DECIZIE Nr.
1093 din 21 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 60/1991
privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 3 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 60/1991
privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, exceptie ridicata de
Cristinel Constantin Simon în Dosarul nr. 11.607/302/2009 al Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila si care formeaza obiectul
Dosarului Curtii Constitutionale nr. 521 D/2010.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 621
D/2010, nr. 701D/2010 si nr. 747D/2010, având ca obiect exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 60/1991
privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, exceptie ridicata de
Marian George Gheonea, de Stefania Banea si de Alexandrina Nicu în dosarele nr.
11.605/302/2009,nr. 11.606/302/2009 si nr. 11.608/302/2009 ale Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca este de
acord cu conexarea.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
cauzelor, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art.
164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 621D/2010,
nr. 701D/2010 si nr. 747D/2010 la Dosarul nr. 521 D/2010, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate, întrucât
dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor invocate din
Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarelor, constata
urmatoarele:
Prin încheierile din 23 februarie 2010, 24 februarie
2010, 18 februarie 2010 si 19 februarie 2010, pronuntate în dosarele nr.
11.607/302/2009, nr. 11.605/302/2009, nr. 11606/302/2009 si nr. 11.608/302/2009,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26
lit. a) din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor
publice, exceptie ridicata de Cristinel Constantin Simon, de Marian George
Gheonea, de Stefania Banea si de Alexandrina Nicu în cauze privind anularea
unor procese-verbale de contraventie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esenta, ca dispozitiile art. 26 lit. a)
din Legea nr. 60/1991 restrâng libertatea de întrunire, garantata de
Constitutie, si opereaza o discriminare pe criterii de opinie si apartenenta
politica, deoarece impun obtinerea avizului comisiei sau a autorizatiei necesare
organizarii unei întruniri publice pasnice. Or, este evident, sustin autorii
exceptiei, ca respectivul aviz este imposibil de obtinut, deoarece
protestatarii au opinii diferite sau apartin unui alt partid politic decât cel
din care face parte, de pilda, primarul comunitatii.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a
civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 26 lit. a) din Legea nr. 60/1991 privind
organizarea si desfasurarea adunarilor publice, republicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 29 septembrie 2004, cu urmatorul
continut:
- Art. 26 lit. a): „Constituie contraventii
urmatoarele fapte, daca nu sunt savârsite în astfel de conditii încât, potrivit
legii penale, sa întruneasca elementele constitutive ale unor infractiuni:
a) organizarea si desfasurarea de adunari publice
nedeclarate, neînregistrate sau interzise;".
Autorii exceptiei considera ca textul de lege mentionat
încalca prevederile constitutionale ale art. 4 si art. 16 alin. (1), invocate
sub aspectul interzicerii discriminarii pe criterii de opinie si apartenenta
politica, si ale art. 39 care reglementeaza libertatea întrunirilor.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca s-a pronuntat asupra constitutionalitatii prevederilor criticate,
sub aspectul unor critici asemanatoare celor formulate în prezenta cauza, prin
Decizia nr. 1.123 din 16 octombrie 2008, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 789 din 25 noiembrie 2008, respingând exceptia de
neconstitutionalitate.
Curtea a aratat, în esenta, ca dispozitiile Legii nr.
60/1991, potrivit carora desfasurarea adunarilor publice este permisa doar cu
conditia declararii lor prealabile, nu contravin libertatii de întrunire,
reglementate de Constitutia României si Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. S-a invocat, cu acel prilej,
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, de exemplu cauzele Platform
„Arzte furdas Leben" contra Austriei, 1985, si Rassemblement
jurassien contra Elvetiei, 1979, unde instanta de la Strasbourg a retinut
ca art. 11 din Conventie presupune ca fiecare stat este în masura sa adopte
masuri rezonabile si adecvate pentru a asigura desfasurarea pasnica a
manifestatiilor licite ale cetatenilor sai si ca pentru întrunirile ce au loc
pe caile publice nu este exagerata impunerea obligatiei de a se obtine o
autorizatie prealabila, întrucât autoritatile au posibilitatea, în aceste
conditii, sa vegheze asupra respectarii ordinii publice si sa ia masurile
necesare pentru ca libertatea manifestatiilor sa fie pe deplin asigurata.
Solutia pronuntata cu acel prilej si argumentele pe care
aceasta s-a bazat îsi mentin valabilitatea si în cauza de fata, neintervenind
elemente de noutate care sa justifice reconsiderarea acestei jurisprudente.
In plus, Curtea observa ca si jurisprudenta mai recenta
a Curtii Europene a Drepturilor Omului este în acelasi sens. De exemplu, prin
Hotarârea din 7 octombrie 2008, pronuntata în cauza Eva Molnar contra
Ungariei, Curtea de la Strasbourg a stabilit ca paragraful 2 al art. 11 din
Conventie îndreptateste statele sa impuna restrictii legale ale exercitiului
libertatii de întrunire. Totodata, aceste restrictii ale libertatii adunarilor
pasnice desfasurate în locuri publice sunt menite a asigura protectia
drepturilor celorlalti, în special în ceea ce priveste prevenirea dezordinii si
mentinerea unei ordini în trafic.
De asemenea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
statuat, prin Hotarârea din 18 decembrie 2007, pronuntata în cauza Nurettin Aldemir
si altii contra Turciei, faptul ca, de principiu, cerinta obtinerii unei
notificari prealabile nu afecteaza esenta dreptului la întruniri si ca nici
impunerea obtinerii unei autorizatii prealabile - din ratiuni de ordine publica
si securitate nationala - pentru organizarea si desfasurarea unei adunari
publice nu este contrara spiritului art. 11. In opinia instantei de contencios
al drepturilor omului, pe de-o parte, orice demonstratie în spatiul public
poate cauza o anumita afectare a normalitatii cotidiene, iar, pe de alta parte,
este important ca autoritatile sa ia masurile necesare, de exemplu, asigurarea
unui echipaj de prim ajutor la locul desfasurarii demonstratiei, de orice
natura ar fi aceasta. De aceea, este esential ca organizatorii si participantii
la orice adunari publice - ca actori ai procesului democratic - sa se
conformeze regulilor democratiei, prin respectarea normelor juridice ce
reglementeaza acest domeniu (Hotarârea din 29 noiembrie 2007 pronuntata în
Cauza Balgik si altii contra Turciei).
In ce priveste critica de neconstitutionalitate
referitoare la generarea unei stari de discriminare pe criterii de opinie si
apartenenta politica, Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi retinuta,
întrucât organizarea si desfasurarea de adunari publice constituie
contraventie, potrivit dispozitiilor de lege criticate, numai daca acestea sunt
nedeclarate, neînregistrate sau interzise. Prin urmare, ceea ce a avut în
vedere legiuitorul atunci când a sanctionat fapta de a organiza sau desfasura adunari
publice fara sa fi fost declarate, înregistrate sau permise, este numai
împrejurarea ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege si nicidecum
apartenenta participantilor la un anumit partid politic. Asadar, dispozitiile
de lege criticate se aplica în aceeasi masura tuturor persoanelor, indiferent
de opiniile sau de convingerile politice ale acestora, respectând astfel
dispozitiile art. 4 si art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind
faptul ca „respectivul aviz este imposibil de obtinut, deoarece protestatarii
au opinii diferite sau apartin unui alt partid politic decât cel din care face
parte, de pilda, primarul comunitatii", Curtea constata ca aceasta
reprezinta, de fapt, o critica privind legalitatea actului emis de catre o
autoritate publica, critica ce poate fi adusa în fata instantelor de judecata,
iar nu a Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la
care a fost sesizata.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind neîntemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 60/1991
privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, exceptie ridicata de
Cristinel Constantin Simon, de Marian George Gheonea, de Stefania Banea si de
Alexandrina Nicu în dosarele nr. 11.607/302/2009, nr. 11.605/302/2009, nr.
11.606/302/2009 si nr. 11.608/302/2009 ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti
- Sectia a II-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 21 septembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean