DECIZIE Nr. 155 din 28 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului
din organele autoritatii judecatoresti
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 447 din 26 iunie 2002

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, exceptie
ridicata de Stefan A. Badea in Dosarul nr. 105/2001 al Curtii Supreme de
Justitie constituite in complet format din 9 judecatori intr-o cauza avand ca
obiect acordarea la indemnizatie a adaosului pentru vechime in magistratura.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 9 mai 2002 si au fost
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 28 mai 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 105/2001,
Curtea Suprema de Justitie constituita in complet format din 9 judecatori a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, precum si ale
art. 42 si art. 43 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de Stefan A. Badea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 sunt
neconstitutionale pentru faptul ca prevad acordarea la indemnizatia de
incadrare lunara a magistratilor a unui adaos numai "in raport cu vechimea
efectiva in functiile prevazute la art. 42 si art. 43 alin. 2 din Legea nr.
92/1992", iar nu in raport cu vechimea in magistratura, astfel cum aceasta
este definita la art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicata. Considera ca, in
realitate, legiuitorul a avut in vedere "vechimea in magistratura",
iar nu numai vechimea in anumite functii, fapt ce rezulta si din formularea
alin. (2) al art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, potrivit careia "adaosul
la indemnizatia de incadrare prevazut la alin. (1) se acorda de la data de
intai a lunii urmatoare celei in care s-a implinit vechimea in
magistratura". Avand in vedere ca alin. (1) al art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000 limiteaza acordarea adaosului la indemnizatia de
incadrare numai la categoriile de persoane care au indeplinit anumite functii,
excluzand alte categorii care au, conform legii, aceeasi vechime in
magistratura, instituie privilegii pentru unii si discriminari pentru altii, incalcand
astfel principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Curtea Suprema de Justitie - Completul format din 9 judecatori considera ca
sunt indeplinite conditiile cerute de art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, pentru sesizarea Curtii Constitutionale si apreciaza ca
"exceptia invocata este intemeiata, art. 5 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000, aprobata prin Legea nr. 334 din 6 iulie 2001, fiind
neconstitutional in raport de dispozitiile art. 16 din Constitutia
Romaniei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 este neintemeiata. Pentru a ajunge la acest
punct de vedere Guvernul apreciaza ca dispozitia legala criticata "nu
aduce atingere principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, intrucat nu
creeaza vreo discriminare intre categorii de persoane aflate in aceeasi
situatie juridica".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Referitor la obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata
ca, pe de o parte, autorul exceptiei nu a sustinut neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 42 si ale art. 43 alin. 2 din Legea nr. 92/1992,
republicata, ci doar faptul ca art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
83/2000 are in vedere vechimea efectiva in functiile prevazute la acele texte
de lege, iar nu vechimea in magistratura prevazuta la art. 44 din Legea nr.
92/1992, republicata. Pe de alta parte, atat autorul exceptiei, cat si
instanta, in incheierea de sesizare se refera la art. 5 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000, or aceasta ordonanta nu are art. 5, ea este un act
normativ modificator al Legii nr. 50/1996.
In realitate, obiectul exceptiei, asupra caruia Curtea urmeaza a efectua
controlul de constitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, astfel cum au fost
modificate si completate prin art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
83/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1
septembrie 2000, si aprobata si modificata prin Legea nr. 334/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 9 iulie 2001. Art. 5
alin. (1) din Legea nr. 50/1996 are urmatorul continut: "Magistratii
beneficiaza de un adaos la indemnizatia de incadrare lunara, in raport cu
vechimea efectiva in functiile prevazute la art. 42 si art. 43 alin. 2 din
Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
calculat in procente la indemnizatia bruta de incadrare, dupa cum urmeaza:
- de la 5 la 10 ani - 5%
- de la 10 la 15 ani - 10%
- de la 15 la 20 de ani - 15%
- peste 20 de ani - 20% ."
Autorul exceptiei sustine ca aceasta reglementare legala contravine
dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, pentru
desprinderea adevaratului sens al textului art. 5 alin. (1) din Legea nr.
50/1996, in acord cu vointa legiuitorului, exprimata prin aceste reglementari,
sunt relevante si dispozitiile art. 5 alin. (2) din aceeasi lege, conform
carora "adaosul la indemnizatia de incadrare prevazut la alin. (1) se
acorda de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a implinit
vechimea in magistratura", precum si dispozitiile art. 42, art. 43 alin. 2
si art. 44 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 42: "Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul
magistratilor judecatorii de la toate instantele judecatoresti, procurorii din
cadrul parchetelor de pe langa acestea, precum si magistratii-asistenti ai
Curtii Supreme de Justitie.";
- Art. 43 alin. 2: "Personalul de specialitate juridica de executie si
de conducere, inclusiv secretarul general si adjunctii acestuia din Ministerul
Justitiei, precum si personalul de instruire si de conducere, de specialitate
juridica, din cadrul Institutului National al Magistraturii, indiferent de
vechime, este asimilat magistratilor pe durata indeplinirii functiei.
Prevederile prezentei legi referitoare la drepturile si indatoririle
magistratilor se aplica in mod corespunzator si acestor magistrati.";
- Art. 44: "Constituie vechime in magistratura perioada in care o
persoana a indeplinit functiile de judecator, procuror, personal de
specialitate juridica in Ministerul Justitiei, in Institutul National al
Magistraturii, judecator la Curtea Constitutionala, judecator financiar ori
procuror financiar la Curtea de Conturi, magistrat-asistent la Curtea Suprema
de Justitie, la Curtea Constitutionala sau la Curtea de Conturi, functii de
specialitate juridica in fostele arbitraje de stat sau departamentale, in
laboratoarele de expertize criminalistice, in Institutul de Cercetari Juridice
al Academiei Romane, functii didactice in invatamantul superior juridic,
functia de ministru al justitiei, secretar de stat ori de secretar general si
secretar general adjunct in Ministerul Justitiei, functii de specialitate
juridica in institutia Avocatul Poporului, notar, avocat, jurisconsult sau
consilier juridic. Perioada in care o persoana a avut calitatea de auditor de
justitie constituie vechime in magistratura, in conditiile prevazute la art. 78
alin. 3.
Timpul cat o persoana, licentiata in drept sau in drept
economic-administrativ, este senator sau deputat, avocat al poporului, membru
al Curtii de Conturi, personal de conducere ori de executie, de specialitate
juridica in aparatul Parlamentului, Presedintiei Romane, Guvernului,
Consiliului Legislativ, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi, Curtii
Constitutionale, Directiei juridice si consulare din Ministerul Afacerilor
Externe sau in cadrul altor organe ale administratiei publice se considera
vechime in magistratura."
Curtea observa ca art. 42, art. 43 alin. 2 si art. 44 din Legea nr. 92/1992
reglementeaza situatii diferite. Astfel: a) art. 42 defineste calitatea de
magistrat, respectiv functiile pe care trebuie sa le indeplineasca cei care fac
parte din corpul magistratilor; b) art. 43 alin. 2 prevede categoria de
personal care este asimilat magistratilor pe durata indeplinirii anumitor
functii determinate; c) art. 44 reglementeaza activitatile desfasurate in
anumite functii, care se considera vechime in magistratura, vechime ce se ia in
considerare la incadrarea si promovarea in diferite functii in cadrul
magistraturii, inclusiv acordarea pensiei de serviciu.
Acordarea adaosului la indemnizatia de incadrare a magistratilor numai in
raport cu vechimea efectiva realizata in functii de judecator, procuror sau in
alte functii asimilate acestora este o optiune a legiuitorului, constituind o
recompensa pentru fidelitatea fata de aceste functii.
Persoanele care au dobandit vechime intr-o functie de magistrat si in
functii asimilate acesteia se afla intr-o situatie diferita fata de cele care
au realizat vechime in alte functii cu profil juridic. Perioadele de activitate
exercitata in aceste functii constituie pentru acestea din urma vechime de
cotizare utila la calcularea pensiei, daca pensionarea intervine cand acestea
ocupa un post de magistrat sau un post asimilat acestei functii, precum si la
numirea si promovarea in posturi de magistrat.
Este adevarat ca alin. (2) al art. 5 din Legea nr. 50/1996 foloseste,
pentru determinarea datei de la care se acorda un anumit procent al adaosului
la indemnizatia de incadrare, sintagma indeplinirii vechimii in magistratura,
dar aceasta nu schimba sensul dispozitiilor alin. (1) al aceluiasi articol cu
privire la categoriile de magistrati beneficiari ai adaosului la indemnizatia
de incadrare.
In consecinta, Curtea constata ca exceptia este neintemeiata si urmeaza sa
fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, in temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art.
2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti, exceptie ridicata de Stefan A. Badea in
Dosarul nr. 105/2001 al Curtii Supreme de Justitie constituite in complet
format din 9 judecatori.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 mai 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu