DECIZIE Nr.
1178 din 17 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
precum si a ordonantei de urgenta în ansamblul sau
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 6 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
precum şi a ordonanţei de urgenţă în ansamblul său, excepţie ridicată din
oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ si
fiscal în Dosarul nr. 2.104/3/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
1.316D/2009, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identică cu
cea ridicată în Dosarul nr. 1.315D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din
oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 1.316D/2009 la Dosarul nr. 1.315D/2009.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.316D/2009 la Dosarul nr.
1.315D/2009, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că textul legal criticat se
aplică tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei legale în cauză. Mai mult,
se consideră că prin critica de neconstituţionalitate se tinde la modificarea
şi completarea textului legal supus controlului Curţii, aspect ce excedează,
însă, sferei de competenţă a instanţei de contencios constituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 16 februarie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 2.104/3/2009 şi nr. 150/3/2009, Tribunalul' Bucureşti - Secţia
a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule, precum şi a ordonanţei de urgenţă în ansamblul său, excepţie
ridicată din oficiu de instanţa de judecată în cauze având ca obiect obligarea
autorităţilor competente de a înmatricula autovehicule la o anumită valoare a
taxei pe poluare sau chiar fără plata acesteia.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii,
întrucât nu prevăd obligaţia persoanelor fizice sau juridice, de drept privat
sau de drept public, utilizatoare ale autovehiculelor deja înmatriculate, de a
contribui pecuniar la bugetul Fondului pentru mediu, în pofida faptului că şi
autoturismele deja înmatriculate reprezintă un factor poluator. In aceste
condiţii, se apreciază că există o discriminare între persoanele care deţin
deja autoturisme înmatriculate şi cele ce îşi înmatriculează autoturismele
ulterior intrării în vigoare a taxei speciale, respectiv a taxei pe poluare.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 4 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum şi
ordonanţa de urgenţă în ansamblul său, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008. Textul art. 4 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 are următorul cuprins:
„Art. 4 - Obligaţia
de plată a taxei intervine:
a) cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul
în România; [...]".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în
drepturi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că textul de lege criticat în mod punctual, precum şi ordonanţa
de urgenţă în ansamblul său, nu prevăd obligaţia plăţii taxei pe poluare decât
la prima înmatriculare a autovehiculului. Or, în mod firesc, pentru
autovehiculele înmatriculate înainte de intrarea în vigoare a taxei speciale
şi, ulterior, a taxei pe poluare, nu se plăteşte taxa în cauză. O asemenea
chestiune ţine de opţiunea legiuitorului, care, în considerarea anumitor
factori, în viitor va putea adopta o soluţie legislativă diferită în sensul
sugerat prin motivarea excepţiei de neconstituţionalitate.
In aceste condiţii, Curtea constată că, în mod evident,
critica de neconstituţionalitate formulată vizează necesitatea completării unei
eventuale omisiuni legislative. Insă, raportat la critica de
neconstituţionalitate, Curtea reţine că, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, instanţa constituţională nu poate modifica sau completa soluţia
legislativă criticată, o atare competenţă aparţinând legiuitorului originar sau
delegat.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
precum şi a ordonanţei de urgenţă în ansamblul său, excepţie ridicată din
oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ si
fiscal în dosarele nr. 2.104/3/2009 si nr. 150/3/2009.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly