Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 207 din  9 iulie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 806 din  6 noiembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. in Dosarul nr. 1.589/2002 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea respingand exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii prin Decizia nr. 78/2002. In ceea ce priveste dispozitiile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, se arata ca acestea nu incalca prevederile constitutionale referitoare la accesul liber la justitie, deoarece debitorul are posibilitatea de a introduce cale de atac impotriva deciziilor organelor administrative la instantele judecatoresti.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.589/2002, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii la executare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 si 21 din Constitutie, deoarece "pe calea contestatiei la executare nu mai pot fi formulate aparari de fond impotriva titlului executoriu - act administrativ - ceea ce goleste de continut textul legal din Codul de procedura civila". In acest fel, considera autorul exceptiei, se incalca principiul dublului grad de jurisdictie, instituindu-se o procedura speciala care prevede atacarea titlului executoriu la o alta instanta decat cea de executare. Se arata ca instanta care ar trebui sa solutioneze contestatia la executare este instanta civila, unde se pot formula aparari de fond impotriva titlului executoriu emis de alta instanta, si nu instanta de contencios administrativ.
    Instanta de judecata apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca accesul liber la justitie si nici principiul egalitatii in fata legii, intrucat textul atacat da posibilitatea partilor interesate sa formuleze contestatii la executare in fata instantelor judecatoresti.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu numai ca nu contravin Constitutiei, dar reprezinta expresia principiului inscris in art. 125 alin. (3), potrivit caruia "competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". In legatura cu dispozitiile art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, se apreciaza ca acestea nu aduc atingere liberului acces la justitie, ci, dimpotriva, stabilesc competenta instantei judecatoresti si procedura de solutionare a contestatiei formulate impotriva titlului executoriu.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996), cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001).
    Ca urmare a acestor modificari, dispozitiile criticate de autor ca fiind neconstitutionale au urmatorul continut:
    - Art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996: "Cei interesati pot face contestatie impotriva oricarei executari silite, fiecarui act de executare silita efectuat de organele de executare competente, precum si in cazul in care acest organ refuza sa indeplineasca un act de executare in conditiile legii.
    Contestatia poate fi facuta si impotriva titlului executoriu, in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu exista o procedura care sa prevada posibilitatea ca o instanta competenta sa se pronunte asupra acestuia.
    Contestatia se introduce la instanta judecatoreasca competenta potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila.";
    - Art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001: "(1) Contestatiile se solutioneaza prin decizie motivata, in termen de 30 de zile de la inregistrare.
    (2) Decizia se semneaza de directorul general al directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau de directorul general al directiei specializate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, dupa caz, sau de inlocuitorii acestora."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele prevederi constitutionale:
    - Art. 16:
    "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - Art. 21:
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    I. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, Curtea constata ca dispozitiile criticate din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 reglementeaza situatiile in care cei interesati pot face contestatie la instanta competenta impotriva oricarei executari silite in materia creantelor bugetare. Intre acestea este si contestatia prevazuta la alin. 2 al art. 76 din ordonanta, prin care se extinde sfera contestatiei la executarea silita a creantelor bugetare si cu privire la "titlul executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu exista o procedura care sa prevada posibilitatea ca instanta competenta sa se pronunte asupra acestuia". Asadar dispozitiile criticate nu incalca dreptul de acces liber la justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, ci, dimpotriva, il consolideaza prin aceea ca prevede posibilitatea pentru cei interesati de a formula contestatie la executarea silita a unei creante bugetare si in cazul in care titlul executoriu s-a constituit pe cale extrajudiciara. Autorul exceptiei critica aceste dispozitii si pe motiv ca ele ar contraveni prevederilor art. 16 din Constitutie, fara insa a indica in ce consta aceasta incalcare.
    Curtea constata ca in speta procesul aflat pe rol in fata instantei judecatoresti are ca parti o societate comerciala si un organ al administratiei publice. Prin art. 16 alin. (1) din Constitutie este prevazuta egalitatea intre cetateni, asadar intre persoane fizice. Ca urmare, referirea la acest text constitutional nu este pertinenta. De altfel, Curtea Constitutionala, prin mai multe decizii, a stabilit ca art. 16 alin. (1) garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu egalitatea persoanelor colective, a persoanelor juridice (de exemplu, Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996).
    Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 78 din 14 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 10 aprilie 2002, respingand exceptia.
    Atat considerentele, cat si solutia din aceasta decizie isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, neexistand elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.
    II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, argumentat pe incalcarea art. 21 din Constitutie, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza.
    Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 s-a instituit o procedura administrativ-jurisdictionala de solutionare a contestatiilor depuse de platitori cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare, prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice.
    Potrivit art. 12 din aceasta ordonanta, deciziile date de organele administrative de jurisdictie in cadrul acestei proceduri pot fi atacate la instantele judecatoresti, iar hotararile instantelor sunt supuse recursului. Avand in vedere aceste prevederi, Curtea constata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 nu impiedica accesul liber la justitie.
    In legatura cu legitimitatea constitutionala a procedurilor administrativ-jurisdictionale, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat, de principiu, ca instituirea unor astfel de proceduri nu contravine principiilor constitutionale.
    Existenta unei proceduri prealabile administrativ-jurisdictionale este acceptata si in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, jurisprudenta prin care, in legatura cu aplicarea art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, s-a subliniat ca "Ratiuni de flexibilitate si eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot justifica interventia anterioara a unor organe administrative sau profesionale [...] ce nu satisfac sub fiecare aspect in parte exigentele mentionatelor prevederi; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia juridica a mai multor state membre ale Consiliului Europei" (cazul "Le Compte, Van Leuven si De Meyere contra Belgiei", 1981).
    Avand in vedere cele statuate prin Decizia Plenului nr. 1/1994, precum si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, Curtea Constitutionala retine ca instituirea prin lege a unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este, eo ipso, neconstitutionala.

    Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. in Dosarul nr. 1.589/2002 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iulie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 207/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 207 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 207/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu