DECIZIE Nr. 249 din 17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind
reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea
furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, aprobata si
modificata prin Legea nr. 84/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 745 din 11 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 115/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Onedil" - S.A. din Onesti in Dosarul nr. 93/2002 al Judecatoriei
Onesti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, sub aspectul incalcarii art. 41 alin. (2) din
Constitutie. Se arata ca prevederile art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie
nu sunt incidente in cauza, in conditiile in care acestea vizeaza ordonantele
simple emise pe baza unei legi speciale de abilitare, iar nu ordonantele de
urgenta, emise in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie. Totodata se
considera ca dispozitiile art. 1 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 115/2001 sunt in conformitate cu prevederile constitutionale
ale art. 134 alin. (2) lit. f) privind crearea conditiilor necesare pentru
cresterea calitatii vietii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 93/2002,
Judecatoria Onesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), (2) si (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Onedil" - S.A. din Onesti in cauza avand ca obiect
solutionarea plangerii impotriva sanctiunii contraventionale aplicate de Garda
Financiara - Sectia Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 1 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 115/2001 contravin prevederilor art. 41 alin. (2), art. 49, art. 107 alin.
(1) si (3), art. 114 alin. (4), art. 134 alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin.
(1), (2) si (6) din Constitutie. In argumentarea acestor sustineri, arata, in
esenta, ca, in cazul societatilor comerciale cu capital integral privat,
"aplicarea dispozitiilor legale criticate restrange, in mod nejustificat,
exercitiul dreptului de proprietate, al dreptului de a contracta liber si
impiedica distribuitorii de energie termica sa-si pastreze raporturile
contractuale angajate anterior, stabilind alte modalitati de plata,
restrictive". Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca nu a
fost adoptata o lege de abilitare a Guvernului pentru a emite aceasta ordonanta
de urgenta. Totodata nu a existat cazul exceptional care sa justifice emiterea
ordonantei de urgenta. In final, arata ca nu exista dovada depunerii ordonantei
de urgenta la Parlament spre aprobare, "ceea ce contravine recomandarii
facute in Decizia Curtii Constitutionale nr. 1 din 15 ianuarie 1998".
Judecatoria Onesti considera ca emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 115/2001 "a fost impusa de necesitatea prevenirii unor blocaje
financiare care sa afecteze furnizarea energiei termice catre populatie in
pragul iernii, iar dispozitiile acestei ordonante nu incalca nici una dintre
prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata sub toate aspectele criticate, intrucat
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 nu contravin nici
uneia dintre prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei. In
acest sens, se arata ca ordonanta de urgenta criticata "nu numai ca nu
afecteaza libertatea contractuala si relatiile ce decurg din aceasta, dar
impune agentilor economici producatori si distribuitori de energie termica un
comportament care implica depunerea de eforturi suplimentare pentru prevenirea
si evitarea unor posibile blocaje financiare". Mai arata ca sustinerea
autorului exceptiei cu privire la incalcarea principiului egalitatii in fata
legii, fara a indica textul constitutional care il reglementeaza, nu este
relevanta, deoarece acest principiu este "aplicabil cetatenilor si nu
societatilor comerciale". Nici incalcarea prevederilor art. 49 din
Constitutie nu se poate retine, acest text constitutional "fiind aplicabil
doar in ipoteza restrangerii unor drepturi si libertati fundamentale ale
cetatenilor". De asemenea, prevederile art. 107 alin. (1) si (3) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza, acestea vizand ordonantele simple emise
pe baza unei legi speciale de abilitare, iar nu ordonantele de urgenta emise in
temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie. Potrivit punctului de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor, emiterea ordonantei de urgenta criticate
"a fost determinata de necesitatea evitarii de urgenta a producerii unor
blocaje financiare care sa afecteze furnizarea energiei termice catre
populatie, situatie care s-ar fi putut repeta de la un an la altul". In
aceste conditii, obligatia crearii unor conturi tip "Escrow" priveste
atat producatorii, cat si distribuitorii de energie termica, "dar nu
limiteaza libertatea acestora de a-si alege societatea bancara, deci nu se
incalca cerintele economiei de piata in ceea ce priveste libertatea
contractuala", iar reglementarea legala adoptata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 115/2001 "corespunde indatoririi statului, ca stat
social, de a asigura conditiile necesare pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie in scopul cresterii calitatii vietii populatiei".
Guvernul considera ca "prevederile ordonantei de urgenta sunt in
concordanta si respecta dispozitiile constitutionale invocate de petenta".
Nici una dintre dispozitiile legale criticate nu afecteaza libertatea
contractuala, iar derularea contractelor deja incheiate nu incalca principiul
ocrotirii in mod egal a proprietatii private, prevazut de art. 41 alin. (2) din
Constitutie. Guvernul apreciaza ca prin reglementarea speciala a conditiilor de
efectuare a platilor si a naturii conturilor bancare destinate acestor
operatiuni nu se restrange exercitiul vreunor drepturi fundamentale. Mai mult
decat atat, se arata in continuare, reglementarea legala criticata se
incadreaza in masurile necesare pentru indeplinirea obligatiilor statului
referitoare la "protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara", prevazute de art. 134 alin. (2) lit. b) din
Constitutie. Guvernul considera ca "nu se justifica nici sustinerea privind
incalcarea dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) si ale art. 114 alin. (4),
existand la data adoptarii ordonantei de urgenta situatia exceptionala, impusa
de necesitatea prevenirii blocajelor financiare si asigurarea fondurilor
banesti pentru producerea energiei termice si furnizarea acesteia catre
populatie, in bune conditii pe timpul iernii".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001
privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea
furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 612 din 28 septembrie 2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 84/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 1 martie 2002, dispozitii care au urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (1), (2) si (4): "(1) Pentru asigurarea fondurilor
necesare in vederea producerii energiei termice in sistem centralizat agentii
economici producatori de energie termica, impreuna cu agentii economici
distribuitori, precum si agentii economici distribuitori de gaze naturale,
impreuna cu agentii economici producatori si distribuitori de energie termica,
au obligatia ca pana la data de 1 octombrie 2001 sa deschida conturi de tip
<<ESCROW>> la o societate bancara comerciala convenita de comun
acord.
(2) Refuzul agentilor economici producatori si distribuitori de energie
termica de a deschide conturi de tip <<ESCROW>> cu distribuitorii
de gaze naturale si, respectiv, cu producatorii de energie termica conduce la
sistarea livrarilor de gaze naturale si, respectiv, de energie termica. [...]
(4) Incasarea de catre agentii economici producatori si/sau distribuitori
de energie termica a sumelor de la beneficiari si a fondurilor de la bugetele
locale, acordate conform legii, in alte conturi decat cele de tip
<<ESCROW>> constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenzi
cuprinse intre 50 milioane lei si 100 milioane lei. Constatarea contraventiilor
si aplicarea amenzilor se fac de catre organele cu atributii de control ale
Ministerului Finantelor Publice si ale autoritatilor administratiei publice
locale."
Conform sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (2): "(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod
egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot
dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi
restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 107 alin. (1) si (3): "(1) Guvernul adopta hotarari si
ordonante. [...]
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
- Art. 114 alin. (4): "(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate
adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor
spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se
convoaca in mod obligatoriu.";
- Art. 134 alin. (1) si (2): "(1) Economia Romaniei este economie de
piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara; [...]";
- Art. 135 alin. (1), (2) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
In legatura cu sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 a fost emisa fara ca Guvernul sa fi fost
abilitat printr-o lege speciala sa emita aceasta ordonanta, Curtea constata ca
ordonanta de urgenta a fost adoptata in temeiul prevederilor art. 114 alin. (4)
din Constitutie. In aceasta situatie, dispozitiile art. 107 alin. (1) si (3)
din Constitutie, care se refera la hotarari si la ordonante emise pe baza unei
legi speciale de abilitare, nu sunt aplicabile in cauza.
Cat priveste critica referitoare la inexistenta cazului exceptional care sa
justifice emiterea ordonantei de urgenta, Curtea constata ca la adoptarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 Guvernul a avut in vedere necesitatea
unei reglementari urgente care sa asigure fondurile necesare pentru plata la
timp a combustibililor si a energiei termice, urmarindu-se prin aceasta
evitarea blocajelor financiare inerente, care ingreunau sau chiar faceau
imposibila continuitatea furnizarii catre populatie a energiei termice. De
altfel, ordonanta de urgenta a fost aprobata de Parlament prin Legea nr.
84/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 1
martie 2002.
In legatura cu sustinerea potrivit careia nu exista dovada depunerii
ordonantei de urgenta la Parlament spre aprobare, Curtea observa ca, potrivit
Comunicarii nr. 1.065 din 15 mai 2002, primita de secretarul general al
Senatului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 a fost depusa la Parlament
spre aprobare la data de 27 septembrie 2001. Astfel, intrarea in vigoare a
ordonantei de urgenta la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, (28 septembrie 2001) este conforma cu prevederile art. 114 alin. (4)
teza a doua din Constitutie.
Prin dispozitiile ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
legiuitorul a prevazut obligatia efectuarii incasarilor si a platilor legate de
productia, furnizarea si distribuirea energiei termice prin conturi bancare in
mod special deschise in acest scop, pentru impiedicarea utilizarii fondurilor
financiare respective in alte scopuri, cu consecinta neasigurarii continuitatii
in productia si furnizarea energiei termice catre populatie. Obligatia
deschiderii acestor conturi bancare nu ingradeste exercitiul dreptului de
proprietate al societatilor comerciale cu capital privat, prin incalcarea
prevederilor art. 41 alin. (2), ale art. 134 si ale art. 135 alin. (1), (2) si
(6) din Constitutie, astfel cum sustine autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Totodata dispozitiile legale criticate sunt deopotriva aplicabile tuturor
agentilor economici producatori sau distribuitori de energie termica,
neputandu-se retine nici un privilegiu si nici o discriminare. Faptul ca unii
agenti economici au fost sanctionati, iar altii nu, pentru nerespectarea
acestor dispozitii este o problema de aplicare a legii, iar nu una de
constitutionalitate.
Referitor la incalcarea prevederilor art. 49 din Constitutie, Curtea
constata ca aceasta nu se poate retine atat timp cat dispozitiile legale
criticate nu opereaza o restrangere a exercitiului unui drept ori al unei
libertati fundamentale.
In consecinta, reglementarea adoptata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 115/2001 corespunde necesitatii apararii intereselor populatiei,
beneficiara a energiei termice furnizate in sistem centralizat, si, totodata,
este conforma rolului si atributiilor unui "stat social", cum este
definit statul roman prin art. 1 alin. (3) din Constitutie, precum si
obligatiei sale inscrise in art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie, aceea
de a asigura "crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii
vietii".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind
reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea
furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, aprobata si
modificata prin Legea nr. 84/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Onedil" - S.A. din Onesti in Dosarul nr. 93/2002 al Judecatoriei
Onesti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta