DECIZIE Nr. 21 din 27 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(1) si (5) si art. 24 alin. (7) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 9 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (1) si (5) si art. 24 alin. (7) si (8) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Gheorghe
Barbul in Dosarul nr. 1.872/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, invocand jurisprudenta Curtii in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.872/2002,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a art. 21 alin. (1) si (5) si art. 24 alin.
(7) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Gheorghe Barbul.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 21 din Legea nr. 10/2001 contravin principiului liberului acces la
justitie, precum si art. 125 din Constitutie, intrucat "sanctiunea
prevazuta de lege in cazul nerespectarii termenului de depunere al notificarii
este pierderea dreptului de a solicita masuri reparatorii in natura sau prin
echivalent". In ce priveste art. 24 alin. (7) si (8), se sustine ca acesta
contravine art. 41 alin. (1) si (2) si art. 135 din Legea fundamentala,
intrucat impiedica restituirea in natura catre adevaratul proprietar a bunului
preluat abuziv de catre stat. Autorul exceptiei mai sustine ca textele
criticate contravin si art. 20 din Constitutie, cu referire la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si la Primul
protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Curtea Suprema de Justitie considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este intemeiata, aratand ca textele criticate contravin prevederilor art. 21 si
41 din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca instituirea termenului de
decadere nu constituie o incalcare a liberului acces la justitie, ci,
dimpotriva, o afirmare a acestuia, care rezulta si din intreaga reglementare a
legii. Legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili regulile de desfasurare
a procesului in fata instantelor judecatoresti, inclusiv stabilirea unor
termene in care sa poata fi exercitate anumite drepturi, fara ca in acest fel
sa se ingradeasca accesul liber la justitie. Se arata ca, in lipsa unor termene
care sa limiteze in timp procedurile prevazute de Legea nr. 10/2001 sau a
sanctiunii nerespectarii lor, s-ar fi ajuns la o stare de insecuritate a
circuitului civil, nerespectarea termenelor prevazute de lege putand fi
imputata numai lipsei de diligenta a titularului dreptului. De altfel, aceste
termene au fost prelungite succesiv prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
109/2001 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001.
In fine, arata ca textele criticate nu contravin prevederilor art. 41 din
Constitutie, atata vreme cat obiectul litigiului il constituie chiar
constatarea existentei sau inexistentei acestui drept, textul constitutional
avand in vedere dreptul de proprietate definitiv stabilit.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, arata ca reglementarea
obligativitatii depunerii notificarii in termen de 6 luni de la data intrarii
in vigoare a legii, precum si instituirea unei proceduri
administrativ-jurisdictionale prealabile sesizarii instantei de judecata nu
incalca art. 21 din Constitutie, atat timp cat decizia organului administrativ
de jurisdictie poate fi atacata la instanta judecatoreasca.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24
alin. (7) si (8) din Legea nr. 10/2001, arata ca aceasta este neintemeiata,
deoarece dreptul fostului proprietar de a i se restitui imobilul se naste in
viitor, fiind in conformitate cu dispozitiile art. 41 alin. (1) din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
21 alin. (1) si (5) si art. 24 alin. (7) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, a caror redactare este urmatoarea:
- Art. 21: "(1) Persoana indreptatita va notifica in termen de 6 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentei legi persoana juridica detinatoare,
solicitand restituirea in natura a imobilului. In cazul in care sunt solicitate
mai multe imobile, se va face cate o notificare pentru fiecare imobil. (...)
(5) Nerespectarea termenului de 6 luni prevazut pentru trimiterea
notificarii atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri
reparatorii in natura sau prin echivalent.";
- Art. 24 alin. (7) si (8): "(7) Daca oferta este refuzata potrivit
alin. (3), persoana indreptatita poate ataca in justitie decizia prevazuta la
alin. (1) in termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia.
(8) Competenta de solutionare revine sectiei civile a tribunalului in a
carui circumscriptie teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare. Hotararea
tribunalului este supusa cailor legale de atac."
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei sunt cele ale art.
21, art. 41 alin. (1) si (2), art. 125 si 135 din Constitutia Romaniei, care,
ulterior sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au numerotarea
si continutul urmator:
- Art. 21.: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate
privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei
la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este
parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica,
precum si prin mostenire legala.";
- Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie
si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul exclusiv
al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Legii nr. 10/2001 au instituit o procedura administrativa
sui-generis avand ca obiect restituirea in natura a imobilelor preluate in mod
abuziv, cu sau fara titlu valabil, de catre stat sau de catre alte persoane
juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, indiferent de destinatia
lor, detinute la data intrarii in vigoare de persoanele juridice prevazute la
art. 20 alin. (1).
Declansarea procedurii are loc pe calea unei notificari adresate de catre
persoana indreptatita persoanei juridice detinatoare.
Pentru evitarea perpetuarii starii de incertitudine in ceea ce priveste
situatia juridica a unor asemenea imobile, Legea nr. 10/2001 a instituit un
termen de 6 luni de la data intrarii sale in vigoare, in interiorul caruia
trebuie trimisa notificarea, termen prelungit in doua randuri cu cate trei
luni. Sanctiunea nerespectarii sale consta in pierderea dreptului de a solicita
in justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent.
In jurisprudenta sa, Curtea a statuat ca in cazul in care imobilul a fost
preluat de stat cu titlu, prin efectul unei asemenea preluari proprietarul
initial al imobilului a pierdut titlul de proprietate in favoarea statului,
care, in aceasta calitate, este indreptatit sa exercite toate prerogativele
dreptului sau asupra bunului. Altfel spus, titularul initial al dreptului de
proprietate, nemaiavand calitatea de proprietar la data notificarii persoanei
juridice detinatoare, ci doar posibilitatea de a obtine reconstituirea
acestuia, nu are cum sa invoce incalcarea - pe calea reglementarii care
sanctioneaza nerespectarea termenului de trimitere a notificarii - unui drept
pe care nu-l mai are.
In ceea ce priveste imobilele preluate fara un titlu valabil de catre stat,
potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, persoanele care au fost deposedate
de aceste imobile si-au pastrat calitatea de proprietari de la data preluarii.
Insa nici in asemenea situatii nu exista temeiuri care sa justifice calificarea
reglementarii in cauza ca fiind neconstitutionala, deoarece potrivit art. 44
alin. (1) teza a doua din Constitutie, "continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege".
Sub acest aspect, Curtea constata ca prin reglementarea dedusa controlului
legiuitorul nu a facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si
potrivit competentei sale constitutionale.
Recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de a declansa
procedura de recuperare a imobilelor preluate abuziv de catre stat ar fi fost
de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica in domeniul
proprietatii imobiliare, admisibil pe termen scurt, in considerarea finalitatii
reparatorii urmarite, dar intolerabil, intr-un stat de drept, o perioada
indelungata sau nelimitata.
Intrucat imprescriptibilitatea, chiar daca este consacrata cu titlu de
principiu in legislatia noastra, nu tine de esenta dreptului de proprietate
imobiliara si, ca atare, nu este consacrata de Constitutie, legiuitorul poate,
in considerarea unor ratiuni majore, sa deroge de la acest principiu, asa cum a
procedat prin normele supuse controlului de constitutionalitate.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 21 alin. (5) din
Legea nr. 10/2001, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 344 din 18 septembrie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 776 din 5 mai
2003, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Atat solutia, cat si considerentele acestei decizii sunt valabile si in
cauza prezenta, neexistand temeiuri pentru reconsiderarea jurisprudentei Curtii
in aceasta materie.
Curtea constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 24 din
Legea nr. 10/2001 s-a pronuntat prin Decizia nr. 43 din 7 februarie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie
2001, statuand ca aceste dispozitii legale nu contin nici o prevedere expresa
care sa vina in contradictie cu prevederile art. 135 din Constitutie. Prin
aceeasi decizie Curtea a mai statuat ca aceste dispozitii din lege nu vor putea
fi aplicate decat in concordanta cu prevederile art. 135 si ale art. 41 alin.
(1) si (2) din Constitutie, precum si cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.
Considerentele si solutia din aceasta decizie sunt valabile si in cauza
prezenta, neexistand temeiuri pentru a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii in materie.
Si, in sfarsit, cu privire la critica referitoare la liberul acces la justitie,
Curtea retine ca instituirea unui termen de decadere nu este de natura sa
impiedice liberul acces la justitie. Prin Decizia nr. 1/1994 Curtea
Constitutionala a statuat ca liberul acces la justitie presupune accesul la
mijloacele procedurale prin care se infaptuieste actul de justitie. S-a
considerat ca legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili regulile de
desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti, solutie ce rezulta
din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". In
considerentele aceleiasi decizii se retine ca pentru situatii deosebite
legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura, precum si modalitati de
exercitare a drepturilor procesuale, astfel incat liberul acces la justitie sa
nu fie afectat.
Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat
intr-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor
exigente, intre care si stabilirea unor termene, dupa a caror expirare
valorificarea respectivului drept nu mai este posibila.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(1) si (5) si art. 24 alin. (7) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, exceptie ridicata de Gheorghe Barbul in Dosarul nr. 1.872/2002
al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu