Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 195 din 12 aprilie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 479 din  7 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Aurelia Popa           - procuror
    Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de prefectul judetului Iasi in Dosarul nr. 9.569/2004 al Judecatoriei Iasi.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 29 martie 2005, in prezenta reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 12 aprilie 2005.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 29 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 9.569/2004, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de prefectul judetului Iasi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie. Se arata ca neacordarea de terenuri in compensare fostilor proprietari ale caror terenuri au fost preluate de stat creeaza o discriminare intre acestia din urma si proprietarii terenurilor preluate de fostele cooperative agricole de productie, care beneficiaza de o astfel de compensare, in conditiile art. 24 alin. (2) din Legea fondului funciar. Se mai sustine ca incalcarea principiului constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor se realizeaza si prin discriminarea creata intre fostii proprietari ai terenurilor preluate de stat, ce nu se restituie acestora deoarece sunt afectate de lucrari de interes public ("detalii de sistematizare"), pe de o parte, si fostii proprietari ai unor astfel de terenuri preluate de stat, care beneficiaza de restituirea in natura a acestora, pe de alta parte, intrucat sunt libere de orice constructii si neafectate de lucrari de investitii.
    De asemenea, este invocata si incalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, care statueaza asupra garantarii si ocrotirii proprietatii private in mod egal de lege, indiferent de titular, dat fiind ca fostii proprietari ai terenurilor din intravilan, terenuri ce sunt afectate de lucrari de investitii, nu beneficiaza de reconstituirea dreptului de proprietate asupra acestora, in conditiile in care legea nu prevede nici posibilitatea atribuirii de terenuri in compensare.
    Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca textul de lege criticat se refera, pe de o parte, la terenurile afectate de constructii sau detalii de sistematizare, de interes public local sau national, ce fac parte din proprietatea publica a statului si nu pot fi retrocedate. Pe de alta parte, textul de lege criticat are in vedere si terenurile fara constructii, ce nu sunt de uz sau de interes public si apartin proprietatii private a statului, astfel incat sunt supuse dispozitiilor de drept comun. Se mai arata ca terenurile la care face referire art. 36 alin. (5) din Legea nr. 18/1991 au un regim juridic diferit de cel reglementat de art. 24 alin. (2) din acelasi act normativ, deoarece "proprietatea cooperatista este distincta de proprietatea de stat".
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 16 din Constitutie, se arata ca, in sensul jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, infrangerea principiului egalitatii si nediscriminarii intervine atunci cand se aplica un tratament juridic diferentiat unor situatii egale, fara a exista o motivare obiectiva si rationala. Or, in speta, situatia fostilor proprietari ai terenurilor din intravilan, afectate de lucrari de investitii si care, prin natura lor, sunt de uz sau de interes public, este diferita de cea a fostilor proprietari ai terenurilor situate in intravilan, care au fost atribuite de catre cooperativele agricole de productie persoanelor indreptatite, pentru constructii de locuinte si anexe gospodaresti. De asemenea, se mai arata, invocandu-se jurisprudenta Curtii Constitutionale, ca, pe de o parte, masurile reparatorii instituite prin Legea nr. 18/1991 au la baza exercitarea dreptului pe care legiuitorul il are de a decide asupra modului de reparare a injustitiilor si abuzurilor din legislatia trecuta si, pe de alta parte, fiind adoptate in interesul fostilor proprietari, ele reprezinta o aplicare a dispozitiilor cuprinse in art. 44 din Constitutie.
    Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate sunt constitutionale. Astfel, se arata ca nu poate fi retinuta incalcarea art. 44 din Constitutie, deoarece dispozitiile constitutionale privind garantarea si ocrotirea proprietatii se aplica numai dupa constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate. Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 16 alin. (1) din Constitutie, aceasta nu poate fi retinuta, deoarece prevederile legale criticate se aplica in mod egal tuturor persoanelor fizice aflate in situatia prevazuta de ipoteza normei juridice, fara a constitui privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 36 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998.
    Prevederile legale criticate au urmatorul cuprins:
    - Art. 36 alin. (5): "Terenurile fara constructii, neafectate de lucrari de investitii aprobate, potrivit legii, din intravilanul localitatilor, aflate in administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin aplicarea dispozitiilor Decretului nr. 712/1966 si a altor acte normative speciale, se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, dupa caz, la cerere."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 16 si ale art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.
    (4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
    - Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Textul de lege criticat prevede restituirea catre fostii proprietari sau catre mostenitorii acestora, la cerere, a terenurilor fara constructii, neafectate de lucrari de investitii aprobate, potrivit legii, din intravilanul localitatilor.
    Autorul exceptiei sustine neconstitutionalitatea acestui text de lege prin raportare la dispozitiile constitutionale ale art. 16 si ale art. 44 alin. (1) teza intai, aratand ca legiuitorul a prevazut posibilitatea reconstituirii dreptului de proprietate numai in cazul in care terenul este liber de constructii si neafectat de lucrari de investitii, in caz contrar nefiind prevazuta acordarea de terenuri in compensare sau de despagubiri.
    In acest sens autorul exceptiei arata ca prevederile art. 36 alin. (5) din Legea nr. 18/1991 creeaza o dubla discriminare, pe de o parte, intre proprietarii terenurilor preluate de stat si proprietarii terenurilor preluate de fostele cooperative agricole de productie, care beneficiaza de o astfel de compensare, in conditiile art. 24 alin. (2) din Legea fondului funciar. Pe de alta parte, in opinia autorului exceptiei, textul este discriminatoriu si prin lipsa reglementarii acordarii de despagubiri sau atribuirii de terenuri in compensare, in cazul in care acestea nu pot fi restituite in natura, deoarece sunt afectate de lucrari de investitii aprobate potrivit legii.
    Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca autorul exceptiei invoca neconstitutionalitatea textului de lege criticat, prin lipsa reglementarii pentru fostii proprietari ai terenurilor preluate de stat de a beneficia de terenuri in compensare sau de despagubiri, in cazul in care dreptul lor de proprietate nu mai poate fi reconstituit pe vechiul amplasament, deoarece este afectat de constructii sau de lucrari de interes public.
    Prin urmare, critica de neconstitutionalitate vizeaza in fapt o omisiune de reglementare si nu poate fi retinuta. In acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta. Prin numeroase decizii, de exemplu Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, sau Decizia nr. 27 din 12 martie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, Curtea, statuand asupra limitelor competentei sale, a retinut ca "nu se poate substitui legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite" si nici "nu-si poate asuma rolul de a crea, abroga sau de a modifica o norma juridica".
    De asemenea, este de observat ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992: "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", astfel incat prevederile art. 36 alin. (5) din Legea nr. 18/1991 nu pot fi supuse controlului de constitutionalitate sub aspectul omisiunii de reglementare, exceptia urmand a fi respinsa ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de prefectul judetului Iasi in Dosarul nr. 9.569/2004 al Judecatoriei Iasi.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 aprilie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Irina Loredana Lapadat



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 195/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 195 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 195/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu