Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 137 din 23 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 419 din 17 iunie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata, exceptie ridicata de Fundatia "Europa Ecor" U.S. Bucuresti in Dosarul nr. 1.380/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ intr-o cauza privind anularea unui act administrativ.
    La apelul nominal raspunde Ecaterina Radulescu-Antal, consilier juridic pentru Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, lipsind celelalte parti, fata de care, procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare arata ca este intru totul de acord cu punctele de vedere exprimate de presedintele Camerei Deputatilor si de Guvern si solicita respingerea, ca nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca nu exista impediment legal in ceea ce priveste formularea de catre Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare a unui raport propriu, pe baza rapoartelor comisiilor din subordine sau a constatarilor proprii, in care sa se faca evaluarea unei institutii de invatamant superior. Sustinerea autorului exceptiei de neconstitutionalitate ca prin intocmirea acestui raport ar fi incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum si cele ale art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului este neintemeiata, deoarece textul criticat nu aduce nici o vatamare drepturilor consacrate prin aceste dispozitii. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.380/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata, exceptie ridicata de Fundatia "Europa Ecor" U.S. Bucuresti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, dispunand si elaborarea de catre Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare a unui raport propriu, creeaza posibilitatea ca acest consiliu sa respinga cererea de autorizare pentru functionare, indiferent de rapoartele intocmite de comisiile de evaluare pe baza analizei rapoartelor de autoevaluare, a verificarii indeplinirii standardelor corespunzatoare criteriilor generale prevazute de lege si a vizitelor la institutia solicitanta, "fapt ce duce la incalcarea textului art. 16 alin. (1) din Constitutie". Autorul exceptiei considera ca prin introducerea in textul de lege criticat a sintagmei "elaboreaza propriul sau raport" s-a deschis calea spre abuzuri si coruptie, respectiv "s-a creat discriminarea - limitarea invatamantului particular in favoarea invatamantului de stat de catre C.N.E.A.A.". Invoca si incalcarea prevederilor art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului.
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile legale criticate "nu sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, care prevad egalitatea in drepturi a cetatenilor, persoane fizice si care nu se refera la persoane juridice, cum este cazul reclamantei recurente". Se mai arata ca procedura prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, "este aplicabila tuturor persoanelor juridice care solicita autorizarea provizorie pentru a functiona ca institutii de invatamant superior, nefiind o discriminare in acest sens".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca principiul egalitatii in fata legii, prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, trebuie interpretat in sensul ca acest principiu se refera exclusiv la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu si la "raporturile dintre cetateni si persoane juridice ori la raporturile dintre persoane juridice", asa cum a statuat in mod constant Curtea Constitutionala in deciziile sale, printre care si Decizia nr. 286 din 30 octombrie 2001. Mai arata ca "sintagma <<si a constatarilor proprii>> nu conduce la crearea unei discriminari intre institutiile de invatamant superior, de stat sau particulare", ci, dimpotriva, aceasta "constituie o garantie a unei corecte proceduri de autorizare pentru functionarea provizorie a institutiilor de invatamant superior". In final, se apreciaza ca dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, sunt constitutionale.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este intemeiata, intrucat dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, nu incalca nici un drept al cetateanului. Mai arata ca "procedura autorizarii de functionare provizorie, instituita pentru institutiile de invatamant superior, ocroteste dreptul la invatatura al tinerilor si le asigura sanse egale, atat celor care urmeaza o forma de invatamant superior de stat, cat si celor de la invatamantul particular".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 11 noiembrie 1999, dispozitii care au urmatorul continut: "Procedura de autorizare pentru functionarea provizorie cuprinde urmatoarele operatiuni: [...]
    c) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare elaboreaza propriul sau raport, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor din subordine si a constatarilor proprii, in care propune acordarea sau, dupa caz, neacordarea autorizatiei de functionare provizorie pentru fiecare facultate, colegiu sau specializare in parte; raportul Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare se transmite Ministerului Educatiei Nationale si institutiei solicitante;".
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale criticate instituie o discriminare intre institutiile de invatamant particulare si cele de stat, incalcand astfel prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari", precum si reglementarile cuprinse in art. 1 pct. 1 din Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, adoptata de Conferinta generala a Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura la 14 decembrie 1960, ratificata de Romania prin Decretul nr. 149/1964, publicat in Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 20 aprilie 1964, reglementari conform carora: "In sensul prezentei Conventii, termenul de <<discriminare>> cuprinde orice distinctie, excludere, limitare sau preferinta care, intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, situatie economica sau nastere, are drept obiect sau rezultat suprimarea sau alterarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste invatamantul si mai ales:
    a) inlaturarea unor persoane sau a unui grup de la accesul la diverse tipuri sau grade de invatamant;
    b) limitarea la un nivel inferior a educatiei unei persoane sau a unui grup;
    c) sub rezerva celor stabilite in articolul 2 al prezentei Conventii instituirea sau mentinerea unor sisteme sau institutii de invatamant separate pentru persoane sau grupuri; sau
    d) plasarea unei persoane sau a unui grup intr-o situatie incompatibila cu demnitatea umana."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legilor, nu si a persoanelor juridice, institutiilor si a autoritatilor publice.
    Reglementarile Conventiei privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului nu se refera la autorizarea functionarii sau la acreditarea diferitelor institutii de invatamant, ci la dreptul egal de acces la toate formele si tipurile de invatamant al tuturor persoanelor si grupurilor de persoane.
    Din continutul art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993, republicata, nu rezulta nici un privilegiu si nici o discriminare a nici uneia dintre institutiile de invatamant superior, procedura de autorizare pentru functionarea provizorie fiind deopotriva aplicabila pentru toate institutiile, indiferent daca sunt de stat sau particulare.
    Pentru a face propuneri catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, in vederea elaborarii proiectului hotararii de Guvern de autorizare a functionarii, Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare poate sa intocmeasca un raport propriu pe baza rapoartelor comisiilor din subordine sau a propriilor constatari, fara ca prin aceasta sa fie lezat vreun drept prevazut de Constitutia Romaniei sau de Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului, adoptata de Conferinta generala a Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura si ratificata de Romania.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor, republicata, exceptie ridicata de Fundatia "Europa Ecor" U.S. Bucuresti in Dosarul nr. 1.380/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 137/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 137 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 137/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu