DECIZIE Nr.
1332 din 22 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 822 din 30 noiembrie 2009
Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (2) dinOrdonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Apiservice" - S.R.L, din Zalău în Dosarul nr. 650/242/2008 al
Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent
învederează Curţii că autorul excepţiei a transmis la dosar o cerere prin care
solicită acordarea unui nou termen de judecată pentru a fi citat prin
administrator judiciar.
Ministerul Public apreciază că nu este necesară
amânarea cauzei.
Deliberând, Curtea respinge cererea, constatând că nu
se impune acordarea unui nou termen de judecată pentru motivul invocat de
autorul excepţiei.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând că
nu se justifică modificarea jurisprudenţei pe care instanţa de contencios
constituţional a conturat-o deja în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 650/242/2008, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat' electronice
fiscale. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea
Comercială „Apiservice" - S.R.L, din Zalău într-o cauză având ca obiect
soluţionarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de constatare
şi sancţionare a unei contravenţii, emis de Garda Financiară - Secţia Cluj,
aflată în stadiul de fecurs.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că pentru aceeaşi fapta se aplică trei sancţiuni, şi anume
amenda contravenţională, confiscarea sumei şi suspendarea activităţii
societăţii comerciale pe o perioadă de'3 luni, aceasta din urniă fiind o măsură
excesiv de drastică. Textul de lege criticat limitează în mod nepermis dreptul
de a desfăşura o activitate comercială, restrângerea nefiind proporţională cu
situaţia care a determinat-o. Aceasta, deoarece măsura suspendării activităţii
nu respectă justul echilibru între interesul general pe care îşi propune să îl
protejeze şi interesele particularilor, care fac obiectul acestei măsuri
restrictive.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul opinează în
sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiat, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
Art. 14 alin. (2): „(2) Nerespectarea de către
operatorii economici a prevederilor art. 10 lit. b), referitoare la
neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, neemiterea bonurilor
fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, emiterea de
bonuri cu o valoare inferioară celei reale şi nereintroducerea datelor înscrise
pe rola-jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnică
până în momentul ştergerii memoriei operative, atrage şi suspendarea
activităţii unităţii pe o perioadă de 3 luni.
Prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul
excepţiei sunt cele ale art. 53, referitoare la restrângerea exerciţiului unor
drepturi şi al unor libertăţi, şi ale art. 135 alin. (2) lit. a), potrivit
cărora statul asigură libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale,
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, prin mai multe decizii, dintre care pot fi amintite Decizia nr.
507 din 29 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
418 din 22 iunie 2007, sau Decizia nr. 689 din 5 mai 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 10 iunie 2009, Curtea
Constituţională s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii prevederilor art.
14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, prin raportare
la aceleaşi dispoziţii din Constituţie şi din perspectiva unor critici similare
celor formulate în prezenta cauză, şi a respins ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate, pentru motivele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată cu acele
prilejuri şi considerentele deciziilor amintite îşi menţin valabilitatea şi în
prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Apiservice" - S.R.L, din Zalău în Dosarul nr. 650/242/2008 al Tribunalului
Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie
2009.
PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu