DECIZIE Nr. 215 din 11 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 216/2000 privind reglementarea situatiei juridice a
conductelor magistrale si a instalatiilor, echipamentelor si dotarilor anexe,
aferente Sistemului national de transport al titeiului, gazolinei,
condensatului si etanului, aprobata si modificata prin Legea nr. 254/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 30 septembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216/2000,
aprobata si modificata prin Legea nr. 254/2001, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare Muntenia - S.A. in Dosarul nr. 4.075/2001 al Tribunalului
Prahova - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin consilier juridic,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, sustinand ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
216/2000 incalca atat art. 41 din Constitutie, cat si Legea nr. 33/1994. Se mai
sustine ca Legea nr. 213/1998 stabileste ca bunurile din lista anexa fac parte
din domeniul public, dar art. 8 alin. (3) prevede ca trecerea in proprietatea
statului se poate face numai cu plata si cu acordul adunarii generale a
actionarilor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie. Se
arata ca autorul exceptiei nu a avut dreptul de proprietate asupra bunurilor
societatii comerciale, ci doar un drept de creanta asupra patrimoniului
acesteia. Desi Legea nr. 15/1990 prevede la art. 20 trecerea gratuita in
patrimoniul societatilor comerciale a bunurilor care apartineau statului,
aceasta lege a fost adoptata anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din
1990. Or, art. 135 din Constitutie a reglementat existenta proprietatii
publice, iar la alin. (4) a lasat legiuitorul sa stabileasca si alte bunuri, in
afara celor prevazute expres de textul constitutional, ce ar putea face obiectul
proprietatii publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.075/2001,
Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216/2000, aprobata prin Legea
nr. 254/2001, exceptie ridicata de SIF Muntenia intr-o cauza civila avand ca
obiect solutionarea actiunii in anularea Hotararii Adunarii generale
extraordinare a actionarilor a Societatii Comerciale "Conpet" - S.A.
Ploiesti din data de 2 martie 2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, potrivit art. 1 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 216/2000,
"conductele magistrale si instalatiile aferente sistemului national de
transport al titeiului, care au fost trecute in patrimoniul S.C. CONPET - S.A.
Ploiesti prin H.G. nr. 1.213/1990 [...] sunt si raman in proprietatea publica a
statului si fac parte din domeniul public de interes national". In
conceptia autorului exceptiei, art. 2 al Ordonantei de urgenta a Guvernului,
care reglementeaza diminuarea capitalului social al Societatii Comerciale
"Conpet" - S.A. Ploiesti corespunzator valorii contabile a bunurilor
care fac parte din domeniul public, fara a dispune si despagubirea actionarilor
privati, contravine dispozitiilor art. 41 alin. (3) din Constitutie.
Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
"deoarece sistemul de transport al titeiului nu face parte din capitalul
social al S.C. CONPET - S.A. Ploiesti". In realitate, arata instanta de
judecata, "Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216/2000 s-a
reglementat situatia juridica a acestui sistem care trebuie sa fie in
administrarea societatilor comerciale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
legale criticate este neintemeiata, cu motivarea ca "textul de lege
criticat nu afecteaza dreptul de proprietate al nici unui titular si nu
diminueaza proprietatea nimanui. Autorul exceptiei nu a fost niciodata
titularul dreptului de proprietate asupra bunurilor in cauza. Acesta detine un
pachet de actiuni care ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului
societatii comerciale, iar nu un drept de proprietate asupra bunurilor
societatii si, ca urmare, nu poate suferi vreo paguba materiala prin
modificarea valorii capitalului social, pentru care ar putea sa fie despagubit.
De altfel, in chiar cuprinsul textului criticat, se prevede, la alin. (2), ca
<<valoarea nominala a actiunilor se recalculeaza [...] cu mentinerea
numarului de actiuni si a structurii actionariatului>>". De
asemenea, in punctul de vedere al Guvernului se precizeaza ca referitor la
"bunurile ce fac obiectul de reglementare al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 216/2000, nu se stabileste un nou (alt) regim juridic al
acestora (trecerea din domeniul privat in domeniul public al statului)".
Se arata, in final, ca art. 1 al ordonantei de urgenta "nu cuprinde
propriu-zis o dispozitie, o norma de conduita, ci se face o simpla constatare,
in sensul ca aceste bunuri <<sunt si raman in proprietatea publica a statului
si fac parte din domeniul public de interes national>>, integrandu-se
intr-un context legislativ prin care s-a constituit regimul juridic al
bunurilor in cauza: Legea petrolului nr. 134/1995 (art. 1 si 8) si Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia [art. 3
alin. (1) si (2) si anexa pct. I.17], in raport cu dispozitiile art. 135 alin.
(4) si (5) din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216 din 24 noiembrie 2000 privind
reglementarea situatiei juridice a conductelor magistrale si a instalatiilor,
echipamentelor si dotarilor anexe, aferente Sistemului national de transport al
titeiului, gazolinei, condensatului si etanului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 610 din 28 noiembrie 2000, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 254 din 16 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 266 din 23 mai 2001, text care are urmatorul cuprins: "In
aplicarea prevederilor art. 1 capitalul social al Societatii Comerciale
<<Conpet>> - S.A. Ploiesti va fi redus corespunzator valorii
contabile a bunurilor care fac parte din domeniul public.
Valoarea nominala a actiunilor se recalculeaza prin corelare cu prevederile
alin. 1, cu mentinerea numarului de actiuni si a structurii
actionariatului."
Critica de neconstitutionalitate are la baza sustinerea potrivit careia
textul de lege criticat, ca dealtfel intreaga ordonanta, contravine
prevederilor art. 41 din Constitutie privind protectia proprietatii private,
intrucat diminueaza capitalul social al Societatii Comerciale
"Conpet" - S.A., fara sa se prevada si despagubirea corespunzatoare a
actionarilor privati. In mod explicit se sustine incalcarea dispozitiilor art.
41 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora "Nimeni nu poate fi
expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii,
cu dreapta si prealabila despagubire."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
dispozitiilor art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15 din 7 august 1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8
august 1990, "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt proprietatea
acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu". Analizand aceasta
reglementare, Curtea observa ca Legea nr. 15/1990, adoptata anterior intrarii
in vigoare a Constitutiei, a prevazut trecerea gratuita a bunurilor respective
care apartineau statului in patrimoniul societatilor comerciale si al regiilor
autonome constituite in locul fostelor intreprinderi de stat. Or, potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie, "Legile si toate celelalte acte normative
raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii". In ceea ce priveste proprietatea, legiuitorul constituant a
reglementat la art. 135 existenta proprietatii publice care apartine exclusiv
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale. In afara bunurilor prevazute
expres la art. 135 alin. (4) din Constitutie, textul respectiv prevede ca
"si alte bunuri stabilite de lege fac obiectul exclusiv al proprietatii
publice".
In aplicarea dispozitiilor constitutionale ale art. 135 alin. (4), a fost
adoptata, intre alte acte normative, Legea petrolului nr. 134 din 29 decembrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 29
decembrie 1995, care la art. 8 alin. 1 si 2 prevede ca "Sistemul national
de transport al petrolului face parte din domeniul public de interes national
si este de importanta strategica.
In sistemul national de transport al petrolului se cuprind conductele
magistrale care asigura colectarea petrolului extras din perimetrele de
exploatare sau a celui provenit din import si dirijarea lui de la punctele de
predare de catre producatori la unitatile de prelucrare, spre centrele de
distributie si consum sau la export, precum si toate instalatiile,
echipamentele si dotarile aferente acestora". Totodata, potrivit art. 46,
"Pe data intrarii in vigoare a acestei legi se abroga Legea petrolului din
1942, Legea nr. 66/1992, precum si orice alte dispozitii contrare sau
incompatibile".
Ulterior, prin Legea nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, s-au prevazut, in Lista
anexa care cuprinde unele bunuri ce alcatuiesc domeniul public al statului si
al unitatilor administrativ-teritoriale, la pct. I privind domeniul public al
statului, pozitia 17, "Conductele de transport al titeiului, al produselor
petroliere si al gazelor naturale".
In acest context Curtea observa ca prevederile legale criticate pentru
neconstitutionalitate corespund reglementarii constitutionale cu privire la
proprietatea publica, ulterioara Legii nr. 15/1990, reglementare care a
determinat aparitia unor acte normative concordante cu dispozitiile
constitutionale, atat in domeniul petrolier, cat si in alte domenii. Este
relevant in acest sens faptul ca, in temeiul dispozitiilor art. 135 alin. (5)
din Constitutie, a fost reconsiderat si titlul cu care regiile autonome
detineau bunuri proprietate publica, stabilindu-se, ulterior adoptarii
Constitutiei, ca bunurile respective sunt date in administrarea acestora, iar
nu in proprietate, cum stabilise initial Legea nr. 15/1990.
In ceea ce priveste sustinerea ca, potrivit art. 8 alin. (3) din Legea nr.
213/1998, trecerea in proprietatea statului a bunurilor din lista anexa se
putea face numai cu plata si cu acordul adunarii generale a actionarilor,
Curtea constata ca este neintemeiata. Potrivit acestui text "Trecerea in
domeniul public a unor bunuri din patrimoniul societatilor comerciale, la care
statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar, se poate face
numai cu plata si cu acordul adunarii generale a actionarilor societatii
comerciale respective [...]". In cauza insa nu a operat o asemenea trecere
in domeniul public, ci s-a facut numai constatarea ca aceste bunuri "sunt
si raman in proprietatea publica a statului si fac parte din domeniul public de
interes national", tinandu-se seama de reglementarile constitutionale
referitoare la proprietate.
Curtea retine, de altfel, ca autorul exceptiei, in calitate de actionar la
societatea comerciala, actionar majoritar fiind Ministerul Transporturilor, nu
a avut niciodata un drept de proprietate asupra bunurilor Societatii Comerciale
"Conpet" - S.A. Ploiesti, ci detine doar un pachet de actiuni, care
ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului societatii, asa cum
jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit in mod constant.
In consecinta, critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
actionar la societatea in cauza, referitoare la incalcarea dreptului sau de
proprietate, cu raportare la dispozitiile art. 41 alin. (3) din Constitutie, nu
poate fi primita.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216/2000 privind reglementarea situatiei
juridice a conductelor magistrale si a instalatiilor, echipamentelor si
dotarilor anexe, aferente Sistemului national de transport al titeiului,
gazolinei, condensatului si etanului, aprobata prin Legea nr. 254/2001, exceptie
ridicata de SIF Muntenia in Dosarul nr. 4.075/2001 al Tribunalului Prahova -
Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
Pentru considerente identice cu cele cuprinse in opinia separata la Decizia
Curtii Constitutionale nr. 341 din 4 decembrie 2001 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993
privind constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 22 februarie 2002,
apreciez ca este gresita si solutia adoptata, cu majoritate de voturi, prin
Decizia nr. 215 din 11 iulie 2002.
Dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 216/2000 incalca, de asemenea,
in mod flagrant, principiul ocrotirii proprietatii private "in mod egal de
lege, indiferent de titular", consacrat de art. 41 alin. (2) teza intai
din Constitutie. Sub acest aspect, doresc sa fac unele sublinieri suplimentare,
avand in vedere specificul obiectului de reglementare al ordonantei supuse
controlului de constitutionalitate.
In art. 1 al ordonantei examinate se precizeaza ca "sunt si raman in
proprietatea publica a statului si fac parte din domeniul public de interes
national" acele conducte magistrale si instalatiile aferente Sistemului
national de transport al titeiului "care au fost trecute in patrimoniul
Societatii Comerciale <<Conpet>> - S.A. Ploiesti prin Hotararea
Guvernului nr. 1.213/1990 privind infiintarea acesteia". Prin exceptia de
neconstitutionalitate sunt criticate dispozitiile art. 2 din ordonanta,
referitoare la diminuarea capitalului social al societatii comerciale, dar
aceasta diminuare fiind consecinta dispozitiilor art. 1, prin care se enunta
apartenenta bunurilor respective proprietatii publice a statului, este evident
ca obiectia de neconstitutionalitate vizeaza intreaga ordonanta.
Hotararea Guvernului nr. 1.213/1990 a fost emisa in executarea Legii nr.
15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale. Conform prevederilor art. 20 alin. 2 din Legea nr.
15/1990 "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt proprietatea
acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu", dispozitii intarite prin
art. 65 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu referire la bunurile aduse ca aport la infiintarea societatilor
comerciale.
Initial toate societatile comerciale, infiintate prin transformarea
unitatilor economice de stat, au avut un singur actionar: statul, iar ulterior,
in procesul de privatizare, au aparut si alti actionari cu statut juridic si
drepturi egale. Nici unul dintre actionari nu are drept de proprietate asupra
bunurilor societatii comerciale, avand doar un drept de creanta fata de
societate, in raport cu actiunile detinute, si putand sa dispuna asupra
actiunilor sale. Asupra bunurilor din proprietatea societatii comerciale poate
dispune numai adunarea generala a actionarilor. Aceste principii sunt valabile si
pentru stat, indiferent daca este actionar majoritar sau minoritar. Orice
dispozitie legala contrara acestor principii incalca obligatia constitutionala
de a ocroti in mod egal proprietatea privata, indiferent de titular.
Retinand ca bunurile la care se refera Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 216/2000 au trecut in mod licit, pe baza unor reglementari legale, in
proprietatea privata a unei societati comerciale, este evident ca statul nu mai
poate dispune de ele decat cu stricta respectare a normelor constitutionale,
chiar daca interese nationale majore impun schimbarea regimului juridic al
acestora. Or, potrivit art. 41 alin. (3) din Constitutie, "Nimeni nu poate
fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit
legii, cu dreapta si prealabila despagubire", iar alin. (7) al aceluiasi
articol constitutional, in teza intai, interzice confiscarea averii dobandite
licit, alin. (8) permitand confiscarea doar a bunurilor "destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii".
Acceptand chiar si teza ca Legea nr. 15/1990, precum si Hotararea
Guvernului nr. 1.213/1990, acte normative preconstitutionale, au dispus
trecerea in proprietatea societatilor comerciale, infiintate prin transformarea
unitatilor economice de stat, a unor bunuri contrar prevederilor noii
Constitutii, tot nu se poate retine justificarea constitutionala a masurilor
dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2001. Potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie, "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii", dar
aceasta abrogare implicita se produce doar de la data intrarii in vigoare a
Constitutiei, fara a se rasfrange asupra situatiilor si raporturilor juridice nascute
anterior, pe baza reglementarilor legale atunci in vigoare, chiar contrare
actualei Constitutii, intrucat nici prevederile constitutionale nu pot fi
aplicate cu efecte retroactive. Sub acest aspect, nu are relevanta nici faptul
ca o serie de legi ulterioare au reglementat regimul juridic al bunurilor de
natura celor vizate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 216/2000, ca si a
celor vizate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2001, in conformitate
cu dispozitiile si principiile Constitutiei din 1991, deoarece, potrivit
prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, nici acele legi nu pot avea
efecte retroactive si nu pot determina schimbarea dreptului de proprietate
existent anterior intrarii lor in vigoare. Daca se doreste readucerea in proprietatea
publica a statului a bunurilor trecute legal in proprietatea privata a unor
societati comerciale, trebuie folosite caile si mijloacele permise de
Constitutie.
Argumentul retinut in decizie, in sensul ca actionarul autor al exceptiei
de neconstitutionalitate nu are drept de proprietate asupra bunurilor
societatii comerciale, este valabil, in aceeasi masura, dupa cum am aratat mai
inainte, si pentru statul actionar, ca si pentru orice institutie publica
detinatoare de actiuni. Nu este mai putin adevarat insa si faptul ca orice
actionar are interesul legitim de a apara dreptul de proprietate si patrimoniul
societatii comerciale, putand actiona pe toate caile legale impotriva masurilor
de diminuare a capitalului social al societatii comerciale, care determina, in
mod direct, reducerea valorii actiunilor sale.
Judecator,
Kozsokar Gabor