DECIZIE Nr. 110 din 6 iulie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) din Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 19 octombrie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala
a persoanelor handicapate, exceptie ridicata de Tudora Cusa in Dosarul nr.
511/1998 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 29 iunie 1999 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand in vedere cererea
formulata de reprezentantul autoarei exceptiei, Gheorghe Cusa, Curtea a amanat
pronuntarea la data de 6 iulie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 511/1998,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate.
Exceptia a fost ridicata de Tudora Cusa cu ocazia judecarii recursului declarat
impotriva Sentintei civile nr. 1.253 din 9 decembrie 1997, prin care Curtea de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a solutionat contestatia
formulata impotriva Deciziei nr. 121 din 6 mai 1997, emisa de Oficiul de
expertiza medicala a capacitatii de munca - sectorul 4, municipiul Bucuresti.
Din examinarea motivarii exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca
aceasta priveste doar dispozitiile alin. (1) al art. 1 din Legea nr. 53/1992.
Acestea sunt considerate de autoarea exceptiei ca fiind in discordanta cu
prevederile art. 25 alin. (1) din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
ceea ce constituie o incalcare a prevederilor art. 20 din Constitutie, intrucat
se permite acordarea statutului de persoana handicapata numai celor care au
dobandit handicapul in "perioada profesionala", excluzand persoanele
care nu mai sunt de varsta activa.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca art. 1 din Legea
nr. 53/1992 este constitutional.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, invocand Decizia Curtii Constitutionale
nr. 20 din 9 februarie 1999, arata ca art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 nu
incalca prevederile art. 25 alin. (1) din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, ci, dimpotriva, vine sa ocroteasca acele persoane care, datorita unor
deficiente senzoriale, fizice sau mintale, nu se pot integra in viata sociala si
profesionala, necesitand masuri de protectie si, in consecinta, dispozitiile
sale nu contravin prevederilor art. 20 din Constitutie, potrivit carora
"au prioritate pactele si tratatele internationale la care Romania este
parte".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autoarei exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea
nr. 53/1992, asa cum a fost ridicata de parte.
Acest text de lege prevede urmatoarele: "Persoane handicapate, in
intelesul prezentei legi, sunt acele persoane care, datorita unor deficiente
senzoriale, fizice sau mintale, nu se pot integra total sau partial, temporar
sau permanent, prin propriile lor posibilitati, in viata sociala si
profesionala, necesitand masuri de protectie sociala."
Examinand cauza, Curtea constata ca a mai fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992,
dar cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitoare
la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
Astfel, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 20 din 9 februarie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie
1999, s-a stabilit ca art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 "nu face nici
o discriminare intre cetateni, nefiind incalcate prevederile art. 16 din
Constitutie", iar "cerinta indeplinirii cumulative a doua conditii
referitoare la neputinta de a se integra total sau partial, temporar sau
permanent, atat in viata sociala, cat si in cea profesionala este deopotriva
valabila pentru toti cetatenii care pretind ca sunt handicapati. Varsta
cetatenilor respectivi nu constituie insa un criteriu nici in aceasta
privinta". Persoanele care "chiar si dupa implinirea varstei de
pensionare, daca nu mai au capacitatea de a se integra prin propriile lor
posibilitati in viata profesionala, sunt considerate handicapate, putand
solicita atestarea acestei calitati."
In prezenta cauza autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine insa
ca sunt incalcate prevederile art. 25 alin. (1) din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului si, implicit, dispozitiile art. 20 din Constitutie.
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, prin Incheierea Curtii
Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ din 1 aprilie 1999, cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea
nr. 53/1992. Ulterior insa, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30 iunie
1999, Legea nr. 53/1992 a fost abrogata.
Art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, ca si
art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992, defineste notiunea de persoane cu
handicap, dar cu un continut diferit, si anume: "Persoanele cu handicap,
in intelesul prezentei ordonante de urgenta, sunt acele persoane care au un
dezavantaj datorat unor deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale,
care le impiedica sau le limiteaza accesul normal si in conditii de egalitate
la viata sociala, potrivit varstei, sexului, factorilor sociali, materiali si
culturali, necesitand masuri de protectie speciala in vederea integrarii lor
sociale".
Dupa cum rezulta din textul de lege citat noua definitie a persoanelor cu
handicap nu mai contine conditia cumulativa a imposibilitatii integrarii
"in viata sociala si profesionala". Autorul exceptiei a criticat
tocmai aceasta dispozitie a art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992, considerand
ca ea defavorizeaza persoanele care nu mai sunt de varsta activa.
Deoarece instanta de judecata a sesizat Curtea Constitutionala la data de 1
aprilie 1999, adica anterior intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999, cauza de fata a ramas fara obiect.
Fata de cele aratate si in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora Curtea este competenta sa se
pronunte numai asupra legilor sau ordonantelor in vigoare, exceptia a devenit
inadmisibila, urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor
handicapate, exceptie ridicata de Tudora Cusa in Dosarul nr. 511/1998 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman