DECIZIE Nr. 305 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 629 din 19 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici
pentru anul 2005, exceptie ridicata de Daniela Constantin in Dosarul nr.
245/2005 al Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 382D/2005 si Dosarul nr.
383D/2005, care au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
ridicata de Marius Claudiu Burcea in Dosarul nr. 246/2005 al Tribunalului
Calarasi si de Valentin Draganescu in Dosarul nr. 284/2005 al aceleiasi instante.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ce fac
obiectul dosarelor nr. 381D/2005, nr. 382D/2005 si nr. 383D/2005 au obiect identic,
pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 382D/2005 si Dosarului nr. 383D/2005 la Dosarul nr.
381D/2005, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca
incadrarea prin lege a diferitilor functionari publici in anumite categorii,
clase si grade profesionale, precum si salarizarea conform acestei incadrari nu
reprezinta drepturi fundamentale, astfel ca legiuitorul este in drept sa aduca
modificari acestor domenii. De asemenea, apreciaza ca justificarea situatiei de
urgenta invocate in chiar cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
92/2004 pune in acord acest act normativ cu prevederile art. 115 alin. (4) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 1 aprilie 2005, pronuntate in dosarele nr. 245/2005,
nr. 246/2005 si nr. 284/2005, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale
si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie
ridicata de Daniela Constantin, Marius Claudiu Burcea si Valentin Draganescu cu
ocazia solutionarii unor litigii de munca avand ca obiect drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 73
alin. (3) lit. j) si art. 115 alin. (1) si (4) din Constitutie, intrucat aduc
atingere statutului functionarilor publici si drepturilor acestora, domeniu
rezervat legii organice. De asemenea, apreciaza ca nu exista o situatie
extraordinara care sa justifice adoptarea ordonantei de urgenta, astfel ca se afecteaza
regimul unei institutii fundamentale a statului. In sfarsit, considera ca este
incalcat si principiul potrivit caruia "un drept odata castigat nu se mai
poate reveni asupra lui".
Tribunalul Calarasi apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
92/2004 este in concordanta cu prevederile Constitutiei. In acest sens, arata
ca prin adoptarea acestui act normativ Guvernul a tinut seama de dispozitiile
art. 115 alin. (1) din Constitutie, "nefiind incalcata vreo lege organica
in domeniul salarizarii functionarilor publici". Considera ca nu s-a adus
atingere nici alin. (4) al aceluiasi articol constitutional, intrucat din
cuprinsul ordonantei rezulta atat situatia extraordinara, cat si urgenta
reglementarii.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Astfel, referindu-se la criticile de neconstitutionalitate
raportate la prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutie, arata ca
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2005 este justificata in cuprinsul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 "de interesul social, buna desfasurare a
activitatii in administratia publica, cresterea calitatii serviciului public si
constituie situatii de urgenta si extraordinare". In plus, arata ca numai
Curtea Constitutionala are posibilitatea de a stabili daca actul normativ
indicat a fost adoptat cu respectarea dispozitiilor referitoare la delegarea
legislativa. In sfarsit, considera ca dispozitiile art. 115 alin. (1) din
Constitutie nu au relevanta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au transmis
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004.
Curtea constata ca, alaturi de criticile aduse ordonantei in ansamblul sau,
in motivarea exceptiei, autorii acesteia se opresc in mod particular asupra
prevederilor ordonantei prin care se dispune reincadrarea functionarilor
publici in noi grade profesionale, prevederi cuprinse in art. 6 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 92/2004.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
- Art. 6: "(1) Functionarii publici de executie salarizati potrivit
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 privind unele masuri in domeniul
functiei publice, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reincadreaza
in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de
prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de
executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare.
(2) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 2
se reincadreaza in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de
baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru
functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 2 de
salarizare.
(3) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 1
se reincadreaza in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de
baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru
functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 1 de
salarizare.
(4) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 3
se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de
baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru
functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 3
de salarizare.
(5) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2
se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de
baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru
functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 2
de salarizare.
(6) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004 la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 1 se
reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia
publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 1 de
salarizare.
(7) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 3 se
reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia
publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 3 de
salarizare.
(8) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 2 se
reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia
publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 2 de
salarizare.
(9) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 1 se
reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia
publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 1 de
salarizare."
In sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor de lege criticate,
autorii exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. j) si
art. 115 alin. (1) si (4) din Constitutie, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 73 alin. (3) lit. j): "(3) Prin lege organica se reglementeaza:
[...] j) statutul functionarilor publici;";
- Art. 115 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice. [...]
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sustinerile
autorilor exceptiei se refera, in fapt, la doua aspecte de
neconstitutionalitate. Unul dintre ele pune in discutie constitutionalitatea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 sub raportul domeniului de
reglementare al acesteia si al situatiei extraordinare si urgentei care au
justificat emiterea acestui act normativ. Al doilea aspect priveste fondul
dispozitiilor ordonantei prin care se dispune reincadrarea functionarilor
publici in noi grade profesionale, sens in care autorii exceptiei arata ca
"un drept odata castigat nu se mai poate reveni asupra lui", iar
"retrogradarea functionarilor publici poate avea loc numai in conditiile
prevazute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici".
Analizand problema constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 92/2004, Curtea retine, in acord cu cele constatate chiar de catre autorii
exceptiei, ca potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie statutul
functionarilor publici se stabileste prin lege organica, iar sistemul de
salarizare a acestei categorii de functionari tine de statutul lor. Fata de
criticile de neconstitutionalitate potrivit carora dispozitiile ordonantei
"au adus modificari esentiale unei legi organice", Curtea retine insa
ca interdictia reglementarii in domenii care fac obiectul legilor organice este
prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de
Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta
interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de
catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata insa de existenta unor
"situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata",
iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei. In ceea
ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, Guvernul a motivat
existenta situatiei extraordinare prin aceea ca "asigurarea unor drepturi
salariale functionarilor publici care, potrivit legii, indeplinesc prerogative
de putere publica si sunt supusi unui regim sever al incompatibilitatii si
conflictului de interese este un obiectiv prioritar al Strategiei actualizate a
Guvernului Romaniei privind accelerarea reformei in administratia publica 2004
- 2006" si ca "masurile cuprinse in aceasta ordonanta reprezinta o
etapa in reforma salariala a functionarilor publici si au la baza negocierile
Guvernului Romaniei cu Banca Mondiala, Fondul Monetar International, precum si
cu organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor publici".
Prin urmare, Curtea retine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004
apare ca un raspuns la necesitatea de a da curs rezultatelor negocierilor
Guvernului cu institutiile internationale amintite, precum si cu organizatiile
sindicale, in sensul instituirii unor reforme in administratia publica. De
asemenea, emiterea acestei ordonante este justificata de necesitatea
reglementarii aplicarii dispozitiilor legii bugetare pentru anul 2005. De
altfel, Curtea observa ca aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 este limitata doar pe durata acestui an. In consecinta,
Curtea apreciaza ca urgenta reglementarilor justifica, in acest caz, existenta
situatiei extraordinare si, in consecinta, dispozitiile legale criticate nu
sunt contrare prevederilor constitutionale invocate.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate indreptata impotriva
prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004,
prevederi ce dispun reincadrarea functionarilor publici in noi grade
profesionale, Curtea retine ca atat incadrarea prin lege a diferitilor
functionari publici in anumite categorii, clase si grade profesionale, cat si
salarizarea conform acestei incadrari nu reprezinta drepturi fundamentale, care
nu s-ar putea modifica, pentru viitor, tot prin lege. Astfel, legiuitorul este
in drept sa modifice sistemul de salarizare existent ori sa-l inlocuiasca cu
altul nou, considerat mai adecvat pentru atingerea scopului urmarit, tinand
seama si de resursele financiare disponibile in diferite perioade de timp. De
asemenea, tine de optiunea libera a legiuitorului incadrarea in categorii,
clase si grade profesionale a functionarilor publici, fara ca aceasta sa
reprezinte o retrogradare.
Prin urmare, atat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, in
ansamblul sau, cat si prevederile art. 6 din acest act normativ, in particular,
apar in lumina celor retinute de Curte ca fiind in deplin acord cu prevederile
constitutionale invocate de autorii exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata
de Daniela Constantin, Marius Claudiu Burcea si Valentin Draganescu in dosarele
nr. 245/2005, nr. 246/2005 si nr. 284/2005 ale Tribunalului Calarasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea