Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1080 din 8 septembrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 661 din 5 octombrie 2009



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                       -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Antonia Constantin                 - procuror

Valentina Bărbăţeanu             - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Municipiul Bucureşti, prin primarul general, în Dosarul nr. 30.744/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde, pentru partea Adrian Bold, domnul avocat Valeriu Stoica, apărător ales cu delegaţia depusă la dosarul cauzei, membru în Baroul Bucureşti. Se constată lipsa autorului excepţiei şi a celeilalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul apărătorului părţii Adrian Bold. Acesta' solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, pentru argumentele expuse pe larg în notele scrise depuse la dosarul cauzei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Consideră că textul de lege criticat nu are caracter retroactiv, iar prevederile constituţionale şi convenţionale referitoare la dreptul ia un proces echitabil nu pot fi invocate în etapa administrativă a aplicării sancţiunii.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 12 februarie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 30.744/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Excepţia de neconstitu­ţionalitate a fost ridicată de Municipiul Bucureşti, prin primarul general, într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat are caracter retroactiv în măsura în care împiedică sancţionarea unei abateri disciplinare săvârşite înainte dejntrarea sa în vigoare, dar constatată ulterior acestui moment. In acest sens, arată că termenul de prescripţie a aplicării sancţiunii, cu începere de la data săvârşirii abaterii disciplinare, a fost introdus abia în anul 2003, prin Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru exercitarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şl în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei.'în actuala reglementare a Legii nr. 188/1999! dreptul autorităţii de a aplica funcţionarului public o sancţiune pentru o abatere săvârşită înainte de legiferarea prin art. 77 alin. (5), dar constatată ulterior, este restrâns la acele fapte a căror constatare şi sancţionare au avut loc într-un interval de doi ani de la data săvârşirii lor, chiar dacă la momentul comiterii abaterii disciplinare începutul termenului de prescripţie era marcat de constatarea, iar nu de săvârşirea ei. Se mai susţine că este nesocotit şi dreptul la un proces echitabil, întrucât, prin instituirea unui termen de prescripţie a aplicării sancţiunii, independent de data constatării abaterii disciplinare, textul de lege criticat dezavantajează autoritatea publică în raport cu funcţionarul public. Aceasta, deoarece neconstatarea abaterii în intervalul de doi ani de la data săvârşirii sale împiedică analiza pe fond a temeiniciei aplicării sancţiunii. Pentru aceleaşi motive, se arată că textul de lege criticat creează un regim discriminatoriu pentru acei funcţionari publici care au săvârşit o abatere disciplinară constatată în interiorul termenului de prescripţie a aplicării sancţiunii, faţă de cei care, deşi aflaţi în aceeaşi situaţie, se bucură de impunitate întrucât beneficiază de prevederile art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999.

Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciază ca excepţia de neconstitu­ţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile apărătorului prezent, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate fi constituie prevederile art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, care au următorul cuprins: „(5) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult 1 an de la data sesizării comisiei de disciplină cu privire la săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data săvârşirii abaterii disciplinare."

In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 15 alin. (2), care instituie principiul nefetroactivităţii legii, art. 16 alin. (1), care consacră egalitatea cetăţenilor in faţa legii şi a autorităţilor publice, art. 21 alin. (3), care garantează dreptul părţilor la un proces echitabil şi art. 124 alin. (2), potrivit căruia justiţia este unică, egală şi imparţială pentru toţi. De asemenea, se mai invocă şi prevederile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că prevederile art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 instituie o regulă de procedură ce trebuie respectată în cadrul etapei administrative a aplicării sancţiunilor disciplinare pentru încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţin şi a normelor de conduită profesională şi civică prevăzute de lege. Stabilirea răspunderii disciplinare a acestora, prin analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare şi propunerea sancţiunilor disciplinare aplicabile funcţionarilor'publici, revine unei comisii de disciplină care trebuie să îşi exercite competenţele în termenele fixate prin textul de lege ce formează obiect al excepţiei de neconstituţionalitate. Stabilirea unor astfel de termene este atributul exclusiv al legiuitorului şi are ca scop prevenirea unor eventuale abuzuri în ceea ce priveşte aplicarea sancţiunilor disciplinare, precum şi înlăturarea unor posibile suspiciuni legate de activitatea comisiilor de disciplină.

Critica formulată de autorul excepţiei prin raportare la dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie nu poate fi reţinută, întrucât textul de lege supus controlului de constituţionalitate nu cuprinde norme care să acţioneze retroactiv, aspectele prezentate de autor în motivarea excepţiei reprezentând, în realitate, evidenţierea unui conflict de legi în timp, a cărui soluţionare revine instanţei de judecată în faţa căreia a fost ridicată excepţia, nicidecum Curţii Constituţionale.

Totodată, instanţa de contencios constituţional constată că nu sunt întemeiate criti'cile referitoare la nesocotirea dispoziţiilor din Legea fundamentală şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, care garantează dreptul la un proces echitabil. Aceasta, deoarece, astfel cum a rezultat din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, conceptul de proces echitabil nu este specific etapei administrative de aplicare a sancţiunilor disciplinare, desfăşurate în faţa organelor administrativ-jurisdicţionale, atâta vreme cât deciziile acestora sunt susceptibile de a fi supuse controlului unor instanţe judecătoreşti care asigură conformitatea cu exigenţele impuse de un proces echitabil. Or, potrivit art. 80 din Legea nr. 188/1999, funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea aplicată se poate adresa instanţei de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau a dispoziţiei de sancţionare, într-un cadru procesual în care părţile vor beneficia de toate garanţiile specifice unui proces echitabil.

De asemenea, Curtea observă că prevederile art. 124 alin. (2) din Constituţie nu au incidenţă în cauză, întrucât, referindu-se la caracteristicile pe care justiţia trebuie să le întrunească, au în vedere tot etapa judecătorească, ulterioară celei administrative. In fine, critica de neconstituţionalitate, constând în pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, nu este întemeiata, textul de lege ce formează obiect al excepţiei nefiind de natură să creeze un regim discriminatoriu între diverse categorii de destinatari, respectiv între acei funcţionari publici „care au săvârşit o abatere disciplinară constatată în interiorul termenului de prescripţie a aplicării sancţiunii şi cei care, deşi aflaţi în aceeaşi situaţie,' se bucură de impunitate întrucât beneficiază de prevederile art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999". Diferenţierea rezultă din modul de aplicare de către autoritatea publică a textului de lege criticat, iar nu din conţinutul normativ al acestuia, astfel că nu se poate reţine, nici sub acest aspect, neconstituţionalitatea dispoziţiilor supuse controlului de constituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Municipiul Bucureşti, prin primarul general, în Dosarul nr. 30.744/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitiva şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăteanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1080/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1080 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1080/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu