DECIZIE Nr.
1240 din 18 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 15 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie invocată de Ion Stancu Gală în
Dosarul nr. 2516.3/207/2007al Judecătoriei Caracal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
arătând că normele criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 27 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr.
2516.3/207/2007, Judecătoria Caracal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
invocată de Ion Stancu Gală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că, potrivit art. 10 din Legea nr. 554/2004
privind contenciosul administrativ, competenţa de soluţionare a plângerii
aparţine tribunalului, şi nu judecătoriei, deoarece actul contestat este emis
de o autoritate administrativă publică şi, deci, este un act administrativ în
înţelesul Legii nr. 554/2004, iar dispoziţiile art. 31 şi următoarele din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 nu pot înlătura dispoziţiile art. 10 din Legea
nr. 554/2004. Se mai arată că „legislaţia ce reglementează constatarea
contravenţiilor este o ordonanţă simplă, şi nu o lege organică cum este Legea
nr. 554/2004 sau Codul de procedură civilă".
Judecătoria Caracal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textul
criticat nu încalcă accesul liber la justiţie, ci, dimpotrivă, instituie
posibilitatea persoanei interesate de a se adresa instanţei de judecată
competente să soluţioneze plângerea.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât prevederile
criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul
excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul cuprins: „Plângerea
împreună cu dosarul cauzei se trimit de îndată judecătoriei în a cărei
circumscripţie a fost săvârşită contravenţia."
Autorul excepţiei consideră că prin dispoziţiile legale
citate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 21 -Accesul liber
la justiţie, ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi ale art. 73 alin. (3) lit. k) privind reglementarea prin lege
organică a contenciosului administrativ.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
se constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate în raport de dispoziţiile Legii fundamentale invocate în
prezenta cauză.
Astfel, prin Decizia nr. 813 din 27 septembrie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705 din 18 octombrie 2007, Curtea, respingând excepţia, a
constatat că „textul de lege criticat nu îngrădeşte dreptul părţilor la un
proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci
instituie norme de procedură privind soluţionarea plângerii formulate împotriva procesului-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiei, şi anume instanţa competentă să
soluţioneze plângerea. Această modalitate de reglementare reprezintă însă
opţiunea legiuitorului, fiind în conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2)
din Constituţie, republicată, privind competenţa şi procedura în faţa
instanţelor judecătoreşti. Prin reglementarea criticată legiuitorul nu a
înţeles să limiteze controlul judecătoresc al actelor administrative ale
autorităţilor publice, ci să asigure un climat de ordine, indispensabil
exercitării, în condiţii optime, a acestor drepturi constituţionale".
De asemenea, prin Decizia nr. 1.128 din 27 noiembrie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 20 decembrie 2007, şi prin
Decizia nr. 81 din 8 februarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 7
martie 2007, Curtea Constituţională a statuat că art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor
„reprezintă o aplicare a principiului specialia
generalibus derogant, în sensul competenţei
atribuite de art. 126 alin. (2) din Constituţie legiuitorului, care poate
institui, pentru situaţii deosebite, reguli speciale în ceea ce priveşte
stabilirea competenţei instanţelor de judecată şi a procedurii de
judecată". Or, în cauza de faţă este criticată o ordonanţă a Guvernului ce
reglementează regimul juridic al contravenţiilor, procedura aplicabilă fiind
una specială, derogatorie de la normele dreptului comun, şi nu procedura
contenciosului administrativ. De altfel, domeniul contravenţional, spre
deosebire de contenciosul administrativ, nu se regăseşte printre cele strict şi
limitativ prevăzute de art. 73 alin. (3) din Constituţie, în privinţa cărora
legiferarea are loc numai prin lege organică.
Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate
sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de natură
a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie invocată de Ion Stancu Gală în
Dosarul nr. 2516.3/207/2007 al Judecătoriei Caracal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta