DECIZIE Nr. 214 din 7 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Legea contabilitatii nr. 82/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 655 din 31 decembrie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata
de Pompiliu Bota in Dosarul nr. 691/1999, aflat pe rolul Judecatoriei Orastie.
La apelul nominal a raspuns autorul exceptiei, Pompiliu Bota.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei arata ca dispozitiile
art. 40 din Legea nr. 82/1991 sunt neconstitutionale, deoarece infractiunea de
fals intelectual la care face trimitere se savarseste, potrivit prevederilor
art. 150 alin. 2 din Codul penal, asupra inscrisurilor care emana de la
autoritatile publice. Fapta penala de care este acuzat a fost savarsita asupra
inscrisurilor sub semnatura privata, prevazuta si sanctionata de art. 290 din
Codul penal cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani, pe cand, pentru infractiunea
de fals intelectual prevazuta la art. 289 din Codul penal, pedeapsa este de la
6 luni la 5 ani. Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca prin aplicarea
aceleiasi sanctiuni penale atat functionarilor care savarsesc infractiunea de
fals asupra inscrisurilor care emana de la autoritatile publice, cat si celor
care savarsesc aceasta infractiune asupra inscrisurilor sub semnatura privata
sunt incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie si solicita admiterea
exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile art. 40 din Legea
nr. 82/1991 se aplica tuturor functionarilor, atat publici, cat si privati,
care efectueaza cu stiinta inregistrari inexacte sau omit inregistrarea in
contabilitate a unor documente specifice in scopul denaturarii veniturilor,
cheltuielilor, rezultatelor financiare si elementelor patrimoniale, ce au drept
consecinta modificarea bilantului contabil. Acesta considera ca dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie si de aceea
solicita respingerea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 august 1999 Judecatoria Orastie a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Pompiliu Bota in Dosarul
nr. 691/1999, aflat pe rolul acestei instante.
In motivarea exceptiei autorul considera ca prevederile art. 40 din Legea
nr. 82/1991 incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
intrucat introduc o discriminare intre functionarii de stat si cei privati.
"Referindu-se la greselile de inregistrare in contabilitate - arata
autorul exceptiei - textul acestui articol (art. 40 din Legea nr. 82/1991) face
trimitere doar la art. 289 din Codul penal - falsul intelectual. Rezulta ca pot
fi sanctionati numai contabilii care falsifica inscrisuri oficiale (inscrisuri
care emana de la o unitate publica, conform alin. 2 al art. 150 din Codul
penal)."
Instanta de judecata apreciaza ca "exceptia este vadit nefondata,
deoarece prin art. 40 din Legea nr. 82/1991 legiuitorul a inteles sa
incrimineze in mod special faptele agentilor economici care inregistreaza
inexact sau nu inregistreaza operatiuni in contabilitate, pentru a se putea
sustrage de la plata obligatiilor fiscale aferente".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat prevederile art.
40 din Legea nr. 82/1991 se aplica tuturor persoanelor juridice sau fizice,
daca se afla in una dintre situatiile prevazute de lege, adica daca
inregistreaza gresit cu stiinta sau omit sa inregistreze in contabilitate date
care conduc la denaturarea evidentei contabile.
Guvernul considera, de asemenea, neintemeiata exceptia, asa cum a fost
formulata de autorul sau, si anume in limitele de sanctionare si nu in
elementele constitutive ale infractiunii, care se gasesc in totalitate descrise
in art. 40 din Legea nr. 82/1991.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Textul art. 40 din Legea nr. 82/1991, criticat de autorul exceptiei, are
urmatorul cuprins: "Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum
si omisiunea cu stiinta a inregistrarilor in contabilitate avand drept
consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare si
elementelor patrimoniale ce se reflecta in bilantul contabil constituie
infractiunea de fals intelectual si se pedepseste conform legii." Autorul
exceptiei considera ca acest text legal "face o discriminare intre
functionarii publici si cei privati", incalcand astfel prevederile art. 16
din Constitutie. In motivarea exceptiei autorul sau se refera generic la art.
16 din Constitutie, articol care contine trei alineate. Este insa evident ca in
realitate se are in vedere cuprinsul art. 16 alin. (1), care prevede:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Pentru a ajunge la concluzia neconstitutionalitatii art. 40 din Legea nr.
82/1991 autorul exceptiei considera ca "daca sunt incriminati atat
functionarii publici, cat si functionarii privati, nu vor putea fi sanctionati
decat cei care falsifica inscrisuri oficiale, adica, practic, doar functionarii
(administratori, contabili) publici".
Luand in dezbatere exceptia ridicata Curtea constata ca sustinerile
autorului exceptiei vizeaza neconstitutionalitatea art. 40 din Legea nr.
82/1991 in ceea ce priveste limitele de sanctionare, iar nu in ceea ce priveste
includerea in textul criticat a elementelor constitutive ale infractiunii de
fals intelectual la care acesta face trimitere - art. 289 din Codul penal.
Dispozitiile acestui articol incrimineaza falsul intelectual, avand urmatorul
enunt: "Falsificarea unui inscris oficial cu prilejul intocmirii acestuia,
de catre un functionar aflat in exercitiul atributiilor de serviciu, prin
atestarea unor fapte sau imprejurari necorespunzatoare adevarului ori prin
omisiunea cu stiinta de a insera unele date sau imprejurari, se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 5 ani."
Prevederile art. 40 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 contin o
reglementare penala aflata intr-o lege speciala si ele incrimineaza o
modalitate specifica de fals intelectual. Elementele constitutive ale
infractiunii sunt detaliate in art. 40 din Legea nr. 82/1991, iar in ceea ce
priveste pedeapsa, aceasta face trimitere la art. 289 din Codul penal. Art. 40
din Legea nr. 82/1991 nu se refera la falsificarea unui inscris oficial si nu
face nici o distinctie intre functionarii care efectueaza cu stiinta
inregistrari inexacte sau omit cu stiinta inregistrari in contabilitate, care
au drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor
financiare si elementelor patrimoniale ce se reflecta in bilantul contabil,
indiferent daca documentele contabile emana de la autoritatile publice sau de
la agentii economici privati. Astfel, subiect al infractiunii, in intelesul
art. 40 din Legea nr. 82/1991, poate fi orice persoana, fara sa se prevada o
calitate anume, care efectueaza operatiuni contabile si opereaza cu stiinta, in
aceasta calitate, inregistrari inexacte sau omite cu stiinta inregistrari, cu
consecintele stabilite de aceasta lege.
Legea contabilitatii nr. 82/1991 obliga regiile autonome, societatile
comerciale, institutiile publice, unitatile cooperatiste, asociatiile si
celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care au calitatea de
comerciant sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit
prevederilor sale. Toate subiectele mentionate mai sus, indiferent de natura
capitalului - de stat sau privat -, sunt obligate, potrivit dispozitiilor din
aceasta lege, sa organizeze si sa tina contabilitatea, de regula, in
compartimente distincte, incadrate cu persoane calificate.
Intrucat nici legea in intregul sau si nici dispozitiile art. 40 din lege,
criticate sub aspectul neconstitutionalitatii lor de catre autorul exceptiei,
nu introduc privilegii sau discriminari si nu fac distinctie intre contabilii
angajati la agenti cu capital de stat sau la cei cu capital privat, iar acolo
unde legea nu distinge, nici interpretul nu poate sa o faca, exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Pompiliu Bota in Dosarul
nr. 691/1999 al Judecatoriei Orastie.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu