Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 203 din 26 iunie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 621 din  2 octombrie 2001


SmartCity3


    Nicolae Popa       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Gabriela Ghita     - procuror
    Marioara Prodan    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata, exceptie ridicata de Iosif Conta, Ioana Vlasiu si Maria Anton in Dosarul nr. 10.817/1999 al Judecatoriei Pitesti, judetul Arges.
    La apelul nominal se prezinta Smaranda Parca asistata de avocat Nicolae Teodorescu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca aceasta a fost ridicata doar pentru tergiversarea cauzei, autorii exceptiei neprezentandu-se in fata Curtii pentru a argumenta neconstitutionalitatea textelor de lege criticate. Se mai arata ca nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul de drept, ale art. 16 referitoare la egalitatea in drepturi si nici cele ale art. 138 alin. (1) referitoare la impozite si taxe.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorii exceptiei. Se mai arata ca jurisprudenta Curtii Constitutionale, in deplin acord cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, a stabilit ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, fiind permise tratamente juridice diferite pentru situatii deosebite. De asemenea, considera ca nu este incalcat nici art. 138 alin. (1) din Constitutie, referitor la impozite si taxe, deoarece acestea se stabilesc numai prin lege, cerinta constitutionala indeplinita in speta, intrucat scutirea de plata taxelor judiciare de timbru s-a dispus prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998. In final se considera ca prevederile art. 49 din Constitutie nu au incidenta in cauza, deoarece textele de lege criticate nu se refera la nici un drept fundamental, astfel incat nu se pune problema vreunei restrangeri a exercitiului unui asemenea drept.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 10.817/1999, Judecatoria Pitesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata, exceptie ridicata de Iosif Conta, Ioana Vlasiu si Maria Anton.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la principiul statului de drept si la cel al dreptatii, ale art. 16 referitoare la egalitatea in drepturi, ale art. 49 referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi si al unor libertati si pe cele ale art. 138 alin. (1) referitoare la impozite si taxe.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca aceasta este neintemeiata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, modificata si completata, nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Se mai considera ca "principiul egalitatii presupune ca tratamentul juridic sa fie identic pentru situatii identice, un regim diferit putand sa fie aplicat pentru categorii de persoane aflate in situatii diferite". In acest sens se face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume la Decizia Curtii Constitutionale nr. 21 din 18 ianuarie 2001 si la Decizia Curtii Constitutionale nr. 22 din 8 februarie 2000. Se mai arata ca prevederile art. 138 alin. (1) din Constitutie, referitoare la impozite si taxe, nu sunt incalcate, intrucat stabilirea, prin lege, a impozitelor si taxelor nu exclude posibilitatea instituirii unor scutiri (exceptari) de la plata acestora. In final se considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 49 alin. (2) din Constitutie, intrucat "Neexistand o restrangere a unui drept, nu poate fi vorba, in consecinta, nici de proportionalitate".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 11 din 29 ianuarie 1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 112 din 5 iunie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998, dispozitii care au urmatorul continut: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
    r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia au invocat urmatoarele prevederi constitutionale:
    Art. 1 alin. (3)
    "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    Art. 16 alin. (1)
    "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    Art. 49
    "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    Art. 138 alin. (1)
    "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
    Potrivit art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata, sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente. Curtea retine ca aceste dispozitii legale nu pot fi considerate contrare prevederilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, care statueaza ca "Romania este stat de drept", iar "dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme", care "sunt garantate", deoarece tocmai rolul preeminent al legii in guvernarea tarii este de esenta statului de drept. Totodata Curtea observa ca scutirea de plata taxei judiciare de timbru a fostilor proprietari sau a succesorilor acestora pentru actiunile avand ca obiect restituirea imobilelor preluate de stat, in perioada mentionata in textul de lege criticat, nu numai ca nu reprezinta o "nedreptate", ci, dimpotriva, constituie o masura prin care se faciliteaza accesul la justitie al acestei categorii de proprietari (nedreptatiti prin cunoscutele incalcari ale dreptului de proprietate savarsite de stat in perioada amintita), masura care are ca finalitate tocmai garantarea "dreptatii" ca "valoare suprema in stat" si, prin urmare, aplicarea textului constitutional pretins a fi incalcat.
    Curtea constata, de asemenea, ca textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor art. 138 alin. (1) din Constitutie, deoarece stabilirea numai prin lege a impozitelor, taxelor, precum si a oricaror alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat, dispozitie constitutionala cuprinsa in acest text, nu este incalcata prin prevederea, in lege, a unor scutiri de plata a taxei judiciare de timbru. Stabilirea veniturilor bugetului de stat este de nivelul legii, iar nu de cel al Legii fundamentale. Prin urmare, legiuitorul, care este competent sa stabileasca impozite si taxe, are si latitudinea sa prevada scutiri in cazurile in care considera ca acestea sunt necesare si justificate.
    Referitor la critica de neconstitutionalitate vizand incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta este neintemeiata, deoarece textul de lege criticat, instituind scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri, nu face nici o diferentiere intre contribuabili. Pe de alta parte, asa cum Curtea Constitutionala a stabilit in mod constant in jurisprudenta sa, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, in cazul unor situatii diferite, un tratament diferit este posibil cand acesta se justifica in mod obiectiv si rational, asa cum este si in cazul dispozitiilor legale criticate.
    In ceea ce priveste incalcarea principiului proportionalitatii restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prevazut la art. 49 alin. (2) din Constitutie, Curtea constata ca acest principiu nu are incidenta in cauza, intrucat prin dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata, nu este restrans nici unul dintre drepturile fundamentale prevazute in titlul II din Constitutie si nici vreun alt drept.
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, modificata si completata, respingand exceptiile de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiate (de exemplu: Decizia nr. 22 din 8 februarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 452 din 13 septembrie 2000, Decizia nr. 21 din 18 ianuarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 martie 2001).
    Curtea retine ca atat solutiile pronuntate anterior, cat si considerentele care au stat la baza acestora isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata, exceptie ridicata de Iosif Conta, Ioana Vlasiu si Maria Anton in Dosarul nr. 10.817/1999 al Judecatoriei Pitesti, judetul Arges.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 iunie 2001.

        PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
           prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 203/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 203 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 203/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu