DECIZIE Nr. 116 din 24 aprilie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 14 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Fundatia independenta pentru tineret
Timis in Dosarul nr. 5.294/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal Ministerul Finantelor Publice este reprezentat de
consilier juridic Nicoleta Negut. Lipsesc autorul exceptiei si celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente arata ca exceptia este inadmisibila,
deoarece Legea nr. 105/1997 a fost abrogata, ulterior sesizarii, prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca legea criticata a
fost abrogata expres, solicita respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
5.294/CA/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, modificata. Exceptia a fost ridicata de Fundatia
independenta pentru tineret Timis in cadrul unei actiuni civile formulate in
baza contenciosului administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate "referitoare la termenul de 15 zile, daca ar fi in sensul
ca depasirea acestui termen ar impiedica partea sa se adreseze justitiei pentru
judecarea fondului contestatiei sale", contravin art. 21 din Constitutie,
care consacra principiul accesului liber la justitie.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece "este prioritara exceptia de tardivitate a
introducerii actiunii in raport de dispozitiile Legii nr. 105/1997 unde
termenele privind exercitarea in procedura prealabila sunt de decadere si
neexercitarea lor conform legii duce la decaderea dreptului de a formula
actiune in justitie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este invocata de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 4 din Legea nr. 105/1997
pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra
sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale
organelor Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
13/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 29
ianuarie 1999.
In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia dispozitiile art. 4 din Legea nr. 105/1997 incalca prevederile
constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la justitie.
Examinand exceptia, Curtea constata ca ulterior sesizarii sale a fost emisa
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie
2001. Potrivit art. 16 din ordonanta, pe data intrarii sale in vigoare se
abroga Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si
a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau
de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, modificata.
Asa fiind, rezulta ca, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata (potrivit carora aceasta "[...] decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei"), dispozitii coroborate cu
cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege (care prevad ca "[...]
exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]"),
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr.
105/1997, ce face obiectul prezentului dosar, a devenit inadmisibila, ulterior
sesizarii legale a Curtii Constitutionale, prin Incheierea din 10 octombrie
2000 a Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor,
modificata, exceptie ridicata de Fundatia independenta pentru tineret Timis in
Dosarul nr. 5.294/CA/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman