Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1126 din 23 septembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 770 din 17 noiembrie 2010



Augustin Zegrean                            - presedinte

Aspazia Cojocaru                            -judecator

Acsinte Gaspar                                -judecator

Petre Lazaroiu                                 -judecator

Mircea Stefan Minea                        -judecator

Iulia Antoanella Motoc                     -judecator

Ion Predescu                                    -judecator

Puskas Valentin Zoltan                    -judecator

Tudorel Toader                                -judecator

Marieta Safta                                   - magistrat-asistent-sef

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Minca.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, exceptie invocata de Cristian Chirifoaia în Dosarul nr. 2.905/302/2010 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.

La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Presedintele dispune sa se faca apelul si în dosarele nr. 753 D/2010 si nr. 754 D/2010 având ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, invocata de Iulian Costache si de Florin Iorgu în dosarele nr. 904/302/2010 si, respectiv, nr. 16.795/302/2009 ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.

La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Curtea, având în vedere obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 720 D/2010, nr. 753 D/2010 si nr. 754 D/2010, pune în discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.

Cristian Chirifoaia este de acord cu conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind întrunite conditiile conexarii dosarelor.

Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea dosarelor nr. 753 D/2010 si nr. 754 D/2010 la Dosarul nr. 720 D/2010, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda cuvântul autorului exceptiei prezent, care arata ca este de acord cu exceptia de neconstitutionalitate ridicata de aparatorul sau.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata, aratând ca textele de lege criticate nu încalca prevederile constitutionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:

Prin Incheierea din 23 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 2.905/302/2010, Incheierea din 24 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 904/302/2010, Incheierea din 24 februarie 2010, pronuntata  în   Dosarul   nr.   16.795/302/2009,   Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, exceptie invocata de Cristian Chirifoaia, Iulian Costache si Florin Iorgu în cauze având ca obiect contestatie împotriva încheierii judecatorului delegat.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esenta, ca textul de lege criticat încalca prevederile constitutionale referitoare la egalitatea în fata legii, precum si pe cele care consacra dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, prin aceea ca permite o stabilire arbitrara a regimului de executare a pedepsei pe care urmeaza sa îl suporte detinutul. Se arata ca aprecierea în sensul ca „decizia o are judecatorul delegat este neconforma cu dreptul la integritate psihica, întrucât acesta ia decizia pe baza raportului Comisiei, care poate dispune «în mod exceptional», fara stabilirea unor limite, ce înseamna regimul pe care urmeaza sa îl suporte detinutul". Se mai arata ca judecarea de catre aceeasi Comisie a naturii si modului de savârsire a infractiunii, fara ca detinutul sa aiba posibilitatea depunerii de probatorii si fara ca aceasta Comisie sa cunoasca întreaga situatie avuta în vedere de instanta de judecata care a pronuntat condamnarea, reprezinta un act de ingerinta în competenta autoritatii judiciare, nepermis într-o ordine constitutionala guvernata de principiul separatiei puterilor în stat. Se conchide în sensul ca sintagma „în mod exceptional", cuprinsa în textul de lege criticat, îngradeste nepermis drepturile fundamentale si se impune înlaturarea ei.

Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, întrucât textul de lege criticat nu încalca prevederile constitutionale invocate.

In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, sustinerile autorului exceptiei prezent, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, cuprinse în art. 23 alin. (2) potrivit carora, „In mod exceptional, natura si modul de savârsire a infractiunii, precum si persoana condamnatului pot determina includerea persoanei condamnate în regimul de executare imediat inferior ca grad de severitate".

In sustinerea exceptiei se invoca dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 1 alin. (4) privind separatia puterilor în stat, în art. 16 - Egalitatea în drepturi si în art. 22 - Dreptul la viata si la integritate fizica si psihica.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii acelorasi dispozitii legale, prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale si fata de critici similare sau identice. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 1.315 din 2 decembrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 23 decembrie 2008, si Decizia nr. 180 din 12 februarie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 13 martie 2009, Curtea a statuat, pentru considerentele acolo retinute, ca dispozitiile care reglementeaza regimurile de executare a pedepselor privative de libertate, inclusiv cele referitoare la procedura schimbarii regimului de executare a pedepselor privative de libertate în regimul imediat inferior ca grad de severitate, nu stabilesc privilegii sau discriminari.

De asemenea, prin Decizia nr. 1.143 din 15 septembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 9 octombrie 2009, raspunzând acelorasi critici referitoare la încalcarea art. 22 din Constitutie privind dreptul la integritate fizica si psihica al persoanei, Curtea a apreciat ca aceasta nu poate fi retinuta, deoarece vizeaza modul de interpretare si aplicare a legii de catre comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, aspect care excedeaza competentei Curtii Constitutionale. De altfel, potrivit art. 26 alin. (1) si (5) din Legea nr. 275/2006, schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate se dispune de judecatorul delegat, prin încheiere motivata, iar nu de comisia din cadrul penitenciarului. In plus, în temeiul art. 26 alin. (8) din acelasi act normativ, împotriva acestei încheieri persoana condamnata poate introduce contestatie la judecatoria în a carei circumscriptie se afla penitenciarul, cadru în care, beneficiind de garantiile stabilite de lege, poate formula toate apararile pe care le considera necesare.

Deoarece pâna în prezent nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, solutia si considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea.

Pentru motivele mai sus aratate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, exceptie invocata de Cristian Chirifoaia, Iulian Costache si de Florin Iorgu în dosarele nr. 2.905/302/2010, nr. 904/302/2010 si, respectiv, nr. 16.795/302/2009 ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 23 septembrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent-sef,

Marieta Safta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1126/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1126 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1126/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu