DECIZIE Nr. 2 din 5 ianuarie 1995
in legatura cu constitutionalitatea Legii privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 5 din 13 ianuarie 1995

Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 28 decembrie 1994, de
catre 53 de deputati, respectiv domnii : Florian Ion Angelo, Barbu Pitigoi, Ion
Diaconescu, Gabriel Tepelea, Sergiu George Rizescu, Gavril Dejeu, Constantin Ionescu,
Gheorghe Cristea, Ion Dinu, Costel Paunescu, Emilian Bratu, Tudor Gavril Dunca,
Ion Cornita, Cornel Protopopescu, Valentin Vasilescu, Otto-Ernest Weber, Ion
Strachinaru, Smaranda Dobrescu, Ioan Sorin Marinescu, Doru Mihai Dobrescu,
Karoly Kerekes, Fracisc Baranyi, Matei Barna Elek, Zoltan Szilagyi, Ilie
Stefan, Teodor Moldovan, Paula Maria Ivanescu, Mihaita Postolache, Vasile
Nistor, Bogdan Marinescu, Vasile Lupu, Horia Radu Pascu, Valentin Argesanu,
Viorel Pavel, Sorin Victor Lepsa, Mihail Bucur, Vasile Gheorghe Victor Pop,
Mircea Ciumara, Ioan Muresan, George Stanca, Ion Hui, Cornel Sturza Popovici,
Aurelian Paul Alecu, Radu Livezeanu, Constantin Gheorghe Avramescu, Ion Guvau,
Viorel Lixandroiu, Constantin Berechet, Mihai Chiriac, Emil Boros, Georgica
Alexandrache, Alexandru Sassu, Dumitru Moinescu, asupra neconstitutionalitatii
Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, lege adoptata de
Senat la 20 decembrie 1994 si de Camera Deputatilor la 27 decembrie 1994.
Cei 53 deputati, autori ai sesizarii, cer ca Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante sa fie declarata ca neconstitutionala pentru
urmatoarele trei motive:
1. Abilitarea priveste si domenii care fac obiectul legilor organice.
Astfel, art. 1 lit. a) abiliteaza Guvernul de a reglementa plata de compensatii
pentru incalzire pe timpul iernii unor categorii de persoane cu venituri mici,
aceasta insemnind posibilitatea interventiei in domeniul protectiei sociale,
domeniu ce ar fi rezervat exclusiv legilor organice prin art. 72 alin. (3) din
Constitutie. Se incalca astfel art. 114 alin. (1) din Constitutie, care
interzice abilitarea in domenii care fac obiectul legilor organice. Tot pentru
aceste motive sunt criticate si dispozitiile din art. 1 lit. g) din lege privind
stabilirea regimului pesticidelor, fabricarea, comercializarea si utilizarea
produselor de uz fitosanitar, mai ales ca acest regim a constituit obiect de
reglementare printr-o lege organica si anume legea mediului. In aceasta
motivatie se include si art. 3 din lege.
2. Abilitarea se refera si la domenii care nu fac obiectul domeniului de
legiferare prevazut in sectiunea a 3-a din capitolul I al titlului III din
Constitutie. In acest sens, se arata ca art. 1 lit. b) si lit. f) din lege se
refera la reglementari de nivelul hotararilor Guvernului sau chiar al
deciziilor, contravenind astfel Constitutiei.
3. Legea de abilitare a fost adoptata cu majoritatea necesara pentru
adoptarea legilor ordinare, ignorindu-se faptul ca aceasta este o lege organica.
Caracterul de lege organica se apreciaza ca ar rezulta din art. 114 alin. (1)
din Constitutie, care limiteaza domeniul ordonantelor, precum si din art. 114
alin. (4), potrivit caruia Guvernul poate emite ordonante si fara existenta in
prealabil a unei abilitari.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea, care s-a facut cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art.
12 si art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului,
punctele lor de vedere in legatura cu sesizarea primita.
In punctele de vedere primite de la presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si de la Guvern, se considera ca Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante este pe deplin constitutionala, ea fiind
adoptata atat cu respectarea prevederilor de fond, cat si a celor de forma ale
legii fundamentale.
Astfel, in legatura cu primul motiv de neconstitutionalitate, se arata ca
art. 72 alin. (3) din Constitutie se refera la regimul general privind
raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala. Or, legea in speta
abiliteaza Guvernul de a reglementa doar un aspect particular, si anume
acordarea de compensatii banesti unor anumite categorii ale populatiei cu
venituri mici. La aceasta se adauga caracterul limitat in timp, spatiu si cu
privire la persoane, care exclude aceasta lege din categoria legilor organice.
Se arata, de asemenea, ca o lege de abilitare nu poate fi neconstitutionala
prin continutul ei, ci doar ordonantele emise in baza legii pot fi
neconstitutionale sau se pot abate de la prevederile Constitutiei.
Referitor la art. 1 lit. g) din lege (stabilirea regimului pesticidelor,
fabricarea, comercializarea si utilizarea produselor de uz fitosanitar), se
arata ca legea mediului a fost votata cu majoritatea ceruta pentru legile
organice, deoarece are si dispozitii de incriminare a unor fapte antisociale.
Dar protectia mediului se realizeaza in aplicarea dispozitiilor art. 33 din
Constitutie privitor la dreptul la ocrotirea sanatatii, in virtutea carora
masurile de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc
potrivit legii ordinare. De aceea prevederile art. 1 lit. g) sunt considerate a
fi in deplin acord cu Constitutia.
Cu privire la cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, se arata ca
in sectiunea a 3-a din capitolul I al titlului III din Constitutie nu exista
nici o limitare pentru Parlament de a interveni cu reglementari juridice
primare in orice domeniu al relatiilor sociale. Mai mult, legiuitorul poate
interveni si acolo unde legea este incalcata sau rau inteleasa de administratia
publica, pentru a aduce actiunea acesteia la exigentele vointei legiuitorului.
De asemenea, Camera Deputatilor apreciaza ca, din moment ce legiuitorul a
reglementat competentele acesteia, el le poate si modifica sau poate chiar sa
se substituie acestora in masura in care le exercita potrivit vointei sale, dar
aceasta atributie poate fi delegata Guvernului in masura in care nu afecteaza
domeniul rezervat legii organice. In legatura cu acest aspect, Senatul
subliniaza ca Parlamentul nu se poate substitui de exemplu, Guvernului in
exercitarea functiei sale executive si nu poate sa emita acte cu caracter
executiv, dar el poate sa intervina pe calea unor legi chiar in problemele ce
privesc administratia publica. Chiar daca argumentele din punctele de vedere
difera partial, concluzia comuna este in sensul ca dispozitiile art. 1 lit. b)
si lit. f) din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante sunt
constitutionale si raspund si unui principiu de eficienta a actiunii statale.
Referitor la cel de-al treilea motiv de neconstitutionalitate se arata ca
in Constitutie legile organice sunt strict determinate si ele sunt de stricta
interpretare. Legile de abilitare nu sunt cuprinse in categoria legilor
organice si, ca atare adoptarea lor se supune regulilor prevazute la art. 74
alin. (2) din Constitutie.
In punctul sau de vedere Guvernul mai subliniaza ca opozitia a initiat pe
aceasta tema a patra contestatie, care se inscrie in atitudinea permanent
distructiva promovata de unele forte politice ale opozitiei parlamentare,
exprimind in acest fel dorinta impiedicarii Guvernului de a-si exercita
mandatul incredintat. In exprimare juridica, se arata in punctul de vedere al
Guvernului, aceasta conduce la ideea abuzului de drept si la incalcarea obligatiei
de exercitare cu buna-credinta a drepturilor constitutionale, prevazuta de art.
54 din Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere sesizarea grupului de deputati, punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, raportul
judecatorului-raportor precum si prevederile Constitutiei, retine urmatoarele:
Sesizarea grupului de 53 de deputati priveste Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante in intregime, mai ales prin cel de-al treilea
motiv de neconstitutionalitate invocat si, in special, cateva articole ale
sale, si anume art. 1 lit. a), lit. b) si lit. f), precum si art. 1 lit. g) in
coroborare cu art. 3.
Se cere Curtii Constitutionale sa se constate concordanta acestora cu dispozitiile
art. 72 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) din Constitutie.
In legatura cu primul motiv de neconstitutionalitate, se constata ca art. 1
lit. a) din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante se refera
la "acordarea de compensatii pentru incalzire pe timpul iernii unor
categorii de persoane cu venituri mici". Autorii sesizarii considera ca
aceasta activitate se inscrie in categoria protectie sociala, iar reglementarea
acesteia este de domeniul legii organice. Cat priveste art. 1 lit. g), el
priveste "stabilirea regimului pesticidelor fabricarea, comercializarea si
utilizarea produselor de uz fitosanitar".
Art. 72 alin. (1) din Constitutie stabileste ca Parlamentul poate adopta
trei categorii de legi, si anume: legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare. Cat priveste legile organice, art. 72 alin. (2) stabileste domeniile,
iar la lit. l) arata ca prin asemenea legi se reglementeaza "regimul
general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala".
Este deci evident ca folosirea termenului general circumscrie domeniul legilor
organice la principiile (regulile) comune, fundamentale, care privesc
raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala. Firesc, aspectele
partiale, particulare, eventual mai marunte, pot fi reglementate si prin legi
ordinare sau chiar prin acte normative inferioare acestora, in conformitate
insa cu acest regim general. Lectura art. 72 alin. (2) din Constitutie
evidentiaza ca in mai multe alineate se practica acest procedeu juridic, ca de
exemplu: regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii [lit. k)];
organizarea generala a invatamantului [lit. m)]; regimul general al cultelor
[lit. n)]. Ca atare, art. 1 lit. a) trebuie considerat ca fiind
constitutional. In legatura cu sustinerea din punctul de vedere potrivit caruia
reglementarea cu caracter limitat in timp, spatiu si cat priveste persoanele nu
poate face parte din categoria legilor organice. Curtea retine ca ea nu poate
fi luata in considerare deoarece caracterul de lege organica rezulta din
continutul reglementarilor, precum si din procedurile de adoptare sau,
eventual, din calificarea constitutionala. Timpul, spatiul si persoanele la
care se refera sunt o problema de aplicare a legii. De asemenea, nici
argumentul in sensul caruia "o lege de abilitare a Guvernului de a emite
ordonante nu poate fi neconstitutionala prin continutul ei, ci doar ordonantele
emise in baza legii pot fi neconstitutionale sau se pot abate de la prevederile
Constitutiei" nu poate fi retinut. O asemenea teza, daca ar fi acceptata,
ar prezenta un mare risc, si anume s-ar stabili inutilitatea controlului de
constitutionalitate asupra legilor de abilitare a Guvernului de a emite
ordonante. Evident ca nu aceasta este solutia ce rezulta din interpretarea
Constitutiei, fiind neindoielnic ca si o lege de abilitare poate fi
neconstitutionala prin continutul sau sau prin modul ei de adoptare. Este
adevarat ca Guvernul, el insasi, trebuie sa manifeste exigenta necesara in
adoptarea ordonantelor, dar aceasta este de fapt o a doua problema care nu o
absoarbe pe prima. Sub acest aspect, Curtea Constitutionala reaminteste ca
regulile privind acordarea de compensatii, cuprinse in deciziile sale
anterioare, sunt obligatorii.
Cat priveste art. 1 lit. g), Curtea retine ca solide argumentele cuprinse
in punctele de vedere, desi legea mediului este inca in faza de elaborare
parlamentara. Faptul ca legea mediului a fost adoptata de catre Camera cu
majoritatea ceruta legilor organice se datoreaza continutului sau complex (care
include si reglementari de domeniul legii organice). Acesta nu este un argument
in sensul caruia ar avea caracter organic oricare reglementare privitoare la
mediu. Corelatia art. 1 lit. g) cu art. 3 din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante este putin fortata, mai ales ca art. 3
stabileste o regula pentru Guvern in sensul de a respecta reglementarile sau
propunerile de legi, eventual rapoartele comisiilor parlamentare. De aceea si
art. 1 lit. g) urmeaza a fi considerat constitutional. Reglementarile sale
nefiind de nivelul legii organice, nu se incalca art. 114 alin. (1) din
Constitutie.
In legatura cu al doilea motiv de neconstitutionalitate care priveste
dispozitiile art. 1 lit. b) - decontari, dobanzi, alocarea de fonduri etc. -,
precum si cele de la lit. f) - stabilirea regimului formularelor tipizate din
domeniul financiar -, Constitutia stabilind trei categorii de legi, determina
totodata si domeniile de reglementare, dar numai pentru legile constitutionale
si legile organice. Cat priveste legile ordinare, Constitutia nu le rezerva un
anumit domeniu, ci lasa la aprecierea Parlamentului posibilitatea de
interventie. Ca atare, Parlamentul, in calitatea sa de unica autoritate
legiuitoare a tarii, are dreptul dar si obligatia de a determina, chiar el,
acele relatii sociale care, nefiind de domeniul legilor constitutionale sau
organice, trebuie reglementate prin lege ordinara. Acesta este sistemul
Constitutiei romane, iar cat priveste reglementarile ca atare, nimeni, in afara
de Parlament, nu poate face aceasta selectie valorica. Autoritatile
administrative pot emite acte normative, dar numai in executarea legilor,
emiterea de reglementari primare fiind de competenta Parlamentului. Ca atare,
dispozitiile art. 1 lit. b si lit. f) nu contravin Constitutiei. Curtea retine
ca argumentul Camerei Deputatilor in sensul caruia legiuitorul s-ar putea
substitui autoritatilor administrative nu poate fi primit, deoarece el vine in
conflict cu separatia/echilibrul puterilor si cu regulile constitutionale care
stabilesc atributiile autoritatilor publice.
In legatura cu cel de-al treilea motiv de neconstitutionalitate, sustinerea
in sensul careia Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante ar fi
o lege organica nu se sprijina nici pe litera, nici pe spiritul Constitutiei.
De aceea solicitarea de a fi declarata neconstitutionala pentru ca a fost
adoptata cu procedura legilor ordinare apare ca neintemeiata.
Faptul ca art. 114 alin. (1) din Constitutie limiteaza domeniul ordonantelor
nu poate conferi legii de abilitare caracterul legii organice. Prin acest
articol Constitutia urmareste impiedicarea Guvernului de a interveni in
domeniul rezervat legilor organice. Cat priveste art. 114 alin. (4) din
Constitutie, el face parte din categoria dispozitiilor constitutionale care
permit luarea de masuri operative in cazuri urgente, masuri care obligatoriu
trebuie apoi cunoscute de catre Parlament, pentru ca numai acesta decide in
ultima instanta.
Asa fiind, sustinerea in sensul careia legile de abilitare sunt legi
organice nu se poate sprijini pe art. 114 din Constitutie. De altfel, art. 114
alin. (5) arata ca aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege
si nu printr-o lege organica, regula ce ar fi fost obligatorie, pe principiul
simetriei juridice, daca prin Constitutie s-ar fi dat legilor de abilitare
caracterul de legi organice. Mai mult, potrivit Constitutiei, legi organice
sunt cele ce se emit in domeniile nominalizate prin art. 72 sau pentru
celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de legi
organice [art. 72 lit. r)]. Or, evident, art. 114 din Constitutie nu prevede un
atare lucru.
Desi obiectia de neconstitutionalitate urmeaza a fi inlaturata pentru
motivele de fond mentionate, Curtea Constitutionala constata, in acelasi timp,
ca buna-credinta a fost ridicata prin Constitutie la nivelul categoriilor
constitutionale, ea impunindu-se astfel tuturor subiectelor de drept si tuturor
raporturilor juridice, fara deosebire de natura lor. De aceea justitia si,
desigur, si justitia constitutionala este obligata s-o aiba in vedere in
judecarea oricaror procese. Curtea nu retine ca, in cauza de fata, obiectia de
neconstitutionalitate ar fi fost facuta cu rea-credinta.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, lege
adoptata de Senat la 20 decembrie 1994 si de Camera Deputatilor la 27 decembrie
1994, este constitutionala.
Prezenta decizie se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 5 ianuarie 1995 si la ea au participat :
Viorel Mihai Ciobanu, Miklos Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan
Muraru si Victor Dan Zlatescu, judecatori.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
acad. prof. dr. doc. Ion Filipescu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu