DECIZIE Nr.
1231 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 755 din 12 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Cristina Toma - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Safta Tutoveanu în
Dosarul nr. 13.414/325/2009 al Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată, invocând în
acest sens jurisprudenţa Curţii.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 13.414/325/2009, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 3
lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Safta Tutoveanu într-o cauză civilă având ca obiect un partaj
judiciar.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arată că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale, întrucât acesta se află în imposibilitatea de a plăti taxa
de timbru judiciar solicitată de instanţă.
Judecătoria Timişoara apreciază
că excepţia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum au
fost modificate prin Legea nr. 276/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 212/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 482 din 13 iulie
2009, având următorul cuprins: „Acţiunile şi cererile neevaluabile în bani
se taxează astfel: [... ] c) cereri pentru:
- stabilirea calităţii de
moştenitor - 50
lei/moştenitor - stabilirea masei succesorale -
3% la valoarea masei succesorale;
- cereri de raport - 3%
la valoarea bunurilor a căror raportare se solicită;
- cereri de reducţiune a
liberalităţilor - 3% la
valoarea rezervei care urmează a fi reîntregită prin reducţiunea
liberalităţilor;
- cereri de partaj - 3%
la valoarea masei partajabile. Separat de această taxă, dacă părţile contestă
bunurile de împărţit,
valoarea acestora sau drepturile ori mărimea drepturilor coproprietarilor în
cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciară de timbru se datorează de titularul
cererii la valoarea contestată în condiţiile art. 2 alin. (1)."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
de lege autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 21 alin. (1) şi (2) privind accesul liber la justiţie, art. 56 referitor
la contribuţiile financiare şi art. 124 alin. (2) referitor la înfăptuirea
justiţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 au mai format
obiect al controlului de constituţionalitate în raport cu critici similare.
Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 504 din 20 aprilie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 8 iunie 2010, a statuat că „accesul liber la justiţie
nu interzice stabilirea
taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează
autorităţilor judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor
prilejuite de realizarea actului de justiţie. In virtutea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 56 alin. (1), potrivit cărora «Cetăţenii au
obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice», plata taxelor şi a
impozitelor reprezintă o obligaţie constituţională a cetăţenilor. Echivalentul
taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite
de instanţa de judecată prin hotărârea pe care o pronunţă în cauză, plata
acestora revenind părţii care cade în pretenţii. In acelaşi sens este, de
altfel, şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a
statuat că o caracteristică a principiului liberului acces la justiţie este
aceea că nu este un drept absolut (Cauza Ashingdane
împotriva Regatului Unit al Marii Britanii, 1985).
Astfel, acest drept, care cere prin însăşi natura sa o reglementare din partea
statului, poate fi subiectul unor limitări, atât timp cât nu este atinsă însăşi
substanţa sa.
De asemenea, Curtea a mai
reţinut că, pentru aceleaşi considerente, textul de lege criticat nu cuprinde
prevederi de natură să aducă atingere principiului potrivit căruia justiţia este
unică, imparţială şi egală pentru toţi, consacrat de art. 124 alin. (2) din
Legea fundamentală."
In speţa de faţă, autorul excepţiei poate solicita
aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind
ajutorul public judiciar în materie civilă, fapt ce excedează însă controlului
de constituţionalitate.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Safta
Tutoveanu în Dosarul nr. 13.414/325/2009 al Judecătoriei Timişoara.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Cristina Toma