DECIZIE Nr. 172 din 2 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 600 din 8 decembrie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, republicata, ridicata de Nicolae Cincu si Paul Delcea in Dosarul nr.
2.905/1999 al Judecatoriei Buzau.
La apelul nominal lipsesc partile: Nicolae Cincu, Paul Delcea si Societatea
Comerciala "Foraj Sonde" - S.A. Berca - Buzau, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei, considerand ca dispozitiile legale criticate nu
incalca prevederile constitutionale ale art. 94 lit. a), potrivit carora
Presedintele Romaniei confera decoratii si titluri de onoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iulie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 2.905/1999,
Judecatoria Buzau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii, republicata. Exceptia a fost ridicata de Nicolae Cincu si
Pavel Delcea intr-o cauza civila ce are ca obiect anularea unor decizii de
imputare emise de Societatea Comerciala "Foraj Sonde" - S.A. Berca -
Buzau.
In motivarea exceptiei se sustine ca, desi dispozitiile art. 7 alin. 1 lit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, prevad
scutirea de plata impozitului pe salarii pentru detinatorii titlului de
Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, leaga aceasta
scutire de conferirea titlului prin brevet. Potrivit dispozitiilor art. 94 lit.
a) din Constitutia Romaniei, Presedintele Romaniei confera decoratii si titluri
de onoare. "Constatarea calitatii de luptator pentru victoria Revolutiei
romane din decembrie 1989 - arata autorul exceptiei - este in atributiile
comisiei special constituite prin Hotararea Guvernului nr. 566 din 16 iulie
1996 si nu in atributiile Presedintelui Romaniei. In aceste conditii,
dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicata, incalca
prevederile constitutionale".
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, intrucat, potrivit dispozitiilor Legii
nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi
urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei
Romane din Decembrie 1989 se confera in semn de pretuire a spiritului de
sacrificiu manifestat in lupta pentru victoria Revolutiei romane, la propunerea
Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989,
acesta fiind un titlu de onoare in intelesul dat de art. 94 alin. (1) lit. a)
din Constitutia Romaniei, conferirea fiind atestata prin brevet.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, in temeiul art.
24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere presedintele Camerei Deputatilor considera ca
dispozitiile legale criticate ca neconstitutionale trebuie coroborate cu
prevederile art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicata, care reglementeaza
acordarea titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie
1989, conditiile si procedura de acordare, precum si cazurile de nulitate a
acestuia. Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 42/1990, republicata, stabileste ca
titlurile prevazute de aceasta lege, precum si medaliile pentru fiecare titlu
se confera de catre Presedintele Romaniei la propunerea comisiei care
functioneaza in temeiul aceluiasi act normativ, iar alin. (2) al art. 5 prevede
nulitatea titlului, in cazul nerespectarii prevederilor alin. (1). Se apreciaza
ca aceste dispozitii legale sunt in acord cu norma constitutionala referitoare
la atributiile Presedintelui de a conferi decoratii si titluri de onoare,
exceptia ridicata fiind neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera exceptia neintemeiata,
deoarece dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii, republicata, cu modificarile ulterioare, nu contravin
dispozitiilor constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, conform carora
"Sunt scutite de plata impozitului prevazut de prezenta lege urmatoarele
categorii de persoane: [...] e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum
si detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei din Decembrie
1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, in cadrul functiei de
baza".
Autorul exceptiei considera ca dispozitia legala criticata este
neconstitutionala, deoarece conditioneaza scutirea de la plata impozitului pe
salarii de conferirea titlurilor prin brevet. Or, drepturile celor distinsi cu
titlurile mentionate se acorda de catre o comisie, printr-un certificat de
atestare a calitatii, in temeiul Hotararii Guvernului nr. 566/1996. Fiind
astfel atestata calitatea, dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) constata existenta
unor drepturi si de aceea teza referitoare la conferirea titlului prin brevet
este neconstitutionala, intrucat nu este "in concordanta cu dispozitiile
art. 94 lit. a) din Constitutie". Aceste dispozitii constitutionale au
urmatorul cuprins: "Presedintele Romaniei indeplineste si urmatoarele
atributii:
a) confera decoratii si titluri de onoare".
Curtea Constitutionala constata ca aceste dispozitii legale au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate, concretizat in Decizia nr. 112 din
13 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506
din 19 octombrie 1999. In aceasta decizie s-a retinut ca examinarea
constitutionalitatii prevederilor legale atacate trebuie facuta prin raportare
la dispozitii din legea fundamentala, iar nu prin raportare la un act normativ
cu forta juridica inferioara legii, cum este o hotarare a Guvernului.
Titlurile de onoare la care se refera dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e)
din Legea nr. 32/1991, republicata, sunt: titlul de Erou-Martir al Revolutiei
Romane din Decembrie 1989, de care beneficiaza urmasii eroilor-martiri, si
titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989. Aceste
titluri au fost instituite prin dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 42/1990,
republicata.
Potrivit art. 1 din aceasta lege, titlul de Erou-Martir al Revolutiei
Romane din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea si eternizarea
memoriei celor care si-au jertfit viata pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, iar, potrivit art. 2 din aceeasi lege, titlul de Luptator
pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit in semn de
pretuire si recunostinta pentru cei care au fost raniti in luptele pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989.
Desi in lege nu este utilizata notiunea de titlu de onoare, se poate
constata ca in intentia legiuitorului a stat tocmai dezideratul de a onora prin
distinctii, post-mortem sau in viata, pe cei care s-au jertfit sau au
contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989.
Asadar Curtea Constitutionala constata ca titlurile instituite sunt titluri
de onoare, in intelesul art. 94 lit. a) din Constitutie. Conferirea acestor
titluri se face, sub sanctiunea nulitatii, in conditiile art. 5 din Legea nr.
42/1990, republicata, la propunerea Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea
eroilor Revolutiei din decembrie 1989, a carei componenta este prevazuta de
lege, si conform criteriilor stabilite in anexele nr. 1 si 2 la lege.
Prin Legea nr. 30 din 6 mai 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 96 din 13 mai 1996, Parlamentul Romaniei a modificat si
completat unele prevederi ale Legii nr. 42/1990 si a stabilit faptul ca
distinctiile - inclusiv titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989 - se confera de catre Presedintele Romaniei, la propunerea unei
comisii, in componenta fixata prin art. 4 din lege. Necesitatea atestarii prin
brevet a titlului este prevazuta si la pct. 9 din Legea nr. 30/1996, care
modifica art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicata, si care prevede la
alineatul ultim: "Conferirea distinctiilor prevazute in prezenta lege se
atesta prin brevet."
In baza si in vederea aplicarii Legii nr. 42/1990, republicata si
completata prin Legea nr. 30/1996, Guvernul Romaniei a emis Hotararea nr. 566
din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare
a Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie
1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 29
iulie 1996. Printre drepturile de care beneficiaza, conform Legii nr. 42/1990,
republicata, detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane
din Decembrie 1989, se afla si scutirea de la plata impozitului pe salariu.
Acest drept urmeaza sa fie exercitat de titularul sau in conditiile fixate de
lege. Faptul ca intr-o hotarare a Guvernului nu se specifica necesitatea
atestarii titlului prin brevet nu poate insemna ca aceasta conditie legala a
fost inlaturata. O hotarare a Guvernului nu poate adauga la lege si nu poate fi
contrara legii. Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, prin dispozitia
ce face obiectul exceptiei, nu face altceva decat sa preia conditia existentei
brevetului, fixata prin Legea nr. 42/1990.
Rezulta ca prin Legea nr. 42/1990, republicata, s-a instituit titlul de
Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, titlu care se
confera prin brevet. Legea prevede acordarea scutirii de la plata impozitului
pe salariu, drept mentionat si in Hotararea Guvernului nr. 566/1996.
Raportand prevederile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991,
republicata, la dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie, Curtea constata
ca textul legal criticat este in concordanta cu legea fundamentala. Conferirea
unei decoratii sau a unui titlu de onoare de catre Presedintele Romaniei, in
baza art. 94 lit. a) din Constitutie, se atesta prin brevet. Brevetele sunt
validate sub semnatura autografa a Presedintelui Romaniei, precum si prin
sigiliu. Ipoteza cuprinsa in dispozitia legala criticata, referitoare la
conditionarea scutirii de la plata impozitului, concretizeaza prerogativa
constitutionala a Presedintelui Romaniei.
Deoarece aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in cauza de
fata, neintervenind nici un element care sa justifice reconsiderarea lor,
urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata,
ridicata de Nicolae Cincu si Paul Delcea in Dosarul nr. 2.905/1999 al
Judecatoriei Buzau.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 noiembrie 1999.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman