DECIZIE Nr. 213 din 15 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare si ale
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 19 iunie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si ale art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Petroconstruct" - S.A. din Arad in Dosarul nr. 3.522/2002
al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
intr-o cauza avand ca obiect o cerere de anulare a actelor de impunere emise de
organele Ministerului Finantelor Publice. Cauza a fost repusa pe rol la
termenul din 10 aprilie 2003.
La apelul nominal raspunde partea Ministerul Finantelor Publice, prin
consilier juridic, lipsind autorul exceptiei si partea Directia Generala a
Finantelor Publice Arad, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei ridicate. Cu privire la art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
arata ca aceasta a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate
a art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, solicita respingerea acesteia
ca neintemeiata, deoarece sintagma "in vigoare" trebuie interpretata
in functie de momentul generarii cauzei care a determinat invocarea exceptiei.
Ca atare, considera ca, in speta, textul supus controlului de
neconstitutionalitate era in vigoare, in sensul Legii nr. 47/1992, la data
introducerii actiunii la Curtea de Apel Timisoara.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de
respingere a exceptiei invocate. Cu privire la art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, considera ca, desi textul acesteia a fost abrogat, solutia
legislativa contestata a fost preluata in noua reglementare, respectiv in art.
12 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
si poate fi examinata pe fond. In acest sens, solicita respingerea ca
neintemeiata a acestei exceptii, aratand ca obligarea debitorului la plata unor
dobanzi si penalitati pentru neachitarea la termenul scadent a obligatiilor
bugetare nu contravine dispozitiilor constitutionale. Cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
considera ca aceasta este neintemeiata si invoca, in acest sens, Decizia Curtii
Constitutionale nr. 316 din 19 noiembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 901 din 12 decembrie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
3.522/2002, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Petroconstruct" - S.A. din Arad
intr-o cauza avand ca obiect cererea de anulare a actelor de impunere emise de
organele Ministerului Finantelor Publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat
ca a sustinut initial neconstitutionalitatea unor dispozitii din ordonantele
Guvernului nr. 3/1992, nr. 26/1995, nr. 17/2000 si nr. 11/1996, dispozitii
invocate de organele finantelor publice ca temei legal al stabilirii obligatiei
de plata a creantelor bugetare, inclusiv a majorarilor si penalitatilor de
intarziere. Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor primelor trei
ordonante a fost respinsa de instanta judecatoreasca ca fiind inadmisibila in
conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
intrucat nu mai erau in vigoare. In consecinta, acelasi autor a ridicat si
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, aratand ca, in cazul constatarii
neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, se deschide calea controlului
de constitutionalitate si a actelor normative iesite intre timp din vigoare si
se previne respingerea ca fiind inadmisibila a exceptiei vizand
neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 care, de
asemenea, va iesi, probabil, din vigoare pana la data solutionarii exceptiei.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 13 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, care prevad obligatia platii de majorari si penalitati
pentru neachitarea la termen a creantelor bugetare, precum si imputernicirea
Guvernului de a stabili, prin hotarare, cota majorarilor si a penalitatilor de
intarziere sunt contrare prevederilor art. 53, 134 si 135 din Constitutie.
In ceea ce priveste art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii sunt contrare prevederilor art.
15 alin. (1), art. 51 si ale art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor
ale art. 1 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata. Prin
conditionarea admisibilitatii exceptiei de neconstitutionalitate de existenta
in vigoare a dispozitiilor legale criticate, "Curtii Constitutionale ii
este luat dreptul de a controla constitutional o lege care este abrogata la
data controlului constitutional, care continua sa produca efecte prin prisma
faptului ca actul juridic incheiat de parti este analizat de catre instanta
judecatoreasca, prin prisma legii in vigoare la data cand respectivul act
juridic a fost incheiat". In aceasta situatie instanta judecatoreasca are
doua posibilitati, deopotriva neconstitutionale: fie aplica legea abrogata,
desi este contrara Constitutiei, fie exercita ea insasi controlul de
constitutionalitate.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 13 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 este nefondata, deoarece "stabilirea de
majorari de intarziere pentru neachitarea la termen a obligatiilor bugetare nu
intra in sfera sistemului legal de impunere, ci in cea a raspunderii juridice
pentru neindeplinirea indatoririlor prevazute de lege, pe de o parte, si nu
este incompatibila cu economia de piata sau cu libertatea comertului, pe de
alta parte". De asemenea, considera neintemeiata si sustinerea
neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, avand in vedere ca "prin aceste prevederi se evita
supraincarcarea Curtii Constitutionale, mai mult, se impiedica sesizarea
abuziva a Curtii in scopul tergiversarii nejustificate a proceselor".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul a comunicat punctul sau de vedere numai cu privire la dispozitiile
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, considerand ca, in
aceasta privinta, exceptia este inadmisibila, intrucat solutionarea cauzei nu
depinde de textul de lege criticat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii legale:
a) Dispozitiile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari prin Legea nr.
108/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17
octombrie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii referitoare
la majorari si penalitati aplicate pentru neachitarea la termen a obligatiilor
bugetare, precum si la stabilirea cotei majorarilor si a penalitatilor prin
hotarare a Guvernului.
Cu privire la Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Curtea constata ca aceasta
a fost expres abrogata, incepand cu data de 1 ianuarie 2003, prin art. 170
alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
644 din 30 august 2002, insa solutia legislativa criticata de autorul exceptiei
a fost preluata in noua reglementare. La randul sau, Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 79 din 12 martie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 26 martie
2003. In actuala redactare, textele criticate au urmatorul continut:
- Art. 12: "Pentru neachitarea la termenul scadent a obligatiilor
bugetare debitorii datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. Dobanzile si
penalitatile de intarziere datorate sunt cheltuieli nedeductibile la calculul
profitului impozabil.";
- Art. 16: "(1) Nivelul dobanzii se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelat cu nivelul
dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, o data pe an, in luna
decembrie pentru anul urmator sau in cursul anului, daca aceasta se modifica cu
peste 5 puncte procentuale.
(2) Cota penalitatilor de intarziere se poate modifica anual prin legea
bugetului de stat."
b) Dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, conform carora "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei". Din aceste dispozitii legale autorul exceptiei
sustine neconstitutionalitatea sintagmei "in vigoare".
Conform sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile art. 13 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, preluate in art. 12 si 16 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002, sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 53
referitoare la contributiile financiare, art. 134 privind economia si art. 135
privind proprietatea, iar dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (1)
referitoare la drepturile, libertatile si obligatiile cetatenilor consacrate
prin Constitutie si prin alte legi, art. 54 privind respectarea Constitutiei si
a legilor si art. 144 lit. c) privind atributia Curtii Constitutionale de a se pronunta
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor
judecatoresti.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine
urmatoarele:
I. Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 12 si 16 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, Curtea constata ca art. 53 din Constitutie
prevede indatorirea fundamentala de a contribui, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice, cu conditia asigurarii asezarii juste a sarcinilor
fiscale. Potrivit art. 138 alin. (1) din Legea fundamentala, "Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".
Obligatia platii impozitelor si a taxelor, stabilite prin lege, nu
contravine principiilor economiei de piata si nu este de natura sa lezeze
ocrotirea proprietatii.
In conditiile economiei de piata, stabilirea de dobanzi in cazul
neindeplinirii la termenul scadent a obligatiei de plata reprezinta o masura
justificata si necesara pentru a preveni prejudicierea creditorului, iar
penalitatile de intarziere apar ca o sanctiune pentru neindeplinirea unor
obligatii legale.
Nivelul dobanzilor datorate nu poate fi stabilit ca un procent imuabil, ci
acesta se schimba periodic, in raport cu evolutia economiei si cu schimbarile
intervenite pe piata financiara. Imputernicirea Guvernului de a corela, prin
hotarare, nivelul dobanzilor cu cele de referinta stabilite de Banca Nationala
a Romaniei se justifica prin eliminarea necesitatii modificarii frecvente a
legii in aceasta privinta. Dimensionarea sanctiunii, constand in penalitatile
de intarziere, trebuie revizuita periodic in raport cu gravitatea consecintelor
neachitarii la termen a obligatiilor bugetare, iar aceasta activitate este de
competenta legiuitorului, care poate modifica anual cota penalitatilor de
intarziere prin legea bugetului.
II. In ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, respingerea, ca fiind inadmisibila, a unei exceptii de
neconstitutionalitate de catre instanta judecatoreasca in fata careia s-a
ridicat aceasta este justificata in situatiile in care dispozitiile legale
vizate nu sunt incidente in cauza sau cand exista vreunul dintre celelalte
motive de inadmisibilitate prevazute la alin. (1), (2) si (3) ale art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata.
Instituirea, prin alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
a inadmisibilitatii unei exceptii de neconstitutionalitate pe motivul ca
dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare nu contravine nici unei
dispozitii constitutionale si nu este de natura sa conduca la ideea ca prin
aceasta instanta care judeca fondul se substituie Curtii Constitutionale, sub
acoperirea unei dispozitii legale. Dispozitiile alin. (1), (2) si (3) ale art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt norme de procedura pe care instanta
care a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate este obligata sa le
aplice, in vederea selectarii doar a acelor exceptii care, potrivit legii, pot
face obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala, unica autoritate de jurisdictie constitutionala.
Aceasta procedura nu face insa posibila respingerea sau admiterea exceptiei
de neconstitutionalitate de catre instanta judecatoreasca, ci doar pronuntarea,
in situatiile date, asupra oportunitatii sesizarii Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi in privinta art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 si 16
din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare si
a dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Petroconstruct" - S.A. din Arad in Dosarul nr.
3.522/2002 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu