DECIZIE Nr.
1479 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 23 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Mircea Borş în Dosarul nr.
39.242/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 39.242/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Mircea Borş într-o
cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 11 alin.
(2), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi art. 126 alin. (5)
teza întâi, precum şi prevederilor art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi ale art. 1 şi 10
din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, In acest sens, arată că
instanţa - Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal - nu poate avea competenţa de a constata elementele ce definesc
calitatea de lucrător al Securităţii.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie
2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Acest text de lege are următorul cuprins: „Acţiunea
în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia se introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii
de Apel Bucureşti, fiind scutită de taxa de timbru."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1), art. 11 alin. (2), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1), (2)
şi (3) şi art. 126 alin. (5) teza întâi, precum şi prevederilor art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale şi ale art. 1 şi 10 din Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009, s-a pronunţat asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, constatând că acestea sunt constituţionale.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut că, în condiţiile în
care acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii este
introdusă la o instanţă de judecată, a cărei hotărâre poate fi atacată cu
recurs, potrivit art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
dispoziţiile de lege criticate nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci constituie o
garanţie a aplicării principiului prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituţie
şi de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertăţilor fundamentale.
De aceea, dispoziţiile de lege criticate nu sunt de
natură a încălca prevederile constituţionale şi reglementările internaţionale
invocate, părţile având deopotrivă posibilitatea de a uza de garanţiile
prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia asupra
problemelor de fapt şi de drept.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia
deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Mircea Borş în Dosarul nr. 39.242/3/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman