DECIZIE Nr.
1617 din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 8 martie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Mihaela-Cristina-Cornelia Donciu în
Dosarul nr. 9.614/3/2008 (2.039/2008) al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
III-a civila si pentru cauze cu minori si familie si care formeaza obiect al
Dosarului nr. 744D/2010 al Curtii Constitutionale.
La apelul nominal se prezinta personal partile Sabina
Ileana Popescu Spineni si Justinian Popescu Spineni, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal îndeplinita. Partile prezente au
cerut respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratând ca autorul
exceptiei nu doreste, de fapt, decât tergiversarea procesului.
Magistratul-asistent refera asupra faptului ca autorul
exceptiei de neconstitutionalitate a depus la dosar o cerere prin care solicita
admiterea acesteia.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 martie 2010, pronuntata în Dosarul
nr. 9.614/3/2008 (2.039/2008), Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a
civila si pentru cauze cu minori si familie a sesizat Curtea Constitutionala
pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Exceptia a fost ridicata de Mihaela-Cristina-Cornelia
Donciu într-o cauza având ca obiect o actiune în revendicare imobiliara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca Legea nr. 146/1997 îngradeste dreptul
fundamental la justitie deoarece instituie un sistem de determinare a
cuantumului taxelor judiciare care nu tine seama de veniturile reale ale
majoritatii covârsitoare a justitiabililor persoane fizice. Totodata, se arata
ca obligarea la plata anticipata a taxelor instituie un impediment pentru
instanta judecatoreasca sa continue judecata pe fond si sa statueze asupra
drepturilor si obligatiilor cu caracter civil ale justitiabilului, în mod echitabil
si în mod rezonabil.
De asemenea, autorul exceptiei arata ca redactarea
interpretabila a art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 conduce la discriminari
între categoriile de titulari de actiuni în justitie având ca obiect restituire
de bunuri, unii fiind scutiti de taxe judiciare de timbru, iar altii nu, iar
prin timbrarea excesiva se încalca dreptul de proprietate asupra bunurilor
revendicate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si
pentru cauze cu minori si familie nu si-a exprimat
punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate. Curtea a apreciat
ca sunt îndeplinite cerintele de admisibilitate a exceptiei de
neconstitutionalitate si ca, desi dispozitiile legale criticate nu vizeaza
fondul cauzei, datorita faptului ca s-a pus problema timbrarii si având în
vedere sanctiunea în cazul neachitarii taxelor judiciare, anularea caii de atac
promovate însemnând practic refuzul organului de jurisdictie de a cerceta
fondul, Curtea considera ca se impune transarea cu prioritate a aspectelor de
neconstitutionalitate invocate, dispozitiile legale criticate având legatura cu
solutionarea cauzei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, notele scrise ale
autorului exceptiei de neconstitutionalitate, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art.
11 privind dreptul international si dreptul intern, art. 20 referitor la
tratatele internationale privind drepturile omului, art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în fata legii, art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie privind
liberul acces la justitie, art. 44 alin. (1) si (4) privind dreptul de
proprietate, art. 148 alin. (1)si (4) privind integrarea în Uniunea Europeana.
Totodata, în sustinerea exceptiei sunt invocate si dispozitiile art. 6
paragraful 1 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, art. 1 privind interzicerea generala a discriminarii
din Protocolul nr. 12 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, precum si art. 7, 8 si 10 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului.
Examinând exceptia, Curtea constata ca s-a mai pronuntat
asupra dispozitiilor legale atacate, statuând, raportat la critici similare
celor din prezentul dosar, ca acestea sunt constitutionale.
Astfel, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1.072
din 16 septembrie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 679 din 7 octombrie 2010, prin Decizia nr. 494 din 6 mai 2008, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008, sau Decizia
nr. 845 din 28 noiembrie 2006, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, Curtea a constatat, în esenta, ca
accesul liber la justitie nu echivaleaza cu gratuitatea serviciului prestat de
instantele judecatoresti, legiuitorul având deplina legitimitate constitutionala
de a impune taxe judiciare de timbru fixe sau calculate la valoare în functie
de obiectul litigiului.
De asemenea, prin Decizia nr. 504 din 20 aprilie 2010,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 8 iunie 2010,
Curtea a statuat ca accesul liber la justitie este asigurat si în conditiile
stabilirii taxelor de timbru în justitie, fiind justificat ca persoanele care
se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la acoperirea
cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. In virtutea
dispozitiilor constitutionale ale art. 56 alin. (1), potrivit carora „Cetatenii
au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice", plata taxelor si a impozitelor reprezinta o obligatie constitutionala
a cetatenilor. Echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în
valoarea cheltuielilor stabilite de instanta de judecata prin hotarârea pe care
o pronunta în cauza, plata acestora revenind partii care cade în pretentii. In
acelasi sens este, de altfel, si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, în care s-a statuat ca o caracteristica a principiului liberului acces
la justitie este aceea ca nu este un drept absolut (Hotarârea din 28 mai 1985,
pronuntata în Cauza Ashingdane împotriva Regatului Unit al Marii Britanii,
1985). Astfel, acest drept, care cere prin însasi natura sa o reglementare
din partea statului, poate fi subiectul unor limitari, atât timp cât nu este
atinsa însasi substanta sa.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natura a
determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si
considerentele cuprinse în aceste decizii îsi pastreaza valabilitatea si în
prezenta cauza.
De asemenea, pe baza celor expuse mai sus, Curtea retine
ca taxele de timbru (considerate prea mari de catre autorul exceptiei) sunt
stabilite în sarcina tuturor justitiabililor aflati în aceeasi situatie, astfel
încât ele nu sunt de natura a crea discriminari între cetateni.
Pentru motivele mai sus aratate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Mihaela-Cristina-Cornelia Donciu în
Dosarul nr. 9.614/3/2008 (2.039/2008) al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
III-a civila si pentru cauze cu minori si familie.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 16 decembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae