DECIZIE Nr. 137 din 23 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de
invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 17 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind
acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor,
republicata, exceptie ridicata de Fundatia "Europa Ecor" U.S.
Bucuresti in Dosarul nr. 1.380/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de
contencios administrativ intr-o cauza privind anularea unui act administrativ.
La apelul nominal raspunde Ecaterina Radulescu-Antal, consilier juridic
pentru Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, lipsind
celelalte parti, fata de care, procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare
arata ca este intru totul de acord cu punctele de vedere exprimate de
presedintele Camerei Deputatilor si de Guvern si solicita respingerea, ca
nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca nu exista impediment legal
in ceea ce priveste formularea de catre Consiliul National de Evaluare
Academica si Acreditare a unui raport propriu, pe baza rapoartelor comisiilor
din subordine sau a constatarilor proprii, in care sa se faca evaluarea unei
institutii de invatamant superior. Sustinerea autorului exceptiei de
neconstitutionalitate ca prin intocmirea acestui raport ar fi incalcate
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum si cele ale art. 1 pct.
1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul
invatamantului este neintemeiata, deoarece textul criticat nu aduce nici o
vatamare drepturilor consacrate prin aceste dispozitii. Solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.380/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea
institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata,
exceptie ridicata de Fundatia "Europa Ecor" U.S. Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, dispunand si
elaborarea de catre Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare a
unui raport propriu, creeaza posibilitatea ca acest consiliu sa respinga
cererea de autorizare pentru functionare, indiferent de rapoartele intocmite de
comisiile de evaluare pe baza analizei rapoartelor de autoevaluare, a
verificarii indeplinirii standardelor corespunzatoare criteriilor generale
prevazute de lege si a vizitelor la institutia solicitanta, "fapt ce duce
la incalcarea textului art. 16 alin. (1) din Constitutie". Autorul
exceptiei considera ca prin introducerea in textul de lege criticat a sintagmei
"elaboreaza propriul sau raport" s-a deschis calea spre abuzuri si
coruptie, respectiv "s-a creat discriminarea - limitarea invatamantului
particular in favoarea invatamantului de stat de catre C.N.E.A.A.". Invoca
si incalcarea prevederilor art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva
discriminarii in domeniul invatamantului.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile legale criticate "nu sunt
contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, care prevad
egalitatea in drepturi a cetatenilor, persoane fizice si care nu se refera la
persoane juridice, cum este cazul reclamantei recurente". Se mai arata ca
procedura prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993,
republicata, "este aplicabila tuturor persoanelor juridice care solicita
autorizarea provizorie pentru a functiona ca institutii de invatamant superior,
nefiind o discriminare in acest sens".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca principiul egalitatii in fata
legii, prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, trebuie
interpretat in sensul ca acest principiu se refera exclusiv la egalitatea in
drepturi a cetatenilor, iar nu si la "raporturile dintre cetateni si
persoane juridice ori la raporturile dintre persoane juridice", asa cum a
statuat in mod constant Curtea Constitutionala in deciziile sale, printre care
si Decizia nr. 286 din 30 octombrie 2001. Mai arata ca "sintagma
<<si a constatarilor proprii>> nu conduce la crearea unei
discriminari intre institutiile de invatamant superior, de stat sau
particulare", ci, dimpotriva, aceasta "constituie o garantie a unei
corecte proceduri de autorizare pentru functionarea provizorie a institutiilor
de invatamant superior". In final, se apreciaza ca dispozitiile art. 5
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, sunt constitutionale.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata, intrucat dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
88/1993, republicata, nu incalca nici un drept al cetateanului. Mai arata ca
"procedura autorizarii de functionare provizorie, instituita pentru
institutiile de invatamant superior, ocroteste dreptul la invatatura al
tinerilor si le asigura sanse egale, atat celor care urmeaza o forma de
invatamant superior de stat, cat si celor de la invatamantul particular".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de
invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 11 noiembrie 1999, dispozitii care
au urmatorul continut: "Procedura de autorizare pentru functionarea
provizorie cuprinde urmatoarele operatiuni: [...]
c) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare elaboreaza propriul
sau raport, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor din subordine si a
constatarilor proprii, in care propune acordarea sau, dupa caz, neacordarea
autorizatiei de functionare provizorie pentru fiecare facultate, colegiu sau
specializare in parte; raportul Consiliului National de Evaluare Academica si
Acreditare se transmite Ministerului Educatiei Nationale si institutiei
solicitante;".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate instituie o discriminare intre institutiile de invatamant particulare
si cele de stat, incalcand astfel prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari", precum si
reglementarile cuprinse in art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva
discriminarii in domeniul invatamantului, adoptata de Conferinta generala a
Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura la 14
decembrie 1960, ratificata de Romania prin Decretul nr. 149/1964, publicat in
Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 20 aprilie 1964,
reglementari conform carora: "In sensul prezentei Conventii, termenul de
<<discriminare>> cuprinde orice distinctie, excludere, limitare sau
preferinta care, intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie
politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, situatie
economica sau nastere, are drept obiect sau rezultat suprimarea sau alterarea
egalitatii de tratament in ceea ce priveste invatamantul si mai ales:
a) inlaturarea unor persoane sau a unui grup de la accesul la diverse
tipuri sau grade de invatamant;
b) limitarea la un nivel inferior a educatiei unei persoane sau a unui
grup;
c) sub rezerva celor stabilite in articolul 2 al prezentei Conventii
instituirea sau mentinerea unor sisteme sau institutii de invatamant separate
pentru persoane sau grupuri; sau
d) plasarea unei persoane sau a unui grup intr-o situatie incompatibila cu
demnitatea umana."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie consacra principiul
egalitatii cetatenilor in fata legilor, nu si a persoanelor juridice,
institutiilor si a autoritatilor publice.
Reglementarile Conventiei privind lupta impotriva discriminarii in domeniul
invatamantului nu se refera la autorizarea functionarii sau la acreditarea
diferitelor institutii de invatamant, ci la dreptul egal de acces la toate
formele si tipurile de invatamant al tuturor persoanelor si grupurilor de
persoane.
Din continutul art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata,
nu rezulta nici un privilegiu si nici o discriminare a nici uneia dintre
institutiile de invatamant superior, procedura de autorizare pentru
functionarea provizorie fiind deopotriva aplicabila pentru toate institutiile,
indiferent daca sunt de stat sau particulare.
Pentru a face propuneri catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, in
vederea elaborarii proiectului hotararii de Guvern de autorizare a
functionarii, Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare poate sa
intocmeasca un raport propriu pe baza rapoartelor comisiilor din subordine sau
a propriilor constatari, fara ca prin aceasta sa fie lezat vreun drept prevazut
de Constitutia Romaniei sau de Conventia privind lupta impotriva discriminarii
in domeniul invatamantului, adoptata de Conferinta generala a Organizatiei
Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura si ratificata de Romania.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant
superior si recunoasterea diplomelor, republicata, exceptie ridicata de
Fundatia "Europa Ecor" U.S. Bucuresti in Dosarul nr. 1.380/2001 al
Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu