Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 133 din 26 aprilie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 324 din 15 iunie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Guvernul Romaniei in Dosarul nr. 6.412/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    La apelul nominal raspunde Chesaru Cobilenschi Radu Mihail, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate in sustinerea acesteia.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 cuprinde norme procedurale, de aplicare imediata, care nu contravin principiului neretroactivitatii legii si nici celui al accesului liber la justitie, solicitandu-se respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.

   CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 9 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.412/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de Guvernul Romaniei intr-un litigiu de munca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 "a fost redactat defectuos, indepartandu-se de la principiile constitutionale referitoare la aplicabilitatea in timp a legilor (art. 15 alin. 2), accesul liber la justitie (art. 21) si organizarea instantelor judecatoresti (art. 125)".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata, deoarece, "potrivit art. 25 din Legea nr. 92/1992, recursul declarat impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in apel se judeca de curtile de apel, existand astfel o ierarhizare a instantelor judecatoresti, conform art. 125 din Constitutie. Asadar, prin judecarea recursului declarat impotriva hotararii pronuntate de tribunal in apel, tot de catre tribunal, care a solutionat si apelul, se aduce atingere art. 125 din Constitutie".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 sunt norme de procedura care nu retroactiveaza si nici nu ultraactiveaza, ci sunt de imediata aplicare. Se mai sustine ca dispozitiile legale criticate "nu aduc atingere nici prevederilor art. 21 si art. 125 din Constitutie, deoarece din redactarea lor rezulta ca nu se stabileste o ierarhie, competenta si procedura de judecata, acestea fiind reglementate numai prin lege". Pentru aceste motive se apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, text care are urmatorul continut: "Recursurile declarate sau aflate in curs de judecata vor fi trecute la sectiile care judeca conflicte de munca si litigii de munca din cadrul tribunalelor."
    Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale contravin urmatoarelor norme constitutionale:
    Art. 15. alin. (2)
    "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    Art. 21
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    Art. 125 alin. (3)
    "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca prin Decizia nr. 93 din 27 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 15 mai 2001, Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate, prin raportare la art. 15 alin. (2) si la art. 21 din Constitutie, retinand in esenta urmatoarele:
    - art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 nu contine nici o dispozitie cu aplicare sau cu efect retroactiv, astfel ca nu contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. In temeiul dispozitiilor art. 78 din Constitutie "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei". Conform principiului constitutional al neretroactivitatii legii "data prevazuta in textul" legii pentru intrarea acesteia in vigoare, alta decat cea a publicarii, nu poate fi decat ulterioara publicarii. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Asadar, intra in atributia exclusiva a legiuitorului stabilirea instantelor judecatoresti competente sa judece anumite litigii, precum si a modului de constituire a completelor de judecata. Aceste reglementari, avand caracter de norme procedurale, sunt de imediata aplicare, asadar de la data intrarii in vigoare a legii;
    - este neintemeiata si sustinerea potrivit careia dispozitiile legale criticate ar aduce atingere sau ingradire prevederilor constitutionale ale art. 21, privind accesul liber la justitie, raportate la cele ale art. 128 din Constitutie, conform carora "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". Intr-adevar, principiul accesului liber la justitie nu are semnificatia ca acest acces trebuie sa fie asigurat la toate structurile judecatoresti, deoarece reglementarea competentei si a cailor de atac intra in atributia exclusiva a legiuitorului, care poate institui reguli deosebite, in considerarea unor situatii deosebite, cu conditia de a nu se aduce atingere unor norme sau principii constitutionale.
    Considerentele pe care s-a intemeiat solutia anterioara a Curtii Constitutionale sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
    In legatura cu critica adusa dispozitiilor art. IV alin. 3 din ordonanta privind incalcarea art. 125 din Constitutie, Curtea constata ca aceasta nu poate fi primita, deoarece in speta legea prevede ca solutionarea recursurilor se face de catre tribunale, desigur nu de aceiasi judecatori care au solutionat apelul.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Guvernul Romaniei in Dosarul nr. 6.412/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 aprilie 2001.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 133/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 133 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 133/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu