DECIZIE Nr. 260 din 5 decembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 24 ianuarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Editura Atac la Persoana" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 4.417/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2000,
in prezenta aparatorului partii Sorin Rosca Stanescu si a reprezentantului
Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand
Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 23
noiembrie 2000 si apoi la 5 decembrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.417/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei sustin ca
"art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art. 4
alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevaleaza reclamantul pentru a nu-si timbra
actiunea, instituie o discriminare pozitiva, in favoarea unui grup restrans de
persoane - de regula, demnitarii. Acest text reprezinta modalitatea prin care
un personaj politic a inteles sa ocroteasca imunitatea parlamentara de care se
bucura un alt personaj politic. Astfel ca legea poate fi numita, din aceasta
perspectiva, o lege de speta. De aceea, a da, in aceste conditii, in care marea
majoritate a populatiei este nevoita sa suporte cheltuielile actului de
justitie, o lege care sa-i scuteasca de la plata taxei de timbru pe cativa
demnitari ce isi evalueaza prejudiciul de imagine dupa criterii numai de ei
stiute, este un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, in
orice caz, neconstitutionala o lege care creeaza asemenea inegalitati intre
oamenii care se adreseaza justitiei, favorizandu-i tocmai pe aceia care nu
numai ca nu au nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie speciala. Legea
are, prin definitie, vocatie la universalitate, fiind chemata sa reglementeze o
totalitate de relatii sociale, si nu sa favorizeze un grup de indivizi care
sunt, deja, prin pozitia lor sociala si politica, privilegiati". Totodata
autorii exceptiei, prin reprezentant, au ridicat in sedinta de judecata a
Curtii Constitutionale din 19 septembrie 2000 exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1998, in legatura cu care se
sustine ca incalca dispozitiile art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 este "in deplin acord cu dispozitiile art. 4 alin.
(2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie. Aceasta intrucat scutirea de taxa de
timbru aferenta actiunilor in despagubiri pentru daune morale aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice nu favorizeaza nici cetatenii
bogati, dar nici pe cei saraci. Singura calitate ceruta de lege pentru a obtine
scutirea de taxa de timbru este aceea de a fi o persoana fizica prejudiciata in
privinta onoarei, demnitatii ori reputatiei de catre o alta persoana. Deci,
orice persoana fizica, fara vreo deosebire sau discriminare, poate pretinde
despagubiri pentru prejudiciul adus imaginii sale publice fara a fi nevoita sa
plateasca taxa de timbru".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece: Legea nr. 146/1997
recunoaste tuturor cetatenilor care se considera vatamati prin atingeri aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei lor dreptul de a cere despagubiri in
justitie fara plata vreunei taxe, neinstituind discriminari de nici un fel;
principiul egalitatii in fata legii trebuie inteles in sensul ca aceeasi norma
legala nu poate fi aplicata diferit, discriminatoriu de la un caz la altul, in
functie de criteriile enumerate in art. 4 alin. (2) din Constitutie, si
nicidecum in sensul ca legea n-ar putea prevedea masuri diferentiate in functie
de categoria de subiecte carora li se adreseaza sau de sfera relatiilor sociale
pe care o reglementeaza. In concluzie se apreciaza ca nu au fost incalcate
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art. 16 alin.
(1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
I. Prin Incheierea din 1 martie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civila, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. I din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998 privind aprobarea
acestei ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste dispozitii au urmatoarea redactare:
"Sunt scutite de taxe judiciare de timbru: actiunile si cererile, inclusiv
cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;"
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus
modificari lit. f^1) a art. 15 din Legea nr. 146/1997, care are in prezent
urmatorul cuprins: "stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei
fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii
intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine;"
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate dispozitia legala
a fost modificata, exceptia poate sa fie examinata, daca textul legal, in noua
sa redactare, conserva substanta reglementarii initiale. De aceea, avand in
vedere ca aceasta cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 146/1997 in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 53/2000.
II. Pentru a stabili in ce masura exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata, Curtea urmeaza sa examineze prevederea legala criticata sub
aspectul concordantei sale cu dispozitiile art. 4 alin. (2), potrivit carora
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala", precum si cu cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform
carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca instituirea
unor exceptii (scutiri de plata taxei) de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru nu constituie o discriminare sau o atingere adusa acestui
principiu constitutional. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie,
"Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege",
fiind asadar la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau
impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa se aduca
atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu
reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta la
art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, conform caruia "Cetatenii au
obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice".
Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul de lege criticat ar fi fost
lezate prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala.
Curtea considera ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin
textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in favoarea unui
grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta deoarece prin art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 este scutita de la plata taxei de timbru orice persoana
fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect stabilirea si
acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii,
reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.417/1999 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu