DECIZIE Nr. 222 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3
si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 15 noiembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Mobex" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 5.831/2000
al Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate, iar stabilirea vinovatiei este atributul
exclusiv al instantei de judecata, iar nu un aspect al controlului de
neconstitutionalitate. In acest sens este mentionata jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.831/2000,
Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Mobex" - S.A. din Targu Mures
intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata de aceasta societate
comerciala impotriva unui proces-verbal incheiat de Directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
aplicarea sanctiunilor prevazute la art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, sunt
incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 20, art. 41 alin. (2) si (7),
art. 49, art. 114 alin. (1), art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b),
precum si ale art. 135 alin. (6). Se apreciaza ca prin aceste sanctiuni
opereaza o "confiscare mascata" a averii dobandite licit, in baza
unor relatii comerciale. Astfel interventia statului in cadrul unor raporturi
juridice de natura comerciala este neavenita si nu se justifica in conditiile
in care nu a fost parte in contract. Se mai arata ca restrangerea libertatii
comertului este neconstitutionala, din moment ce nu sunt indeplinite conditiile
prevazute de dispozitiile art. 49 din Constitutie. Totodata autorul exceptiei
considera ca prevederile legale criticate "instituie o raspundere
obiectiva, fara culpa", ceea ce contravine dispozitiilor art. 41 din
Constitutie. De asemenea, considera ca Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 "a
fost ratificata in a treia sesiune parlamentara, deci, cu mult peste termenul
acordat in conformitate cu art. 114 alin. (3) din Constitutie".
Judecatoria Targu Mures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 este neintemeiata. Dreptul de proprietate este garantat,
iar ordonanta a fost adoptata in conformitate cu dispozitiile art. 134 din
Constitutie. Se considera totodata ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art.
41 alin. (7) din Constitutie. Prevederile ordonantei se completeaza cu cele ale
Legii nr. 32/1968, conform carora fapta savarsita fara vinovatie nu constituie
contraventie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
prevederile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995, nu contravin dispozitiilor constitutionale
invocate in sustinerea exceptiei. Astfel se arata ca nu sunt incalcate prevederile
art. 135 alin. (6) din Constitutie, intrucat inviolabilitatea, in conditiile
legii, a proprietatii private nu poate fi opusa cerintelor apararii intereselor
nationale in activitatea financiara si valutara. Textul de lege atacat
urmareste doar ca sumele de bani in valuta obtinute de agentii economici sa fie
eventual investite in economia romaneasca si sa nu se eludeze legislatia
fiscala privind impozitul pe profit. In ceea ce priveste sustinerea ca
prevederile art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, contravin dispozitiilor art. 114 din
Constitutie, in punctul de vedere al Camerei Deputatilor se retine ca ordonanta
a fost adoptata in limitele legii speciale de abilitare si in conditiile prevazute
de aceasta.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, reglementeaza, in esenta, repatrierea de catre agentii economici a
valutei ce rezulta din activitatea de comert international pe care acestia o
desfasoara. Ca atare, se apreciaza ca "sustinerile petentei nu pot fi
retinute, fiind vorba de savarsirea unei contraventii prin care se incalca
norme ce urmaresc consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei
financiare privind disponibilitatile in conturile valutare". Se mai arata
ca Guvernul a indeplinit cerinta prevazuta la art. 114 alin. (3) din
Constitutie, iar ordonanta continua sa isi produca efectele independent de data
la care Parlamentul s-a pronuntat in conditiile art. 114 alin. (5) din
Constitutie. De asemenea, este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la constitutionalitatea prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 12/1995, dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. 4 pct. 3
"In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.";
Art. 4 pct. 7
"In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5
si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte
contravin prevederilor constitutionale ale art. 20 alin. (1), ale art. 41 alin.
(2) teza intai si alin. (7), ale art. 49, ale art. 134 alin. (2) lit. a) si b)
si ale art. 135 alin. (6), texte care prevad:
Art. 41 alin. (2) teza intai si alin. (7)
"(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
Art. 134 alin. (2) lit. a) si b)
"(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;";
Art. 135 alin. (6)
"Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Dispozitiile art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand prin mai
multe decizii ca aceste texte legale nu contravin Constitutiei.
Astfel, cu privire la sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate
incalca art. 134 alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie, prin Decizia nr. 123
din 28 septembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 532 din 1 noiembrie 1999, respingand exceptia ridicata, Curtea
Constitutionala a retinut, in esenta, ca inviolabilitatea, in conditiile legii,
a proprietatii private nu poate fi opusa cerintelor apararii intereselor
nationale in activitatea financiara si valutara in stadiul actual de dezvoltare
a economiei de piata. Nici economia de piata si nici libertatea comertului nu
justifica incalcarea obligatiei de repatriere a valutei si a termenului legal
maxim de repatriere, deoarece de constituirea fondurilor valutare depinde
functionarea insasi a sistemului economic, astfel ca autonomia juridica a
agentilor economici in activitatea de comert exterior nu se poate realiza decat
cu respectarea acestor obligatii.
Prin aceeasi decizie s-a mai retinut ca Legea nr. 76/1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28
iulie 1992, la care face referire alineatul ultim al pct. 7 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a fost abrogata in intregime prin art. 11
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Dispozitiile acestui act
normativ referitoare la sanctiuni nu au mai fost preluate in noul act normativ.
Drept urmare, in cazul depasirii termenului prevazut la art. IV pct. 7 alin. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995,
nu se vor mai putea aplica sanctiunile reglementate de Legea nr. 76/1992 cu o
majorare de 50%, aceasta fiind abrogata.
De asemenea, in legatura cu invocarea incalcarii art. 41 alin. (1), alin.
(2) teza intai si alin. (7) din Constitutie, Curtea a retinut prin mai multe
decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 104 din 6 iunie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16 august 2000) ca
dispozitiile criticate nu instituie "o confiscare mascata", ci
acestea constituie in realitate masuri de consolidare a regimului valutar, de
intarire a disciplinei financiare a agentilor economici care desfasoara
activitati de import-export, cu obligatia pentru acestia de a repatria valuta,
precum si sanctionarea nerespectarii acestei obligatii. Curtea a mai constatat
ca limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin lege (si anume
Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute la pct. 7 al art. IV din
ordonanta criticata sunt, de asemenea, stabilite prin lege, astfel incat nu se
poate retine incalcarea art. 41 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la contrarietatea dintre textele
legale criticate si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, prin Decizia nr.
90 din 9 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
383 din 16 august 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca obligatia de
repatriere a valutei nu este contrara acestor prevederi din Constitutie.
Aceasta deoarece garantarea constitutionala a proprietatii, precum si
caracterul inviolabil al proprietatii private nu justifica, intr-o interpretare
sistematica a normelor constitutionale, utilizarea bunurilor proprietate
privata, indiferent de natura lor, prin incalcarea reglementarilor legale
privind protectia unui interes national, cum este cel al asigurarii
disponibilitatilor valutare necesare in vederea achitarii obligatiilor externe
de plata ale economiei.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate anterior prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Referitor la critica in sensul ca, "Potrivit Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, coroborat cu art.
20 din Constitutie, nimeni nu poate fi sanctionat pentru datorii", Curtea
constata ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 20 din Constitutie.
Sanctiunea contraventionala prevazuta la pct. 7 al art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, nu are
semnificatia unei confiscari si cu atat mai mult a unei pedepse penale aplicate
pentru datorii, ipoteza avuta in vedere de Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
In sfarsit, Curtea Constitutionala nu poate retine nici sustinerea potrivit
careia dispozitiile criticate incalca prevederile art. 114 alin. (3) din
Constitutie. Aceste dispozitii constitutionale prevad ca "Daca legea de
abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului, potrivit
procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare.
Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei". Art. 1
din Legea nr. 4/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
7 din 13 ianuarie 1994, prevede ca, "In temeiul art. 114 alin. (1) din
Constitutie, se abiliteaza Guvernul ca, de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi si pana la reluarea lucrarilor Parlamentului in prima sesiune
ordinara a anului 1994, sa emita ordonante [...]", iar potrivit alin. 1 al
art. 2, "In baza art. 114 alin. (3) din Constitutie, pana la reluarea
lucrarilor Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului 1994, ordonantele
emise de Guvern in temeiul art. 1 din prezenta lege vor fi inaintate
Parlamentului spre aprobare, potrivit procedurii legislative, sub sanctiunea
incetarii efectelor lor".
Analizand aceste prevederi legale, Curtea constata ca Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 nu contravine dispozitiilor art. 114 alin. (1) si (3) din
Constitutie, fiind adoptata in limitele legii speciale de abilitare si in
conditiile stabilite de aceasta.
Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate
din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992, la care face referire
alineatul ultim al pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a
fost abrogata in intregime prin art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a
pierderilor din economie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 151/1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie
1997. Dispozitiile acestui act normativ referitoare la sanctiuni nu au mai fost
preluate in noul act normativ. Drept urmare, in cazul depasirii termenului
prevazut la art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, nu se
vor mai putea aplica sanctiunile reglementate de Legea nr. 76/1992 cu o
majorare de 50%, aceasta fiind abrogata. Intrucat potrivit dispozitiilor art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o [...]
ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, urmeaza
sa fie respinsa ca fiind inadmisibila, in conformitate cu dispozitiile alin.
(6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. IV pct. 3 si pct. 7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Mobex" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr.
5.831/2000 al Judecatoriei Targu Mures.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. IV pct. 7 alin. 3 din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de
acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta