DECIZIE Nr. 208 din 15 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 11 iunie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Marin Frunza in dosarele nr. 1.066/C/2002 si nr. 1.067/C/2002 ale Curtii de
Apel Galati - Sectia civila.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 5C/2003 la
Dosarul nr. 541C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate in cele doua dosare, precum si autorul exceptiei
sunt identice.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile
conexarii. In consecinta, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila si
al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea dispune conexarea
dosarelor anterior mentionate, pentru o mai buna administrare a justitiei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, sustinand ca textul de lege criticat nu contravine accesului
liber la justitie si nici dreptului la aparare, intrucat procedura reglementata
nefiind una contencioasa, incheierea cu privire la cererea de asistenta nu are
autoritate de lucru judecat, astfel incat poate fi reiterata oricand apar
dovezi noi, de natura a justifica luarea unei asemenea masuri. Prin urmare,
neprevederea unei cai de atac nu incalca drepturile constitutionale invocate de
autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 3 octombrie 2002, pronuntate in dosarele nr.
1.066/C/2002 si nr. 1.067/C/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia civila a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Marin Frunza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat contravine prevederilor art. 1 alin. (3), art. 15, 16, 20, 21, 24
si 51 din Constitutie, intrucat aceste drepturi si principii nu mai sunt
garantate in situatia in care incheierea cu privire la cererea de asistenta sau
prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate nu este supusa nici unei
cai de atac.
Curtea de Apel Galati - Sectia civila apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat cererea de asistenta judiciara poate fi incuviintata
oricand, in cursul judecatii, pe baza dovezilor prezentate, astfel incat
neprevederea unei cai de atac impotriva incheierii date cu privire la cererea
de asistenta judiciara nu incalca drepturile si libertatile consacrate de
Constitutie sau de tratatele la care Romania este parte.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca procedura reglementata de art. 78 alin. 3 din Codul
de procedura civila nu are caracter contencios, intrucat nu presupune dezbateri
contradictorii, si reprezinta o procedura simpla, operativa, de care pot
beneficia toate partile interesate, in fata oricarei instante judecatoresti.
Aceasta procedura constituie expresia aplicarii dispozitiilor constitutionale
prevazute in art. 125 alin. (3) si art. 128 din Constitutie. Se arata ca
reglementarea criticata nu reprezinta o incalcare a principiilor referitoare la
elementele definitorii ale statului de drept si nici nu afecteaza transpunerea
in practica a dispozitiilor constitutionale privind drepturile, libertatile si
indatoririle fundamentale ale cetatenilor, ci aduce garantii suplimentare in
sprijinul exercitarii, cu buna-credinta, a drepturilor si obligatiilor procesuale
ale partilor, asigurand accesul liber la justitie.
Pe de alta parte, incheierea pronuntata in aceasta materie nu are
autoritate de lucru judecat, existand oricand posibilitatea reiterarii cererii
de asistenta judiciara, insotita de dovezile corespunzatoare. Asa fiind,
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului arata ca incheierea cu privire la cererea de asistenta
sau prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate este o incheiere
premergatoare hotararii judecatoresti si reprezinta o exceptie de la regula
instituita de art. 282 alin. 2 si 3 si art. 299 din Codul de procedura civila,
potrivit careia incheierile premergatoare pot fi atacate cu apel si recurs o
data cu fondul, intrucat nu poate fi supusa nici unei cai de atac.
Reglementarea adoptata este de competenta exclusiva a organului legislativ,
abilitat prin Constitutie sa stabileasca regulile de desfasurare a procesului
in fata instantelor judecatoresti si, implicit, exceptiile de la aceste reguli.
Pe de alta parte, chiar daca cererea de asistenta judiciara nu a fost
incuviintata, petentul are dreptul de a adresa oricand, in cursul judecatii, o
alta cerere, in functie de starea materiala a sa ori a familiei sale. Prin
urmare, textul de lege criticat nu incalca prevederile constitutionale invocate
de autorul exceptiei si nu contravine drepturilor garantate de Constitutie si
nici dreptului persoanei la judecarea in mod echitabil, public si intr-un
termen rezonabil a cauzei sale de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila. Textul de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 78 alin. 3: "Incheierea cu privire la cererea de asistenta sau
prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate nu este supusa nici unei
cai de atac."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 15 alin. (1): "Cetatenii beneficiaza de drepturile si de
libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile
prevazute de acestea.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea considera ca nu pot fi
retinute sustinerile potrivit carora textul de lege criticat ar contraveni
prevederilor art. 15 alin. (1) care reglementeaza principiul universalitatii
drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale, ale art. 16 alin. (1)
privind egalitatea in drepturi si nici celor ale art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, de asemenea
aplicabile potrivit dispozitiilor prevazute de art. 20 din Constitutie. Acest
ultim text are urmatorul continut: "Toate persoanele sunt egale in fata
legii si au, fara discriminare, dreptul la o ocrotire egala din partea legii.
In aceasta privinta legea trebuie sa interzica orice discriminare si sa
garanteze tuturor persoanelor o ocrotire egala si eficace contra oricarei
discriminari, in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica
sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau
intemeiata pe orice alta imprejurare."
Procedand la examinarea comparativa a textelor mentionate, Curtea constata
ca textul de lege dedus controlului nu incalca principiul constitutional al
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat nu
face nici o diferentiere intre partile aflate in proces. Imprejurarea ca in
aceasta materie s-a prevazut, prin derogare de la dreptul comun, ca incheierile
prin care s-a respins cererea de asistenta judiciara sau s-a revenit asupra
asistentei incuviintate nu sunt supuse nici unei cai de atac nu justifica o
asemenea critica, regimul juridic diferit fiind determinat de specificul
domeniului reglementat. Sub acest aspect, Curtea Constitutionala a retinut in
mod constant, in jurisprudenta sa, in concordanta cu practica jurisdictionala a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, numai similitudinea de situatii impunand un tratament juridic
similar, situatiile diferite facand necesar un tratament juridic diferit.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
incalcarea art. 21 din Constitutie, Curtea face trimitere la Decizia Plenului
nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994, prin care s-a statuat ca semnificatia art. 21
alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia accesul la justitie nu poate fi
ingradit prin lege, este aceea ca nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor
procesuale nici o categorie sau grup social. Insa legiuitorul poate institui,
in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum
si modalitati particulare de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat
accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate
structurile judecatoresti si la toate caile de atac. De aceea, Curtea
Constitutionala considera ca instituirea unor reguli speciale privind
exercitarea cailor de atac nu contravine, asa cum sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederilor constitutionale cuprinse in art. 21 privind
accesul liber la justitie, atat timp cat, potrivit celor prevazute de art. 75
alin. 2 din Codul de procedura civila, partilor interesate le este asigurata
posibilitatea de a reitera cererea de asistenta judiciara in fata aceleiasi
instante, in masura in care au intervenit elemente noi de natura a impune si
justifica admiterea unei asemenea cereri.
Curtea considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 24 din
Constitutie, intrucat, chiar daca dreptul la asistenta judiciara da expresie
dreptului la aparare, intre acestea nu exista o deplina si totala suprapunere,
concluzie ce rezulta din prevederile art. 24 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora, in tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate
de avocat, ales sau numit din oficiu.
Dreptul la aparare, ca drept fundamental prevazut si garantat de
Constitutie, are un continut complex caruia i se subsumeaza posibilitatea
recunoscuta persoanei, parte intr-un proces, de a-si sustine si dovedi
argumentele, in cadrul si cu respectarea normelor procesuale aplicabile, precum
si posibilitatea de a apela in acest scop la asistenta judiciara calificata,
angajand un avocat al carui onorariu urmeaza sa il suporte.
Potrivit dispozitiilor legale criticate, este indreptatita sa solicite
asistenta judiciara, respectiv numirea unui avocat din oficiu, persoana care se
gaseste intr-o imposibilitate vadita de a face fata cheltuielilor unei
judecati, cu riscul de a primejdui propria intretinere sau a familiei sale.
Incuviintarea sau mentinerea incuviintarii unei atare cereri de catre
instanta este subsecventa dovedirii starii materiale precare a solicitantului.
Astfel, potrivit art. 77 si art. 78 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila,
admiterea cererii este conditionata de prezentarea unor dovezi scrise cu
privire la veniturile si sarcinile partii interesate, a unor informatii de la
autoritatile locale, partea potrivnica avand posibilitatea de a dovedi starea
materiala reala a solicitantului. Prin urmare, intrucat hotararea instantei se
raporteaza la o anumita situatie de fapt, anume lipsa de posibilitati
materiale, care poate fi doar temporara sau conjuncturala, sau poate fi
determinata de insuficienta probatoriului administrat in sustinerea cererii,
legiuitorul nu a conferit incheierii autoritate de lucru judecat, oferind
astfel solicitantului posibilitatea de a reitera cererea, proband aparitia,
existenta sau persistenta starii de nevoie.
Recunoasterea unor asemenea prerogative pentru partile interesate, prin
textul de lege criticat, anihileaza practic riscul aparitiei situatiilor in
care respingerea cererii de asistenta judiciara sau revenirea asupra
incuviintarii acesteia sa antreneze o incalcare a dreptului constitutional la
aparare, chiar daca incheierea prin care s-a dispus o asemenea masura nu este
supusa nici unei cai de atac. Sub acest aspect, optiunea legiuitorului este
impusa de exigenta solutionarii cu celeritate a procesului dedus judecatii.
Altfel, a recunoaste solicitantului dreptul de a ataca la instanta ierarhic
superioara respectivele incheieri ar insemna a oferi cale libera abuzului de
drept procesual, cu consecinta prelungirii sine die a proceselor aflate pe
rolul instantelor de judecata.
Curtea constata ca nici critica potrivit careia prin textul de lege
criticat s-ar aduce atingere principiului suprematiei Constitutiei si al
respectarii legilor nu este intemeiata, in masura in care, cu privire la
acesta, nu se poate retine in mod temeinic, asa cum s-a aratat, ca ar
contraveni unor texte sau principii constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Marin Frunza in dosarele
nr. 1.066/C/2002 si nr. 1.067/C/2002 ale Curtii de Apel Galati - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu