DECIZIE Nr.
201 din 4 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 3 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii
agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de
cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 211 din 2 aprilie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor
nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate
de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat,
excepţie ridicată de Florica Cătrună, Fănel Botea,
Claudiea Mihăilă, Constantin Mihalache şi Maria Stancu în
Dosarul nr. 6.359/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează
obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 5.351 D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
5.582D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate, ridicată de Dorina Carmen Popescu, Mariana
Gheniu, Steliana Dobrescu, Carol Puiu, Daniel George Caloian, Cristina
Mădălina Cone în Dosarul nr. 616/2/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Şi în acest dosar, la apelul nominal se
constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură
civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 5.582D/2009 la Dosarul nr. 5.351
D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public.
Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, actul normativ
contestat nemaifiind în vigoare la data examinării
constituţionalităţii sale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2009 şi 8 mai 2009,
pronunţate în dosarele nr. 6.359/2/2008 şi nr. 616/2/2009, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor
nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate
de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat. Excepţiile
au fost ridicate de funcţionari publici, angajaţi ai Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în cauze având ca obiect
obţinerea unor drepturi salariale.
In motivările excepţiilor de
neconstituţionalitate având un conţinut
similar, autorii susţin că ordonanţa de urgenţă
criticată „se prezintă ca un refuz al Guvernului de a aplica şi
executa în totalitate legea votată de Parlament şi promulgată de
Preşedintele României, abrogând discreţionar partea privind
majorările salariale ale funcţionarilor publici din Ministerul
Agriculturii care nu au beneficiat de majorările din 2006".
Arată că, „prin aceasta, se încalcă comportamentul
constituţional loial, comportament care rezultă din principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat". Or, în acest caz,
Guvernul a încercat „să se situeze într-o poziţie opusă şi
conflictuală cu Parlamentul". Totodată, susţin că
aceeaşi ordonanţă a fost emisă „prin încălcarea
dispoziţiilor constituţionale privind delegarea
legislativă". In acest sens, arată că delegarea
legislativă „nu implică dreptul executivului de a se opune
legislativului, de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict
constituţional". In fine, autorii arată că Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 contravine art. 115 alin. (6) din
Constituţie, întrucât afectează dreptul fundamental la salariu,
dreptul la muncă şi protecţia socială a acesteia şi dreptul
la un nivel de trai decent.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal opinează
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul
său de vedere transmis în Dosarul nr. 5.582D/2009, consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 nu poate face
obiectul controlului de constituţionalitate, nemaifiind în vigoare. In
susţinerea acestei opinii arată că, din aplicarea prevederilor
art. 62 alin. (2) şi (5) din Legea nr. 24/2000 privind normele de
tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, rezultă
că prin intermediul art. 37 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 74/2009 a fost abrogată inclusiv Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2008.
Avocatul Poporului apreciază,
în punctul său de vedere transmis în Dosarul nr. 5.582D/2009, că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 este
constituţională. In acest sens, precizează că
instituţia delegării legislative reprezintă o excepţie de
la monopolul Parlamentului în materie de legiferare, prevăzută chiar
de Legea fundamentală, iar urgenţa care a determinat adoptarea
actului normativ criticat este motivată în preambulul ordonanţei de
urgenţă.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2008 pentru abrogarea art. 32 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor
nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate
de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare
şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 12 mai 2008, aprobată
prin Legea nr. 51/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 224 din 7 aprilie 2009.
In opinia autorilor excepţiei, actul normativ
criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 1 alin. (4) şi (5) care consacră principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea
respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor,
art. 41 alin. (4) care prevede egalitatea femeilor şi a
bărbaţilor în ceea ce priveşte salariul cuvenit pentru
muncă egală, art. 61 alin. (1) care statuează că
Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării, art. 102 alin.
(1) privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) referitoare la informarea
Parlamentului de către Guvern şi celelalte organe ale
administraţiei publice şi art. 115 care reglementează
instituţia delegării legislative.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că, prin Decizia nr. 1.509 din 12 noiembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 23
decembrie 2009, a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra
ordonanţei de urgenţă ce formează obiectul prezentei
excepţii, prin prisma aceloraşi critici ca şi cele formulate în
cauza de faţă şi prin raportare la aceleaşi texte din Legea
fundamentală. Cu acel prilej, Curtea a constatat că, prin abrogarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006, excepţia de
neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă. Aceasta, deoarece
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2008, al cărei
unic scop a fost acela de a abroga art. 32 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006, a rămas fără obiect
de reglementare de vreme ce a fost abrogat în întregime însuşi actul
normativ din care făcea parte articolul abrogat, ceea ce echivalează
cu o abrogare implicită. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor
ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori
a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 32
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind
gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii
agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul
de stat, excepţie ridicată de Florica Cătrună, Fănel
Botea, Claudiea Mihăilă, Constantin Mihalache şi Maria Stancu în
Dosarul nr. 6.359/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi de Dorina Carmen
Popescu, Mariana Gheniu, Steliana Dobrescu, Carol Puiu, Daniel George Caloian,
Cristina Mădălina Cone în Dosarul nr. 616/2/2009 al aceleiaşi
instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 4 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu