Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 257 din 20 septembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 842 din 28 decembrie 2001


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Cristina Radu         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Marin Lutu si Romelia Rus in Dosarul nr. 1.512/2000 al Tribunalului Bucuresti, Sectia a II-a penala.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.512/2000, Tribunalul Bucuresti, Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Marin Lutu si Romelia Rus.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie, referitoare la reglementarea prin lege organica a statutului functionarilor publici si a regimului general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala, sustinandu-se ca, fata de aceasta diferentiere stabilita de Constitutie intre statutul juridic al functionarilor publici reglementat prin Legea nr. 188/1999 si regimul general privind raporturile de munca, este evident ca dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal, care anuleaza distinctia facuta de Legea fundamentala, sunt neconstitutionale.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, instanta arata ca aceasta este intemeiata. Se arata ca art. 147 alin. 2 din Codul penal asimileaza functia pe care o indeplineste un functionar public cu functia pe care o desfasoara un salariat, indiferent cine este angajatorul. Aceasta dispozitie, afirma instanta, incalca prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie, care se refera la reglementarea separata a statutului functionarilor publici si a regimului general al raporturilor de munca, sindicate si protectia sociala, care se refera la ceilalti salariati. Functionarul public este purtator al autoritatii publice, investit cu prerogative de putere publica, pe cand salariatul este un executant al unor activitati corespunzatoare profilului si specializarii sale, in contextul specialitatii capacitatii de folosinta a persoanei juridice. Se mai arata ca art. 61 alin. 1 din Codul muncii se refera la un statut al personalului din administratia de stat, ceea ce marcheaza deosebirea de regim dintre personalul din administratia de stat si alte categorii de personal. In alin. 2 al aceluiasi articol din Codul muncii se facea referire la statutul personalului din aparatul de stat, statut care nu a fost adoptat pana in 1989. Abia Legea nr. 188/1999 reglementeaza organizarea functiei publice si Statutul functionarilor publici. Instanta conchide ca "asimilarea" functionarului cu functionarul public excede cadrului dispozitiilor constitutionale, incalcandu-se prevederile din Constitutie mentionate, respectiv ale art. 72 alin. (3) lit. i) si l).
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca prin dispozitiile Constitutiei nu se defineste nici notiunea de functionar public, nici aceea de functionar. Definirea si reglementarea statutului acestor categorii de salariati sunt de domeniul legii. Intelesul acestor notiuni este stabilit in art. 147 din Codul penal si in Legea nr. 188/1999 care reglementeaza Statutul functionarilor publici. Deosebirile dintre aceste doua reglementari nu reprezinta o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare si aplicare a legilor, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale. Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 "[...] Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei". De asemenea, se mai arata in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, constitutionalitatea unei dispozitii legale nu poate fi examinata prin raportare la o alta dispozitie legala, ci doar printr-o raportare la o norma constitutionala.
    Cu privire la dispozitiile art. 258 din Codul penal, prin care faptele prevazute in art. 246 - 250 din Codul penal se pedepsesc si in cazurile in care autorul nu are calitatea de functionar public, ci este un alt functionar, facandu-se distinctie doar sub aspectul limitelor pedepsei aplicabile, se arata ca intra in atributiile exclusive ale legiuitorului stabilirea cerintei de subiect activ calificat, in cazul anumitor infractiuni. Notiunea generala de functionar nu este de nivel constitutional, iar reglementarile privitoare la functionari, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de functionari, sunt de nivelul legii.
    In concluzie, in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca dispozitiile art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal sunt constitutionale si se propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca prin numeroase decizii Curtea Constitutionala a statuat ca reglementarile referitoare la notiunile de functionar public si functionar, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de persoanele care au aceasta calitate, sunt de nivelul legii. De asemenea, se arata ca in art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie se face referire numai la notiunea de functionari publici, nu si la aceea de functionar, situatie in care, pe cale de consecinta, conceptul de functionar, nefiind de nivel constitutional, este de domeniul legii. De aceea afirmatiile privitoare la neconstitutionalitatea notiunilor de functionar public si functionar sunt neintemeiate, deoarece ele nu incalca nici o prevedere a Constitutiei. Ele sunt definite in art. 147 din Codul penal, nu in Constitutie. In consecinta, reglementarea raspunderii penale pentru infractiunile de serviciu atat pentru functionarii publici, cat si pentru ceilalti functionari nu poate fi considerata neconstitutionala, cata vreme cele doua notiuni sunt de nivelul legii. Dispozitiile art. 147, care le definesc, nu incalca prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, deoarece Codul penal este o lege organica.
    Cu privire la criticile aduse de autorii exceptiei, in sensul existentei unei neconcordante intre art. 147 din Codul penal si dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, se arata ca aceasta nu este o problema de ordin constitutional, ci una de interpretare a legii.
    Presedintele Senatului n-a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
    Art. 147 alin. 2
    "Prin <<functionar>> se intelege persoana mentionata in alin. 1, precum si orice salariat care exercita o insarcinare in serviciul unei alte persoane juridice decat cele prevazute in acel alineat."
    Art. 258
    "Dispozitiile art. 246 - 250 privitoare la functionari publici se aplica si celorlalti functionari, in acest caz maximul pedepsei reducandu-se cu o treime."
    Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii sunt contrare prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie, care sunt urmatoarele: "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    i) statutul functionarilor publici;
    [...]
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu aduc atingere nici unei dispozitii si nici unui principiu din Constitutie, ci se intemeiaza pe acestea. Daca, potrivit prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, reglementarea statutului functionarilor publici se face prin lege organica, deci de catre legiuitor, cu atat mai mult reglementarea statutului juridic al celorlalti functionari este de atributul legiuitorului. Intrucat Constitutia nu defineste notiunile de functionar public si de functionar, ramane in sarcina exclusiva a legiuitorului sa le defineasca. Este ceea ce Codul penal, care este o lege organica, face prin dispozitiile art. 147, in conformitate cu prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, in sensul carora infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora se reglementeaza prin lege organica. Tot de competenta exclusiva a legiuitorului tine si stabilirea infractiunilor savarsite de catre functionari sau functionari publici, asa cum este cazul infractiunilor de serviciu. Faptul ca legiuitorul a prevazut prin dispozitiile art. 258 din Codul penal ca infractiunile de serviciu prevazute in art. 246 - 250 din Codul penal pot fi savarsite si de functionari fara atributii publice, cu precizarea ca pentru acestia maximul pedepsei se reduce cu o treime, nu inseamna asimilarea functionarilor cu functionarii publici, asa cum sustin autorii exceptiei, ci exprima vointa legiuitorului de a sanctiona si incalcarea de catre functionari a indatoririlor de serviciu, chiar daca faptele savarsite de acestia prezinta un grad de pericol social generic mai redus decat al faptelor comise de functionarii publici.
    In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a avut de solutionat numeroase exceptii de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile art. 147 si 258 din Codul penal, respectiv notiunile de functionar public si functionar si infractiunile la care subiectul activ nemijlocit (autorul) are aceasta calitate. Desi multe dintre exceptii se refereau la textele art. 147 si 258 in redactarea anterioara modificarii Codului penal prin Legea nr. 140/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 289 din 14 noiembrie 1996, diferita de cea in vigoare, din deciziile Curtii se desprinde solutia de principiu in solutionarea acestor exceptii, bazata pe teza ca notiunile de functionar public si functionar sunt de nivelul legii si deci intra in competenta exclusiva a legiuitorului atat definirea acestor notiuni, cat si stabilirea raspunderii penale pentru infractiunile savarsite de persoanele cu aceasta calitate. In consecinta, exceptiile de neconstitutionalitate avand acest obiect au fost respinse ca fiind neintemeiate. Astfel, in Decizia Curtii Constitutionale nr. 35 din 27 aprilie 1994, ramasa definitiva ca urmare a Deciziei nr. 108 din 8 noiembrie 1994, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 7 decembrie 1994, s-a aratat ca "reglementarile referitoare la notiunea de functionar, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de acestia, sunt de nivelul legii. De aceea sustinerile privind neconstitutionalitatea notiunii de functionar sunt neintemeiate, intrucat aceasta nu incalca o prevedere expresa a Constitutiei". In acelasi sens s-a exprimat Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 152 din 10 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 din 14 august 2001.
    Considerentele care au stat la baza solutiilor anterioare privind aceste dispozitii legale sunt valabile si in prezenta cauza, neexistand motive sau elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii. Asa fiind, critica referitoare la dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal urmeaza sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23 si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Marin Lutu si Romelia Rus in Dosarul nr. 1.512/2000 al Tribunalului Bucuresti, Sectia a II-a penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2001.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat-asistent,
                              Cristina Radu

    Intrucat magistratul-asistent Cristina Radu se afla in imposibilitate de a semna, deoarece a fost numita in functia de procuror, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 din Codul de procedura civila,

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 257/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 257 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 257/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu