sa trebuie sa se desfasoare intr-un cadru organizat,
in conformitate cu reguli prestabilite, a caror respectare trebuie asigurata
inclusiv prin aplicarea unor masuri coercitive, ratiuni care au impus
constituirea unor structuri organizatorice unitare si prohibirea constituirii
in paralel a altor structuri destinate practicarii aceleiasi activitati, fara
suport legal. O atare solutie legislativa nu poate fi calificata insa ca venind
in contradictie cu dreptul de asociere.
Referitor la critica privind infrangerea art. 1 alin. (4) din Constitutie,
Curtea constata ca, in conditiile in care avocatura este un serviciu public si
nu o autoritate publica, aceasta nu se circumscrie puterii judecatoresti, asa
cum in mod gresit considera autorul exceptiei si, drept urmare, reglementarea
legala a acesteia, potrivit optiunii legiuitorului, nu poate fi calificata ca o
incalcare a principiului separatiei puterilor. De altfel, chiar daca teza
autorului exceptiei, in sensul ca avocatura face parte din puterea
judecatoreasca, ar fi adevarata, ceea ce nu este cazul, atata vreme cat,
potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege,
reglementarea dedusa controlului nu are cum sa contravina principiului
separatiei puterilor. A admite o atare sustinere ar insemna a refuza
legiuitorului posibilitatea de a reglementa in aceasta materie, ceea ce,
evident, contravine Constitutiei.
Curtea observa ca in realitate autorul exceptiei face o confuzie, extinzand
interdictia imixtiunii in actul de justitie, constand in interpretarea si
aplicarea unei norme legale la o situatie de fapt concreta, si cu privire la
posibilitatea reglementarii normative a infrastructurii justitiei, ca si asupra
procedurii pe care aceasta este tinuta sa o respecte in derularea activitatii
proprii, de infaptuire a justitiei.
Asa fiind, critica adusa reglementarii legale in cauza privind incalcarea
art. 1 alin. (4) din Constitutie este neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d),
precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
exceptie ridicata de Silvian Mihoc in Dosarul nr. 680/2004 al Judecatoriei
Salonta.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora